Tesla rapporterar en rekordhög siffra för antalet levererade bilar förra året. Det beror delvis på att företaget klarar chippbristen bättre än många andra.
Teslas rekordsiffra – klarar chippbristen bättre än andra
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-05 09:51
Kommentarer
Blir nog ca 2 miljoner nästa år med två nya fabriker startklara samt ökad produktion i befintlig Kinafabrik.
För tio år sedan gav jag Tesla två år, sedan skulle de vara borta!
Tur för Elon att han inte lyssnade på mig!
Det är stort att kunna erkänna att man har, hade fel. Det borde flera kunna utan att försöka förklara bort sig.
Jag trodde nog att de traditionella tillverkarna skulle vakna tidigare, nu blev det Kineserna istället, de producerar just nu 60% av världens alla elbilar.
Ja det är ju deras chans att ta över den globala bilproduktionen.
Och det var man inte sena med att förstå, precis som att de ligger långt framme med både teknologi, FoU och företagande.
MVH AL
Tyvärr är det så, våra städer ser ut som u-länder i jämförelse med de nya Kinesiska snabbväxande områdena.
Kina har naturligtvis gjort helt rätt som satsat på elbilar. Med den enorma luftförorening som många kinastäder har är det ju vettigt att få ner antalet fossildrivna bilar och eftersom man har begränsade tillgångar på petroleum så är ju eldriften vettig.
Men det finns en baksida, den mesta elen framställs av kol och därför blir även elbilarna fossildrivna.
Kolkraftverken kan dock placeras utanför de mest drabbade städerna, man fördelar alltså nedsmutsningen mer jämnt!
Det är genom en oerhört framsynt stategi att inte använde enkla chip som bygger på gammal kiselteknik utan moderna komponenter som återfinns i modern elektronik. Grattis Tesla till en framsynt styrelse och ledning.
Nåja, jag skulle tro att det är mer ojämlikt i Kina och att stora delar av landet fortfarande har en fattigdom.
Detta bygger åter igen på tesen ”Companies can’t jump”
Det är därför Tesla är väldigt många år före traditionalisterna och det är därför Kineserna kan ta marknadsandelar.
Tesla är som Apple, de kinesiska tillverkarna är som Huawei och Kia/Hyundai är som Samsung, samma resa som mobiltelefonerna tog när smartphonen kom in på marknaden.
Dock verkar bilbranschen hålla mot längre, men beroende på stor tröghet och kostnadsfaktorer som fortsatt gör att fossilbilar går att sälja, men det kommer försvinna märken i övergången till elektrifierade bilar.
Robban
Tesla må vara Apple i ditt resonemang tills Apple släpper egen elbil. :-)
Axa, Companies can’t jump… så vi får väl se ;-)
Robban
Ja, ryktet om en elbil från Apple har ju florerat i flera år. Jag tror att de skulle kunna lyckas bra. Apple har ju en väldigt stor kundgrupp som använder sig av ekosystemet och en elbil är som jag uppfattar efterfrågat.
Axa, håller med, skulle stå högt på min lista om de skulle göra det bra..,
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.