Vi Bilägares forum

GM:s nya snabbladdare – som drivs av vätgas

GM:s nya snabbladdare – som drivs av vätgas

General Motors visar upp en ny typ av portabel elbilsladdare som kan placeras där den behövs mest.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-20 09:34

Kommentarer

I min värld är snabbladdare en typ av laddare som klarar av att fylla ett batteri till 100% på max fem minuter.

Inte till 80% eller vilken siffra som nu får det att se minst urkasst ut i produktbladen.
Jag kör fortsatt bensinbil eftersom jag, hör och häpna, behöver kunna köra den när jag själv vill och inte när politikerna vill.

Uppdaterat: 2022-01-20 12:14

Man kan alltid ställa egna krav som innebär att man aldrig behöver fundera på andra alternativ...

Uppdaterat: 2022-01-20 12:43

Dunder, något sådant finns inte ännu så du får glatt fortsätta köra din bensinbil.
Att man laddar till 80% beror ju på att det går sakta att ladda de sista procenten, det går fortare att ladda två gånger efter vägen istället. Dessutom är det ju ganska skönt att fika, äta eller gå på toa efter 3-4 timmars körning.
Jag har fullt i ”tanken” varje morgon…

Uppdaterat: 2022-01-20 13:41
*Robban

Lite skrämmande med er tekniska kunskap på Vi bilägare.
Vad ska en generator göra tillsammans med vätgas och bränslecell?

Uppdaterat: 2022-01-20 14:46
EnannanRobban skrev:

Dunder, något sådant finns inte ännu så du får glatt fortsätta köra din bensinbil.
Att man laddar till 80% beror ju på att det går sakta att ladda de sista procenten, det går fortare att ladda två gånger efter vägen istället. Dessutom är det ju ganska skönt att fika, äta eller gå på toa efter 3-4 timmars körning.
Jag har fullt i ”tanken” varje morgon…

Jag har inte betalt för att fika på arbetstid och att det går långsammare att ladda sista biten är ett tecken på att vi borde utveckla en ersättning för en riktig bil och inte en undermålig ersättare.
Bilar kan man använda och batterifordon är för stunden en "kul grej". Batterifordon är inte bilar då de inte kan utföra samma saker.
Att de sen går på Karlshamnseldad olja är en annan sak :-)

Uppdaterat: 2022-01-20 15:33

Jösses Dunder hur långt kör du på en dag?
Sedan att du försöker vara ironisk i slutet är bara misslyckat tyvärr.
Vad kan inte en batteribil utföra menar du?

Uppdaterat: 2022-01-20 17:14
*Robban
EnannanRobban skrev:

Jösses Dunder hur långt kör du på en dag?
Sedan att du försöker vara ironisk i slutet är bara misslyckat tyvärr.
Vad kan inte en batteribil utföra menar du?

Jag använder min bil i jobb och jag har jour där ändpunkterna är cirka 20 mil bort.
Det finns inte på kartan att jag säger till kunden att tyvärr kan jag komma ut till er om tre timmar eftersom jag kör en bilkopia som är PK.
Jag måste veta att jag kan tassa ut till min bil och köra ut till behövande kund på med någon minuts förvarning. Måste jag tanka så kan det inte ta en evighet utan det måste ske "nunu".
Batterifordon kan utföra uppgifter som bilar kan i vissa fall, inte alla. Användningsområdena kommer säkert att öka, men för tillfället är de en lustig mental konstruktion. Inte mer.

Uppdaterat: 2022-01-20 18:37

Dunder - men kör du mycket så får väl din arbetsgivare stå för jobbfordonet - och då kan du säkert köra elektriskt i din privata - om du verkligen vill. Vilket det inte verkar som...

Uppdaterat: 2022-01-20 19:26
EnannanRobban skrev:

Att man laddar till 80% beror ju på att det går sakta att ladda de sista procenten, det går fortare att ladda två gånger efter vägen istället. Dessutom är det ju ganska skönt att fika, äta eller gå på toa efter 3-4 timmars körning.

Långturer är elbilarnas stora svaghet.
I vilken elbil kan du ladda 80% och köra 3-4tim?

Uppdaterat: 2022-01-20 19:51
Gillar kurvor och rondeller

MC, 30-35 mil är ju inga problem med dagens moderna elbilar, det tar ju typ 3-4 timmar beroende på typ av väg. Jag startar ju med 100%. Om jag behöver ladda efter 4 timmar, i en halvtimme, så är det ju vad det tar att fika eller äta för att sedan kunna köra på ytterligare 3 timmar.

Uppdaterat: 2022-01-20 20:33
*Robban

Dunder, då behöver du inte köra en PK-bilkopia utan får fortsätta lukta diesel. Helt okej för mig, en färre på laddstationerna.

Uppdaterat: 2022-01-20 20:35
*Robban
EnannanRobban skrev:

Dunder, då behöver du inte köra en PK-bilkopia utan får fortsätta lukta diesel. Helt okej för mig, en färre på laddstationerna.

Det som stör mig är när det finns en verklighet att relatera till och de styrande inte kan hantera detta. Alls.
Ska de kunna skicka sina oinformerade email så måste jag komma dit och serva infrastrukturen de nyttjar. Svårare än så är det inte :-)

Uppdaterat: 2022-01-20 20:45

Vad är det du stör dig på som de styrande inte kan hantera?

Uppdaterat: 2022-01-20 21:07
*Robban

Portabla batteri snabbladdare drivna av vätgas och bränslecell - då kan man väl få tanka en bränslecells bil också på 3-4 minuter och direkt få 60-70 mils räckvidd (oavsett ute temperatur)

Uppdaterat: 2022-01-21 01:39
Xtuz skrev:

Lite skrämmande med er tekniska kunskap på Vi bilägare.
Vad ska en generator göra tillsammans med vätgas och bränslecell?

Det kan vara
bränslecellsgenerator man menar.

Uppdaterat: 2022-01-24 20:44
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.