Vi Bilägares forum

Nytt ras på bilmarknaden – men vissa märken går mot strömmen

Nytt ras på bilmarknaden – men vissa märken går mot strömmen

Komponentbristen fortsätter sätta käppar i hjulen för biltillverkarna. Men vissa drabbas hårdare än andra.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-18 10:20

Kommentarer

Och Tesla fick inte vara med? De borde ju med haft en hyfsad ökning.

Uppdaterat: 2022-01-18 11:52

Är det inte så att Tesla inte vill vara med i nåt av dessa sammanhang? Har för mig att det skrivits om det...

Uppdaterat: 2022-01-18 12:25

Tja de är ju med i alla andra listor över registrerade fordon som ViB presenterar mer eller mindre varje månadsskifte.
Var väl mer nån av de där kundnöjdhetsundersökningarna de inte betalat för att vara med i.

Uppdaterat: 2022-01-18 13:30

Det är kanske inte så konstigt att en sammanslutning av 16 biltillverkare redovisar märken utanför de egna leden som "övriga".

Uppdaterat: 2022-01-18 17:05

Det var nog i den sammanslutningen som inte Tesla ville vara med.

Uppdaterat: 2022-01-18 17:35

Det här med komponentbristen måste lösas snabbt. Vi kan inte sitta hjälplösa i händerna på Kina och övriga Asien. Fattas bara att komponentbristen också drabbar sjuvårdsindustrin.

Och se bara på den där gasledningen från Ryssland till Tyskland. Hur dumma får man vara i Tyskland? Man stänger alla kärnkraftverk när de hade behövts som bäst (och som Sverige "självklart" redan har gjort ...), och förlitar sig på Ryssland. Horribelt. Merkel, hallå?!

Uppdaterat: 2022-01-18 18:07
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker
EU har ju insett att chipbristen drabbar bilindustrin och jag har läst mig till att det finns avsikt att etablera chiptillverkning i EU.

Uppdaterat: 2022-01-18 19:10

Komponentbristen är inte så enkel att lösa. Det är dock så att med-techbolag också har drabbats en hel del. Deras produkter tillverkas ofta väldigt länge efter att de har konstruerats och det är ofta väldigt små serier av varje produkt jämfört med hemelektronik eller bilar. Det gör att många komponenter är några generationer gamla och ofta mer krävande att tillverka än moderna bitar.
Får man då inte ha full styrka i fabriken kanske man försöker hålla liv i andra kunder.

Fördelen för med-techbolag är att de i många länder har kunnat söka dispens för att få sina komponenter tillverkade med hänvisning till att de kan bromsa pandemin.

Uppdaterat: 2022-01-18 19:15

Subaru säljer tydligen inga bilar i Europa?

Uppdaterat: 2022-01-18 21:02
Raywave
Axa skrev:

Snooker
EU har ju insett att chipbristen drabbar bilindustrin och jag har läst mig till att det finns avsikt att etablera chiptillverkning i EU.

Det har varit känt väldigt länge att man vill lägga tillverkning av bland annat halvledare i Europa, men det är ingenting som någon snyter ur sig i en handvändning. Det är liksom nu den hade behövts. Bäst hade ju varit att vi aldrig hade hamnat i asiaternas grepp från första början, men jakten på enkla och snabba vinster ledde till den uppkomna situationen. Nu måste lärdomar dras!

Uppdaterat: 2022-01-18 22:43
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Det är ju tyvärr så att folk inte vill betala vad det kostar att producera saker i Europa eftersom man blir lyckligare om man kan köpa fler grejer för pengarna, det har AL sagt…

Uppdaterat: 2022-01-19 09:22
*Robban