Vi Bilägares forum

Subaru Outback ny långtestbil 2022: Etanol ett smart val?

Subaru Outback ny långtestbil 2022: Etanol ett smart val?

En etanoldriven och fyrhjulsdriven familjekombi är sist ut när Vi Bilägare presenterar årets långteststall 2022.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-08 06:00

Kommentarer

Co2 utsläpp 193g/km-bensin??( som jag tror att de som köper den mest kommer köra ) Dåligt av Vib att ha med en så miljöovänlig bil i ett långtest 2022.

Uppdaterat: 2022-01-08 09:35

Subarus tricksande med etanolkonvertering, lär bidra till att skattesubventioneringen av detta drivmedel kommer att upphöra.

Uppdaterat: 2022-01-08 11:29

Jag tycker det är intressant att ha med Outback i den här testen, men det förutsätter att den körs enbart på E85, då kan det ge en bra jämförelse med övriga drivmedel.

Uppdaterat: 2022-01-08 11:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I podden denna vecka låter det som att Outback är den troliga vinnaren av årets test.
Detta är alltså trots att E85 är svårare att hitta än lediga laddstolpar.

Uppdaterat: 2022-01-08 11:59
Stefan Eriksson skrev:

Co2 utsläpp 193g/km-bensin??( som jag tror att de som köper den mest kommer köra ) Dåligt av Vib att ha med en så miljöovänlig bil i ett långtest 2022.

Upplysningsvis är koldioxid bra för miljön. Vi får bättre skördar och mer grönytor. Koldioxid är livets gas!

Det du tänker på är klimateffekten, och där finns det en trolig påverkan kopplad till globala utsläpp och förmodade koncentrationer i atmosfären (oklart hur mycket av de mänskliga utsläppen som verkligen hamnar där).

Men det har mycket litet med närmiljön att göra.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-08 12:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Klart vi ska öka utsläpp av koldioxid så mycket som möjligt. Vi alla borde hjälpas åt att maxa koldioxidutsläpp. Iallafall om man ska lyssna på oljelobbyister…

Uppdaterat: 2022-01-08 13:19
Axa skrev:

Klart vi ska öka utsläpp av koldioxid så mycket som möjligt. Vi alla borde hjälpas åt att maxa koldioxidutsläpp. Iallafall om man ska lyssna på oljelobbyister…

Japp! Kör på! Lyssna på oljelobbyisterna som vill fortsätta tjäna pengar på kort sikt.

Uppdaterat: 2022-01-08 14:49

Med andra ord lite förstärkt växthuseffekt med mer Co2 går det åt mindre energi till att värma upp bostäderna med, det är väl bra?

Uppdaterat: 2022-01-08 17:44
J.L skrev:

Med andra ord lite förstärkt växthuseffekt med mer Co2 går det åt mindre energi till att värma upp bostäderna med, det är väl bra?

Javisst, det är ju liksom win-win!
All co2 i luften ger ju surt regn också, perfekt! Du slipper jag skvätta citron i måltidsdrycken.
Om 99,8% av forskarvärlden är överens om något så är det lurt, säkert någon konspiration någonstans...

Uppdaterat: 2022-01-08 20:12

McTar
Surt regn kom väl av allt svavelutsläpp från gamla dieselspisar.

Uppdaterat: 2022-01-09 11:19

Nya dvs dagens dieslar med Euroklass 6 är lika rena eller t.o.m. renare än bensinbilar!

Uppdaterat: 2022-01-09 12:19
L. Mäkinen skrev:

I podden denna vecka låter det som att Outback är den troliga vinnaren av årets test.
Detta är alltså trots att E85 är svårare att hitta än lediga laddstolpar.

Ja det var väldigt vad mycket vackra ord som sades, det blir intressant om man är lika nöjd om ett år.

Uppdaterat: 2022-01-09 12:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

McTar
Surt regn kom väl av allt svavelutsläpp från gamla dieselspisar.

Axa, det också (svavelsyra) men
H2O + CO2 = H2CO3 (kolsyra)
Tyvärr så lakar det ur våra skogar på mineraler.

Uppdaterat: 2022-01-09 13:57
Swenssons skrev:

Nya dvs dagens dieslar med Euroklass 6 är lika rena eller t.o.m. renare än bensinbilar!

De är ju iof bättre än förut, men tekniken att bygga bra motorer verkar många lagt på hyllan för att "dra kortet" - stänga av reningen för att rädda motorn för temperaturer utanför vanlig rumstemperatur...

Uppdaterat: 2022-01-09 14:03

Hur märkligt det än låter, kan ju en bil vara bra även fast den drar bränsle.
Men det är ju helt klart otidsenlig.

Uppdaterat: 2022-01-09 16:14
Rikard skrev:

Hur märkligt det än låter, kan ju en bil vara bra även fast den drar bränsle.
Men det är ju helt klart otidsenlig.

Såklart det kan vara en bra bil, och är säkert en duglig allroundbil. Men iaf jag anser att detta testet borde ligga i framkant med det senaste då det är ett test som löper under så lång tid och sammanfattas först om ett år och kanske påverkar beslut bilköpare tar våren 2023. Då borde de inte testa sån här gammal skåpmat som egentligen både denna och Sanderon är.
Jag anser att Ioniq 5 är ett bra val, kunde dock vart Kias motsvarighet istället lika gärna.
MG:n är helt klart rätt val med, även om det hade vart intressantare med deras vanliga kombi men anar den inte är kommen till kunder än?
Men resten borde vart andra bilar.

Uppdaterat: 2022-01-09 16:24

Lite tråkigt för andra motsvarande bilar att Subaru lyckas mångla ut denna som E85-bil och därmed sänka skatten brutalt. Som bensinbil hade den varit överlägsen 1:a i "skatteligan" i denna testomgång. Känns tveksamt som val och tydligen så hade ju ViB efter köpet upptäckt att det inte var så enkelt att hitta mackar med E85 längre. Sen tror jag inte på, som det antyddes i podden, att den drog runt 1 l/mil på E85 - det klarade inte ens min Focus på tiden det begav sig. Men det lär väl visa sig vad det lider. Säkert en bekväm och bra bil men liksom Henrik tycker jag inte den riktigt hör hemma i ViBs långtest 2022.

Uppdaterat: 2022-01-09 16:38

Henrik, jag tycker du har fel, ViB har gjort ett bra val, möjligen borde de haft med en diesel också.
Man hade ett krav och det var att alla skulle ha drag och det är önskvärt av majoriteten av bilköpare.
Det räcker med de här elbilsmodellerna, alla kan inte eller vill inte ha elbil och därför blir det här intressant och kommer att visa vad som är relevant nu när vi befinner oss i det största teknikskiftet någonsin på bilsidan.

Uppdaterat: 2022-01-09 16:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Henrik, jag tycker du har fel, ViB har gjort ett bra val, möjligen borde de haft med en diesel också.
Man hade ett krav och det var att alla skulle ha drag och det är önskvärt av majoriteten av bilköpare.
Det räcker med de här elbilsmodellerna, alla kan inte eller vill inte ha elbil och därför blir det här intressant och kommer att visa vad som är relevant nu när vi befinner oss i det största teknikskiftet någonsin på bilsidan.

Självklart får du tycka att jag har fel, det stör mig inte ett dugg. Men hur du kan tycka de ska ha med rena fossilbilar 2022 förstår jag inte alls i det läget vi befinner oss i....
Sen anser jag att du har fel, alla som byter till ny bil 2023 när detta testet är klart skulle kunna klara sig på ren elbil alternativt laddhybrid med lite längre räckvidd. Det handlar enbart om vilja! Sen har du rätt i att alla inte vill ha elbil redan, men det är ju just det som detta testet borde visa, att det går utmärkt med elbil redan nu i alla storleksklasser. 2023 kommer utbudet av elbilar på marknaden vara riktigt stort och utbudet på fossilbilar mindre än idag. Det är fakta....

Uppdaterat: 2022-01-09 16:46

Henrik, den kommer en ny långtest i ViB 2023 också...

Uppdaterat: 2022-01-09 16:50
40-talisten skrev:

Henrik, den kommer en ny långtest i ViB 2023 också...

Såklart, och då ska de såklart ligga i framkant med vad som kommit då....motorjournalistiken ska såklart ligga ett steg före, inte ett steg efter, då mister de liksom lite sin poäng enligt mig.

Uppdaterat: 2022-01-09 16:52

Eftersom det trots allt säljs många fossilbränsledrivna bilar (inkl pluggisar) så ser jag i o f s inget fel att "startfältet" även består av sådana men att Subaru lyckats nästla sig in p g a E85-konverteringen tillsammans med att ytterst få köpare kommer att tanka det bränslet - det tycker jag är fel val. Däremot den "lilla" Dacian kan absolut vara men kanske hellre tillsammans med t ex en Ceed Kombi "pluggis" - en trots allt rätt vanlig bil idag speciellt i jämförelse med Subarun.

Uppdaterat: 2022-01-09 17:04
Pi skrev:

Eftersom det trots allt säljs många fossilbränsledrivna bilar (inkl pluggisar) så ser jag i o f s inget fel att "startfältet" även består av sådana men att Subaru lyckats nästla sig in p g a E85-konverteringen tillsammans med att ytterst få köpare kommer att tanka det bränslet - det tycker jag är fel val. Däremot den "lilla" Dacian kan absolut vara men kanske hellre tillsammans med t ex en Ceed Kombi "pluggis" - en trots allt rätt vanlig bil idag speciellt i jämförelse med Subarun.

Fast varför ska de testa en bil som redan är vanlig idag? Den vet ju folk redan det mesta om.....
Sen håller jag med dig om att Subarun borde bytts ut mot en laddhybridkombi om man inte skulle gått hela vägen framåt.

Uppdaterat: 2022-01-09 17:17

Henrik skrev "Sen har du rätt i att alla inte vill ha elbil redan, men det är ju just det som detta testet borde visa"
Men det är ju precis vad jag skrivit, vi befinner oss i ett teknikskifte och då är det väl relevant att visa på skillnader mellan olika alternativ utan förutfattade meningar?
Du anser dig veta hur det ska vara, men alla har inte ditt körmönster, alla har inte dina behov och alla tycker inte som du.
Låt det här testet ge erfarenheter så att var och en kan bilda sig en egen uppfattning om vad som passar bäst.
Det jag kan hoppas på till nästa års test är ett urval av mindre, billigare och gärna mindre teknikspäckade elbilar.

Uppdaterat: 2022-01-09 17:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast varför anser du att nästa års test ska vara med elbilar men inte detta? För att du är mer redo för elbil då?
Som sagt är detta ett årslångt test som kommer påverka köpare en bra bit in i 2023, tycker du verkligen vi ska putta folk mot att fortsätta köpa bilar som spyr ut gifter på våra barn så länge till?
Nej jag anser att tidningen här förbiser en ordentlig chans att påverka, hjälpa till och stötta omställningen.
De borde valt ut fel elbilar alt. någon laddhybrid med lång räckvidd, dessa 5 tagna ur olika storleksklasser från iaf B-E klasserna och visat att det går utmärkt redan idag med elbil, men att man genom olika reportage med lyft och kikat på hur man ska/bör tänka kring laddning, körning m.m. Tittat på olika laddare för hemmabruk, hjälpt folk att bli mindre rånade av elinstallatörer som nu skor sig på okunnigt folk m.m.
Ja det hade vart ett mindre intressant test för de som sitter på tväre i bensinupprorsgrupperna på FB, men det hade vart ett test som hade påverkat och hjälpt så otroligt mycket mer under en längre tid.

Uppdaterat: 2022-01-09 17:35
McTar skrev:

J.L skrev:
Med andra ord lite förstärkt växthuseffekt med mer Co2 går det åt mindre energi till att värma upp bostäderna med, det är väl bra?

Javisst, det är ju liksom win-win!
All co2 i luften ger ju surt regn också, perfekt! Du slipper jag skvätta citron i måltidsdrycken.
Om 99,8% av forskarvärlden är överens om något så är det lurt, säkert någon konspiration någonstans...

99,8% av forskarvärlden är absolut inte överens. Det är tyvärr ett påstående som helt saknar grund. Det har aldrig gjorts en sådan undersökning - i alla fall ingen som följer just vetenskaplig praxis. -;)

Inom akademiska kretsar är man inte överens. Om så är fallet är det inte frågan om akademiskt arbete - utan då är vi inne på religion istället.

Angående surt regn och dess koppling till förhöjda halter av CO2 har man gjort sådana studier. Men som alltid bygger det på antaganden som sedan har satts in i en modell och skapat en troligt händelsescenario. I det här fallet har man exempelvis byggt sina antaganden på att det finns en klargjord kolcykelmodell och att havens förmåga att lagra CO2 når sin gräns, vilket per definition inte är klarlagt. Därför är modellerna du tänker på till stora delar approximationer med stora osäkerheter (signatur Axa brukar kalla det för att gissa).

Vad man däremot vet är att ökad halt av CO2 ökar växtligheten och att det också är livets gas.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-09 18:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, när du nu börjar prata om livets gas så tappar du allt förtroende.
Ja, co2 är bra för ökad växtlighet men med mer co2 krävs också mer gödning och mer vatten eftersom växten växer snabbare, på samma sätt som man gör i vissa växthus. Problemet ute i naturen är att ökad co2-halt ger högre temperatur och mindre regn i rimliga nivåer men mer ovädersregn som inte hjälper till för ökad växtlighet utan mest flyter ovanpå.

Uppdaterat: 2022-01-09 18:52
*Robban
A.L skrev:

McTar skrev:
J.L skrev:
Med andra ord lite förstärkt växthuseffekt med mer Co2 går det åt mindre energi till att värma upp bostäderna med, det är väl bra?
Javisst, det är ju liksom win-win!
All co2 i luften ger ju surt regn också, perfekt! Du slipper jag skvätta citron i måltidsdrycken.
Om 99,8% av forskarvärlden är överens om något så är det lurt, säkert någon konspiration någonstans...

99,8% av forskarvärlden är absolut inte överens. Det är tyvärr ett påstående som helt saknar grund. Det har aldrig gjorts en sådan undersökning - i alla fall ingen som följer just vetenskaplig praxis. -;)
Inom akademiska kretsar är man inte överens. Om så är fallet är det inte frågan om akademiskt arbete - utan då är vi inne på religion istället.
Angående surt regn och dess koppling till förhöjda halter av CO2 har man gjort sådana studier. Men som alltid bygger det på antaganden som sedan har satts in i en modell och skapat en troligt händelsescenario. I det här fallet har man exempelvis byggt sina antaganden på att det finns en klargjord kolcykelmodell och att havens förmåga att lagra CO2 når sin gräns, vilket per definition inte är klarlagt. Därför är modellerna du tänker på till stora delar approximationer med stora osäkerheter (signatur Axa brukar kalla det för att gissa).
Vad man däremot vet är att ökad halt av CO2 ökar växtligheten och att det också är livets gas.
MVH AL

Absolut!
Helt rätt, tack för att du fyller på. Har du nåt mer? :o)

Uppdaterat: 2022-01-09 22:22