Vi Bilägares forum

”Fram- eller bakhjulsdrift? Det blir oavgjort”

”Fram- eller bakhjulsdrift? Det blir oavgjort”

Det finns för- och nackdelar med båda systemen, skriver Erik Rönnblom.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-23 19:20

Kommentarer

Ja och för att slippa kompromisser kör man fyrhjulsdrivet. Alltid lika härligt att kunna håna alla er som kör med tvåhjulsdrift i halkan...;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-23 20:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Och han mAL mAL mAL mAL mAL på i varenda tråd ……

Uppdaterat: 2021-12-23 20:56
A.L skrev:

Ja och för att slippa kompromisser kör man fyrhjulsdrivet. Alltid lika härligt att kunna håna alla er som kör med tvåhjulsdrift i halkan...;-)
MVH AL

Se där, äntligen en personlig kommentar från mr robot... ;-)

Delar för övrigt den åsikten...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Jag håller med A.L men det är ändå ett problem, om man som jag vill köpa en elbil och önskar framhjulsdrift(om 4wd inte längre är aktuellt). Utbudet är lågt. Men egentligen gör det inget för jag gillar Polestar 2, och det räcker för min del.

Uppdaterat: 2021-12-23 23:07

Det finns nominellt 5 "varianter": 1-framhjulsdrift, 2 -bakhjulsdrift UTAN TC/ESP - sannolikt inte aktuellt
3- framhjulsdrift MED TC/ESP 4- bakhjulsdrift MED TC/ESP 5- AWD med TC/ESP (jag känner inte till någon med AWD - utan TC/ESP)

Fram/bak ger dom egenheter som redovisas i artikeln. Erfarenhetsmässigt ger sladd med bakhjulsdrift ofta svårare följder - för dom som är mindre erfarna/tränade. TC/ESP kan jämna ut detta.

Bärgare säger att bilar med AWD ofta hamnar "längre ut i naturen" - dvs AWD ger en falsk säkerhet - tills man behöver bromsa - då är alla lika.

Jag har ett - möjligen - unikt problem: den av mina bilar som har: 510bhp, AWD, "världens bästa chassi", Torque Vectoring genom driv/broms på resp. bakhjul och där systemet fungerar "skitbra" på asfalt/grus, klarar int- på ett bra sätt - krokig väg med snö/is. Jag "tvingas" (om jag vill köra "fort") köra i RACE MODE, vilket innebär att alla säkerhetssystemen är bortkopplade (och avgaserna leds förbi ljuddämparen :o) )

Uppdaterat: 2021-12-24 07:57
A.L skrev:

Ja och för att slippa kompromisser kör man fyrhjulsdrivet. Alltid lika härligt att kunna håna alla er som kör med tvåhjulsdrift i halkan...;-)
MVH AL

+100 4-hjulsdrift är ett underbar säkerhetsfiness, rätt använd.

Uppdaterat: 2021-12-24 11:38

Jag har haft tre bakhjulsdrivna bilar. En Mazda Miata som blev nästan ohanterbar på hala vägar. En rolig bil, men ingenting jag hade velat köra på vintern. Den andra var en Tesla Model S P85. Tack vare ett fantastiskt antispinnsystem en av de bästa vinterbilarna jag haft. Trots massvis med vridmoment. Den tredje är min nuvarande Ioniq 5. En lika underbar vinterbil. Bakhjulsdriftens enda nackdel är att man måste vara försiktig med den kraftiga motorbromsen, eftersom den naturligtvis bromsar med bakhjulen. Jag har aldrig fått den att släppa, men man känner att den kan glida iväg om man inte tänker sig för. Å andra sidan går motorbromsen att stänga av om man är osäker.
Vår framhjulsdriva e-Golf släpper däremot oavbrutet, det räcker att vägarna är lite våta. Antispinnet kan uppenbarligen inte hantera allt vridmoment som motorn ger. På en elbil tycker jag att bakhjulsdrift är helt klart att föredra. AWD är såklart överlägset, men inte optimalt om man vill ha maximal räckvidd.

Uppdaterat: 2021-12-25 19:32

Jag har kört med FWD, RWD, AWD och med drivning på sex, åtta och tio hjul, men då handlar det bara att komma fram i obehaglig terräng.
Jag är övertygad att för normalbilisten som kör normalt i vanlig trafik är FWD det optimala.
RWD kan vara roligare för en del, AWD är fullständigt onödigt för de flesta.

Uppdaterat: 2021-12-25 19:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre