Vi Bilägares forum

Sverige får 24 nya vätgasmackar

Sverige får 24 nya vätgasmackar

Ett Göteborgsbaserat företag ska satsa en halv miljard inklusive bidrag på att bygga vätgasmackar för bilar och lastbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-31 12:40

Kommentarer

Detta är bara början....

Inom 20 år, kommer vätgasbilar/bränslecellsbilar, på allvar konkurrera med elbilar - såväl personbilar, som lastbilar/bussar.

Vätgasen behöver kompletteras med batteri av storleksordningen 20% av motsvarande elbil. Batteriet laddas under körning. Batteriet används vid start och acceleration.

Vätgasen produceras på plats mha vind, sol eller - tillfälligt - inköpt el från grid.

Uppdaterat: 2022-01-01 07:45

I praktiken har alla personbilstillverkare nu avslutat satsningen på vätgas. Förra veckan presenterade Toyota 16 batteribilar. Förra veckan satte Hyundai sin vätgassatsning på paus.
Dessa två var de som storsatsade på vätgas.
Alla personbilstillverkare kör nu på batterispåret.

Vätgas kommer dö ut utan statliga idiotiska projektpengar.

Uppdaterat: 2022-01-01 08:19

Om nu staten ska subventionera nånting, lägg pengarna på utbyggnaden av laddinfrastrukturen istället. Där finns ett verkligt behov. Elbilar säljs idag och det är lätt att inse att det behövs massor med snabbladdare och laddstolpar om folk ska köra på el. Laddinfrastrukturen är totalt undermålig i Sverige och för en halv miljard skulle man kunna förbättra situationen kolossalt.

Uppdaterat: 2022-01-01 09:43

Vätgasbilar har ju samma grundkomplexitet som elbilar men med tillägg av bränslecellen där vi inte har en aning om hållbarheten under vanlig användning i ett land som Sverige - och det kan ju bli en icke önskvärd reparationskostnad efter bara några få år. Till detta hela komplexet med tillverkning, distribution och lagring och inte minst drivmedelskostnaden baserat på den totala ineffektiviteten i detta drivmedel.

Uppdaterat: 2022-01-01 10:42

BMW kommer att presentera en vätgasbil/bränslecellsbil "inom kort".
Just nu regerar elbilar- jag pratar om 20 år framåt.
Vätgasen kan användas till många ändamål - med ny produktionsmetod, baserad på el från - huvudsakligen - sol/vind. Basen är då bränsleceller -ofta kompletterat med batterier.

Uppdaterat: 2022-01-01 11:14

Bränslecellsbilar har alltid varit 15-20 år bort. I alla falla så länge jag kan minnas. Tekniken är helt enkelt för ineffektiv för att vätgas ska kunna bli konkurrenskraftig. Åtminstone i personbilar. För tunga fordon eller t.ex. lantbruksmaskiner kan det se annorlunda ut. Men det är nog främst i stationära tillämpningar där jag tror att vätgas har sin framtid.

Uppdaterat: 2022-01-01 11:23

Det stämmer bra med vad Pi skriver. Många antar att vätgasen är som vilken gas som helst, men den ställer till med en hel del oönskade problem, vissa är relativt enkla att komma tillrätta med medan andra är svårare.
Jag jobbade i slutet av 1970-talet åt ett företag som hade föresatt sig att tillverka Stirlingmotorer till amerikanska Mobilhomes som ersättning för de vanliga dieselkraggarna.
Vi tog fram mätutrustning för att kolla vätgasläckage i drivdelen.
Och det fanns det!
Ett problem med vätgasen är just att molekylen är så liten att den lätt smiter ut, ungefär som att stänga in mygg i en kycklingbur och det medförde väldiga bekymmer eftersom det var just vätgas som var arbetsmedium.
Nå, vi löste vår del, men hela projektet lades ner, främst beroende på att det var svårt att få lönsamhet.
Men erfarenheten lärde oss att det var betydligt mer problem med vätgas än vi väntat oss.
Och just läckage sänker ju den redan dåliga verkningsgraden ännu mer.
När man sedan använder bränsleceller i mobila applikationer kommer det säkert att dyka upp problem som blir svårlösta.
Säkert kommer man att hitta en teknik som gör lagring och hantering av vätgas i en eller annan form lönsam och bränsleceller med tillräcklig livslängd, men jag tror att det ligger många år fram i tiden.

Uppdaterat: 2022-01-01 12:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skriver under på det mesta i mati's inlägg ovan - och givetvis också i saabnisse's.

Uppdaterat: 2022-01-01 13:22

Nisse - ja - 20 år- c:a!

Det är möjligt/sannolikt att vätgas/bränsleceller först får större kommersiell applikation som energigenerator/lagring på isolerade platser.

Uppdaterat: 2022-01-01 17:04

Jag glömde:
-eftersom saabnisses företag misslyckades, så är det, självklart, omöjligt?
-mindre läckage i - off-grid - energigenerator/lager, är inte katastrofalt.
He, who lives, will see! Eller som en av mina f.d. arbetskamrater sa: I have been with before!

Uppdaterat: 2022-01-01 17:21

Tjalla, tekniskt sett misslyckades de inte och mycken erfarenhet byggdes upp och tillämpas ju till stora delar i dagens stirlingmotorer.
Men till just den tillämpning det var tänkt var det omöjligt att priskonkurrera med befintliga dieselkraggar.
Här används ju inte väte som bränsle utan som medium i arbetsprocessen och man har också använt helium för att minska läckaget.
Men jag tror att man i ett vätgaslager kan acceptera läckaget, det är beräkningsfaktor och hittar man ett tillräckligt ekonomiskt system för framställning av väte kan det finnas möjlighet att kompensera den låga verkningsgraden.
Men som du skriver ligger nog statiska energilager närmast i utvecklingen.

Uppdaterat: 2022-01-01 18:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mekaniska energilager borde vara effektivare än vätgas. Pumpa upp vatten till en högre höjd vid elöverskott och använd vattnet i vattenkraft när det finns underskott.
Det är ju dock så vattenkraften används nu, ett gigantiskt batteri, blåser det mycket kör man lite vattenkraft, blåser det lite använder man magasinen.
Stärk upp överföringskapaciteten som man nu gör så kan man göra så ännu mer.

Uppdaterat: 2022-01-01 20:29

Vattenlager används mycket i USA och kan ge 70-80% verkningsgrad mot vätgasens 30-35%
https://en.wikipedia.org/wiki/Pumped-storage_hydroelectricity

Uppdaterat: 2022-01-01 20:34

Man undersöker för närvarande en möjlighet att nyttja gamla gruvhål i Bergslagen som energilager.

Uppdaterat: 2022-01-01 21:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Man undersöker för närvarande en möjlighet att nyttja gamla gruvhål i Bergslagen som energilager.

Vad skall man lagra i dom?
Varmvatten?
Eller skall man ha vattenmagasin på högre nivå, turbin/pump i mitten och ytterligare vattenmagasin längst ner?

Uppdaterat: 2022-01-01 21:53

Guran, exakt så.
Lagring av lägesenergi. Man har flera liknande kraftverk i Schweiz, men där har man högt belägna dammar som vattnet pumpas till vid överskott på energi.

Uppdaterat: 2022-01-02 09:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

schweiz har nästan 30% av sin kapacitet i just vattenlager som pumpas.

Uppdaterat: 2022-01-02 11:58

Jag har skrivit det många gånger och skriver det igen: Vätgasen kommer att ta stora marknadsandelar i framtiden - dock har väldigt många svårt att förstå att man med "framtiden" menar några årtionden framåt. Tjalle har förstått, dock. Och igen: Inget energislag kommer på egen hand att lösa framtidens transportbehov. Vi kommer att behöva flera olika energislag som arbetar parallellt, och på vissa marknader - och i vissa regioner på respektive marknad - kommer eldrivna fordon inte att fungera, som i kalla regioner med enorma avstånd - som Alaska, till exempel.

Sedan förstår jag inte varför man inte konverterar vanliga kolvmotorer till att gå på vätgas. Det är inte mycket svårare att köra en kolvmotor på vätgas än vad det är att köra den på bio- eller naturgas. Och när det gäller just biogas är det för mig en gåta varför det inte satsas mer på att ta tillvara på allt organiskt avfall och göra just biogas av det. Det skulle gå att driva en betydande del av vår fordonsflotta på inhemsk biogas om bara viljan finns - och självklart om politiken någon gång kunde ge blanka fan i att skatta sönder allt innan det ens hinner se dagens ljus! Kanske finns det hopp nu när det mest Sverige-fientliga partiet alla kategorier äntligen är borta från regeringsmakten (och förhoppningsvis snart också från riksdagen).

Och återigen: Varför kasta en så oerhört välutvecklad teknik som kolvmotorn över bord i någon slags panikaktion? Det går utmärkt att driva kolvmotorn med i det närmaste helt klimatneutrala energislag. Men även som fossilt driven kommer kolvmotorn helt krasst att behövas under överskådlig tid.

Uppdaterat: 2022-01-02 17:07
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

SnookerPro visst ska man köra vanliga förbränningsmotorer på gas och det har man ju gjort sedan länge och biogas är ju ett utmärkt drivmedel, men att köra på vätgas blir väldigt dyrt genom den låga verkningsgraden.
Men skulle man hitta ett väldigt lönsamt sätt till framställningen skulle det kanske bli aktuellt om man bortser från läckaget och kan kompensera för det.

Uppdaterat: 2022-01-02 18:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

...och ovanpå detta beskattningen, saabnisse... Även om den kanske f n inte existerar.

Uppdaterat: 2022-01-02 18:35

Pi givetvis, jag minns den gamla goda tiden när mängder av taxiåkare konverterade till LPG för att öka lönsamheten, men det upptäcktes ganska snart av skattemyndigheten som såg till att snabbt få till en utjämning så det blev olönsamt.

Uppdaterat: 2022-01-02 18:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

BMW har ju under många år experimenterat med vätgas i förbränningsmotorer. Helt uppenbart var detta inte sådär vansinnigt framgångsrikt. Och då får man nog ändå anta att det inte berodde på bristande kunskaper inom motorteknik. Det är väl snarare så att verkligheten kom ikapp.

Uppdaterat: 2022-01-02 20:32

Man ska nog glömma vätgas som energibärare till konventionella förbränningsmotorer, det blir alldeles för stora förluster.
Sovjet satsade mycket på väte i ”metallisk” form som energibärare, men man kom inte ända fram, det är dock en mycket intressant väg som det fortfarande forskas på och om det lyckas kommer det att revolutionera hela energilagringen.

Uppdaterat: 2022-01-02 20:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

BMW kommer nog också fatta, de får öka ett skift och anställa 6600 personer för att få rimliga leveranstider på sina nya batteribilar.

Uppdaterat: 2022-01-02 21:30

Jag skulle tro att utvecklingen av batteriteknik går och kommer gå snabbare än implementeringen av vätgasteknik.
Skulle gissa att om 10-20 år så har batteritekniken kommit så långt att tex räckvidd eller laddhastighet i personbilar inte är något ”bekymmer”.

Uppdaterat: 2022-01-02 21:58
saabnisse skrev:

SnookerPro visst ska man köra vanliga förbränningsmotorer på gas och det har man ju gjort sedan länge och biogas är ju ett utmärkt drivmedel, men att köra på vätgas blir väldigt dyrt genom den låga verkningsgraden.
Men skulle man hitta ett väldigt lönsamt sätt till framställningen skulle det kanske bli aktuellt om man bortser från läckaget och kan kompensera för det.

Men verkningsgraden i en vätgasdriven kolvmotor går idag att få upp i cirka 40 procent, likvärdigt den i en dieselmotor. En bensinmotor har en verkningsgrad på futtiga 30 procent. Och en ren bränslecell har en verkningsgrad på minst 70 procent - till och med upp till 90 procent om man tar tillvara på den värme cellen avger. Ibland känns det som om folk medvetet letar efter "fel" med vätgasen.

Men det här med att inte producera stora mängder biogas är för mig helt obegripligt.

Uppdaterat: 2022-01-02 23:55
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

"I Fukushima ska energi från solpaneler omvandlas till vätgas. Den japanska produktionsanläggningen på 10 MW är störst i världen."

https://www.nyteknik.se/energi/storsta-anlaggningen-for-gron-vatgasproduktion-har-oppnat-6992278

Det finns en tankstation för vätgas i Mariestad som också drivs med lokala solpaneler.

Uppdaterat: 2022-01-03 01:32
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

"I Fukushima ska energi från solpaneler omvandlas till vätgas. Den japanska produktionsanläggningen på 10 MW är störst i världen."
https://www.nyteknik.se/energi/storsta-anlaggningen-for-gron-vatgasproduktion-har-oppnat-6992278
Det finns en tankstation för vätgas i Mariestad som också drivs med lokala solpaneler.

Jag tänker varje gång på vätgasstationen i Mariestad när jag åker förbi där.

Uppdaterat: 2022-01-03 03:34
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Axa skrev:

Jag skulle tro att utvecklingen av batteriteknik går och kommer gå snabbare än implementeringen av vätgasteknik.
Skulle gissa att om 10-20 år så har batteritekniken kommit så långt att tex räckvidd eller laddhastighet i personbilar inte är något ”bekymmer”.

Batteriutvecklingen har ju redan gjort stora kliv, och många nya intressanta lösningar, som t.ex. solid state batterier, är på gång. Jag hävdar att räckvidd och laddhastighet redan idag inte är något bekymmer längre för de allra flesta. Det tar definitivt inte 10-20 år. Det som ställer till det är snarare laddinfrastrukturen som inte har hängt med. Men det är ingen teknisk fråga egentligen, för tekniken finns och den fungerar.

Uppdaterat: 2022-01-03 07:09

Mati
Jo, jag vet. Men fortfarande diskuteras vätgasteknik, och fortfarande diskuteras huruvida elbilar laddar snabbt eller kommer långt.
Vad jag menar är att jag tror att vätgas i personbilar inte ens kommer finnas med i diskussionen framöver.

Uppdaterat: 2022-01-03 10:43
Axa skrev:

Mati
Jo, jag vet. Men fortfarande diskuteras vätgasteknik, och fortfarande diskuteras huruvida elbilar laddar snabbt eller kommer långt.
Vad jag menar är att jag tror att vätgas i personbilar inte ens kommer finnas med i diskussionen framöver.

Vätgas i personbilar förespråkas ju av den enkla anledningen att det råder en missuppfattning att det fungerar ungefär som att tanka bensin eller biogas. Folk vill inte tänka om. Att skaffa en elbil uppfattas av många som ett för stort steg. Vätgas känns då som en räddare i nöden. Man kan köra utsläppsfritt, men man behöver inte ändra beteende. Allt är som förr, man åker till macken och tankar. Och sen kan man sträckköra 100 mil utan att behöva stanna. Enda skillnaden är att man tar en annan slang vid pumpen. Visst låter det helt fantastiskt, man kan äta upp kakan och behålla den samtidigt.
Tyvärr är det ju inte så enkelt.

Uppdaterat: 2022-01-03 11:05