Vi Bilägares forum

Milstolpe på gång i Europa: Suvar kan köra om småbilar

Milstolpe på gång i Europa: Suvar kan köra om småbilar

Små suv-modeller är på god väg att köra om småbilar som den populäraste bilklassen på den europeiska marknaden.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-15 10:20

Kommentarer

Kanske inte så ologiskt eftersom mindre/kortare bilar ur utrymmes-synpunkt alltid mått bra av lite mera höjd. Och mindre bilar har ofta varit en aning högre än de i klassen över av just denna orsak.

Uppdaterat: 2022-01-15 10:55

2008 SUV? Nja...en klumpig 208 och fulare, och sämre på allt.

Uppdaterat: 2022-01-15 11:00
hx30 skrev:

2008 SUV? Nja...en klumpig 208 och fulare, och sämre på allt.

Det gör ont va? När dina hatobjekt säljer så bra!

Uppdaterat: 2022-01-15 11:05
hx30 skrev:

2008 SUV? Nja...en klumpig 208 och fulare, och sämre på allt.

Pröva dom!
Kört dom båda och 2008 kändes KLART modernare. Kommer från en som ogillar SUV...
Men ingen var bra som bil betraktat enl mig.

Uppdaterat: 2022-01-15 16:49
Gillar kurvor och rondeller
hx30 skrev:

2008 SUV? Nja...en klumpig 208 och fulare, och sämre på allt.

Att kalla 2008 för klumpig ställer ju verkligen begreppet klumpig i ny dager hos mig.....;) Det är ju en smidig liten bil i mina ögon.
Sen är det väl tvärtom, att 2008 är bättre än 208 på allt utom att vara låg och kort....

Uppdaterat: 2022-01-15 17:10

Jag skulle inte kalla 2008 för en SUV.

Uppdaterat: 2022-01-15 18:08

2008 har bättre sikt runt om och är rymligare för både passagerare och bagage än 208. Den rullar dessutom fint på vägen.
Och visst är det en SUV. En liten SUV eller små-SUV.
Jag förstår att de är populära. Striden i segmentet småSUVar står mellan 2008 och Captur.

Uppdaterat: 2022-01-15 18:34

Men det är lite märkligt att artikeln jämför Clio och Golf. Clio är ju i storlek som Polo. Det är Mégane som är i storlek som Golf.
Artikeln har blandat ihop begreppen något…

Uppdaterat: 2022-01-15 18:35

Varken 2008 eller Captur är SUV i mina ögon, de är crossovers enligt mig.

Uppdaterat: 2022-01-15 18:37

Där håller jag nog helt klart med Henrik - och det är inte bara dessa 2 som är mera Crossover än SUV. Sen kan man alltid fråga sig var gränsen går.

Uppdaterat: 2022-01-15 18:46

Nej Pi, det är väldigt många bilar som ägarna gärna säger är SUV som jag tycker är Crossovers. Min Model Y t.ex. anser jag är mer crossover än SUV.

Uppdaterat: 2022-01-15 18:48

Crossover eller SUV? Premium eller inte premium? Aftonbladet eller Expressen? :)

Uppdaterat: 2022-01-15 18:55
40-talisten skrev:

Crossover eller SUV? Premium eller inte premium? Aftonbladet eller Expressen? :)

Eller CUV som min bil ”klassas” som 🤣

Uppdaterat: 2022-01-15 19:14

Ja Henrik - när jag kom ut till min bil en dag på en P-plats och det stor en Model Y bredvid så tog inte heller jag den som en SUV. Men gränsen är väl glidande...

Uppdaterat: 2022-01-15 19:17

2008 har liknande yttermått som en Golf SV.

Uppdaterat: 2022-01-15 19:33

En kompis som har en Tesla X och en 3 tyckte att Y kändes mer som en SUV än hans X eftersom panelen är annorlunda.

Uppdaterat: 2022-01-15 20:35

Har några mil bakom mig i 2008 och den är allt annat än klumpig. Tvärtom!

Däremot är bilen i sig ett klassiskt plåtschabrak - det är ju en Peugeot - med mängder av elfel, taskig säkerhet som bristfälliga lösningar. Men klumpig? Nej!

Avser årsmodell 2018 och med 130 har turbomotor..

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-15 20:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
L. Mäkinen skrev:

En kompis som har en Tesla X och en 3 tyckte att Y kändes mer som en SUV än hans X eftersom panelen är annorlunda.

Jo men så är det helt klart, Model X känns inte alls SUV-aktig att köra, mer som en Minibuss typ Voyager. I den jämförelsen känns Model Y utan tvekan mer SUV-ig.

Uppdaterat: 2022-01-15 20:59

En SUV har ram. Allt annat är crossovers.

Uppdaterat: 2022-01-15 21:02
edmund skrev:

En SUV har ram. Allt annat är crossovers.

Nja, det där håller jag inte ett dugg med om. Range Rover t.ex. anser jag är en SUV utan tvekan och den har haft självbärande kaross sen sin tredje generation.
Skulle mer säga att det sitter i att inte bara vara byggt för asfalten, utan är det en högbyggd bil med faktiska egenskaperna att köra i en hel del ickevägförhållande med så kan det kallas SUV oavsett ram eller ej.

Uppdaterat: 2022-01-15 21:09

A.L - då var det förra generationen och när det gäller 2008 så är det en stor skillnad jfr den nya helt klart.

Uppdaterat: 2022-01-15 22:36

Ja ok. Kanske den nya 2008 är klumpig då. Har aldrig kört den..

Den älde dessförinnan är det inte i alla fall.

Dessutom betydligt mer praktisk än en småbil.

Men också med elfel så klart;-). Och det där grip control som av vissa påstås så hej dundrande effektivt är inget annat än ett vanligt antspinnsystem med en elektrisk diffbroms till..Fransk kvalitet alltså;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-16 00:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Alltså, en 2008 är som den Leaf jag kör idag... SUV? (1,55 m hög) knappt en crossover.. skulle jag säga. Jämför jag en Leaf med en mer vanlig bil som är 5-8 cm lägre så ser jag inga fördelar med Leaf:en.. inte är den så mycket lättare att ta sig in/ur, dock lite marginellt mer plats ovanför huvudet (när man sitter i bilen) som jag inte direkt har nytta av. Nackdelarna är många fler med Leaf, sämre sikt intill bilen och den drar mer energi. Leafen är också bulligare och svårare att hantera när man kör den, mest tack vare sämre sikt intill bilen och väldigt dålig sikt bakåt. Leaf:en är också mer vindkänslig på motorvägen.. eftersom den är högre. Som sagt, gillar inte denna utvecklingen, tycker det går åt helt fel håll med fokus på fel saker. SUV handlar i princip om två saker, att man vill kunna se ovanför bilen framför.. vilket ofta leder till att man inte håller rätt avstånd samt att man upplever en högre säkerhet eftersom man är högre upp än andra (reptilhjärnan stimuleras). Sedan detta med ur/in steg i bilen.. jag är mer tveksam på denna punkten, då jag provat all ifrån låga sportbilar och höga SUV's (ca 1,65 m).. alla modeller bruka ha sina nackdelar, vissa får man skitiga byxben (om den är för höga), väldigt låga bilar får man väldig bra benmuskler av..haha, och andra är lite bättre. Tex tycker jag Honda Jazz var mycket bättre insteg än tex Leaf.. och båda bilar är exakt lika höga och då är det dörrens utformning (form och mått) som spelar stor roll.

Uppdaterat: 2022-01-16 05:24

hx30 - du har helt rätt i att det är bilens utformning som till stora delar bestämmer hur enkelt det är att ta sig i och ur och inte främst höjden på bilen. Sen är en låg sportbil givetvis inte det ideala men om vi talar om lite mera "normala" bilar. Dessutom - precis som hur man upplever sittkomforten så är även denna fråga högst individuell. Så att SUV-liknande bilar alltid skulle vara "bättre" för alla i denna fråga är enligt mina erfarenheter inte sant. Det är som sagt individuellt och beroende på bilens utformning.

Uppdaterat: 2022-01-16 08:52

Nya 2008 är en helt annan bil än den gamla och de bygger på olika plattformar. Den har bra säkerhet för de inre åkande, men billigaste versionerna har en enklare autobroms. Gamla 2008 hade autobroms bara som tillval och den autobromsen var enklare än den enklaste till nya 2008.

Men oavsett det så är inte 2008 en klumpig bil, verkligen inte. Och sikten är god. Den är rymligare än den gamla modellen, både i baksätet och bagageutrymmet som rymmer mer.

Sen finns den ju även som elbil och den fungerar utmärkt som elbil. 2022 års modell har dessutom justeringar till värmepumpen med en extra sensor plus ännu mer lättrullade däck - detta ökar räckvidden med flera procent.

Ett bra och förnuftigt val i klassen. Det förvånar mig inte att den är en bästsäljare i Europa.

Och ja, jag kallar den för en SUV. Precis som jag kallar 3008 för SUV. 2008 är ju en 3008 junior.

Uppdaterat: 2022-01-16 09:18

Apropå bl a hastighetens påverkan på räckvidden så så hittade jag en enkel kalkylator med 4 olika parametrar som påverkar räckvidden och hur mycket på just Peugeots hemsida för e-2008 - https://www.peugeot.se/personbilar/valj-din-peugeot/nya-peugeot-2008-suv/nya-peugeot-e-2008-suv.html
Kanske kan ge lite "hintar" för andra än Peugeot-ägare - och det är helt klart att hastigheten verkligen kostar när det gäller räckvidden - men även yttertemperaturen.

Uppdaterat: 2022-01-16 12:31

Är inte 2008 med elmotor den mest sålda elbilen i sin klass? Vill minnas att jag ar sett det någonstans. Och jag tycker inte att den gamla är trång. Men har den blivit större är det ju inte fel.

Finns till bra pris med privatleasing också.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-16 12:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Pi, jag tror inte de har uppdaterat den för 2022. 2022 års modell har ökat räckvidden med 7% genom förbättringar i värmepumpen (bl a en extra sensor) samt nya däck. Men det märks inte rakt av i WLTP-siffrorna, för de görs ju vid högre temperaturer.

Uppdaterat: 2022-01-16 17:14

AL, jag har inte sett statistik över elbilsförsäljningen för 2021 än. Senaste statistik jag såg var från oktober och då ledde 2008 sitt segment men det var totalt dvs även fossilbilar. T-Roc tvåa och Captur trea. Eftersom 2008 är marknadsledande så är det väl troligt det också gäller elversionen, men e-Niro är en stark konkurrent. Men jag har inga siffror för 2021 på det.

Uppdaterat: 2022-01-16 17:48