Vi Bilägares forum

Amerikanska biljättarna klagar på tuffare utsläppsregler

Amerikanska biljättarna klagar på tuffare utsläppsregler

Efter de slappa reglerna som infördes under president Trump skärps nu utsläppskraven för nya bilar i USA.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-21 13:38

Kommentarer

USA blir omkörda av elbilsrevolutionen som sker framförallt i Europa och Kina. I förlängningen kommer det hota amerikanska jobb och tillväxt att de är på efterkälken, men de tänker inte så långt.

Uppdaterat: 2021-12-21 13:51

Nja, du har ju Tesla och Rivian som båda ligger i framkant, i mångt och mycket långt före de europeiska märkena.
På vilket sätt sker det en elbilsrevolution i Europa, 7,5% elektrifierade bilar i hela Europa (plugin inräknat), vart är revolutionen? Marknaden är dopad, med kraftiga subventioner som gynnar elekterifierade fordon, och straffbeskattning på allt annat. Vi är däremot bättre än USA som ligger på 2%. Mycket beroende på att de delstater som vill ha grön image skjutit sig själva i foten, med blackouts som vardagsmat.

Uppdaterat: 2021-12-21 14:01

Fast det intressanta är väl inte vilka fordon som sålts historiskt utan hur försäljningen inom EU ser ut idag, Isoderlund. "Mer än en av fyra nya bilar som registrerades i Europa var antingen en laddhybrid eller en elbil, visar nya siffror från analysföretaget Jato" - för november månad.

Uppdaterat: 2021-12-21 17:12

Inom 3 år är 50% elektrifierade i Europa.
Ford i USA har fattat nu och ställer om riktigt fort.

Tesla kommer vara etta i världen ett tag men BYD stormar fram.
Rivian, de har ju knappt levererat mer ån en handfull bilar liksom Lucid.

Kina har närmare 300 elbilstillverkare och flera av dem som säljer mer än 100000 per år kommer nu till Europa,
Nästa år kommer ca 5 nya Kinesiska märken till Sverige.
Kinesiska MG kommer troligen redan nästa år vara en av de större i Sverige.

Kinesiska elbilar anser jag numera vara världsledande på teknik och de är säkra.
Kineser anser numera att Nio, Xpeng och ett par till vara mer premium än tex BMW och Mercedes.

Kina stormar fram gödda av västvärldens blåögdhet.

Kolla en de nya köpcentren som öppnat i Kina på Youtube, allt är helt galet lyxigt, rent och snyggt. Nästan alla stora världsmärken finns i dessa gigantiska palats där varje varumärke har sin egna butik. Helt galet lyxigt är det, USA, Japan och andra framstår väldigt ålderdomliga i jämförelse.

Hade de haft ett annat politiskt styre hade jag gärna bott där, en mecka för oss som gillar lyx och teknik.

Uppdaterat: 2021-12-21 17:50

Junkers
Du kanske inte ska utgå från att den kinesiska befolkningen är ekonomiskt välmående utifrån hur köpcentren ser ut.

Du ska även inte utgå från att européer har samma smak ifråga om teknik som kineserna.
Kineserna har en himla massa inhemska tillverkare och märken som aldrig når Europa. Att Kina har 300 elbilstillverkare är inget kvitto på att de lyckas i EU.
Dock tror jag några få kommer göra det och plocka marknadsandelar.

Tittar man på denna https://www.vibilagare.se/nyheter/dacia-spring-rakt-pa-tredje-plats-trogt-volvo
så finns det inget som tyder på att det finns intresse för kinesiska elbilar. Inte heller kinesisk lyx och flärd.

Uppdaterat: 2021-12-21 18:46

Det är också pga det politiska styret som Kina bilarna ska bojkottas. Det går liksom inte att bortse från vilken skit diktatur det handlar om. När dom dessutom har ett finger med i varenda tillverkare så är det absolut inget jag vill stödja.

Uppdaterat: 2021-12-21 18:48

Ni får sluta köpa Volvo och Mercedes till att börja med…

Största ägaren i Mercedes är samma som äger Volvo.

Uppdaterat: 2021-12-21 19:09

Att tro att bilar som Dacia Spring skulle vara ett hot mot det kinesiska inflödet av elbilar är nog dumt.
Det finns kanske hundra tillverkare av elbilar i samma klass som Spring och om det visar sig lönsamt kommer de hit vilket vi vill.
Men jag är inte lika säker som junkers på att Kina leder den tekniska utvecklingen, de hänger säkert med bra och man har i vissa fall kompromissat rätt, även elbilar är kompromisser, man är duktiga på att kopiera och snappa nyheter, men man bör komma ihåg att de också gör mycket skit!
Och allt med statens goda minne!

Uppdaterat: 2021-12-21 19:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tesla har lett den tekniska utvecklingen men jag anser efter att ha sett de många nya Kinabilarna (som inte finns här) att de kommit i fatt och i flera fall gått om.
Tesla har ju numera fått börja köpa Kinabatterier också, senast idag talas det om att Tesla gått in i avtal med en Kinesisk tillverkare av LFP-batterier för att bygga en ny fabrik i USA. Batterifabrikerna Ford bygger i USA är ett samarbete med Kinesiska CATL osv osv…

Uppdaterat: 2021-12-21 20:22

LFP batterierna är ju inte direkt perfekta för det nordiska klimatet, det har man ju sett.

Uppdaterat: 2021-12-22 08:29
- Peugeot e-208 GT 2022

Jaså bejje - kan du beskriva detta lite mera utförligt. Den största nackdelen med den tekniken är väl annars att de har lite lägre energidensitet men det finns också egenskaper som skulle kunna vara uppenbara fördelar som drivbatteri i elbilar - t ex förväntad livslängd och säkerhet.

Uppdaterat: 2021-12-22 09:27

LFP har en svaghet i kallt klimat men Tesla har visat att det inte är ett stort problem med effektivt klimatiseringssystem.

Fördelarna är desto fler
2-3 ggr fler laddcykler
Billigare
Kan ladda 0-100% utan skador
BYD:s variant är svår att få att brinna, det går att sätta en spik igenom utan att ngt händer.

Allt fler går över till LFP nu i rask takt

Uppdaterat: 2021-12-22 16:34

"Spiktricket" säger i o f s inte så mycket - det har vi testat på LiPo många gånger och ofta går det bra - men inte alltid. Men generellt anses ju LFP-celler tåligare på flera olika sätt. Den största nackdelen f n är nog den lägre energidensiteten.

Uppdaterat: 2021-12-22 17:00

BYD har imponerande energidensitet och Tesla verkar gå över till LFP på alla modeller med de mindre batteriestorlekarna.

https://pushevs.com/2021/10/21/byd-has-reportedly-received-10-gwh-of-orders-from-tesla-for-lfp-batteries/

Uppdaterat: 2021-12-22 17:36

Fast att man bara använder det till modeller med lite mindre kapacitet/räckvidd kan nog ändå tolkas som att det inte finns plats för LFP-batterier med den kapacitet som behövs för längre räckvidder - m a o lägre energidensitet. Det gissar jag i alla fall är orsaken.

Uppdaterat: 2021-12-22 19:28

Det är helt korrekt.

Uppdaterat: 2021-12-22 20:45