Vi Bilägares forum

Volvo ökar försiktigt – men trögt för elbilarna

Volvo ökar försiktigt – men trögt för elbilarna

Bara knappt 4 av 100 bilar som Volvo Cars sålde förra året var helt eldrivna, visar nya siffror.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-07 07:10

Kommentarer

Om man enbart är ute efter en säker bil så väl en Volvo en av de bättre valen. Men vi normala väljer inte fordon enbart utifrån risk för olycka. Då kan man lika gärna strunta i motorcyklar, motorbåtar, snöskoter, fyrhjuling, etc.
Observera att jag inte har nämnt något om viktminskning.

Vad gäller XC40 förbrukning så är det inte alls snålt. Den är törstig. Man kan kolla på valfritt test i riktig trafik, tex Tesla Björns.

Uppdaterat: 2022-01-08 17:03
Pi skrev:

Köper man en bil primärt för att kunna krocka så "säkert" som möjligt med eller kan man möjligen ha andra preferenser också ? Skall vi se det sannolikhetsmässigt så är väl trots allt sannolikheten att råka ut för en allvarlig bilolycka inte så våldsamt hög. Men det kan säkert A.L svara på.

Hur sannolikt är det att få hjärtattack, att huset brinner ner eller att någon bryter sig in i hemmet när man inte är hemma?

De flesta har därför lås på dörrarna, en brandvarnare och hemförsäkring samt besöker doktorn då och då likaså - trots att det inte händer dem särskilt ofta.

Man kan dessutom vända på det där resonemanget. Att bli inblandad i en allvarlig olycka (om än att risken för skada i och för sig har minskat kopplat till bättre fordon) är fortfarande såpass hög att om det exempelvis vore motsvarande risk på en arbetsplats så skulle skyddsombudet stänga ner verksamheten ganska snabbt.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-08 17:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Om man enbart är ute efter en säker bil så väl en Volvo en av de bättre valen. Men vi normala väljer inte fordon enbart utifrån risk för olycka. Då kan man lika gärna strunta i motorcyklar, motorbåtar, snöskoter, fyrhjuling, etc.
Observera att jag inte har nämnt något om viktminskning.
Vad gäller XC40 förbrukning så är det inte alls snålt. Den är törstig. Man kan kolla på valfritt test i riktig trafik, tex Tesla Björns.

Vadå "vi normala"? Är vi andra som ställer högre krav på säkerheten onormala?
Du säger att XC40 är törstig på ström. Då borde du kunna ge en Kwh siffra som är bättre för en likvärdig bil som XC40 eller killgissar du bara. Jag fattar att en Tesla 3 eller S är bättre och har lägre Kwh med den karossformen.

Uppdaterat: 2022-01-08 17:14
Axa skrev:

Om man enbart är ute efter en säker bil så väl en Volvo en av de bättre valen. Men vi normala väljer inte fordon enbart utifrån risk för olycka. Då kan man lika gärna strunta i motorcyklar, motorbåtar, snöskoter, fyrhjuling, etc.
.

Säkerhetsargumentet väger fortfarande mycket tungt för den genomsnittliga bilköparen.

Betalningsviljan för att minska skador på både sig själv som andra är fortfarande mer än en faktor tjugo kontra att minska sin förbrukningen enligt den religiösa kvasivetenskapliga (enligt Axa) skolan.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-08 17:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Christer
Vad jag menar är att man kan säkra upp in absurdum men vad, till priset av ett liv i en kokong.? Visst, man kanske har larm men hur många har även vallgrav och elstängsel? Egna livvakter?
För att säkra upp ifall man får inbrott.

Som sagt, det finns massor med test på nätet. Kolla tex Tesla Björn 1000 km test, XC40 sticker ut med sin höga förbrukning även i jämförelse med andra högbyggen.

Uppdaterat: 2022-01-08 17:30

Som vanligt AL så drar du igång ditt religösa propagerande.

Ja, säkerhetsargumentet verkar ju knappast hjälpa Volvo ifråga om försäljning.
Bland nya bilar är det små skillnader ifråga om säkerhet. Det går att välja en säker och snål bil. Och det är förmodligen det kunderna gör.

Uppdaterat: 2022-01-08 17:36

Misstänker att AL har sitt lönekuvert direkt eller indirekt från VolvoCars med sin fanatiska hållning till märket. VolvoCars gör krocksäkra bilar det är det inget tvivel om. Dock som Axa riktigt påtalar finns det massor av krocksäkra bilar och bilar med högre aktiv säkerhet för att undvika olyckor än Volvo. Med erfarenhet från de förekommande bränslena på marknaden är det betydligt viktigare att prioritera låg förbrukning för en elbil om de ska gå att använda på ungefär samma sätt.

Uppdaterat: 2022-01-08 17:53

Personligen vill jag inte testa krocksäkerheten över huvud taget utan få hjälp av säkerhetssystem att undvika kollisioner. Har klarat 1200000 km hittills "men peppar peppar ..."

Uppdaterat: 2022-01-08 17:55
Axa skrev:

Som vanligt AL så drar du igång ditt religösa propagerande.
Ja, säkerhetsargumentet verkar ju knappast hjälpa Volvo ifråga om försäljning.
Bland nya bilar är det små skillnader ifråga om säkerhet. Det går att välja en säker och snål bil. Och det är förmodligen det kunderna gör.

Att minska på förbrukningen utifrån en religiös och kvaisvetenskaplig skola är inte mitt påfund. Det är andra som pysslar med.

Säkerheten är Volvos hörnsten i sitt varumärke. Det är fortfarande det avgörande skälet bakom att kunderna köper bilarna. Och visst går Volvo som tåget, har du missat det? Däremot finns det förstås en del orostecken på himlen - både idag (komponentbrist) som framförallt imorgon (där elektrifieringen ställer hit nya krav)

Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med små skillnader i fråga om säkerhet så det ä nästintill omöjligt att bemöta. Vad innebär en liten skillnad? Kan du måhända visa det?

Att den genomsnittliga köparen av bilar också fortfarande värderar säkerheten högt är inte Volvos påhitt utan en del av den samhällsekonomiska värdering som görs, också ifråga om att köpa ny medicinsk utrustning, att vaccinera befolkningen, att bygga nya vägar, att rensa sidoområden, att salta och ploga vägarna eller att bygga in olyckspreventiv teknik (ESP, autobroms etc). Denna värdering ligger fortfarande många gånger högre än att minska på utsläppen av koldioxid enligt en religiös skola.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-08 17:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tesla modell Y är både större och av samma biltyp som XC40 och är signifikant snålare på energin. Kallas aerodynamik och modern kraftelektronik med kiselkarbidhalvledare samt en kompetent styrning av dito.

Uppdaterat: 2022-01-08 17:58
J.L skrev:

Med erfarenhet från de förekommande bränslena på marknaden är det betydligt viktigare att prioritera låg förbrukning för en elbil om de ska gå att använda på ungefär samma sätt.

Ja precis, och då är frågan hur detta skall gå till?

Att minska på säkerheten är enligt mitt tycke helt fel väg att gå.

Jag tycker nämligen inte att vi skall ha fler döda och skadade i trafiken utan färre.

Och om då alla kunde konstruera lika säkra bilar som Volvo skulle vi vara mycket nära en sådan situation. Det gäller både med den preventiva som passiva säkerheten inkluderad.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-08 18:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Tesla modell Y är både större och av samma biltyp som XC40 och är signifikant snålare på energin. Kallas aerodynamik och modern kraftelektronik med kiselkarbidhalvledare samt en kompetent styrning av dito.

Hos modell Y har man också lånat Volvos förmåga att klara en small overlap.

En teknik som utvecklades av Volvo på 80-talet efter att olycksdata i USA analyserats...

Sent skall syndaren vakna.

https://www.youtube.com/watch?v=5G1dF392iys

https://www.youtube.com/watch?v=Rf7t_D0CSgg

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-08 18:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

J.L - ingen dementi ännu gällande din misstanke om "lönekuvertet"...:)

Uppdaterat: 2022-01-08 18:14
Axa skrev:

Christer
Vad jag menar är att man kan säkra upp in absurdum men vad, till priset av ett liv i en kokong.? Visst, man kanske har larm men hur många har även vallgrav och elstängsel? Egna livvakter?
För att säkra upp ifall man får inbrott.
Som sagt, det finns massor med test på nätet. Kolla tex Tesla Björn 1000 km test, XC40 sticker ut med sin höga förbrukning även i jämförelse med andra högbyggen.

Det första stycket var ju moget skrivet och relevant.
Men när du påstår att XC40 sticker ut så vore det ju väldigt bra om du kunde styrka ditt påstående med en siffra istället för att killgissa.

Uppdaterat: 2022-01-08 18:14

WLTP siffran för 40 serien är inget som den kommer i närheten av i praktisk körning. Kolla Björn Nylands körningar på Youtube. Angående AL:s påstående om att följande kommit till sedan slutet av 90 talet, "Ja, kablage och elmotorer till både styrning, dörrar, klimatanläggningar, stereoanläggningar, kameror etc och gud vet allt har adderat ett antal hundra kilo på de flesta bilar över tid.

Är detta en nyhet?

Och sedan kan man förstås sitta som glad självlärd amatör och peka finger åt alla de ingenjörer som sitter och skall få ihop ekvationen. Men då kan det ju vara bra att visa hur en viktminskning skall gå till - och till vilken merkostnad? Jag råkar veta att det finns väldigt många inom området som är mycket intresserade av att få ta del av lösningen som tydligen är så enkel att plocka fram, oftast av folk som .ö.h.t inte har en susning om hur en bil är konstruerad... ..:-)"
Jag hade allt det där samt laminerade rutor på mina V70 i början på 2000-talet förutom kameror, men en CCD kamera väger några hekto, så även 10 st kameror blir inte speciellt mycket vikt. För övrigt är jag inte speciellt lockad av att hjälpa kineserna med min kompetens.

Uppdaterat: 2022-01-08 18:37

AL angående frågan hur det ska gå till att sänka förbrukningen hos elbilar är det bara "snegla" på den kanske säkraste bilen, Tesla. Aerodynamik, modern frekvensstyrning, intelligent batterimanagement, kraftfull dator med mjukvara etc etc. Tyvärr är den svidande sanningen för närvarande och du borde byta ut din kanske rostskadade V90 med surdiesel mot något modernt, Tesla Model Y. Vibs rostskyddsgranskning av en 5 år gammal V90 var allt annat än imponerande, snarare ett uttryck för en skoningslös Cost Cut.

Uppdaterat: 2022-01-08 18:45

Axa skrev : "Som sagt, det finns massor med test på nätet. Kolla tex Tesla Björn 1000 km test, XC40 sticker ut med sin höga förbrukning även i jämförelse med andra högbyggen."

Jag tittade på en körning av ID4 där han körde 1000 km i Norge och Kwh/100km låg på 25,1 och då är väl ID4s bilform jämförbar med XC40 som har 23,1 om jag förstod hans exel ark över olika modeller rätt.

Uppdaterat: 2022-01-09 00:35

Christer
Då får du kolla igen. XC40 hade ca 32 kWh/100 km.
Till och med strömlinjeformade Polestar fick sämre förbrukning än ID4.

Uppdaterat: 2022-01-08 19:50

AL
Att minska på förbrukningen borde ligga i den enskilde konsumentens ekonomiska intresse om inte annat. Det gapas en hel del kring bränsle och elpriser men tydligen utan självreflektion.

Ifråga om Volvos så kallade säljframgångar så kan man ju ta en titt på siffrorna i Europa för XC40 på el men även Polestar. Man kan konstatera att vissa av de andra kinesiska tillverkarna kommer swisha förbi Volvo under 2022.

Uppdaterat: 2022-01-08 20:00
Axa skrev:

Christer
Då får du kolla igen. XC40 hade ca 32 kWh/100 km.
Till och med strömlinjeformade Polestar fick sämre förbrukning än ID4.

Ja Polestar, XC40 och även C40 är välkända för att ta mycket ström. En Norsk test jag saxat lite ur. Inte konstigt att Volvos elbil säljer dåligt.
De två de har är redan fossil.
”Snittforbruket 28,2 kWh/100 km er det meste vi har hatt med noen bil på den aktuelle runden” ” Forbrukstallet er på nivået til Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC og tvillingbror XC40, som vi kjørte under liknende forhold.”

https://www.tu.no/artikler/test-av-volvo-c40-skjerpings-svensker/515739

Uppdaterat: 2022-01-08 20:06

Hade xc60 funnits som helt eldriven så hade statistiken sätt helt annorlunda ut.

Uppdaterat: 2022-01-09 15:23
ksoderlund skrev:

Hade xc60 funnits som helt eldriven så hade statistiken sätt helt annorlunda ut.

Tveksamt.

Uppdaterat: 2022-01-09 15:24
ksoderlund skrev:

Hade xc60 funnits som helt eldriven så hade statistiken sätt helt annorlunda ut.

Osannolikt, för att en elbil ska fungera optimalt måste den vara konstruerad som en sådan, det räcker definitivt inte med att modifiera ett gammalt fossil!

Uppdaterat: 2022-01-09 15:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

ksoderlund skrev:
Hade xc60 funnits som helt eldriven så hade statistiken sätt helt annorlunda ut.

Osannolikt, för att en elbil ska fungera optimalt måste den vara konstruerad som en sådan, det räcker definitivt inte med att modifiera ett gammalt fossil!

Vad menar du med "fungera optimalt" saabnisse? En XC60 som elbil skulle definitivt fungera optimalt för mig för en elbil måste ju inte inneha rekordet med minst Kwh per 100 km lika lite som att alla inte behöver köpa en Skoda med minsta motorn för att den drar lite bensin. Det finns andra värden som teknik, säkerhet och komfort som är minst lika viktiga, åtminstone för mig.

Uppdaterat: 2022-01-09 16:38

Ett tag var bästa elbilen den som hade längst räckvidd. Nu verkar toppen vara elbilen som drar minst kWh. Det börjar likna de gamla trådarna i forumet, där det hissades och dissades liter milen.

Uppdaterat: 2022-01-09 16:47

Christer, du måste inse att just du inte har vad alla bilköpare efterfrågar.
När Volvo ska ta fram en ny elbil måste den vara just det, ny!
Inte en sminkad mumie, det går det inte att konkurrera med.
Jag är säker på att Volvo kan och kommer med rätt bil och jag hoppas det blir fler utföranden som passar flera önskemål.
Men någon Volvo för den stora massan som 444 var, kommer vi nog aldrig att se.

Uppdaterat: 2022-01-09 16:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
40-talisten skrev:

Ett tag var bästa elbilen den som hade längst räckvidd. Nu verkar toppen vara elbilen som drar minst kWh. Det börjar likna de gamla trådarna i forumet, där det hissades och dissades liter milen.

Detta pga. att de flesta som skriver här inte har erfarenheten nog att se vad som är det viktigaste med elbil. Först när fler som skriver kör elbil till vardags som diskussionerna kommer balansera sig i de ämnena.
Som jag som kört en hel del ser det är egentligen varken längst räckvidd eller snålast förbrukning som har mest betydelse, utan kombinationen förbrukning/laddhastighet/laddmöjligheter. Hur många km laddar du per minut på snabbladdarna utmed vägen är betydligt viktigare än snålaste förbrukningen på långresa t.ex.
Sen spelar det ingen roll om en bil laddar tokfort om man får åka omvägar eller köa för laddningen. Bättre då med bättre laddnätverk och lite slöare laddning. Som kanske ändå är lika snabb sett i laddad sträcka...

Uppdaterat: 2022-01-09 17:10

Självklart kommer Volvo komma med nya elbilar som är betydligt mer konkurrenskraftiga än det de har till salu idag, och troligtvis kommer det ske i olika storleksklasser. Frågan är bara hur fort får de fram de bilarna? Kommer de för sent? Har de modeller att sälja under tiden som håller dem flytande länge nog?

Sen huruvida nuvarande XC60 hade gjort sig som ren elbil om man stuvat in batteri och elmotorer? Nä, självklart inte, hade den gjort det hade Volvo såklart gjort som BMW gjorde med iX3.

Uppdaterat: 2022-01-09 17:13

Nej, en omgjord XC60 till el tror jag inte ett dugg på. Det är som Nisse skriver, Volvo behöver utveckla nytt från grunden när det gäller elbil.
Sedan tror jag att fler inser att förbrukning är en viktig aspekt då det definitivt påverkar batteristorlek och räckvidd. En tillverkare med alldeles för hög förbrukning får ju kort räckvidd om man inte har ett jättebatteri vilket blir dyrare.
Det är ju som Henrik är inne på när det gäller kombinationen. Men en låg förbrukning i kombination med hyffsad laddhastighet ger förutsättningar för god räckvidd och elbilar som inte kostar hutlöst mycket.

Uppdaterat: 2022-01-09 17:20
saabnisse skrev:

Christer, du måste inse att just du inte har vad alla bilköpare efterfrågar.
När Volvo ska ta fram en ny elbil måste den vara just det, ny!
Inte en sminkad mumie, det går det inte att konkurrera med.
Jag är säker på att Volvo kan och kommer med rätt bil och jag hoppas det blir fler utföranden som passar flera önskemål.
Men någon Volvo för den stora massan som 444 var, kommer vi nog aldrig att se.

Jag menade inte att bygga om en XC60 till elbil, utan menade att konceptet som XC60 har omvandlat på en ny elbilsplattform skulle tilltala mig, liksom fossilbilen XC60 tilltalat väldigt många i Sverige, som den mest sålda SUVen.

Uppdaterat: 2022-01-09 17:29

Christer: Du ska se att självklart kommer Volvo med en nyutvecklad elbil i XC60-storlek, frågan är bara varför är den inte redan här när alla konkurrenterna har sina ute? Hur långt borta är den? När den väl kommer, har den då konkurrenskraftig spec?
Jag hoppas det, och jag hoppas de har den som en snart kommande välbevarad hemlighet för jag tycker om Volvo, men jag börjar tvivla...tyvärr!

Uppdaterat: 2022-01-09 17:37
J.L skrev:

Jag hade allt det där samt laminerade rutor på mina V70 i början på 2000-talet förutom kameror, men en CCD kamera väger några hekto, så även 10 st kameror blir inte speciellt mycket vikt. För övrigt är jag inte speciellt lockad av att hjälpa kineserna med min kompetens.

1. Du hade ingen elbaklucka på den V70
2. Du hade ingen reglerteknik för styrning, broms, ljus.
3. Den var dessutom 2 dm kortare, 9 cm smalare och hade 20 cm kortare hjulsbas.
4. Andel ljudisolering etc var mindre osv.

Listan kan göras lång helt enkelt.

Baserat på vad som hittills framkommit här i tråden ser jag inte att det finns någon direkt kompetens inom området, oavsett det är en svensk, kinesisk eller tysk tillverkare. Du har ju inte ens koll på grundläggande mått och storheter;-). Samma sak gäller aversionen mot Kina. Det bygger som jag ser det på en mycket förenklad bild av verkligheten och en synnerligen grund analys. Dessutom är det i princip omöjligt att hitta en biltillverkare som inte har något med Kina att göra idag, på ett eller annat sätt.

Angående Tesla modell y är det inte heller någon direkt lättviktare, trots en aldrig så hög andel lättviktsmaterial. Dessutom är det vad jag erfar en bullerburk. Men en modell x är intressant för mig nästa gång - precis som jag förklarade för dig när du använde ditt förra nick. Att byta kläder är inget som stärker trovärdigheten.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-09 18:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

AL
Att minska på förbrukningen borde ligga i den enskilde konsumentens ekonomiska intresse om inte annat. Det gapas en hel del kring bränsle och elpriser men tydligen utan självreflektion.
Ifråga om Volvos så kallade säljframgångar så kan man ju ta en titt på siffrorna i Europa för XC40 på el men även Polestar. Man kan konstatera att vissa av de andra kinesiska tillverkarna kommer swisha förbi Volvo under 2022.

Ja det är rationellt med elbilar ur det hänseendet. De kommer att sänka transportkostnaderna vilket är positivt utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Angående bränslepriserna gapas det eftersom de inte ligger i paritet med de samhällsekonomiska marginalkostnaderna (tätort undantaget). Och det är inte ett särskilt begåvat eller smart sätt att använda resurser på.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-09 17:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
ksoderlund skrev:

Hade xc60 funnits som helt eldriven så hade statistiken sätt helt annorlunda ut.

Nästa generation av XC60 kommer att vara helt eldriven. Det blir dock XC90 som blir först ut.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-09 17:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL jag undrar vem som yrar i nattmössan ?Avseende ljudkomforten är det en marginell skillnad,
1. Du hade ingen elbaklucka på den. V70:n hade plastbaklucka utan motor (4 kg) för lucköppning.
2. Du hade ingen reglerteknik för styrning, broms, ljus. Jo det var drive by wire för gasreglaget, EBD ABS, xenon
3. Den var dessutom 2 dm kortare, 9 cm smalare och hade 20 cm kortare hjulsbas. Utrymmesmässigt är det ytterst små skillnader mellan V70 & V90.
4. Andel ljudisolering etc var mindre osv Avseende ljudkomforten är det en marginell skillnad från de jag ägde med laminerade rutor och lättrycksturbo.
Kom igen nu AL du har ju inte en aning om elektronik och har ju fullständigt fått om bakfoten att det skulle vara en revolutionerade produktutveckling från V70 till V90. Hävdar att V70 var en bättre bilkonstruktion även om säkerheten evolutionerats till V90. Största tekniksprånget gjordes från gjutjärnet i 700-900 serien till 800 serien. För övrigt har jag inte bytt nick, samma sedan jag skaffade kontot

Uppdaterat: 2022-01-09 22:51

Att påstå att det inte var ett riktigt stort steg när Volvo gick över till SPA-plattat är nog väldigt förenklat eller så har man helt enkelt inte koll. Jag gick från XC70 Summum -15 till V90 Inscription -17 och det var verkligen som antt och dag inom ALLT mer eller mindre, det var verkligen med SPA som Volvo tog steget upp på mer eller mindre alla sätt. Och det är bara att kika vad pressen med sa under denna tid, först när nya XC90 kom och sen S och V90. Var väl nån brittisk tidning som utnämnde S90:s inredning i Inscriptionnivå till en av de snyggaste de nånsin sett. Och om jag inte minns fel var det inte så att nån interiörsnubbe från Bentley hade vart med och tagit fram Volvos nya interiör?
V70 var en bra bil på många sätt, inget snack om det, men den var mellanmjölk inget mer.

Uppdaterat: 2022-01-09 23:06
J.L skrev:

AL jag undrar vem som yrar i nattmössan ?Avseende ljudkomforten är det en marginell skillnad,

Din upplevelse möjligen. Själv märker jag ganska stora skillnader, både med avsikt på vindbrus som vägljud från bakvagnen. Men vägljud finns tyvärr också i SPA (man får ha däck med dämpning för att stå ut med lågprofilsjukan).

J.L skrev:

1. Du hade ingen elbaklucka på den. V70:n hade plastbaklucka utan motor (4 kg) för lucköppning.

På P26 finns det ingen elbaklucka - för jag antar att den modell som du beskriver (årsmodell 2000) är P26 och inte V70 från 800-serien? Ellucka kom först på P3.

J.L skrev:

2. Du hade ingen reglerteknik för styrning, broms, ljus. Jo det var drive by wire för gasreglaget, EBD ABS, xenon

Elektronisk trottel kom som årsmodell 99 i V70 - och först i Bosch version ME 7.1 (fanns inte i styrenhet 4.4), så där har du rätt. I övrigt saknas det funktioner som reglersystem för styrning, avståndsläsning, broms. Pratar vi dessutom den äldre versionen (det är ju inte klarlagt ännu vilken modell du tänker på annat än att den är från år 2000) så saknar den antisladdtekniken. DSTC kom också först i P2x som 2001-års modell.

J.L skrev:

3. Den var dessutom 2 dm kortare, 9 cm smalare och hade 20 cm kortare hjulsbas. Utrymmesmässigt är det ytterst små skillnader mellan V70 & V90.

Du menar innerutrymmen? Där är den största skillnaden benutrymme i baksäte, samt axel och höftutrymme. Plus djupet i bagaget då.

J.L skrev:

4. Andel ljudisolering etc var mindre osv Avseende ljudkomforten är det en marginell skillnad från de jag ägde med laminerade rutor och lättrycksturbo.

Ljudkomforten är generellt sett bättre i V90. Laminerade rutor (då är det nog P26-antar jag?) - tja - det påverkar ju mest vindbruset men visst, det är ju en olägenhet det också. Högfartskörning i en V90 kontra den äldre är dock den stora skillnaden - på alla sätt och vis. P26 var ju inte direkt spårstabil utan mjuk och gungig. Samma med P3, den rollade markant i högfartskurvor.

J.L skrev:

Kom igen nu AL du har ju inte en aning om elektronik och har ju fullständigt fått om bakfoten att det skulle vara en revolutionerade produktutveckling från V70 till V90.

Håller på med säkerhet - inte elektroteknik. Det är stora skillnader, både med avsikt på väguppträdande, vridstyvhet i kaross, motor- och drivlina, styrning, materialval, tillhandahållna system för att allt mellan himmel och jord, - ja. SPA är helt enkelt en helt annan bil än P26 som togs fram i början av 90-talet (efter att fusionen med Renault lyckligtvis sprack).

J.L skrev:

Hävdar att V70 var en bättre bilkonstruktion även om säkerheten evolutionerats till V90. Största tekniksprånget gjordes från gjutjärnet i 700-900 serien till 800 serien. För övrigt har jag inte bytt nick, samma sedan jag skaffade kontot

Jag har inga synpunkter på dina åsikter om den äldre V70 som presenterades 2001 - om det är den du tänker på. Gillar du den bättre är det ditt val.

Själv anser jag dock att SPA är en bättre och modernare bil rakt igenom (med några undantag), både kördynamiskt, komfortmässigt och drivlinan. Säkerheten i flertalet kollsionsförlopp är givetvis även den bättre, framförallt i fråga om påkänningar på rygg, nacke, knä samt den preventiva tekniken. Dock har den äldre P2 andra säkerhetsmässiga fördelar - kopplat till att den är betydligt mjukare än V90. Med SPA är det möjligt att nå nollvisionen, vilket också i princip har gjorts, det var det inte med P2x.

Att 800-serien var ett stort tekniksprång (på gott och ont) är vi nog överens om. Men även 800-serien la på sig några kilon, trots att den faktiskt hade mindre yttermått än 900-serien.

Angående vikten - som var denna diskussions utgångspunkt innan vissa började med jämförelser med 20-år gamla bilar - så gällde först frågan som J.L ställde vad Body in White väger. I brist på ytterligare kommentarer antar jag att någon nu kunnat använda Google och därmed revidera tidigare påståenden från 1200 kg ner till verklighetens cirka 400 kg (som ett artitmetriskt medelvärde på marknaden)? Tilläggas bör att man kan redovisa detta på olika sätt om någon nu vill läsa på.

Därefter funderar J.L på varför nyare bilar blir tyngre - trots en ökad förekomst av lättviktsmaterial, och svaret är fortfarande att kunderna vill ha in allt mer system (och komfort) i bilarna, samt att de blivit större. Och här missförstod vi nog varandra till en början där jag skrev elektronik (eftersom typ 99% av de nytillkomna komponenterna styrs via givare och motorer). Så för att göra det lättare för J.L är det alltså tekniska system som avses.

Men som sagt. Jämförelsen mellan V70 och V90 är i grunden inte vad frågan gällde.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-10 09:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL jag ger dig rätt i karossvikten där mitt minne spelade ett spratt. I början på 2000-talet gjordes det inom stålindustrin projekt som kallades ULSAB-AVC där syftet var att använda höghållfasta stål för att minska fordonsvikten och klimatpåverkande Co2 men inte på bekostnad av säkerheten, vilket man visade i studierna. I och med att du verkar arbeta hos VolvoCars förstår jag att du försöker påverka "tyckandet" till VolvoCars fördel i syfte att vara lojal mot din arbetsgivare/uppdragsgivare. I Vibilägares tester utmärker sig inte V90, som en speciellt tyst bil enligt dB(a) skalan när de mäter olika bilar. Dock kan vissa frekvenser upplevas som olika störande mellan olika bilmodeller. Enligt decibelmätaren i Vib test är Tesla modell Y och V90 hybrid väldigt lika i ljudnivå.

Uppdaterat: 2022-01-10 22:59

Tekniken är inget 2000-talsprojekt J.L utan uppfanns och utvecklades redan i mitten av 70-talet. Stålindustrin var med tidigt, det är dock sant (man finansierade forskningen som bedrevs vid Luleå Tekniska universitet - ja det är en svensk innovation). År 1978 tog SSAB över hela affären, innan man i mitten av 2000-talet sålde det vidare till en utländsk aktör (fast man bibehöll ett visst delägande).

Det var heller inte till bilar som man använde det först, utan främst inom jord- och skogsbruk. För bilar kom det först att användas av Saab i ett sent skede av utvecklingen av 9000. Ett projekt som bedrevs tillsammans med Plannja AB för att uppfylla de amerikanska krockkraven med Saab 9000. Det var ont om plats i 9000 för att förstärka sidokrockskyddet (där tekniken först introducerades och där det fortfarande är mest frekvent använt). Bilen togs ju fram tillsammans med Fiat (som inte direkt tar hänsyn till säkerhet i sina bilar). Genom att kunna göra en balk smalare fast då med bibehållen styrka lyckades Saab klämma in den i dörrarna och på så vis få fram ett bättre sidoskydd. Processen med presshärdat borstål har alltså mycket liten koppling till religion, klimatfanatism eller ideologi som idag dominerar trådarna här på ViB och så även media generellt - även om det säkert ger utrymme för sådana egentolkningar från dem som företräder en mer reglerad och dikaturisk värld än den som vi lever i idag.

Angående Volvo handlar inte mina inlägg om lojalitet, utan om att skapa balans mot extremism och ogrundat hat mot något så trivialt som ett bilmärke. En aversion som J.L mer än en gång givit uttryck för och som jag betraktar som synnerligen förenklad, naiv, intellektuellt grund som okunnig.

Bilar är affärer, men också politik - många gånger korrupt sådan. Så långt är det rätt - det är absolut inte unikt för Kina. Men för Sveriges del är vår fordonsindustri en viktig del av vårt välstånd och innovationskraft, vilket just exemplet med det presshärdade borstålet väl representerar. Därför gör man sig själv en ganska stor björntjänst genom att sitta och skriva ner en av våra största arbetsgivare och så även investerare. Det är tekniken och samarbete som förenar världen. Inte hat.

Om man av någon anledning önskar främja en demokratisk utveckling i olika delar av världen är det inte rätt att attackera och sprida desinformation, utan att samarbeta och verka för en intellektuell diskussion. Något som är grundtanken inom huvuddelen av stora politiska projekt (IPCC exempelvis), såväl på nationell som på detaljerad nivå. Volvo och Kina är ett bra exempel på det, och långt ifrån det enda. Antalet samarbeten inom näringslivet är såpass många i den globaliserade världen att vi idag lever i en internationell värld, där förståelse för den andras sidans preferenser och ståndpunkter och inte minst kultur är avgörande för en framgångsrik affär. För även om det må vara svårt att förstå, så är faktiskt inte J.L, min eller ens Sveriges normer och värderingar (utifrån en objektiv synvinkel) ett dugg mer korrekta än någon annans. Så kritik som har en grund i den egna normativiteten bör förpassas till papperskorgen, eftersom dess objektiva sanningsvärde är noll.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-11 09:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL skrev : "Angående Volvo handlar inte mina inlägg om lojalitet, utan om att skapa balans mot extremism och ogrundat hat mot något så trivialt som ett bilmärke. En aversion som J.L mer än en gång givit uttryck för och som jag betraktar som synnerligen förenklad, naiv, intellektuellt grund som okunnig.

Bilar är affärer, men också politik - många gånger korrupt sådan. Så långt är det rätt. Men för Sveriges del är vår fordonsindustri en viktig del av vårt välstånd och innovationskraft, vilket just exemplet med det presshärdade borstålet väl representerar. Därför gör man sig själv en ganska stor björntjänst genom att sitta och skriva ner en av våra största arbetsgivare och så även investerare. Det är tekniken och samarbete som förenar världen. Inte hat."

+100

Uppdaterat: 2022-01-11 09:55

Sicket trams. Det är klart att man ska få tycka vad man vill om vilket bilmärke som helst, även Volvo.
Ska svenska företag och deras produkter vara undantagna kritik bara för att det är svenskt? Snacka om Sovjetcensur.

Uppdaterat: 2022-01-11 19:01

Både Christer och AL visar ju tydligt sin subjektivitet kring sitt favoritmärke.
Om ett flertal länder inte satt Sydafrika i blockad hade fortfarande apartheid rått. Kina har inte blivit ett dugg mer öppet eller demokratiskt genom en extrem handel dock främst från ett håll, Kina. Snarare har Kina slutits och blivit mer aggressiva under senare år, vilket kommer drabba de länder som hamnat i Kinas grepp. Där finns diverse företags- infrastruktur- och byggprojekt som finansierats av Kina, detta kommer resultera i en "köpt" opinion att inte uttrycka kritik mot "skurkstaten". Hur länge höll avtalet om Hongkong?

Uppdaterat: 2022-01-11 22:11

Bilar märken modeller är emotionellt värdeladdade om vad som är bäst momentant, vilket syns i försäljningssiffrorna. Psykologi och flockbeteende ett slags mode.

Uppdaterat: 2022-01-11 22:16

J.L menar att folk är subjektiva när de pekar på historiska data, eller att Volvo är en betydande del av svenskt näringsliv och innovationskraft. Han motiverar det därtill med egna subjektiva åsikter om andra länders demokrati. Så att leva som man lär är inte alltid helt lätt;-). Resonemanget är sedan urtypen för en bristfällig förståelse om andra länder, kultur, styre och medborgare.

Som en extra fin motsägelse är denna typ av uttalanden från J.L sedan (normalt sett) kryddat med allehanda inslag om elbilar och i allra högsta grad normativa påståenden om att jorden skall brinna upp och gud vet allt. Föreställningar som om något gränsar och öppnar dörrar för extremism, diktatur som inskränkningar av yttrandefrihet och fri opinion.

För fascismen är på väg tillbaka, om än i nya gröna kläder. Har det verkligen gått J.L helt obemärkt förbi?

Så jag kan förstå påståenden om att man som köpare inte skall stödja totalitarism. Dock blir en sådan inställning svår att genomföra i dagsläget, då huvuddelen av världens producerande företag redan har kopplingar till Kina, på ett eller annat sätt. Och visst, tvärtemot den gröna rörelsen har man en annan agenda. Men det antidemokratiska och extremistiska perspektivet har man gemensamt, även om alla inte har förmågan att förstå det här i trådarna (eller rättare sagt, applåderar det).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-11 23:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Att kalla Kina för en demokrati är långsökt.
Ja, Volvo som företag är en betydande del av svenskt näringsliv. Men på olika sätt även alla övriga företag inom tillverkningsindustrin och tjänstesektorn. Att inte få kritisera Volvo eller andra företag är sådant som hör hemma i diktaturer.

Uppdaterat: 2022-01-12 11:38

Så utgångspunkten som J.L har och som driver hans hat tycks bygga på motsägelser. Kritisk mot totalitarism, samtidigt som man stödjer det största antidemokratiska projektet i modern tid (Klimatalarmism). Kritik mot andra länders syn på demokrati utifrån ett svenskt perspektiv dessutom. Oklart varför våra ideal står över någon annans. :!-)

Jodå, så var det med den objektiviteten...

Är det inte mer ärligt att vara öppen med att man inte gillar bilarna istället för att linda in det i floskler utan substans?

MVH AL

Så det var nog

Uppdaterat: 2022-01-12 11:40
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Att kalla Kina för en demokrati är långsökt.
Ja, Volvo som företag är en betydande del av svenskt näringsliv. Men på olika sätt även alla övriga företag inom tillverkningsindustrin och tjänstesektorn. Att inte få kritisera Volvo eller andra företag är sådant som hör hemma i diktaturer.

Jo, än så länge har vi yttrandefrihet i Sverige, även om Axa normalt sett inte tycker att det är särskilt bra (han vägrar i alla fall att avstånd från dem som kränker det).

Så självklart skall man få kritisera. Dock bör kritiken vara väl underbyggd, vilket argumentet i detta fallet inte är, på något sätt.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-12 12:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag noterar att ALs så kallade ”objektivitet” kommer eller har kommit via lönekuvert från svensk bilindustri och/eller oljeindustrin.

Uppdaterat: 2022-01-12 13:21

Mätadata ljuder aldrig Axa (så länge man har koll på hur man skall läsa den). Det är därför den är så bra att utgå från. Och den visar att Volvo spelar en betydelsefull roll i den svenska industrin.

Att Axa sedan ogillar yttrandefrihet och är försörjd av oss övriga är ingen hemlighet. Han applåderar därför också klimatalarmism (under förevändningen att den är vetenskaplig för att i samma andetag påstå raka motsatsen när resultatet inte stämmer överens med Axa.s egen uppfattning). Så man kan fundera var Axa hämtar sin ersättning från? KPML(r)?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-12 14:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vilket snurrigt tramsigt inlägg av AL när han som vanligt ogrundat, eller hur var det med faktan, slänger ur sig anklagelser.
Det blir ännu märkligare AL säger emot sig själv.

Uppdaterat: 2022-01-12 17:37