Vi Bilägares forum

Ny studie: Reklamen fungerar – så många fler väljer en suv

Ny studie: Reklamen fungerar – så många fler väljer en suv

Personer som utsätts för suv-reklam är mer benägna att falla för frestelsen, visar en ny studie.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-22 14:20

Kommentarer

Vilken stolle. Man kan inte förbjuda reklam i ett fritt land. Än så länge får vi själv välja vilken bil vi ska köra. Får vibbar av DDR av detta förslag.

Uppdaterat: 2021-12-22 15:53

Fast slutsatsen är säkert OK även om det blir svårt att förbjuda denna typ av reklam. Sen har vi trots allt en del reklamförbud men det kommer nog inte att fungera när det avser en viss typ av bil.

Uppdaterat: 2021-12-22 16:45

Här glömmer man att reklam inte bara är just "Reklam" utan att alla former av exponeringar där vissa produkter ständigt lyfts fram och får maximal uppmärksamhet fungerar som reklam för dessa produkter.
Det är betydelselöst om det är reklam eller ett "konsumenttest" som produkten exponeras i, resultatet blir det samma.

Eftersom människor är mentalt och intellektuellt underutvecklade fungerar effektiv psykologisk exponering av en produkt som övertygar köparen om att det är han som har kommit fram till att det han köper är det han behöver.

Syftet med effektiv reklam är att manipulera köparen att tro att det är hans behov och beslut och att han absolut inte påverkats av någon reklam.

Och frågan man de som köper de mest populära produkterna så tillbakavisar alla att de på minsta vis påverkats av att just den produkten de köpt "av en märklig slump..." hörs, syns och märks mer än andra - just precis som reklamen planerat...

Ju mer någon förnekar det desto starkare blir indikeringen att produktens exponering i alla former av media och ute i det fysiska samhället och omgivningen, påverkat betydligt.

Efter år 2000 när bensinbilarna helt försvann från alla rubriker och all uppmärksamhet och all fokus och exponering istället flyttades över till dieselbilar exploderad försäljningen av dieselbilar - och dieselbilköparna hävdade kategoriskt att faktumet att de (precis som alla andra...) just köpt en diesel... inte hade något alls att göra med denna flytt av fokus utan var "en ren tillfällighet..." utan minsta lilla samband

Uppdaterat: 2021-12-22 22:28

Just SUV, tror jag mer hänger ihop med rädsla. En större och högre bil ser säkrare ut och det tilltalar många, speciellt osäkra människor och kvinnor. Sambandet med diesel, var nog snarare att nu kunde man åka en SUV för samma peng som en vanlig bil som gick på bensin tack vare att diesel innehåller mer energi än bensin. Dock rasade drömmarna för diesel anhängarna då diesel fick dåligt rykte.

Uppdaterat: 2021-12-23 03:39

Förbjud reklam tror jag inte på, det är bättre att gå på källan.. sluta tillverka biltypen, för hur många behöver en SUV egentligen? Det är ett "påhittat" behov för 99,9% som köper en SUV skulle jag vilja påstå. Det har alltid funnits köpare av bilar som behövt en "grövre" bilmodell som körs på dåliga vägar, som behöver fyrhjulsdrift men dessa är väldigt få till antalet.

Uppdaterat: 2021-12-23 03:45

Så länge tillverkarna får avsättning för sina SUV:ar och så länge dessa ger högre vinst per försåld bil än andra biltyper så lär nog den försäljningen fortsätta. När det gäller detta att påverkas av reklam så gör vi nog det mera än vi tror och N-iklas inlägg ovan är rätt träffande i den frågan. Sen kanske han inte har helt rätt i årtalet när "bensinbilarna försvann ifrån alla rubriker" - i alla fall när det gäller dieselbilarnas framfart. Först kom E85 och jag har ett minne av att diesel-eran snarare började ungefär runt 2010. Men detta är ju lite flytande.

Uppdaterat: 2021-12-23 09:16

Ett problem är väl att vanliga bilar blivit mer opraktiska på många sätt.

Uppdaterat: 2021-12-23 09:36

Så kan det absolut vara erikivan72 och där är nog Volvo med sina V60 och V90-modeller att typiskt exempel. Dessa är för mitt vidkommande svårare att ta sig i och ur än de flesta småbilar och lastvolymen är såvitt jag förstått av kompisar som bytt sina V70-modeller till V90 sämre. Dock gäller detta nog inte alla tillverkare men att Volvo säljer bättre med sina SUV-modeller är kanske inte så förvånande trots allt. Sen är vi ju alla lite olika byggda så att SUV alltid skulle vara bekvämare att ta sig i är inte sant - däremot håller jag med om att MPV-modeller ofta är de bekvämaste i dessa avseenden. Men en SUV ser ju tuffare ut på garageuppfarten...:) Men nu svor jag som vanligt i "körka"...:)

Uppdaterat: 2021-12-23 09:58
Pi skrev:

Så kan det absolut vara erikivan72 och där är nog Volvo med sina V60 och V90-modeller att typiskt exempel. Dessa är för mitt vidkommande svårare att ta sig i och ur än de flesta småbilar och lastvolymen är såvitt jag förstått av kompisar som bytt sina V70-modeller till V90 sämre. Dock gäller detta nog inte alla tillverkare men att Volvo säljer bättre med sina SUV-modeller är kanske inte så förvånande trots allt. Sen är vi ju alla lite olika byggda så att SUV alltid skulle vara bekvämare att ta sig i är inte sant - däremot håller jag med om att MPV-modeller ofta är de bekvämaste i dessa avseenden. Men en SUV ser ju tuffare ut på garageuppfarten...:) Men nu svor jag som vanligt i "körka"...:)

Har själv åkt både XC70 som V90 (som jag har just nu). Tycker inte att V90 har sämre lastförmåga.

Däremot har den en idiotisk lösning med den sluttande luckan för den som vill lasta vissa högre saker, hundar inkluderad. Men den är som jag upplever det längre i bagaget än tidigare Volvo.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-23 10:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag gick med från XC70 till V90 och V90 har ett större lastgolv, vilket ju är det som för de flesta har praktisk betydelse när barnvagn, fler kassar eller liknande ska in. Att gamla Volvo lastade bättre när man nyttjade över insynsskyddet är nog orelevant för de flesta utom de med hundbur.

Uppdaterat: 2021-12-23 11:34
Henrik M skrev:

Jag gick med från XC70 till V90 och V90 har ett större lastgolv, vilket ju är det som för de flesta har praktisk betydelse när barnvagn, fler kassar eller liknande ska in. Att gamla Volvo lastade bättre när man nyttjade över insynsskyddet är nog orelevant för de flesta utom de med hundbur.

Precis, och som hundägare saknar man XC:n...

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-23 11:55
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Min fru har börjat prata om en bil med högre säte i för hon har ont i höfterna. Det ska kombineras med ett insteg bak där en åldrande hund kan hoppa in. Dessutom ska hunden helst kunna se ut från sin bur. Enyaq och Ioniq 5 faller på de senare punkterna.
Eftersom hon inte gillar att ploga infarten så vill hon ha fyrhjulsdrift också för de tillfällen det snöar och jag är bortrest.
ID Buzz, kanske...

Uppdaterat: 2021-12-23 14:04

När argumenten sinar kan det bli som i A.L's senaste inlägg. Få hävdar nog att ingen behöver 4WD - däremot kan man misstänka att det kanske är färre som har ett reellt behov men som ändå har den funktionen. Om man får "kill-gissa" i alla fall och det verkar ju rätt populärt här. I Mäkinens fall verkar det ju föreligga ett reellt behov men t ex mina grannar med sådana fordon har nog ett klart mindre behov - mera en "bra att ha-grej" i mina ögon. Och då får dom väl ha det - jag lider inte av detta.

Uppdaterat: 2021-12-23 16:39

Fyrhjulsdrift är väl som dragkrok, något som de flesta vill ha, men inte många behöver.

Uppdaterat: 2021-12-23 16:47

Fyrhjulsdrift är kung, speciellt på vintern.

Uppdaterat: 2021-12-23 16:49

Enligt AL fungerar inte reklam i en annan tråd…

Uppdaterat: 2021-12-23 18:30

Ja om vi skall titta på fyrhjulsdriftens fördelar kommer jag aldrig någonsin köra något annat igen, särskilt inte i svensk vägmiljö. Men det är mina preferenser och tvärtemot en del andra kräver jag inte att alla andra skall dela min åsikt.

Ifråga om säkerhet finns det inte en enda kotte som kan visa på säkerhetseffekten kopplat till fyrhjulsdrift. Folksams sammanställning påvisar inte att fyrhjulsdrift är säkerhetsmässigt sämre (eftersom det inte är det - fysikens lagar ni vet) utan helt andra saker som jag kan gå igenom med er om ni är intresserade.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-23 18:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Enligt AL fungerar inte reklam i en annan tråd…

Jag har väl i och för sig argumenterat för motsatsen. Men reklam skapar inte behov, utan informerar om egenskaper och fördelar med lösningar och olika alternativ på marknaden. Där ligger skillnaden mellan Axa:s påståenden och vad forskningen visar.

Uppdaterat: 2021-12-23 18:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är en bra idé att förbjuda reklam för SUV.
Många som väljer en SUV är trendkänsliga och mer lättpåverkade. Om vi kan få färre i världen att välja SUV så minskar miljöpåverkan och säkerheten ökar för andra trafikanter.

Uppdaterat: 2021-12-23 21:37
Stefan Eriksson skrev:

Det är en bra idé att förbjuda reklam för SUV.
Många som väljer en SUV är trendkänsliga och mer lättpåverkade. Om vi kan få färre i världen att välja SUV så minskar miljöpåverkan och säkerheten ökar för andra trafikanter.

Ja jäklar, där har du kommit på lösningen på allt elände i världen :)

Uppdaterat: 2021-12-23 21:52
A.L skrev:

Vad onödigt med fyrhjulsdrift. Det behöver hon inte....
I alla fall inte om vissa totalitära herrar får bestämma.
MVH AL

Det är ganska klart att hon inte behöver fyrhjulsdrift eftersom hon klarat sig utan det i flera år.
Hon vill ha det.
Hon vill dessutom ha en energisnål bil med bra prestanda.

Uppdaterat: 2021-12-23 23:39

L. Mäkinen, du kan väl ge mig modellens namn när du hittat den som har både 4WD och energisnål med bra prestanda, för enligt mig finns inte den bilmodellen alls (kan ha fel, överbevisa mig :-)

Uppdaterat: 2022-07-04 11:34

Vargen: Vad som är energisnålt är upp till köparen att avgöra. Det finns inget enhetligt mått på det.

Själv tycker jag exempelvis att min V90 D4 AWD är relativt energisnål - i alla fall så länge man kör med insidan av huvudet.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-04 13:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

"Nu kommer en studie från brittiska tankesmedjan New Weather Institute som visar att reklam för suv-modeller också leder till att fler köpare väljer en suv och att olika typer av miljöbudskap ”drunknar” i reklamflödet för dessa personer."

Det här är sannolikt fortfarande lika aktuellt, även om artikeln är 6 mån. gammal (och även mycket länge innan dess). Givetvis är det så med reklam att man kan skapa ett upplevt behov av att köpa och konsumera produkter. I en del fall kan säkert ett köp fylla ett verkligt praktiskt behov, men många gånger är det desto mer tveksamt för det kan handla om ett mer eller mindre känslomässigt och inbillat subjektivt behov t ex att "grannen har en sådan och jag vill inte vara sämre, utan helst bättre".

Människan är ju både känslomässig och logisk i varierande grader, så det är ingen överraskning att det är på detta sätt.

Uppdaterat: 2022-07-05 22:47
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Varför skulle hela reklambranschen existera om den inte kunde påverka oss kunder att välja den produkt man gör reklam för?

Uppdaterat: 2022-07-05 23:05
Pi skrev:

Varför skulle hela reklambranschen existera om den inte kunde påverka oss kunder att välja den produkt man gör reklam för?

Ja, det kan man undra, men det finns de som tror att tillverkarna endast släpper sådant på marknaden som man innan till 100 % vet att kunden vill ha efter att väldigt noggrant undersökt detta. Och med detta resonemanget skulle man alltså inte behöva reklam för allt skulle ändå bli "självsäljande". Men att världen inte är så svart-vit kanske de flesta förstår.

Uppdaterat: 2022-07-05 23:27
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Pi skrev:

Varför skulle hela reklambranschen existera om den inte kunde påverka oss kunder att välja den produkt man gör reklam för?

Att informera köparna om varornas existens, dess styrkor är en central del av både produktion, utveckling och fungerande ekonomi.

Det är inte att skapa ett behov att tala om att en bil har vissa egenskaper som vänder sig till målgruppen som man vänder sig till.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-05 23:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Grannen bytte en äldre A3 mot en Tiguan, man kan undra varför. Åker bara ensam till jobbet 1 km.
Och vågar inte nu köra in i garaget för bilen är för stor.

Uppdaterat: 2022-07-05 23:37
Rikard skrev:

Grannen bytte en äldre A3 mot en Tiguan, man kan undra varför. Åker bara ensam till jobbet 1 km.
Och vågar inte nu köra in i garaget för bilen är för stor.

Ja det kan ju bara han svara på. Det är hans värdering.

Men det är dessvärre så att det finns grupper i samhället som inte vill att människan skall välja själv, utan som vill ha diktatur och femårsplaner av både konsumtion som produktion. Och den typen av styre ligger närmare det där skapade behovet - eller rättare sagt påtvingade behovet. Men lyckligtvis är de i minoritet.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-05 23:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Eller så kanske det handlar mindre om produktionen och snarare om köpbeteende och konsumentpsykologi…

Uppdaterat: 2022-07-06 11:35

Men folk har väl egen vilja?, om han nu hade en A3.. varför behöver nästa bil vara en SUV med nästan dubbel förbrukning och utsläpp? Problemet som jag ser det idag, är alla nya bilmodeller är SUV.. säg någon ny vanlig bilmodell som kommit ut de senaste 10 åren?

A.L, tycker du verkligen att ca 0,7 liter/mil diesel är en låg nivå på förbrukning? Jag skulle nog vilja säga att 0,45 liter/mil hade varit hyfsat låg för en diesel. Jag hyrde en Clio diesel i utlandet för några år sedan, förbrukningen landade på ca 0,3 liter/mil. Allt är relativt.. och väldigt många likställer diesel mängden med bensin, men förstår inte att diesel innehåller ca 15% mer energi (samma mängd bränsle).

Uppdaterat: 2022-07-06 22:03
Axa skrev:

Eller så kanske det handlar mindre om produktionen och snarare om köpbeteende och konsumentpsykologi…

Om det är marknadsföringsämnet som sådant som du tänker på så saknar det egen teoribildning (även om några herrar här i trådarna försöker påstå motsatsen). Man lånar dock lite från olika håll och kanter, både från ekonomi, psykologi, beteendevetenskap som sociologi.

Men frågeställningen kvarstår. Det finns inte en kotte som kan visa hur man planterar ett behov på marknaden. De allra flesta exempel som lagts fram här i trådarna handlar ju dessutom om att fånga upp existerande behov, inte om att plantera ett nytt sådant. Och det är inte ovanligt att folk missuppfattar (Axa gör ju ofta det också), men likväl så är det inga revolutionerande rön som vi hittills fått se.

Men det finns mängder av forskningsorgan (inte "smedjor") som har undersökt det här. Alla med ungefär samma resultat.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-08 10:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
hx30 skrev:

A.L, tycker du verkligen att ca 0,7 liter/mil diesel är en låg nivå på förbrukning? Jag skulle nog vilja säga att 0,45 liter/mil hade varit hyfsat låg för en diesel. Jag hyrde en Clio diesel i utlandet för några år sedan, förbrukningen landade på ca 0,3 liter/mil. Allt är relativt.. och väldigt många likställer diesel mängden med bensin, men förstår inte att diesel innehåller ca 15% mer energi (samma mängd bränsle).

Din fråga är dåligt formulerad. En förbrukning måste ställas i relation till individens som samhällets transportnytta.

Då kan 0,7 liter diesel per mil vara både bra och dåligt.

Men en sak som jag ser att du ofta missar är det här med att lära sig köra bil ordentligt. Eco är ett mycket effektivt sätt att spara droppar på, mycket effektivare än att att låta folk springa och köpa nya bilar för miljardbelopp som de sedan ändå inte kan använda rationellt. Min V90 AWD exempelvis, kommer ner på dina 0,45 liter milen om du lär dig köra den enligt ECO.-metoden. Så även flertalet andra bilar.

Så när lägger du din beställning Vargen?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-08 10:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”