Vi Bilägares forum

Lösningen för Teslas konstiga ”yoke” är krånglig och dyr

Lösningen för Teslas konstiga ”yoke” är krånglig och dyr

Ett amerikanskt företag har tagit fram en lösning för den som tröttnat på Teslas underliga flygplansratt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-17 06:20

Kommentarer

Nästan fånigare än originalet!

Uppdaterat: 2022-01-17 08:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tesla riskerar att förlora köpare om de krånglar till förarmiljön för mycket. Jag har svårt att se att deras nya ratt och avsaknad av spakar förbättrar ergonomin för mig som förare, snarare en försämring. En del konstruktioner är för bra för att ändras och bara för att man bygger en avancerad elbil behöver den inte vara som ett rymdskepp.

Uppdaterat: 2022-01-17 09:30

Stefan
Tesla är till för folk som inte fick spela tv-spel som barn.
;-)

Uppdaterat: 2022-01-17 09:57

Fast när jag var barn fanns det inte TV-spel och knappt nån TV heller - den dök upp först i 9--10-årsåldern...:) Måste nog fundera på en Tesla då vid nästa bilbyte...:)

Uppdaterat: 2022-01-17 10:08

Finns det någon test av Tesla S med denna yoke-ratt? Eller är den bara en gimmick av Elon för maxad publicitet? Vilket han har fått...

Uppdaterat: 2022-01-17 10:54

Finns massor av test på youtube med yoke-ratten. Där säger de väl ungefär som man kan förvänta sig. Lite mindre risk att blockera instrumenten, annars endast nackdelar. Men det är vad jag förstår den enda som finns till "nya" model S/X, som iofs verkar dröja innan den kommer till Europa.

Grym bil på många sätt, men fan ratten tar bort rätt mycket "vill ha" känsla.

Uppdaterat: 2022-01-17 13:12
Kalle_ skrev:

Men det är vad jag förstår den enda som finns till "nya" model S/X, som iofs verkar dröja innan den kommer till Europa.

Jag trodde att ratten var option, är det det inte så?

Uppdaterat: 2022-01-17 13:38
Gillar kurvor och rondeller

Ständigt detta förb*nnade Tesla. Varför fortsätter folk att köpa skiten?

Uppdaterat: 2022-01-17 23:08
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Ständigt detta förb*nnade Tesla. Varför fortsätter folk att köpa skiten?

Kanske för att det helt enkelt är betydligt bättre än du vill få det till med ditt trollande? Tror du verkligen det hade sålt nästan en miljon bilar 2021 om de vart så dåliga som du skriver? Självklart inte...
Trots allt så oavsett vad du tycker så levererar Tesla den idag mest kompletta elbilslösningen för de som rör på sig regelbundet utanför hemkommun och ofta använder publik laddning. Det går inte ta ifrån dem....punkt. Sen utöver det så har de lärt sig bygga riktigt bra bilar, det inser alla som inte snöat in sig bakom skygglapparna. För egen del har jag aldrig haft så problemfritt och smidigt bilbrukande som de 16 000 mil jag kört Tesla och då har jag haft väldigt många andra märken tidigare.

Uppdaterat: 2022-01-17 23:17
motorcykelentusiasten skrev:

Jag trodde att ratten var option, är det det inte så?

Nej på S och X efter facelift är den standard. Dock säljs de modellerna bara på hemmamarknaden i USA än så länge. Hur det blir senare får vi väl se, jag är väl personligen skeptisk till om uppdaterade S och X kommer till Europa igen alls. De säljer så lite sen 3 och Y kom.

Uppdaterat: 2022-01-17 23:25
Stefan Eriksson skrev:

Tesla riskerar att förlora köpare om de krånglar till förarmiljön för mycket. Jag har svårt att se att deras nya ratt och avsaknad av spakar förbättrar ergonomin för mig som förare, snarare en försämring. En del konstruktioner är för bra för att ändras och bara för att man bygger en avancerad elbil behöver den inte vara som ett rymdskepp.

Jag håller absolut med om att denna "ratten" är att gå väl långt från det folk är vana vid, att de borde insett att den kommer få reaktioner och att den inte är för alla....
MEN, att påstå att den är sämre ergonomiskt tror jag man ska akta sig för......jag tror tvärtom att den egentligen är betydligt mer ergonomisk än det mesta annat. Här har du ett styrdon där du mer eller mindre tvingas hålla händerna på rätt plats, du når allt du behöver med tummarna utan att släppa händerna ett dugg.
Sen har ju Tesla väldigt lite rattutslag så jag tror nog du kan ta 90-graders gathörn med utan att släppa. Dock förstår jag med att detta kräver enorm tillvänjning och som sagt att det kan vara för mycket för många....
Men ergonomiskt säkert inte alls sämre.

Uppdaterat: 2022-01-17 23:23

Fast om det kräver en "enorm tillvänjning" så känns det lite motsägelsefullt att samtidigt kalla lösningen för ergonomisk. Det är nog ingen tillfällighet att mycket ser ut som det gör efter att successivt ha utvecklats under väldigt många år. Och i mina ögon är det rätt bra att kunna skifta fordon och ändå snabbt förstå var de viktigaste reglagen finns och hur dom används.

Uppdaterat: 2022-01-18 09:20

Och med tanke på allt snack om självkörande egenskaper och röststyrning, inte bara hos Tesla, så ska inte tillverkaren göra massa antaganden om hur föraren vill hålla ratten eller till och med ha en ratt som är tvingande till att hålla den på ett visst sätt.

Uppdaterat: 2022-01-18 09:33

Jag tror att det är är ytterligare ett exempel på Elon och hans hejdukars geniala påhittighet för att väcka uppmärksamhet.
Att sätta in den i S gör ju den modellen exklusiv och den kommer endast att köpas av de som vill vara lite eljest.
Och visa det!
När det nu finns en variant som delvis påminner om en ratt kan de ju ångra sig och prova en återgång.

Uppdaterat: 2022-01-18 09:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Fast om det kräver en "enorm tillvänjning" så känns det lite motsägelsefullt att samtidigt kalla lösningen för ergonomisk. Det är nog ingen tillfällighet att mycket ser ut som det gör efter att successivt ha utvecklats under väldigt många år. Och i mina ögon är det rätt bra att kunna skifta fordon och ändå snabbt förstå var de viktigaste reglagen finns och hur dom används.

Fast det finns väl mycket folk idag gör som är väldigt oergonimiskt där det ergonomiska skulle kräva rejäl tillvänjning? Så att kalla något oergonomiskt bara för det inte är så folk gör idag blir ju fel....
Ergonomi har ju inget med "hur folk gör" att göra......eller hur?
Be nån som verkligen vet visa dig hur man egentligen ska sitta när man kör bil t.ex., det känns jävligt obekvämt till en början.....eller en sån enkel sak hur man ska sitta på kontoret, inte är det så de allra flesta sitter iaf....

Märk väl dock att jag inte försvarar deras val av ratt, utan jag motsa mig bara att det kallades oergonomiskt.

Uppdaterat: 2022-01-18 10:10

Enl mig är alla icke-runda rattar oergonomiska. Med rund ratt hittar alltid händerna rätt hela tiden.
Haft ett antal rattar med avfasad nedre kant, men då missar man ibland ratten om man "vevar på snabbt".
Tack o lov har Miatan en rund ratt!

Uppdaterat: 2022-01-18 21:50
Gillar kurvor och rondeller

Lika dumt är det med bulor kl10-14 greppet som vissa har. Lättare att slinta då man ska ratta mycket (typiskt backa fram&tillbaks för att parkera tight)

Uppdaterat: 2022-01-18 21:52
Gillar kurvor och rondeller

motorcykel... ,det här har jag tjatat om många gånger, jag håller helt med dig även när det gäller bulorna.
Eftersom jag även kört verkliga veteraner från 30-talet så vet jag hur jag tycker en riktig ratt ska vara, även om de då var onödigt stora, genom muskelservon, för att passa idag, så är funktionen hos rattkransen överlägsen.
Bulorna på kransens undersida var små och placerade symmetriskt cirkulärt.
Och kransen var oftast lagom tjock, ingen falukorvsring som en del har idag,

Uppdaterat: 2022-01-19 10:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har konstaterat det tidigare men åter - förstår inte era problem med bilars rattar - så länge dom är hyggligt runda och inte som Teslas skämt-ratt. Och vid körning på vanliga vägar. Där vanliga bilar trots allt till den allra största delen körs.

Uppdaterat: 2022-01-19 10:54

Ja, jag kör kanske för mycket på ovanliga vägar?
Jag undrar varför rallybilarnas rattar ser ut som de gör?

Uppdaterat: 2022-01-19 11:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kör nästan dagligen på små, smala, kurviga och allmänt dåliga grusvägar men har inte haft några problem med bilarnas rattar - oavsett om dom varit runda eller "avfasade" i underkant. Men visst - smaken är som baken som man brukar säga.

Uppdaterat: 2022-01-19 11:56

Tycker att saabnisse och mc-fantasten borde traktorkula på sina runda rattar. Det borde underlätta deras tydligen kopiösa snurrande...

Uppdaterat: 2022-01-19 12:12
40-talisten skrev:

Tycker att saabnisse och mc-fantasten borde traktorkula på sina runda rattar. Det borde underlätta deras tydligen kopiösa snurrande...

Har du sett en rallybil med traktorkula?
Jag har det på min åkklippare, men det går inte fortare att snurra, men kan vara något bekvämare, man kan ha en hand på ratten och en på lyften för att inte klippa så mycket sten.

Uppdaterat: 2022-01-19 13:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men Saabnisse, börjar du hänvisa till hur det ser ut i racingbilar för att påvisa hur en ratt bör se ut för att vara mest ergonomisk och utförd så målar du snart in dig i ett hörn.......fler och fler racingserier med både formelbilar samt mer "vanliga" bilar har och går över till liknande det Tesla går mot med ett mer "tvingat" grepp och att du når "allt" inne i ratten.....

Uppdaterat: 2022-01-19 13:22

Nä du Henrik, några dataspelsrattar lär du aldrig få se i en rallybil.
Att det finns kantiga rattar i en F-bil är en annan sak, där snurras det inte på ratten i onödan.
Men prova ratten i en riktig gammelbil får du se vad jag menar.

Uppdaterat: 2022-01-19 13:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Personligen tycker jag att det är uppfriskande med lite nytänk i den annars så stock-konservativa bilvärlden.

Om yoke är en fluga eller har kommit för att stanna lär vi väl få se och fler tillverkare hakar nog på snart, brukar vara så när Tesla lanserat något nytt och "skrämmande".

Angående funktionen tänker jag vare sig säga bu eller bä innan jag testat ratten i fråga.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
saabnisse skrev:

Nä du Henrik, några dataspelsrattar lär du aldrig få se i en rallybil.
Att det finns kantiga rattar i en F-bil är en annan sak, där snurras det inte på ratten i onödan.
Men prova ratten i en riktig gammelbil får du se vad jag menar.

Och vad har ratten i en gammelbil med moderna nya bilar att göra?
Sen tror jag du med kan erkänna att så som det rattas i en rallybil görs det knappast i vardagstrafiken. :)
Kan även upplysa farbror om att det är långt mer än bara i F1 de har såna rattar nu för tiden.....
Jag testade i morse när jag körde dottern till skolan att hålla kvart i tre och inte släppa tagen i korsningarna, inte en endaste gång styrde jag så mycket att det inte hade gått utmärkt med den nya ratten från Model S.
Sen kan jag väl tycka det är väldigt konstigt hur folk kan såga nåt så hårt som de inte ens har testat.....
Jag försvarar absolut deras val att enbart erbjuda den nya lösningen, jag tycker de borde haft den gamla kvar som alternativ med. Men jag själv tänker inte säga att det är kasst eller ej förrän jag har testat.

Uppdaterat: 2022-01-19 15:22

Har ni inte fickparkerat och svänger runt med ratten max vänster och max höger?
Är ju främst då man "tror" rattkransen ska vara på samma ställe hela tiden.

Uppdaterat: 2022-01-19 16:39
Gillar kurvor och rondeller

Dagens formelbilar har en ratt med massa knappar&rattar = man kan inte byta grepp för då hittar man inte knapparna = ratten är byggd att hållas på ETT sätt = onödigt med rattkrans uppe och nere.
Men där behöver man inte fickparkera som i en vanlig bil.
Men kolla vilka problem F1-förarna har då det ska svängas max.

Uppdaterat: 2022-01-19 16:44
Gillar kurvor och rondeller

Fast nu får du ju tänka ett steg längre tror jag om du ska se det från utvecklarnas sida.....
Tanken är ju här att du inte parkerar själv, det gör bilen åt dig.
Jag kan faktiskt inte komma ihåg senast jag fickparkerade manuellt sen jag bytte till Tesla, den är helgrym på det.
Ja självklart är en vanlig ratt troligtvis bättre när du ska till de yttersta ändlägena, men hur ofta är du det? Troligtvis har de väl i sina funderingar, undersökningar och beslut konstaterat att iaf teoretiskt så väger det positiva upp det negativa.

Uppdaterat: 2022-01-19 17:39

Jag har bara provat att låta min gamla KIA fickparkera själv (man fick byta växel) och det tog för lång tid jämfört med att göra det utan assistans. Antar att Tesla är bättre på det.

Uppdaterat: 2022-01-19 17:52
L. Mäkinen skrev:

Jag har bara provat att låta min gamla KIA fickparkera själv (man fick byta växel) och det tog för lång tid jämfört med att göra det utan assistans. Antar att Tesla är bättre på det.

Du vet väl att ALLT är bättre på en Tesla 🤣

Uppdaterat: 2022-01-19 18:13

Det har du nog rätt i, Guran...:)

Uppdaterat: 2022-01-19 19:44
Henrik M skrev:

Fast nu får du ju tänka ett steg längre tror jag om du ska se det från utvecklarnas sida.....
Tanken är ju här att du inte parkerar själv, det gör bilen åt dig..

Du har en poäng :)

Uppdaterat: 2022-01-20 07:46
Gillar kurvor och rondeller