Vi Bilägares forum

Volvo klarar utsläppskraven – slipper betala böter

Volvo klarar utsläppskraven – slipper betala böter

Volvo Cars finanschef uppger att företaget kommer klara årets utsläppskrav trots att bara en minimal del av nybilsförsäljningen består av elbilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-22 11:32

Kommentarer

L West skrev:

Man undrar ju hur mycket pengar det finns att tjäna i spelbranschen med tanke på all denna j**la reklam i tv...

En motiverad fråga. Reklam är en transaktionskostnad, så det är inbakat i produktens pris.

En av orsakerna till att privat vård och skola också blir dyrare i slutändan (i alla fall på en mixad marknad).

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-28 14:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ja även om jag bara har läst Företagsekonomi upp på c-nivå så har Axa missförstått vad reklam handlar om. Det handlar inte om att skapa en efterfråga, utan att informera kunderna om att varan existerar, dess företräden och egenskaper.

Som sagt: Ingen kan skapa efterfrågan. Det är inte vad reklam handlar om. De som påstår det visar just på ganska stora kunskapsluckor.

Grundtanken med reklam är att man informerar/ visar upp att produkten/ tjänsten finns och samtidigt försöka öka efterfrågan på det samma. Skapar man ingen ökad efterfrågan faller ju hela konceptet med reklam.

Uppdaterat: 2021-12-30 01:25
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
L West skrev:

Men... Om jag (i stället för att slänga reklamen direkt i pappersåtervinningen) får syn på en viss pryl i ett reklamblad och tänker: Wow, en sån måste jag skaffa! Har inte då uppstått en efterfrågan på sagda pryl hos mig?

Jo, så är det, även om en del inte tycker det.

Uppdaterat: 2021-12-30 00:09
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Ja välkommen tillbaka John. Du gör som vanligt ser jag, försvinner iväg när det blir för jobbigt och väntar att tråden skall dö för att sedan komma tillbaka några veckor senare med nytt klippande och klistrande, som alltid med tydliga kunskapsluckor;-). Men, men, Det är ju välkänt sedan tidigare;-)

Reklam fyller en funktion givet att det minskar på informationsasymmetrierna på marknaden. I slutändan ger det en prispress, och på så vis gynnar det konsumenterna. Reklam som syftar till att ta marknadsandelar har aldrig lyckats. Det blir enbart (i bästa fall och oftast kopplat till kampanjpriser) en tillfällig förändring och förlust för producenten. Reklam som däremot informerar konsumenterna om nya landvinningar kan ge högre försäljningsvolymer (Om efterfrågan är tillräckligt stark), i alla fall fram till dess att konkurrenterna har kommit ifatt (och då förklarat det för köparna med hjälp av reklam).

Som vanligt är det alltså kunskap som är avgörande, även om vissa har svårt för att förstå vad det innebär....;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-30 01:23
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ja välkommen tillbaka John. Du gör som vanligt ser jag, försvinner iväg när det blir för jobbigt och kommer tillbaka några veckor senare och klipper och klistrar, som alltid med tydliga kunskapsluckor;-). Men, men, Det är ju välkänt sedan tidigare;-)

Reklam fyller en funktion givet att det minskar på informationsasymmetrierna på marknaden. I slutändan ger det en prispress, och på så vis gynnar det konsumenterna. Reklam som syftar till att ta marknadsandelar har aldrig lyckats. Det blir enbart (i bästa fall och oftast kopplat till kampanjpriser) en tillfällig förändring och förlust för producenten. Reklam som däremot informerar konsumenterna om nya landvinningar kan ge högre försäljningsvolymer (Om efterfrågan är tillräckligt stark), i alla fall fram till dess att konkurrenterna har kommit ifatt (och då förklarat det för köparna med hjälp av reklam).

Ja du AL, när jag påpekar att varje tiondelsgrad är viktig när det gäller jordens uppvärmning och att för dig spelar några grader mer inte så stor roll, och får som svar att "Börja exempelvis att förklara varför vi har koldioxid som en rest efter att jag startat min bilmotor", är det lönlöst att fortsätta en diskussion.

Försöket till fokusbyte var ju helt enormt i det här fallet, men inte oväntat. Jag ville diskutera ett globalt problem, men AL ville diskutera sin bilmotor... = )

Att reklam alltid ger en prispress är inte helt säkert i alla fall.

"Reklam som syftar till att ta marknadsandelar har aldrig lyckats." Då reklam är ett konkurrensmedel lär definitivt marknadsandelar tagits på hjälp av det och inte alltid p g a av att man informerat om "nya landvinningar".

För min del betyder efterfrågan att jag som kund vill köpa och använda en produkt eller tjänst och det kan ibland vara reklam som gör att jag efterfrågar det jag sett/ hört i reklamen.

Uppdaterat: 2021-12-30 01:23
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Jag diskuterar gärna både tiondelar och annat John. Men ställer mig tveksam till att du klarar av det då det saknas grundläggande kompetens och intellektuell hederlighet inom området. Ja, du kan ju inte ens förklara varför koldioxiden uppstår i förbränningen med annat än det du googlar fram. Förståelsen saknas. Att vid en sådan situation gå in på ganska komplicerad dataanalys blir helt enkelt för komplicerat, något vi sett ett oräkneligt antal gånger här i trådarna.
Har du exempelvis lyckats googla fram hur man räknar på svenska utsläpps effekt och bidrag på de där tiondelarna ännu? Det var ju nämligen just det problemet frågan gällde, även om John nu då inte vill kännas vid den saken;-) Jag väntar mig inget svar på den frågan nu heller. Du duckar ju allt som är obehagligt oavsett vi pratar klimat, vägslitage eller naturvetenskap. Att du ßamtidigt sitter och klistrar på andra människor epitet och dessutom pratar om vad de kan arbeta med och vad de kan och inte gör det hela ännu mer tragikomiskt.

Reklam handlar om information. När köpare (eller troende, IPCC är en stor reklamkampanj exempelvis) har fullständiga kunskaper om produkterna på marknaden och dess substitut så tangerar man självkostnadspris. Få marknader hamnar där, men det förekommer. Litteraturen (den där obehagliga vetenskapen du vet;-) brukar nämna jordgubbsförsäljning på ett torg som ett exempel. Men även vitvaror, Tv-apparater och liknande ligger nära. Övervinsterna är där nära noll.

Utan reklam vore detta inte möjligt.

I Johns specifika fall köper han sedan tydligen saker han inte behöver på något vis. Han gör dessutom ett avsteg från sin traditionella metodik att använda google i tid och otid, vilket ju strider mot det beteende han normalt uppvisar här i trådarna;-). Jag bokför det på kontot falsarier, eftersom väldigt få människor agerar så irrationellt.
Men anekdotiska resonemang är ju inte sällsynt i Johns fall, så vi klipper den diskussionen där.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-30 01:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

I min bransch har reklam med tillhörande prisdumpning slagit ut konkurrenter och därigenom gett möjligheter för den som fulspelat att tjäna mer över tid.
Det märks tydligt på marknaden nu när det inte går att snabbt återfå den förlorade produktionskapaciteten. De som finns kvar täljer guld och kunderna lider.

Uppdaterat: 2021-12-30 09:01

Det låter som ett klassiskt exempel på George Akerlofs "The Market for Lemons" L. Mäkinen.

De utslagna företagen har helt enkelt misslyckats med att förklara sitt tekniska övertag för köparna i sin marknadskommunikation, och de sämre lösningarna kunde då ta över.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/George_Akerlof

Så här är det frågan om att köparna inte har tillräckligt med information, vilket då medfört att de sämre alternativen tagit över marknaden. Lösningen hade varit att de bättre alternativen ökat sina reklamsatsningar - givet att köparna via denna nya information landar i samma slutsats som du gör.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-30 09:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - måste du alltid vara så förb....at nedvärderande gentemot de du diskuterar med/mot ? Din trovärdighet ökar definitivt inte på detta sätt. Märkligt att du inte blivit avstängd flera gånger ifrån detta forum med tanke på hur du alldeles för ofta nedvärderar andra skribenter.

Uppdaterat: 2021-12-30 10:16

Pi. Och du är precis som vanligt osedvanligt duktig på att inte tillföra något i sak. Är det verkligen helt stört omöjligt att skriva något i ämnet?

Eller är det måhända där skon klämmer?

Att jag och John efter åratal av diskussioner har en ganska klar bild av varandra och därigenom blir tillskrivna åsikter, uppfattningar och anklagelser till höger och vänster kan Pi enkelt motarbeta. Han kan förslagsvis bemöta det som John blundar för(samtidigt som han anklagar andra för just att sakna grundläggande kunskaper), och utveckla på vilket sätt svenska bränslepålagor och regleringar påverkar klimatet och visa oss övriga hur han kommer fram till den slutsatsen

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-30 10:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Det låter som ett klassiskt exempel på George Akerlofs "The Market for Lemons" L. Mäkinen.
De utslagna företagen har helt enkelt misslyckats med att förklara sitt tekniska övertag för köparna i sin marknadskommunikation, och de sämre lösningarna kunde då ta över.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/George_Akerlof
Så här är det frågan om att köparna inte har tillräckligt med information, vilket då medfört att de sämre alternativen tagit över marknaden. Lösningen hade varit att de bättre alternativen ökat sina reklamsatsningar - givet att köparna via denna nya information landar i samma slutsats som du gör.
MVH AL

Nä, på den ursprungliga marknaden fanns det flera leverantörer som var ungefär jämbördiga tekniskt, men några kan i kraft av att de producerar annat minska sina marginaler för att slå undan benen på konkurrenterna. Att de själva inte kan tillgodose en ökande marknad är inte ett problem för dem. De kan däremot återgå till sunda marginaler så snart övriga slagit igen.

Uppdaterat: 2021-12-30 11:26

Aha ok, L.Mäkinen. Marknaden struktureras om.. Jag kan dock inte se på vilka grunder det är ett argument för att behovet är skapat via marknadsföring eller hur det är ett argument för att minska på informationen till konsumenterna?

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-30 12:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Mm, lite som att säga att propaganda bara är information…

Uppdaterat: 2021-12-30 12:48

Om A.L skulle läsa andra trådar än de han själv abonnerar på så skulle han finna massor av inlägg där undertecknad diskuterar sakfrågorna. Men vill man inte så vill man inte - inte mycket att göra åt.

Uppdaterat: 2021-12-30 14:37
Axa skrev:

Mm, lite som att säga att propaganda bara är information…

Ja det är svårt att resonera kring eftersom propaganda är tämligen subjektivt. Är IPCC propaganda? (IPCC har en enorm marknadsföringsbudget).

Generellt sett brukar man dock kommunicera produktens företräden i första hand. Till exempel att Volvo är säker, att MB har hög kvalitet eller att Toyota är driftsäker. Man kan också påstå att godis är gott eller att kläder är snygga, trots att det ofta är individuellt betingat huruvida det är så.

Vad man dock inte får göra är att ljuga, vilket vi har sett otaliga exempel på genom åren (varav en del har dömts till höga böter i domstol).

Att vilseleda är reglerat i marknadsföringslagstiftningen som i sig har sin grund i den ekonomiska modellen om perfekt konkurrens.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-30 16:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Om A.L skulle läsa andra trådar än de han själv abonnerar på så skulle han finna massor av inlägg där undertecknad diskuterar sakfrågorna. Men vill man inte så vill man inte - inte mycket att göra åt.

Vad bra Pi, då kan du ju uppenbarligen (för att citera det du skrev till mig i en annan tråd).

Testa nu att göra samma sak i denna tråd så är vi i hamn.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-30 17:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Pi
Det är bara ge upp. Vad som än sägs, presenteras eller förs fram så har man fel enligt allvetande AL. Man kommer aldrig, jag upprepar, aldrig ha rätt ii någon diskussion. Det spelar ingen roll om det handlar om bilar, blommor eller fotboll. AL kommer alltid ha rätt

Det vore ju önskvärt ifall blockeringsfunktion återkom…

Uppdaterat: 2021-12-30 18:49

Kan bara hålla med PI. Kanske A.L ibland/förhoppningsvis har rätt i något han skriver (vet inte för jag orkar inte läsa hans långa ältande) men hans ton mot andra medmänniskor är verkligen tråkigt att läsa på ett forum som man förväntar sig är vuxna människor som vill diskutera bilar på ett sansat sätt utan att man måste ”bevisa” att man har rätt hela tiden……

Uppdaterat: 2021-12-30 18:56

Med sitt gränslösa självförtroende vet A.L att han alltid har rätt, och då är det hans skyldighet att undervisa oss som inte har hans intellektuella kapacitet. Det är något som vi ödmjukt måste förstå och finna oss i... För övrigt har också Henrik ibland denna "von oben" attityd .

Uppdaterat: 2021-12-30 20:34

Ja, nåväl. Ger man sig in i leken och påstår att enskilda producenter skapar efterfrågan så är det ganska självklart att man blir ifrågasatt. Det handlar inte något om att ha rätt, utan att kunna leda egna påståenden i bevis. Det är nämligen så pass revolutionerande att om det vore sant så skulle behovet av FoU och teknisk utveckling helt kunna skippas och ersättas med reklam. Och vad jag känner till strider det mot all den samlade kunskap som finns inom området, oavsett vi pratar produktutveckling eller ekonomi.

Ta bara ett företag som Toyota exempelvis, vars utvecklingsprocess har blivit kopierad och till stora delar standard inom världens industrier och tjänsteproduktion. Där är kundanpassningen helt central. Man är till och med noga med att ha så många olika alternativ som möjligt tillgängliga under väldigt lång tid i utvecklingen bara för att kunna anpassa sig om efterfrågan förändras (s.k set-based concurrent engineering). Och det är inga småsummor det handlar om. Kundvärdet är centralt, men då enligt den samlade expertisen här helt överflödigt;-) ....

SUV:ar produceras och saluförs således på grund av att kunderna efterfrågar dem precis på samma sätt som att de också efterfrågar småbilar, sedaner, kombi, cabriolet eller sportvagnar.

Så mycket klokare än så har vi hittills inte lyckats bli i denna tråd.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-31 08:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”