Vi Bilägares forum

Vi Bilägares långkörarpodd 2021

Vi Bilägares långkörarpodd 2021

Avsnitt 260: Vi summerar 2021 års långtest av Honda Jazz, Mercedes-Benz GLB, Seat Leon e-hybrid, Toyota Yaris, Volkswagen ID.3 och utser vinnaren efter 4000 mil. I vår extra omfångsrika långkörarpodd tipsar vi också om hur man bäst klarar långresan – och vad man absolut INTE ska göra!

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-24 14:00

Kommentarer

"där man inte kommer ihåg resan. Det är det värsta jag vet: resor jag inte kommer ihåg."

Jaha, jag är vanligen så koncentrerad på trafiken, vägen och bilkörningen att när jag kommer fram till målet har jag inget minne om hur jag kom dit...

Uppdaterat: 2021-12-24 19:26

Måste vara hemskt...

Uppdaterat: 2021-12-24 20:44

N-iklas, sådan bil har jag också haft!

Uppdaterat: 2021-12-25 12:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

N-iklas, sådan bil har jag också haft!

???
Har aldrig upplevt at det har med bilen att göra, men när jag tänker efter så var det inte lika stressig på den tiden jag körde Omegan på långturer, Renault, Ford och Toyota känns väl kanske inte lika avstressande...

Uppdaterat: 2021-12-27 13:31

Obegripligt hur man kan ha tycka något om bränsleförbrukningen hos en laddhybrid när allt beror på om man kör på laddad el eller tankat bränsle.

Uppdaterat: 2021-12-29 11:15
Gunnar L

Gunnar L - läs, lyssna, förstå. Dom påtalar ju att den mesta körningen varit relativt länga turer och därmed påverkar ju "el-räckvidden" mindre. Och kör man 3000--4000 mil/år så blir det ju gärna en hel del längre turer om man skall lyckas få ihop den körsträckan.

Uppdaterat: 2021-12-29 11:23

Men Pi, i ärlighetens namn.. förbrukningen blir låg om du endast kör längre sträckor med icke-hybrider. Skulle jag pendla 20 mil om dagen hade min "Skåda" dragit ca 0,55 liter/mil. Men kör jag bara 3 mil om dagen (1,5 mil tur och retur) så ligger snittet minst 0,1 liter/mil högre. Så nä, jag tycker inte 0,49 liter/mil är speciellt bra för att vara en hybrid vid längre turer om jag nu jämför med min icke-hybrid för du tänker lite lite längre, på miljön för att skaffa fram resurser för batteriet mm .. så ser jag det som en förlust att använda en ladd-hybrid enbart för längre sträckor. Ladd-hybridens styrka är låg förbrukning för alla dessa korta sträckor som de flesta kör idag. Beteendet har ändrats över tiden också, aldrig förr har vi kör så många korta sträckor.

Uppdaterat: 2021-12-29 11:40

hx30 - rikta dig till redaktionen - jag har inget ansvar för artikeln utan förklarade bara lite om deras körmönster som det framgått av artikel och podd.

Uppdaterat: 2021-12-29 22:57