Vi Bilägares forum

Test: Kia EV6, Tesla Model Y och Volkswagen ID.4 GTX (2021)

Test: Kia EV6, Tesla Model Y och Volkswagen ID.4 GTX (2021)

Vardagslivet med elbil blir allt enklare, inte minst tack vare modeller som Kia EV6, Tesla Model Y och Volkswagen ID.4 GTX. Vilken av dem är bästa valet?

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-14 15:10

Kommentarer

Hur är det med torkarna på Tesla? Kan man sköta dem fullständigt utan att röra skärmen?

Uppdaterat: 2021-12-14 18:30

Ja betalar man bilen med egna skattade pengar så är ju milkostnaden nog så viktig,

Uppdaterat: 2021-12-15 15:40

VW blir ju fortfarande utskåpad vid den enda laddstolpen som fungerar pga att det är monsterkö där...

Uppdaterat: 2021-12-15 18:30
peswe skrev:

VW blir ju fortfarande utskåpad vid den enda laddstolpen som fungerar pga att det är monsterkö där...

Det problemet finns ju bara om man är en frekvent användare snabbladdare vid långresor.

Uppdaterat: 2021-12-15 19:09

Är man på ett ställe med en enda laddare som fungerar och behöver fylla på så spelar det rimligen ingen roll vilken elbil man har - alla blir "utskåpade" om det inte finns nåt att fylla på med.

Uppdaterat: 2021-12-15 19:20

På Tesla finns en knapp längst ut på blinkersspaken där man kan trycka för att få igång torkarna samt aktivera spolningen. Automatiken fungerar i de flesta situationer men om man vill torka rutan behöver man inte pilla på skärmen, åtminstone från 2021 års modeller.

Uppdaterat: 2021-12-15 19:35

Ponera att den testade id4an som kostade 691000 ungefär motsvarar TMY i basutförande. Om man dessutom tar bort servicekostnaden på Teslan (som inte är ett krav för garantierna) så blir milkostnaden:
Tesla 51 kr/mil
Id4 49 kr/mil
Inte fullt så stor skillnad då.
Om vi också antar att VW har betydligt sämre andrahandsvärde än Teslan. Då blir vinnaren... 😁

Uppdaterat: 2021-12-15 22:30
Pi skrev:

Är man på ett ställe med en enda laddare som fungerar och behöver fylla på så spelar det rimligen ingen roll vilken elbil man har - alla blir "utskåpade" om det inte finns nåt att fylla på med.

Men du glömmer en viktig punkt. Teslas SuC har ofta lediga platser. Övriga märken trängs runt den enda laddare som är i funktion

Uppdaterat: 2021-12-15 22:32

I en tråd på FB såg jag ett urklipp någon gjort på sammanställningen och det är ju galet att de lägger på servicekost på Teslan som inte behöver det. Klart det ger lite extra på milkosten då. Sen jämför de ju äppel och päron, de testar likvärdigt rustade bilar men sen gör kalkylen på basbilarna.....det blir ju inte riktigt rätt. Där har faktiskt peswe ovan en poäng.

Uppdaterat: 2021-12-15 22:41
peswe skrev:

Ponera att den testade id4an som kostade 691000 ungefär motsvarar TMY i basutförande. Om man dessutom tar bort servicekostnaden på Teslan (som inte är ett krav för garantierna) så blir milkostnaden:
Tesla 51 kr/mil
Id4 49 kr/mil
Inte fullt så stor skillnad då.
Om vi också antar att VW har betydligt sämre andrahandsvärde än Teslan. Då blir vinnaren... 😁

Varför skulle VW ha betydligt sämre andrahandsvärde? Kolla in VIBs artiklar om andrahandsvärde…

Uppdaterat: 2021-12-15 22:45
Axa skrev:

peswe skrev:
Ponera att den testade id4an som kostade 691000 ungefär motsvarar TMY i basutförande. Om man dessutom tar bort servicekostnaden på Teslan (som inte är ett krav för garantierna) så blir milkostnaden:
Tesla 51 kr/mil
Id4 49 kr/mil
Inte fullt så stor skillnad då.
Om vi också antar att VW har betydligt sämre andrahandsvärde än Teslan. Då blir vinnaren... 😁

Varför skulle VW ha betydligt sämre andrahandsvärde? Kolla in VIBs artiklar om andrahandsvärde…

Finns ju fler källor än ViB... ;-)

https://www.wayke.se/artiklar/kopa-bil/topplistan-elbilarna-som-haller-andrahandsvaerdet-baest
"Tesla är, med god marginal, den elbil som håller värdet bäst"

Uppdaterat: 2021-12-15 23:14

peswe - ditt påstående tidigare om VW innefattade inte att det fanns en Tesla SuC på samma ställe som de f ö upptagna "vanliga" laddarna. Så det skadar inte att uttrycka sig lite bättre när man skriver. Och även om Tesla SuC säkert är överlägsna så finns det nog ändå flera av de övriga snabbladdarna längs våra svenska vägar. Och även en Tesla kan ju av den orsaken behöva påfyllning där det inte finns nån Tesla SuC.

Uppdaterat: 2021-12-15 23:54

Peswe
Ja, det kan man. Men då bör man även ta hänsyn när artikeln skrevs. Din artikel från Wayke är från jan 2021 och då har man förmodligen inte med de nyare elbilarna som släpptes under 2021. Därtill räknar man på 1000 mil.

Visst håller en Tesla värdet bra men att det skulle vara _stora_ skillnader mot tex en ID4 eller Ioniq 5 stämmer inte.

Uppdaterat: 2021-12-16 10:41

Även om vi skippar spekulationerna andrahandsvärde så blir skillnaden i milkostnad vid jämförbar utrustningsnivå bara 2 kr/mil inte 12 kr/mil som artikeln anger...

Uppdaterat: 2021-12-16 11:35

Peswe
Vilken utrustning menar du att Tesla har som inte VW har?
Och egentligen tvärtom, vad har VW som inte Tesla har?

Hur man än vrider och vänder så kommer förmodligen ID4 ha bättre milkostnad. Men det betyder att man personligen prioriterar det och man kan ju välja en Tesla pga andra faktorer.

Uppdaterat: 2021-12-16 12:51
L. Mäkinen skrev:

Hur är det med torkarna på Tesla? Kan man sköta dem fullständigt utan att röra skärmen?

Både ja och nej....du sätter ju dem i autoläge när man plockar ut bilen och det fungerar riktigt bra i 99% av regnvariationerna jag kört i, skulle det vara så att man nångång vill ha ett extrasvep när man mött en lastbil eller liknande trycker man till längst ut på spaken så gör den ett enkelsvep, eller trycker till lite hårdare så spolar den och slår några svep. Vill du däremot gå från auto till att låta dem gå hela tiden om du av nån anledning anser auto slår för sällan, då trycker man till på spaken och en stor ruta dyker upp på skärmen precis intill ratten med 4 tydliga direktval av hastighet på torkarna. Så ja, du behöver trycka på skärmen om du vill gå från auto till att slå hela tiden om du vill ha det så och autoläget inte anser det regnar så mycket. Men det är ett tryck på skärmen på en tydlig "knapp". Man behöver inte gå in i menyer m.m. för att komma åt torkarna som en del journalister envisas med att skriva. Sen självklart finns även röstkommandot om man vill nyttja det.

Uppdaterat: 2021-12-16 23:26
Axa skrev:

Peswe
Vilken utrustning menar du att Tesla har som inte VW har?
Och egentligen tvärtom, vad har VW som inte Tesla har?
Hur man än vrider och vänder så kommer förmodligen ID4 ha bättre milkostnad. Men det betyder att man personligen prioriterar det och man kan ju välja en Tesla pga andra faktorer.

Pratar man grundutföranden på båda så är det ju massor ID.4 saknar som Teslan har som standard, därav det blir lite äppel och päron i jämförelsen. Särskilt som de gör sin betygbedömning på en fullutrustad bekvämare version men gör prisjämförelsen på grundpris. Det anser jag faktiskt är fel om jag ska vara ärlig, då borde 2 priser redovisas för VW, grundversionens milkost samt den testade som de gjorde betygsbedömningen på.
Sen att en bil som kostar mer har högre milkostnad är det väl ingen som egentligen förvånas över. Däremot är inte skillnaden i praktiken så stor mellan de testade versionerna som ViB framställer det.
Sen är min åsikt fortfarande att det är löjligt av dem att lägga på servicekostnad på Teslan för att få upp milkosten lite till.

Uppdaterat: 2021-12-16 23:31

Henrik
Ja, Tesla har en hel del som ingår som standard. Men när man plockat ihop en VW så saknas nog inte mycket och vissa saker till fördel för VW som Tesla ens erbjuder.

Därav den andra delen av min fråga, vad har VW som inte Tesla har?

Uppdaterat: 2021-12-17 11:13
Axa skrev:

Henrik
Ja, Tesla har en hel del som ingår som standard. Men när man plockat ihop en VW så saknas nog inte mycket och vissa saker till fördel för VW som Tesla ens erbjuder.
Därav den andra delen av min fråga, vad har VW som inte Tesla har?

Ah, jag som kanske missuppfattade din fråga. Jag trodde du menade om man tog bådas standardutrustning, och då är det ju massa med i Teslan som man får betala extra för i ID.4.
Vad VW har som Tesla inte erbjuder om man fullrustar båda? Massagesäten vet jag går att få till ID.4 men det går inte att originalbeställa till Teslan. I övrigt vet jag faktiskt inte om jag ska vara ärlig.

Uppdaterat: 2021-12-17 11:18

Henrik
Precis, jag menar ifall man utrustar upp en ID4.
Enligt VIB så saknar Teslan bland annat autobroms bakåt samt möjlighet till heads-up.

Uppdaterat: 2021-12-17 14:43
Axa skrev:

Henrik
Precis, jag menar ifall man utrustar upp en ID4.
Enligt VIB så saknar Teslan bland annat autobroms bakåt samt möjlighet till heads-up.

Heads-up finns ej till Teslan nej, autobroms bakåt ska jag erkänna jag inte kan säga om det finns eller ej, inte testat.
Dock har ju Teslan en mycket vassare semiautonom körning, den har google maps med satellitvy som är betydligt mycket bättre, ett väldigt mycket vassare infotainment som du inte kan få liknande i ID.4, sen kan du inte få nån frunk på ID.4, ingen Summum, och sen det viktigaste skulle jag säga, oavsett hur mycket du betalar till kan du inte få det laddnätverket Teslan har idag. Vet inte heller om ID.4 förvärmer batteriet inför snabbladdning per automatik?

Uppdaterat: 2021-12-17 14:55

Henrik
Jo, jag vet att Tesla är fördelaktig på många sätt men ville bara påpeka att viss utrustning som VW erbjuder saknas hos Tesla. Det var en förlängning av diskussionen med Peswe.

Som sagt, när det gäller tillval så handlar det ju främst om egna preferenser. En del tycker det är superviktigt med frunk medan andra anser det är viktigare med autobroms bakåt.

För övrigt är autobroms bakåt jävligt bra. ;-)

Uppdaterat: 2021-12-17 15:18
Axa skrev:

Henrik
Jo, jag vet att Tesla är fördelaktig på många sätt men ville bara påpeka att viss utrustning som VW erbjuder saknas hos Tesla. Det var en förlängning av diskussionen med Peswe.
Som sagt, när det gäller tillval så handlar det ju främst om egna preferenser. En del tycker det är superviktigt med frunk medan andra anser det är viktigare med autobroms bakåt.
För övrigt är autobroms bakåt jävligt bra. ;-)

Självklart är autobroms bakåt bra, det är nog ingen som säger emot.
Jag anser inte frunk är livsviktigt men jag tycker det är dåligt att de inte kostar på det när det så uppenbart går att nyttja det utrymmet till nåt så praktiskt.
Särskilt dåligt tycker jag det är på de elbilar som inte har fack under bagagerumsgolvet som är stort nog för kablarna. Har de varken det eller frunk blir det att man ska åka runt med kablarna i bagaget hela tiden, vilket jag kan tycka är lite dåligt planerat från bilfabrikanten.
Sen om jag får ge min syn på dessa tre bilar så skulle jag säga att de alla tre är riktigt bra elbilar, men de prioriterar lite olika egenskaper, så vilken som är bäst val är ju helt upp till personliga preferenserna och behov. Att påstå att det är en solklar vinnare skulle jag inte påstå.
Vill man ha en elbil som ser ut och känns hyfsat "som vanligt" och inte sticker ut på några sätt och är jämnbra på det mesta, ja då är ju ID.4 ett riktigt bra val.
Kör man väldigt mycket och regelbundet även utanför hemmaladdarens omfång och vill ha nåt som känns modernt, rappt teknikmässigt och är riktigt rymligt, samt gillar prestanda och körkänsla, då är Teslan bästa valet, och vill man åka asiatiskt, ha snabbaste laddningen och inte vill ha för mycket suv-känsla och inte har så stort lastbehov, ja då är Kian såklart valet.
Som vi sagt innan så ofta, välj rätt bil för dina behov, då blir det den bästa bilen för dig. Oavsett vad ett test kommer fram till.

Uppdaterat: 2021-12-17 15:29

"och vill man åka asiatiskt," Henrik, varför vill man särskilt åka i en bil från Asien??

Uppdaterat: 2021-12-17 15:44
40-talisten skrev:

"och vill man åka asiatiskt," Henrik, varför vill man särskilt åka i en bil från Asien??

Inte vet jag, men det verkar ju vara väldigt många som fått för sig att det är enda sättet man kan åka problemfritt....
För min del är de bilar från asiatiska märken som väckt habegär ganska lätträknade.

Uppdaterat: 2021-12-17 16:07
40-talisten skrev:

"och vill man åka asiatiskt," Henrik, varför vill man särskilt åka i en bil från Asien??

Tycker du skall fråga KIA, Hyundai och Toyota fansen 40-talisten, de som inte kan tänka sig något annat.

Uppdaterat: 2021-12-17 16:17

Henrik, du åker väl i en asiatisk bil nu?

Uppdaterat: 2021-12-17 20:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Henrik, du åker väl i en asiatisk bil nu?

Nej, jag kör en amerikansk bil tillverkad i Kina. Jag tror att du mycket väl förstår vad jag och de flesta andra menar. Tror väldigt få Nissanägare i Sverige anser att de kör en brittisk bil t.ex. trots att en hel del av de Nissan som rullar på vägarna är tillverkade i Storbritannien. Eller hur?

Uppdaterat: 2021-12-18 13:41

...och av Toyotorna är en icke oansenlig del tillverkade i Turkiet...:)

Uppdaterat: 2021-12-18 15:58
Pi skrev:

...och av Toyotorna är en icke oansenlig del tillverkade i Turkiet...:)

Ja men precis, alla tillverkar i olika delar av världen. Tror inte de som kör BMW:s X-modell säger att de kör en Mexikansk bil heller precis.....
Nej jag anser nog att man utgår från vart företaget har sin hemmabas.

Uppdaterat: 2021-12-18 16:04

Har svårt att förstå logiken i Vi Bilägares ekonomiska uträkningar, där man blandar äpplen och päron genom att räkna på grundpris på vissa bilar (ofta VAG-bilar) och priset på en bil med dyraste tillvalspaketen på andra (ofta asiatiska märken). Detta trots att testbilarna inte i något fall är basmodellen.

Givetvis är det omöjligt att göra 100% rättvisa ekonomiska uträkningar eftersom det aldrig går att få helt jämförbara utrustningsnivåer mellan två olika bilar och att det avgörande andrahandsvärdet aldrig kan bli mer än en kvalificerad gissning. Det hade kanske varit mer rättvisande att redovisa två milkostnader för bilarna, en för grundversionen för respektive modell och en baserad respektive testbil.

Detta är inte en kritik endast mot detta test, utan ett tydligt mönster som länge varit ständigt återkommande i tidningen. Även om Vi Bilägare av någon anledning inte ser problemet med dessa uträkningar borde de ändå dra öronen åt sig för sådant som gör att deras objektivitet kan ifrågasättas. Framförallt när man lägger stor vikt vid detta när man utser testvinnaren. Fullt möjligt att VW vunnit detta test ändå, men det hade känts ärligare om ekonomironden inte var "riggad". Frågan är varför man inte gör något åt det?

Uppdaterat: 2021-12-19 11:55
muskorv skrev:

Har svårt att förstå logiken i Vi Bilägares ekonomiska uträkningar, där man blandar äpplen och päron genom att räkna på grundpris på vissa bilar (ofta VAG-bilar) och priset på en bil med dyraste tillvalspaketen på andra (ofta asiatiska märken). Detta trots att testbilarna inte i något fall är basmodellen.
Givetvis är det omöjligt att göra 100% rättvisa ekonomiska uträkningar eftersom det aldrig går att få helt jämförbara utrustningsnivåer mellan två olika bilar och att det avgörande andrahandsvärdet aldrig kan bli mer än en kvalificerad gissning. Det hade kanske varit mer rättvisande att redovisa två milkostnader för bilarna, en för grundversionen för respektive modell och en baserad respektive testbil.
Detta är inte en kritik endast mot detta test, utan ett tydligt mönster som länge varit ständigt återkommande i tidningen. Även om Vi Bilägare av någon anledning inte ser problemet med dessa uträkningar borde de ändå dra öronen åt sig för sådant som gör att deras objektivitet kan ifrågasättas. Framförallt när man lägger stor vikt vid detta när man utser testvinnaren. Fullt möjligt att VW vunnit detta test ändå, men det hade känts ärligare om ekonomironden inte var "riggad". Frågan är varför man inte gör något åt det?

+100 på detta. Som du skriver en konsekvens i många av deras jämförelser. Allt för oftast inroparmodellen i priskalkylen, men den dyraste utrustningsnivån med adaptiva dämpare, ergonomiska säten mm i komfort och körronderna.
Konstigt att detta nästan uteslutande är när VAG:s produkter ställs mot några andra fabrikat

Uppdaterat: 2021-12-19 12:51

Elbilarna har ju ändrat reglerna för testande, fossilt tar man lika stor bil med lika stark motor. Nu är det andra parametrar, och mindre utbud av modeller.
Du har rätt i ditt iakttagande om VW Hendrik.
Mins för många år sen i TV, de hade testat fler VW än antalet utgivna tidningar. Om en Honda som man provkörde skrev man "En vinnare i kommande test ??" Vi fick dock aldrig veta om Hondan var en vinnare, för den testades aldrig. Motsvarande VW testades 4 gånger det året.

Uppdaterat: 2021-12-19 13:05

ViB tar nog vad som erbjuds och det är nog så att vissa ÅF har genomskådat det här äpple&pärontestet och erbjuder extrautrustade modeller för att få ett gott omdöme!

Uppdaterat: 2021-12-19 13:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Muskorv o Guran
Hur menar du att ID4 i detta test skulle vara i grundutförande? Den testade modellen är ca 110 kkr upp på grundpriset.
I det här fallet är ID4 tex utrustad med adaptiva dämpare, det finns väl inte ens till tex Teslan.

Uppdaterat: 2021-12-19 13:53
Axa skrev:

Muskorv o Guran
Hur menar du att ID4 i detta test skulle vara i grundutförande? Den testade modellen är ca 110 kkr upp på grundpriset.
I det här fallet är ID4 tex utrustad med adaptiva dämpare, det finns väl inte ens till tex Teslan.

Hur jag menar.
Jag menar som så att en fullutrustad bil testas och får poäng för den extrautrustningen, som du nämner adaptiva dämpare på GTX.
Men när sedan priset som ekonomironden baseras på, ja då utgår man från grundpriset. Alltså får bilen poäng baserat på en extrautrustad modell i alla ronder, förutom ekonomi då grundpriset används.
Detta är signifikativt i många tester, senast var en likande test i Motor där ekonomironden baserades på frånpris, men alla övriga moment på testad version.

Uppdaterat: 2021-12-19 14:01
Axa skrev:

Muskorv o Guran
Hur menar du att ID4 i detta test skulle vara i grundutförande? Den testade modellen är ca 110 kkr upp på grundpriset.
I det här fallet är ID4 tex utrustad med adaptiva dämpare, det finns väl inte ens till tex Teslan.

Varken ID4 eller EV6 är testade i grundutförande. Men när Vi Bilägare redovisar milkostnaden räknar man med grundpriset för ID4 (ej den bil som testades) och priset för Gt-line på Ev6. Vilket blir skevt.

Att man systematiskt räknar på detta sätt är märkligt, i alla fall om man som tidning inte vill få sin trovärdighet ifrågasatt.

Uppdaterat: 2021-12-19 14:17

Det är ständiga klagomål på ViB:s tester, att bilarna har extra allt inklusive fläskigaste fälgar och däck. Men som saabnisse säger, det är nog inte tidningens egna val, de får ta vad ÅF vill låna ut.

Uppdaterat: 2021-12-19 14:20

Det är ju bara räkna själv. Det blir ju fortfarande till ID4 fördel.

Uppdaterat: 2021-12-19 15:37
40-talisten skrev:

Det är ständiga klagomål på ViB:s tester, att bilarna har extra allt inklusive fläskigaste fälgar och däck. Men som saabnisse säger, det är nog inte tidningens egna val, de får ta vad ÅF vill låna ut.

Poängen är inte att testbilarna är välutrustade, utan att man i samma test väljer att i ekonomironden räkna på grundpriset för en bil, trots att det inte var grundversionen som testades, eller priset för den mest välutrustade versionen för en annan bil. Detta verkar vara beroende på tillverkare.

Rimligen räknar man på grundpriset för alla bilar eller så räknar man på priset på de bilar man faktiskt testade.

Uppdaterat: 2021-12-19 16:08
Axa skrev:

Det är ju bara räkna själv. Det blir ju fortfarande till ID4 fördel.

Förväntar sig tidningen att läsarna ska räkna om med rätt parametrar känns ekonomibiten i testet poänglös.

Uppdaterat: 2021-12-19 16:05
muskorv skrev:

Axa skrev:
Det är ju bara räkna själv. Det blir ju fortfarande till ID4 fördel.

Förväntar sig tidningen att läsarna ska räkna om med rätt parametrar känns ekonomibiten i testet poänglös.

Exakt. Jag förväntar mig att tidningarna räknar med vad den testade modellen kostar, inklusive all extrautrustning. Testar man en bil som har adaptivt chassi och ger ett betyg för detta, ja då skall man självklart ha med den kostnaden i ekonomironden.
Eller är det ett försök att föra läsarna bakom ljuset? Detta är ett ständigt återkommande fenomen.
Gör om gör rätt, hur svårt kan det vara att basera resultatet fullt ut på den testade modellen.

Uppdaterat: 2021-12-19 17:32

Egentligen spelar det ingen roll hur de räknar för ekonomibiten är ju helt och hållet individuellt och vad det blir för milkostnad för en själv.

Uppdaterat: 2021-12-19 17:38
Axa skrev:

Egentligen spelar det ingen roll hur de räknar för ekonomibiten är ju helt och hållet individuellt och vad det blir för milkostnad för en själv.

Det är väl klart att det spelar roll då det är en jämförande test. Jämför man bilar OCH redovisar sitt subjektiva resultat av dessa tester, sammanfattar med poäng och rangerar. Ja då skall man väl ta mig tusan använda korrekt kostnad för den testade bilen, oavsett fabrikat.
Sen att inte kostanden stämmer för dig, ja det är något helt annat.
Fullständigt oseriöst tycker jag dessa ”riggade” tester är.

Uppdaterat: 2021-12-19 18:06

Guran
Eller så kan du testa läsa vad de skriver om ID4 i sammanfattningen. Det är ju inte enbart pga milkostnaden testarna framhåller ID4 som testvinnare. Även omräknat får ID4 lägsta milkostnaden.

Men det är ett test och mer märkligt kring reaktionerna än tester i sig.

Jag personligen hade inte valt ID4….oavsett milkostnad.

Uppdaterat: 2021-12-19 18:26
Axa skrev:

Guran
Eller så kan du testa läsa vad de skriver om ID4 i sammanfattningen. Det är ju inte enbart pga milkostnaden testarna framhåller ID4 som testvinnare. Även omräknat får ID4 lägsta milkostnaden.
Men det är ett test och mer märkligt kring reaktionerna än tester i sig.
Jag personligen hade inte valt ID4….oavsett milkostnad.

Nu var det inte att den råkade vinna som är min poäng. Det är en ytterst potent elbil, med AGR säten, matrix ljus, adaptivt chassi och stolar med svankstöd så skulle jag gott kunna tänka mig en sådan. Dock kostar den då ca 700kkr…..
och det är oftast den utrustningsnivån som VW tillhandahåller.

Uppdaterat: 2021-12-19 18:37

Guran, och här ligger det märkligaste när det gäller VAG, det kan skilja mer än 100000:- på en bil man försöker rusta till vad man vill och att välja en rustad lagerbil även om man då missar en del och tvingas ta annat!

Uppdaterat: 2021-12-19 19:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För skojs skulle gick jag in på VW och plockade ihop en ID.4 GTX rustad som en Model Y är som standard. Då landar den in på 697 520 kr, mot 729 000 kr för Model Y. Då har VW nåt som Teslan saknar och tvärtom, Teslan kommer med nåt VW inte erbjuder. Så lite lägre pris för ID.4 men ingen servicekost för Teslan och bättre garantier om jag fattat det rätt. Jag tror att sanningen är att deras milkostnad om man jämför korrekt landar på nästan samma i praktiken.
Däremot går ju VW:n att köpa i sämre rustade versioner vilket såklart kan ge en lägre kost.
Men jag anser som Guran att det skulle redovisas testade versioner, med en notis om vilka som ev. går att köpa i annan version och därmed eventuellt få ner milkosten.

Uppdaterat: 2021-12-19 19:37
saabnisse skrev:

Guran, och här ligger det märkligaste när det gäller VAG, det kan skilja mer än 100000:- på en bil man försöker rusta till vad man vill och att välja en rustad lagerbil även om man då missar en del och tvingas ta annat!

Nja, inte på en eftertraktad elektrisk VAG bil. Men innan Corona och elbilsboomen så var det så. Fanns gott om välutrustade lagerbilar med upp emot 20% i rabatt jämfört med listpriset.

Uppdaterat: 2021-12-19 19:58

Det var bara ett typexempel baserat på erfarenhet!

Uppdaterat: 2021-12-19 20:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre