Vi Bilägares forum

Betydligt högre brandrisk i hybridbilar än elbilar

Betydligt högre brandrisk i hybridbilar än elbilar

Nya siffror från USA visar att bensin- och hybridbilar löper betydligt högre risk att börja brinna än elbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-14 06:20

Kommentarer

Tyvärr en bristfällig jämförelse.

Det finns på tok för stora skillnader i både antalet fordon ( bensinbilar torde vara flest följt av hybrider) som körda mil.

Ett bättre mått vore därför att jämföra mot utfört transportarbete. Eller något i stil med 0,02 % brandrisk per 1000 km osv.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-14 10:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Inte förvånad, två drivlinor där den ena består av lättantändligt bränsle. Också mer komponenter som kan gå sönder och orsaka problem. Har aldrig övervägt att köpa en hybrid, lika bra att gå över till elbil istället.

Uppdaterat: 2022-01-14 10:53
hx30 skrev:

Inte förvånad, två drivlinor där den ena består av lättantändligt bränsle. Också mer komponenter som kan gå sönder och orsaka problem. Har aldrig övervägt att köpa en hybrid, lika bra att gå över till elbil istället.

Den där påstådda statistikkursen var det inte så mycket bevänt med den heller va?

I dessa siffror kan ingen visa på någon relativ skillnad mellan el, hybrid eller bensin. Spontant är risken lägst för bensin - men även det är vanskligt att uttala si om utan ordentliga data.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-14 10:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Om det inte finns en fastställd orsak till en brand som beror på bränslet, så är uppgiften om att en viss bil brunnit värdelös och säger ingenting och drivsystemets relevans.

Om man fokuserar på bränsle respektive batteri så måste man kunna presentera en utredning av branden med dokumentation som visar att det var batteriet och bränslet som var orsaken till branden och ingenting annat.

Jag vet med säkerhet att en Vauxhall-Opel Zafira som brunnit många gånger räknas in i denna statistik eftersom den har en förbränningsmotor, men orsaken till branden är kortslutning i en klimatanläggning...
Trots detta räknas den som bevis för hur brandfarlig bilar med förbränningsmotor är...

Det finns anledning att förmoda att detta inte är ett unikt fall och därmed blir undersökningarna otillförlitliga.

För övrigt kunde det vara intressant att se hur ofta en bil brinner efter en svårare olycka med stor deformering av karossen, vilken skillnad råder det där för elbilar, men någon sådan undersökning går inte att finna hur man än söker, däremot en enorm mängd självsäkra påståenden som inte kan backas upp med verklighetsbaserade fakta.

Uppdaterat: 2022-01-14 12:54
N-iklas skrev:

Jag vet med säkerhet att en Vauxhall-Opel Zafira som brunnit många gånger räknas in i denna statistik......

Inte illa med en Zafira som brunnit många gånger, varför skrotades den inte efter första? Måste vart en entusiast till ägare som fixade den efter varje brand....;)

Uppdaterat: 2022-01-14 13:01
hx30 skrev:

Inte förvånad, två drivlinor där den ena består av lättantändligt bränsle. Också mer komponenter som kan gå sönder och orsaka problem. Har aldrig övervägt att köpa en hybrid, lika bra att gå över till elbil istället.

Fast en hybrid som går 10mil (MB C-klass) passar den som bara jobbpendlar, men samtidigt vill kunna åka långt o snabbt.
Kört en sådan och den är skitbra! hade låga förväntningar men blev superimponerad. BRA drag på bara el och den kunde ligga i 140 utan att behöva koppla in fossilmotorn.
Otroligt m bättre än andra hybrider som man får fisköra innan fossilmotorn går in. Har åkt Toyota Camry som även den är finfin!
Men totalt underlägsen C-klass, vilket den ska vara givet prisskillnaden

Uppdaterat: 2022-01-14 16:15
Gillar kurvor och rondeller

Nu gällde väl detta USA och jag är en aning tveksam om laddhybrider är så populära där så jag gissar att det mesta är s k självladdande hybrider a'la Toyota som avses.

Uppdaterat: 2022-01-14 18:32
motorcykelentusiasten skrev:

Fast en hybrid som går 10mil (MB C-klass) passar den som bara jobbpendlar, men samtidigt vill kunna åka långt o snabbt.
Kört en sådan och den är skitbra! hade låga förväntningar men blev superimponerad. BRA drag på bara el och den kunde ligga i 140 utan att behöva koppla in fossilmotorn.
Otroligt m bättre än andra hybrider som man får fisköra innan fossilmotorn går in. Har åkt Toyota Camry som även den är finfin!
Men totalt underlägsen C-klass, vilket den ska vara givet prisskillnaden

Camry är ingen laddhybrid så lite märklig jämförelse....

Uppdaterat: 2022-01-14 18:39

Den absolut vanligaste orsaken till brand är elektronik. Oftast kablage som går sönder och antänder brandfarliga vätskor i bilarna. Där har elbilarna en uppenbar fördel, eftersom andelen antändliga material är mindre.

Ifråga om deformation av batterier ligger de oftast inne i säkerhetsburen. Där förekommer inte så mycket deformation hos moderna bilar - och allra minst på film som är vår kära autodidakta säkerhetsexperts huvudsakliga informationsmaterial:-)

Snart skall jag publicera lite sannolikheter över vilka bilar som brinner mest, och minst. Denna gången korrekt beräknat. Det blir ingen rolig läsning för diverse fanatiker:-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-15 05:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Hur stort är problemet?

Uppdaterat: 2022-01-14 21:05
*Robban

Typ 0,04 procent eller något sånt där...

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-14 21:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Så åter igen, en helt tramsig artikel om ett problem så är så litet att det knappt existerar…

Uppdaterat: 2022-01-15 10:32
*Robban

Enormt stor skillnad. Antal körda kilometer per bil lär inte ändra nämnvärt på siffrorna. Om nåt så tror jag elbilarna körs väldigt mycket pga att det helt enkelt är så mycket billigare. Långpendlare har ofta tidigt bytt mot elbil. De beggade elbilar som säljs har ofta väldigt höga miltal i förhållande till ålder. Jag själv som kör måttligt sparar ca 2000 kr per månad på bränslekostnaden nu när jag kör elbil (räknat på vinterns höga elpriser).

Uppdaterat: 2022-01-15 11:11
Raywave

Vad man som enskild sparar är rätt irrelevant för andra om man inte känner till körsträckor och vad man betalar totalt (förbrukning + nät) för elen per kWh - om man är "hemmaladdare".

Uppdaterat: 2022-01-15 11:21

Har kört 1400 mil på 7 månader. Laddar hemma delvis med egna solpaneler men räknade ändå på elpris på 1,50 kr/kWh och 1,75 kWh/mil för att inte överdriva skillnaden och snittförbrukning på bensinbil i samma storlek (Id4) på 0,75 l/mil (lågt räknat). Snittpris 17 kr/l. Skillnaden är nog egentligen lite större och bensinpriset verkar fortsätta stiga…

Uppdaterat: 2022-01-15 11:43
Raywave

I vår HSB-brf betalar man extra för elbilsplats 300 kr/mån, och då har man en egen laddstation. Känns som det är nästan gratis att köra eldrivet, med tanke på nuvarande fossila drivmedelspriser.

Uppdaterat: 2022-01-15 15:10

Precis. Kännbar skillnad i plånboken från första månaden. Visserligen är ju inköpspriset högre på elbil men det tjänar man in på billigare drift plus högre andrahandsvärde. För att inte ens nämna den ökade komforten.

Uppdaterat: 2022-01-15 16:17
Raywave
40-talisten skrev:

I vår HSB-brf betalar man extra för elbilsplats 300 kr/mån, och då har man en egen laddstation. Känns som det är nästan gratis att köra eldrivet, med tanke på nuvarande fossila drivmedelspriser.

Enbart den kosten eller tillkommer elen utöver det och vad tar de iså fall per kWh?
I brf:en jag mellanlandade i innan jag flyttade till hus igen nu betalade man 150 kr extra utöver den vanliga garageplatshyran för att ha tillgång till boxen de hade monterat på alla platser i hela garage. (nybyggt kvarter så säkert vart nåt bidrag) Men sen betalade man även 2 kr/kWh.

Uppdaterat: 2022-01-15 16:28

Vilka ocker-vilkor! Låter inte som nån vidare bra brf. Är ju inte tänkt att brf ska göra vinst på sina medlemmar…

Uppdaterat: 2022-01-15 16:31
Raywave
Raywave skrev:

Vilka ocker-vilkor! Låter inte som nån vidare bra brf. Är ju inte tänkt att brf ska göra vinst på sina medlemmar…

Tyckte du att det är ocker?! Då har vi nog väldigt olika synd på vad det begreppet innebär....
Skulle nog tycka det är en väldigt rimlig kost för att täcka investering, service och administrativ hantering av det hela.

Uppdaterat: 2022-01-15 16:44

Raywave, problemet är ju att det är krångligt med försäljning av el från brf till boende om man inte har gemensamhetsanläggning på el.
Därför är det oftast enklast att lägga ut allt på extern part som hanterar boxar och som sedan läser av och debiterar varje laddkund. Vi hade 1,8 från början och nu har vi 2,20 för 3-fas upp till 16A, lastbalanserat.

Uppdaterat: 2022-01-15 18:05
*Robban
Henrik M skrev:

40-talisten skrev:
I vår HSB-brf betalar man extra för elbilsplats 300 kr/mån, och då har man en egen laddstation. Känns som det är nästan gratis att köra eldrivet, med tanke på nuvarande fossila drivmedelspriser.

Enbart den kosten eller tillkommer elen utöver det och vad tar de iså fall per kWh?
I brf:en jag mellanlandade i innan jag flyttade till hus igen nu betalade man 150 kr extra utöver den vanliga garageplatshyran för att ha tillgång till boxen de hade monterat på alla platser i hela garage. (nybyggt kvarter så säkert vart nåt bidrag) Men sen betalade man även 2 kr/kWh.

300 kr/mån är ett enhetspris för elbilsladdning, någon kWh-debitering finns (ännu) inte. Grundpriserna per månad för bilplats är för p-ruta 275 kr, carport 400 kr och p-garage (varmt) 600 kr. Skäligt?

Uppdaterat: 2022-01-15 18:16
40-talisten skrev:

Henrik M skrev:
40-talisten skrev:
I vår HSB-brf betalar man extra för elbilsplats 300 kr/mån, och då har man en egen laddstation. Känns som det är nästan gratis att köra eldrivet, med tanke på nuvarande fossila drivmedelspriser.
Enbart den kosten eller tillkommer elen utöver det och vad tar de iså fall per kWh?
I brf:en jag mellanlandade i innan jag flyttade till hus igen nu betalade man 150 kr extra utöver den vanliga garageplatshyran för att ha tillgång till boxen de hade monterat på alla platser i hela garage. (nybyggt kvarter så säkert vart nåt bidrag) Men sen betalade man även 2 kr/kWh.

300 kr/mån är ett enhetspris för elbilsladdning, någon kWh-debitering finns (ännu) inte. Grundpriserna per månad för bilplats är för p-ruta 275 kr, carport 400 kr och p-garage (varmt) 600 kr. Skäligt?

Det är väl ytterst förmånligt.
300kr räcker till 150kWh eller 50-100 mils körning beroende på årstid

Uppdaterat: 2022-01-15 19:27
Raywave skrev:

Enormt stor skillnad. Antal körda kilometer per bil lär inte ändra nämnvärt på siffrorna. Om nåt så tror jag elbilarna körs väldigt mycket pga att det helt enkelt är så mycket billigare. Långpendlare har ofta tidigt bytt mot elbil. De beggade elbilar som säljs har ofta väldigt höga miltal i förhållande till ålder. Jag själv som kör måttligt sparar ca 2000 kr per månad på bränslekostnaden nu när jag kör elbil (räknat på vinterns höga elpriser).

Jo, med tanke på att bensinbilarna är i alla fall en tio eller tjugo gånger fler, består deras trafikarbete också av betydligt fler mil. Och därför är det sannolikt lägre risk i den genomsnittliga fossilbilen än i el eller hybrid.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-16 12:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Där tror du ju fullständigt bakvänt. Det beror ju bara på hur mycket varje bil körs! Ock där tror jag att elbilarna körs minst lika många mil som bensinbilarna eller hybriderna. Risken per körd km är med allra största sannolikhet mycket lägre för elbilarna!

Uppdaterat: 2022-01-16 14:01
Raywave