Allt om bilen

499 inlägg 0 nya

GF wrote:
Jag har kollat och provat, kan inte lyfta upp torkararm hindrar motorhuv bakom plåtskarv kommer att skada på lacken för horisontell läge då måste ställa vindrutespakar vid ratten och ställa upp för vertikal läge på vindrutetorkare innan lyft upp torkararm på 4 bilar är Citroën C4 Picasso, Peugeot 308, Renault Magane och Volvo V60, men jag hann inte allt att kolla och prova om olika bilmärke och modell, om ni vet något?
Min Opel Astra är klarar sig bra :-)

Alla vag och nästan alla bilar är känslan och det är väl Typ 9 av10 bilar som har torkarna i skydd av huven.
Jag vet inte om det är något bra att dom skyddas för vind och slask av huven eller enbart estetiskt snyggt.
Jag ser inget problem med att röra torkar spaken före man skall viks upp torkar armarna.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

På nyare Volvo får man peta på en knapp på skärmen så de far opp och sedan kan de lyftas från rutan om man vill.
Tror det har att göra med aerodynamik i första hand.

Xanthopteryx wrote:
På nyare Volvo får man peta på en knapp på skärmen så de far opp och sedan kan de lyftas från rutan om man vill.
Tror det har att göra med aerodynamik i första hand.

Ja, det är nytt aerodynamik. Bekant säger till mig att hjälpa byta halvljus lampa på sin Volvo S60 årsmodell 2009 var riktigt mycket svårt åtkomlighet var väldigt trångt än det var Volvo 240 och 940. Min Opel Astra är också aerodynamik och har byt mot starkare halvljus och mycket lätt åtkomlighet som har ratt lock att vrida fri från trångt :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF - Antar att du menar generationen fram t.o.m -08, för där var det trångt. Fr.o.m -09 blev det väldigt enkelt. Dra upp 2 sprintar, ta loss kabelkontakten och dra ut hela strålkastaren, sen kan du gå in o byta halvljuslampan inne vid köksbordet. :-)

Rutger Jönåker wrote:
GF - Antar att du menar generationen fram t.o.m -08, för där var det trångt. Fr.o.m -09 blev det väldigt enkelt. Dra upp 2 sprintar, ta loss kabelkontakten och dra ut hela strålkastaren, sen kan du gå in o byta halvljuslampan inne vid köksbordet. :-)

Ja, det stämmer tom 2008 för första registrering annan ägare ut 2009.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF - Såg på när man bytte halvljuslampan på en sån på Volvoverkstaden och när ett proffs gjorde det såg det väldigt lätt ut och gick snabbt. Han tog loss ett plastlock och slet sen luftrenarburken rakt upp, satt med snäppfästen. Vem visste det! :-O Sen var det gott om plats byta på den sidan. :-)

Astras uppvikbara torkare är utformade specifikt med tanke på att kunna vikas upp och samma sak med glödlampsbytet som inte är speciellt svårt på modeller efter 2002-2004 och enkelt efter 2009.

Hade inte Astra runt 2007 en variant där man måste byta bl a halvljuslampan genom ett lock i innerskärmen ? Vill minnas att jag blev visad det när jag hade Astra som en tänkbar nybil det året.

Jo för de yttre lamporna, de inre byttes inifrån motorn, (vilket för övrigt Opel kan ha varit först med 1935) inte speciellt bekvämt men svårt var det ändå inte i jämförelse med andra som kräver verkstad.
Vectra är bättre.

N-iklas wrote:
Jo för de yttre lamporna, de inre byttes inifrån motorn, (vilket för övrigt Opel kan ha varit först med 1935)

Verkar vara en ingenjörsmässig snilleblixt när man kom på att man måste in i motorn för att kunna byta lampor, lyfter man av topplocket för att komma in i motorn å för att kunna byta?

Tja ibland är man så lat att man inte orkar uttrycka sig långrandigt när alla ändå begriper vad man menar.
Här är förövrigt en bild på nämnda innovation med stålkastare som är nästan löjligt lättåtkomliga.
Metoden att byta lampa ändrades sedan 1950 från denna där man skruvar lös reflektorn med hjälp av vingmuttern till den där man bara plockar ut själva glödlampshållaren på det moderna sättet.

Guran wrote:
N-iklas wrote:Jo för de yttre lamporna, de inre byttes inifrån motorn, (vilket för övrigt Opel kan ha varit först med 1935)
Verkar vara en ingenjörsmässig snilleblixt när man kom på att man måste in i motorn för att kunna byta lampor, lyfter man av topplocket för att komma in i motorn å för att kunna byta?

Å andra sidan fick man ju skruva loss hela insatsen (samt lyktsargen) på bilar på 50-, 60- och lite 70-talet för att komma åt och byta lampa.
Då är det lättare att öppna huven och byta.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Guran wrote:N-iklas wrote:Jo för de yttre lamporna, de inre byttes inifrån motorn, (vilket för övrigt Opel kan ha varit först med 1935)
Verkar vara en ingenjörsmässig snilleblixt när man kom på att man måste in i motorn för att kunna byta lampor, lyfter man av topplocket för att komma in i motorn å för att kunna byta?

.
Å andra sidan fick man ju skruva loss hela insatsen (samt lyktsargen) på bilar på 50-, 60- och lite 70-talet för att komma åt och byta lampa.
Då är det lättare att öppna huven och byta.

Exakt Hultarn och i sämsta fall förändrades ljus inställningen ;)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Bästa små till medel bil kombi är Opel Astra, Seat Leon, Skoda Fabia, Skoda Octavia och Volkswagen Golf fick 4 Stjärnor.
https://www.whatcar.com/estate/
Jag är nöjd med min Opel Astra som är GM men tråkigt att det har köpt PSA. Nästa facelift Opel Astra framtid ska jag inte köpa för det är ju PSA. Det blir framtid om det är kombi då är det att välja är Seat Leon, Skoda Fabia, Skoda Octavia och Volkswagen Golf.
Om det är små SUV då är det Seat Arona, Seat Ateca, Skoda Karoq och Volkswagen T-Roc. https://www.whatcar.com/small-suv/
Det gick inte bra för Opel Crossland X fick 2 stjärnor och Opel Grandland X fick 3 stjärnor därför PSA byggt.
Jag väljer minst 4 eller upp till 5 stjärnor för nästa bilköp.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF vad skulle det bara för något fel med en Opel som är utvecklad med PSA som ägare? Är ju lika många som köper och ör mer ön nöjda med Volvo trots att det är Kineser som äger Volvo.
Kanske blir ett lyft för Opel istället. Speciellt med PSA s små effektiva bensinmotorer. Är väl mer en fråga om hur PSA vill/kommer profilera Opel som varumärke.

Guran wrote:
GF vad skulle det bara för något fel med en Opel som är utvecklad med PSA som ägare? Är ju lika många som köper och ör mer ön nöjda med Volvo trots att det är Kineser som äger Volvo.
Kanske blir ett lyft för Opel istället. Speciellt med PSA s små effektiva bensinmotorer. Är väl mer en fråga om hur PSA vill/kommer profilera Opel som varumärke.

Ja, vi får se detaljer och det räcker med bottenplattan, motor och växellådan med PSA byggt till Opel. Vill inte ändra på interiör, lätt byta lampa och lätt att dra ut vindrutetorkare som är riktigt Opel i framtid och vänta och se om försäljning höjs eller sämre innan jag köper Opel igen :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Nyss kollat Teknikens Värld den Spionbilder med nya Opel Astra 2019/2020 och ser jag vindrutetorkare lätt att dra ut arm utan skada bakom plåtkant och är oförändrat samma som tidigare från 2015 skönt att höra :-)
http://teknikensvarld.se/bildgalleri/spionbilder-pa-opel-astra-facelift-20192020/

http://teknikensvarld.se/opel-astra-facelift-pa-gang-619082/

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Guran wrote:
GF vad skulle det bara för något fel med en Opel som är utvecklad med PSA som ägare? Är ju lika många som köper och ör mer ön nöjda med Volvo trots att det är Kineser som äger Volvo.
Kanske blir ett lyft för Opel istället. Speciellt med PSA s små effektiva bensinmotorer. Är väl mer en fråga om hur PSA vill/kommer profilera Opel som varumärke.

Tja det största felet blir ju en tydligt sämre krocksäkerhet i alla situationer som inte ingår i Euro NCAPS tester, kvaliten kan också bli lidande då man tvingas snåla mer och arbetsmoralen är sänkt i jämförelse med under den tid då Opel skötte det utan inblandning.

Crossland har exempelvis i princip ingen balk i taket ovanför vindrutan alls, bara tunna takplåten, taket är speciellt svagt på de franka karosserna medan det vanligen är starkt på Opel.

I framtiden kommer Opel att få ansvaret för 17 olika delar av PSA totala verksamhet, vilket innebär att Opels inflytande inte blir helt obetydligt även på Citroen och Peugeot, PSA låter den sköta uppgiften man anser gör det bäst, så man har erkänt att Opel gör 17 saker bättre än den franska delen av företaget.

De manuella växellådorna ska konstrueras av Opel t.ex. man ska ta fram ett automatiskt system för kvalitetskontroll och ta fram nya förarhjälpsystemen vilket blir en förbättring då räckvidden för blinda vinkeln i backspegeln är snålt tilltagen i nuvarande PSA teknik och inbjuder till tillbud.

Undantaget är karosserna då dessa är dyra att tillverka och PSA vågar inte anförtro det åt Opel då man ser hur komplicerade och invecklade och därmed dyra att tillverka Opels karosser är.

Intressant
En hävdar att torkararmarnas ev upphällningsmöjligheter utan att behöva trycka på en knapp är avgörande och en annan att dom tyska arbetarna kommer att få sämre arbetsmoral.

Guran wrote:
Intressant
En hävdar att torkararmarnas ev upphällningsmöjligheter utan att behöva trycka på en knapp är avgörande och en annan att dom tyska arbetarna kommer att få sämre arbetsmoral.

Ja, infallsvinklarna är udda...
En del kallar sånt för märkesfanatism.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.