Ja det finns en anledning till att det här systemet borde rivas upp och förpassas till en papperskorg där det hör hemma. Något som påpekades av huvuddelen av remissinstanserna innan det sjösattes - likväl som efteråt.
Håller helt och hållet med. Majoriteten av pengarna går förövrigt till återförsäljare och generalagenter för olika märken, eftersom många bilar leasas endera privat eller via företag.
I denna fråga håller jag med dig A.L. Subventioner i allmänhet är inget jag tror gynnar oss konsumenter ö h t i långa loppet och det kostar staten stora pengar.
I denna fråga håller jag med dig A.L. Subventioner i allmänhet är inget jag tror gynnar oss konsumenter ö h t i långa loppet och det kostar staten stora pengar.
Och dessutom har det ingen som helst påvisbar effekt på klimatet.
Håller med, bort med subventionerna och höj malus rejält.
Tycker jag är helt fel. Fordonsskatten bör användas för att betala väginvesteringar och möjligen visst underhåll (även om det per definition skall ligga på bränslets pris). Systemet som nu är utarbetat är inte bara självförgörande, det innebär ett stort slöseri med resurser.
Elbilen är redan konkurrenskraftig kontra bensinbilen. Den behöver inga subventioner.
MVH AL
Uppdaterat: 2022-01-18 13:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Henrik M
Just det jag skrev A.L, att det inte behövs några subventioner.
Behåller man malus-skatten så är väl det till stor del en kompensation till de som handlar elektrisk bil i st f "fossil". Men som sagt - bonusen liksom andra konstgjorda subventioner kan gärna tas bort.
Nyfiken på vad jag svarar på styckskatten på cigarretter? Utan att ha läst in mig på vilka principer som man har utgått från antar jag att det finns en faktor som grundar sig i marginalkostnad, d.v.s på samma sätt som i fråga om bränsleskatter.
Nu ställer jag frågan tillbaka. Har du någon alternativ förklaringsmodell som också kan motivera det idiotiska och utskällda bonus/malus?
Nope, tobakslagstiftningen är en skyddande lagstiftning utifrån nationella hälsomål. Man sätter skatten på tobak med målet att tobaksbruk ska minska och på lång sikt försvinna helt.
Har inte direkt någon åsikt om bonus/malus alla tycker inte det är idiotiskt.
Jag är av åsikten att vi ska främja allternativ som är mindre dålig för miljö, hälsa och klimat.
Som jag fattar det så tycker du AL att det spelar mindre roll vilka fordon vi kör och där har jag en annan åsikt.
Nope, tobakslagstiftningen är en skyddande lagstiftning utifrån nationella hälsomål. Man sätter skatten på tobak med målet att tobaksbruk ska minska och på lång sikt försvinna helt.
Aha ok. Ja då är en styckskatt utlagd mot förbrukaren ett alternativ, även om det inte är hela lösningen.
En direktreglering skulle nog vara mer effektiv. Men precis som med skatterna öppnar det upp för en svart marknad istället.
Har inte direkt någon åsikt om bonus/malus alla tycker inte det är idiotiskt.
Jag är av åsikten att vi ska främja allternativ som är mindre dålig för miljö, hälsa och klimat.
Som jag fattar det så tycker du AL att det spelar mindre roll vilka fordon vi kör och där har jag en annan åsikt.
Jag är av åsikten att de externa kostnaderna skall internaliseras i relation till hur mycket fordonet körs. Den effekten finns inte i bonus/malus - bara för att nämna en av tokigheterna.
På marginalen kan fordonen och framförallt dess körmiljö spela en viss effekt, beroende på vad det är vi diskuterar. Men det är små skillnader så länge vi inte diskuterar renodlade elbilar. De senare bidrar därtill med oreda även dem, utan att de kostar brukarna ett rött öre.
I allmänhet vet man också att subventioner (bonus/malus) är kontraproduktiva, men det avser främst med utgångspunkt i utsläpp av växthusgaser.
Så här tokigt kan det exempelvis bli när man låter fanatiker som inte tänker längre än näsan räcker vara med och bestämma.
AL det finns fanatiker och så finns det idioter. Här är ett gäng som du kanske föredrar att sitta i makten korridorer.
https://www.youtube.com/watch?v=mPycz-tsrDM
Med facit i hand kan vi konstatera att bonus-malus systemet inte var genomtänkt alls, helt idiotiskt att hålla på med subventioner, det gynnar ingen, och låt våra skattepengar från vår fordonspark gå till att underhålla våra alltmer dåliga vägar, och inte som i dag till mycket annat.
Systemet är utskällt av riksrevisionen. Och det har en snedvridande effekt på marknaden. Därutöver öppnar det upp för ökat okynnesåkande och effektivitetsförluster för dem som reser med höga tidsvärden.
Fordonsskatterna skall användas till väginvesteringar, inte till att genomföra halvt planekonomiska lösningar. Att Axa applåderar det sistnämnda är ingen hemlighet, så jag kan förstå att han tycker det är trevligt.
Fast hela skattesystemet bygger ju egentligen på att samla in behövligt kapital i en stor påse som sen skall täcka de behov som finns. Det skulle ju knappast fungera att öronmärka alla skatteintäkter för att gå till motsvarande kostnader. Det måste nog vara på detta sätt oavsett vad man tycker.
Syftet med fordonsskatterna var tidigare att de skulle gå till investeringar i nya vägar och infrastruktur Pi. Och det gick oftast på ett ut. Bilisterna betalade in ungefär 8-11 miljarder per år, och Trafikverket byggde (inte underhöll) för ungefär motsvarande summa. På så vis fanns det en acceptans bland bilisterna att betala skatten, vilket är en viktig ekonomisk egenskap i en skattefinansierad modell då det är rimligt att anta att bilisterna också har en viss nytta av nya och bättre vägar.
Omvänt råder att köparna av fossilbilar knappast har någon egentlig nytta av att bekosta andra bilköpares inköp av nya fordon. De enda som tar vinsten från det är ju enskilda trafikanter (de som kör elbil), leasingbolag samt bilproducenter. Här blir det alltså frågan om en nyttförlust istället, och det är som jag ser det irrationellt.
Bland annat därför är jag negativ till bonus/malus (inkluderar inte individens matchningsförlust i detta resonemang).
Kan någon administratör införa blockeringsfunktionen?
AL, seriöst? Kan du dra åt helvete? Du måste ju vara totalt störd. Det är ju klart tydliga psykopatiska drag du har. Du benämner allt och alla fanatiska men man kan ju undra hur frisk du är?
Kan någon administratör införa blockeringsfunktionen?
AL, seriöst? Kan du dra åt helvete? Du måste ju vara totalt störd. Det är ju klart tydliga psykopatiska drag du har. Du benämner allt och alla fanatiska men man kan ju undra hur frisk du är?
Jag förutsätter att den här typen av angrepp sorteras bort från denna tråd. Skärp dig nu Axa. Bättre än så kan du nog.
AL
Så du kan alltså inte nämna planekonomi i svar till annan utan att hänvisa till mig?
Angående att jag skulle sympatisera med planekonomi är din egen teori.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte ideligen hänvisar till andra på VIB på ett nedlåtande sätt. Så vitt jag vet är du en av dem som frekvent gör det.
För min egen del så vill jag inte ha med dig att göra, skriva om dig eller referera dig.
Du har tappat ansiktet min vän. Och eftersom du följer ditt sedvanliga mönster så attackerar du istället för att erkänna att du gjort fel, be om ursäkt och sedan gå vidare.
Ett beteende som karaktäriseras och ligger betydligt närmare det du anklagade mig för tidigare.
Väx till dig nu. Klarar du inte av att hålla dig till sak så håll dig utanför tråden.
Men jag gissar (den här gången är det ingen skattning) att du blir avstängd för ditt påhopp.
Vakna nu saabnisse/hackenbush/deeds, och fimpa den här skämmiga tråden! Både AL och Axa förtjänar en tids avstängning efter sina verbala påhopp på varandra plus allmän dålig stämning på forumet.
Jag diskuterar som sagt helst trådens ämne. Där kan alla uttrycka sin åsikt, vilket jag gjort och står för. Bonus/malus bör förpassas till den papperskorg där det hör hemma.
Att bli utsatt för grava ärekränkningar är däremot inget som ingår i trådens ämne, och dessutom är det reglerat och förbjudet i forumreglerna.
Så jag förutsätter att åtgärder vidtas mot detta mycket grova påhopp.
Jag ber om ursäkt för att jag missat det här, får delvis skylla på tidsbrist, men jag erkänner att det är slarvigt.
Jag är dock inte ensam och givetvis borde någon gripit in.
Det fanns tidigare en funktion som medförde att en moderator kunde gå in i ett inlägg och ta bort vissa olämpliga delar som inte hörde till ämnet, denna möjlighet är numera tyvärr borttagen.
Nu finns bara möjligheten att helt radera inlägget kvar och det kan skapa ett stort hål i debatten samtidigt som det kan vara oförskämt mot skribenten.
Uppdaterat: 2022-01-30 11:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Ja det finns en anledning till att det här systemet borde rivas upp och förpassas till en papperskorg där det hör hemma. Något som påpekades av huvuddelen av remissinstanserna innan det sjösattes - likväl som efteråt.
MVH AL
Håller helt och hållet med. Majoriteten av pengarna går förövrigt till återförsäljare och generalagenter för olika märken, eftersom många bilar leasas endera privat eller via företag.
I denna fråga håller jag med dig A.L. Subventioner i allmänhet är inget jag tror gynnar oss konsumenter ö h t i långa loppet och det kostar staten stora pengar.
Och dessutom har det ingen som helst påvisbar effekt på klimatet.
MVH AL
Varför strösslar vi skattepengar på dessa ohållbara subventioner som har ingen eller väldigt liten effekt? Galet!
Håller med, bort med subventionerna och höj malus rejält.
Tycker jag är helt fel. Fordonsskatten bör användas för att betala väginvesteringar och möjligen visst underhåll (även om det per definition skall ligga på bränslets pris). Systemet som nu är utarbetat är inte bara självförgörande, det innebär ett stort slöseri med resurser.
Elbilen är redan konkurrenskraftig kontra bensinbilen. Den behöver inga subventioner.
MVH AL
Just det jag skrev A.L, att det inte behövs några subventioner.
Tror A.L menar att det inte borde ske någon rejäl höjning av malus.
Precis. Fordonsskatten skall utgå från nivån på väginvesteringar och vara homogen oavsett det är en bensin, diesel eller elbil som avses.
MVH AL
Det är den redan långt ifrån att vara, med en höjning blir det ännu värre.
Behåller man malus-skatten så är väl det till stor del en kompensation till de som handlar elektrisk bil i st f "fossil". Men som sagt - bonusen liksom andra konstgjorda subventioner kan gärna tas bort.
Ja Apex, precis. Hela Bonus - Malus är ett geschäft från första början, sågat av både expertis som remissinstanser.
Skrota det och inför en rak fordonsskatt rakt över. Säg 1500 kr per bil och år. Använd pengarna till nya vägar istället för att köpa nya bilar.
MVH AL
A.L Varför är det högre skatt/moms på cigaretter med tobak än chokladcigaretter?
Förklara gärna!
MVH AL
AL Ställde en fråga till dig som jag var nyfiken på vad du svarar på.
Nyfiken på vad jag svarar på styckskatten på cigarretter? Utan att ha läst in mig på vilka principer som man har utgått från antar jag att det finns en faktor som grundar sig i marginalkostnad, d.v.s på samma sätt som i fråga om bränsleskatter.
Nu ställer jag frågan tillbaka. Har du någon alternativ förklaringsmodell som också kan motivera det idiotiska och utskällda bonus/malus?
MVH AL
Nope, tobakslagstiftningen är en skyddande lagstiftning utifrån nationella hälsomål. Man sätter skatten på tobak med målet att tobaksbruk ska minska och på lång sikt försvinna helt.
Har inte direkt någon åsikt om bonus/malus alla tycker inte det är idiotiskt.
Jag är av åsikten att vi ska främja allternativ som är mindre dålig för miljö, hälsa och klimat.
Som jag fattar det så tycker du AL att det spelar mindre roll vilka fordon vi kör och där har jag en annan åsikt.
Aha ok. Ja då är en styckskatt utlagd mot förbrukaren ett alternativ, även om det inte är hela lösningen.
En direktreglering skulle nog vara mer effektiv. Men precis som med skatterna öppnar det upp för en svart marknad istället.
MVH AL
Jag är av åsikten att de externa kostnaderna skall internaliseras i relation till hur mycket fordonet körs. Den effekten finns inte i bonus/malus - bara för att nämna en av tokigheterna.
På marginalen kan fordonen och framförallt dess körmiljö spela en viss effekt, beroende på vad det är vi diskuterar. Men det är små skillnader så länge vi inte diskuterar renodlade elbilar. De senare bidrar därtill med oreda även dem, utan att de kostar brukarna ett rött öre.
I allmänhet vet man också att subventioner (bonus/malus) är kontraproduktiva, men det avser främst med utgångspunkt i utsläpp av växthusgaser.
Så här tokigt kan det exempelvis bli när man låter fanatiker som inte tänker längre än näsan räcker vara med och bestämma.
https://www.facebook.com/Politiskt.Inkorrekt/videos/kjell-ringer-miljöpartiet/225836081620866/
MVH AL
MVH AL
AL det finns fanatiker och så finns det idioter. Här är ett gäng som du kanske föredrar att sitta i makten korridorer.
https://www.youtube.com/watch?v=mPycz-tsrDM
En högst märklig kommentar. Vet inte riktigt på vilket sätt det har med det idiotiska bonus/malus att göra.
Det senare har nämligen kritiserats hårt - både av expertis, remissinstanser som granskande myndigheter.
Och om man inte kan höra det utan att behöva svara med pådyvla folk politiska åsikter tangerar man nog snarare själv epitet som fanatiker.
Filmen som jag klippte in illustrerar också det som varit känt i en sisådär 10-15 år, kallas för rekyleffekt.
MVH AL
Med facit i hand kan vi konstatera att bonus-malus systemet inte var genomtänkt alls, helt idiotiskt att hålla på med subventioner, det gynnar ingen, och låt våra skattepengar från vår fordonspark gå till att underhålla våra alltmer dåliga vägar, och inte som i dag till mycket annat.
Chilli
Nåja. Systemet har ju ändå påskyndat elektrifieringen vilket varit ett syfte.
AL
Kan bara hålla med att min kommentar inte var den bästa. Jag får skylla på tidsbrist återkommer ev.
Systemet är utskällt av riksrevisionen. Och det har en snedvridande effekt på marknaden. Därutöver öppnar det upp för ökat okynnesåkande och effektivitetsförluster för dem som reser med höga tidsvärden.
Fordonsskatterna skall användas till väginvesteringar, inte till att genomföra halvt planekonomiska lösningar. Att Axa applåderar det sistnämnda är ingen hemlighet, så jag kan förstå att han tycker det är trevligt.
Men vi övriga har nog svårt att se nyttan.
MVH AL
Ingen fara :-)
MVH AL
Fast hela skattesystemet bygger ju egentligen på att samla in behövligt kapital i en stor påse som sen skall täcka de behov som finns. Det skulle ju knappast fungera att öronmärka alla skatteintäkter för att gå till motsvarande kostnader. Det måste nog vara på detta sätt oavsett vad man tycker.
Syftet med fordonsskatterna var tidigare att de skulle gå till investeringar i nya vägar och infrastruktur Pi. Och det gick oftast på ett ut. Bilisterna betalade in ungefär 8-11 miljarder per år, och Trafikverket byggde (inte underhöll) för ungefär motsvarande summa. På så vis fanns det en acceptans bland bilisterna att betala skatten, vilket är en viktig ekonomisk egenskap i en skattefinansierad modell då det är rimligt att anta att bilisterna också har en viss nytta av nya och bättre vägar.
Omvänt råder att köparna av fossilbilar knappast har någon egentlig nytta av att bekosta andra bilköpares inköp av nya fordon. De enda som tar vinsten från det är ju enskilda trafikanter (de som kör elbil), leasingbolag samt bilproducenter. Här blir det alltså frågan om en nyttförlust istället, och det är som jag ser det irrationellt.
Bland annat därför är jag negativ till bonus/malus (inkluderar inte individens matchningsförlust i detta resonemang).
MVH AL
Kan någon administratör införa blockeringsfunktionen?
AL, seriöst? Kan du dra åt helvete? Du måste ju vara totalt störd. Det är ju klart tydliga psykopatiska drag du har. Du benämner allt och alla fanatiska men man kan ju undra hur frisk du är?
Jag förutsätter att den här typen av angrepp sorteras bort från denna tråd. Skärp dig nu Axa. Bättre än så kan du nog.
MVH AL
AL
Och varför i fan hänvisar du till mig varje gång du nämner planekonomi?
Och i svar till andra?
Har du någon bra anledningen till det?
Ja du har tidigare givit uttryck för att sympatisera med den typen av modeller, likväl som i din syn på gissningar och gud vet vad.
Men eftersom du inte kan uppföra dig som en normalt tänkande individ känner jag att vi stannar den diskussionen här och nu.
Du får komma tillbaka när du lärt dig att uppföra dig.
Tack.
MVH AL
AL
Så du kan alltså inte nämna planekonomi i svar till annan utan att hänvisa till mig?
Angående att jag skulle sympatisera med planekonomi är din egen teori.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte ideligen hänvisar till andra på VIB på ett nedlåtande sätt. Så vitt jag vet är du en av dem som frekvent gör det.
För min egen del så vill jag inte ha med dig att göra, skriva om dig eller referera dig.
Du har tappat ansiktet min vän. Och eftersom du följer ditt sedvanliga mönster så attackerar du istället för att erkänna att du gjort fel, be om ursäkt och sedan gå vidare.
Ett beteende som karaktäriseras och ligger betydligt närmare det du anklagade mig för tidigare.
Väx till dig nu. Klarar du inte av att hålla dig till sak så håll dig utanför tråden.
Men jag gissar (den här gången är det ingen skattning) att du blir avstängd för ditt påhopp.
MVH AL
Vakna nu saabnisse/hackenbush/deeds, och fimpa den här skämmiga tråden! Både AL och Axa förtjänar en tids avstängning efter sina verbala påhopp på varandra plus allmän dålig stämning på forumet.
Jag diskuterar som sagt helst trådens ämne. Där kan alla uttrycka sin åsikt, vilket jag gjort och står för. Bonus/malus bör förpassas till den papperskorg där det hör hemma.
Att bli utsatt för grava ärekränkningar är däremot inget som ingår i trådens ämne, och dessutom är det reglerat och förbjudet i forumreglerna.
Så jag förutsätter att åtgärder vidtas mot detta mycket grova påhopp.
MVH AL
Jag ber om ursäkt för att jag missat det här, får delvis skylla på tidsbrist, men jag erkänner att det är slarvigt.
Jag är dock inte ensam och givetvis borde någon gripit in.
Det fanns tidigare en funktion som medförde att en moderator kunde gå in i ett inlägg och ta bort vissa olämpliga delar som inte hörde till ämnet, denna möjlighet är numera tyvärr borttagen.
Nu finns bara möjligheten att helt radera inlägget kvar och det kan skapa ett stort hål i debatten samtidigt som det kan vara oförskämt mot skribenten.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.