Vi Bilägares forum

Nu kommer nya vätgashybrider från Peugeot, Citroën och Opel

Nu kommer nya vätgashybrider från Peugeot, Citroën och Opel

Stellantis har börjat tillverka de nya vätgasdrivna laddhybriderna som ska locka hantverkare och andra transportbilsköpare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-16 13:24

Kommentarer

"När batteriet är slut (urladdat) - tar bränslecellen över".

Fel,fel,fel!

Bränslecellen är "slö", så batteri behövs för:
- uppstartning
-acceleration

Nya - mer ekonomiska/hållbara - produktionsmetoder och övriga intressanta applikationer gör att bränslecellsbilar kommer stort - om 10 år.

Uppdaterat: 2021-12-17 08:20

"Nya - mer ekonomiska/hållbara - produktionsmetoder och övriga intressanta applikationer gör att bränslecellsbilar kommer stort - om 10 år."

Under förutsättning att infrastrukturen byggs ut så att det finns någonstans att fylla gas och där vet vi ju redan hur det ser ut när det gäller fordonsgas!
Och i infrastrukturen är ju det här med att hitta en acceptabel teknisk/ekonomisk metod för framställning, lagring och distribution av vätgasen en svår post.
Så gäller förstås också att få till en acceptabel livslängd på cellerna, men det kanske kan lösas med tiden.

Uppdaterat: 2021-12-17 09:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Många har varit avvaktande inställda till batteribilar därför att dom inte tror på så lång livslängd för batterierna men när det gäller bränsleceller har inte samma skepsis funnits från påhejarnas sida. Men dessa är väl betydligt osäkrare vad avser livslängd än batterierna i elbilar som vi trots allt numera har rätt lång erfarenhet av. Sen tillkommer hela problematiken med tillverkning, distribution och lagring av vätgasen - liksom möjligheten att till slut kunna tanka den mer eller mindre överallt i landet. Känns som en rätt lång väg att vandra...

Uppdaterat: 2021-12-17 10:23

Nisse, Pi: jag har följt utvecklingen av bränsleceller i c:a 40 år, och följer utvecklingen - inte bara för bilar, utan "totalt". Det finns en mängd applikationer, som ligger före bränslecellsbilar i tid - och därmed fungerar som draglok.
Det är korrekt att - just nu - saknas produktionsanläggningar för storskalig, ekonomisk, produktion, lagring och distribution - samt skilda - stora - "förbrukare" av vätgas - därför tar det c:a 10 år innan bränslecellsbilar kan vara konkurrenskraftiga. Intresset för vätgas är -dock - mycket stor för många applikationer. Det är en helt annan situation, än den jag sett under tidigare 40 år.

PS: fordonsgas är en "katastrof": optimistiska amatörer - privata och kommuner -försöker tillverka gas genom stenåldersliknande konstruktioner, med omrörare i odefinierad "massa", som förväntas producera biogas. Det går dåligt! GBG lade ner sin jättesatsning på biogastillverkning. Den "biogas" som hittills använts i bilar, har till stor del bestått av fossilgas.

Uppdaterat: 2021-12-17 17:45
saabnisse skrev:

"Nya - mer ekonomiska/hållbara - produktionsmetoder och övriga intressanta applikationer gör att bränslecellsbilar kommer stort - om 10 år."
Under förutsättning att infrastrukturen byggs ut så att det finns någonstans att fylla gas och där vet vi ju redan hur det ser ut när det gäller fordonsgas!
Och i infrastrukturen är ju det här med att hitta en acceptabel teknisk/ekonomisk metod för framställning, lagring och distribution av vätgasen en svår post.
Så gäller förstås också att få till en acceptabel livslängd på cellerna, men det kanske kan lösas med tiden.

Jag gissar på att kommer efterfrågan så kommer distributionen att lösas.
Är väl ingen skillnad mot när bensineran inleddes. Eller för den delen den industriella revolutionen. Du skall inte tro att människans förmåga att hitta lösningar på problem stannar av.
Att bränna gas i en förbränningsmotor med låg verkningsgrad verkar helt befängt. Ungefär som att elda en ångpanna med det.
Skall jag gissa så kommer utveckling väck från förbränningsmotorn skjuta än större fart.

Uppdaterat: 2021-12-17 17:57

Tjalla
Snicksnack. Det klart det går att göra fungerande biogasanläggningar som producerar en hel del biogas.

https://vafabmiljo.se/biogas/om-biogasanlaggningen/

Uppdaterat: 2021-12-17 18:10

Guran - det är en rätt stor skillnad på tillverkning, distribution och lagring av drivmedel i vätskeform jämfört med vätgas så att jämföra med när bensin/diesel infördes som drivmedel tror jag inte är riktigt relevant.
Och beträffande tillverkning av biogas så pågår det ju dagligen - bl a här i Västerås.

Uppdaterat: 2021-12-17 18:34

Guran, jo det är en väldig skillnad mot när bensineran inleddes, då fanns bara fyra alternativ batteri, bensin, ånga och muskelkraft!
Dessutom hade de flesta bara möjlighet att bruka det sista av dessa.
Vi har ju facit på hur det gick!
När det gäller verkningsgrad finns nog inget sämre idag än att använda vätgas som energilager och omvandla den till mekanisk energi via batteri och elmotor.

Uppdaterat: 2021-12-17 19:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Två gamla gubbar har uttalat sig. Ångmaskinen var en revolution när den kom. Jag tvivlar inte på människans förmåga att finna lösningar på problem. Så det kommer garanterat även komma fram en lösning på distribution och tillverkning av vätgas, eller annan energibärare.

Uppdaterat: 2021-12-17 20:10

Guran, alldeles riktigt, ”Gamla gubbar ska man ej förakta, dom gör det väl och dom gör det sakta… osv.”
Helt riktigt är ångmaskinen säkert den största uppfinning som gjorts, näst hjulet, den lade grunden till hela den tekniska utvecklingen.
Men säkert kommer man att lösa både infrastruktur för vätgas eller annat energilager, problemet är detsamma som för tvåhundra år sedan, inte tekniskt utan politiskt!
Och det otrevliga är när politik och prestige tar överhand, det är en besvärlig bromskloss.

Uppdaterat: 2021-12-17 20:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tur att inte ViB:s forum leder utvecklingen🤣

Uppdaterat: 2021-12-17 20:47

Varför?

Uppdaterat: 2021-12-17 20:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Varför?

Ett gäng bakåtsträvande stofiler som tycker allt var bättre förr 😂🤣

Uppdaterat: 2021-12-17 21:29

Guran, läser du vad jag skrev?
Hur kan du få det till bakåtsträvande stofiler?
Jag har alltid trott på teknisk utveckling, det är vad jag jobbat med hela mitt yrkesverksamma liv, men jag har allt för ofta slagits mot politisk och ekonomisk dumhet för att jag inte ska inse problemen.
Det myllrar av Oppfinnarjockar och bland detta myller finns ett och annat geni som riskerar att bli stoppat av inkompetenta bestämmare som sedan länge vet att de vet mest och bäst.
Teknik består inte enbart i att knäppa molekyler och knyta ihop dem till andra för att få någon alldeles ny oförutsägbar egenhet.
Nej något som är lika svårt och som tusentals konstruktörer jobbar med kontinuerligt, är att omsätta upptäckter och uppfinningar till en praktisk, ekonomisk verklighet!
Och tro mig, trots att det verkar som om samhället går mot en allt större fördumning med idoldyrkan av de som skriker mest, eller hoppar mest, kommer det ändå att vara ett gäng genier som kommer att driva den tekniska utvecklingen framåt och trots att de, liksom alltid, kommer att bromsas av, många gånger, korkade politiker, vinner de!
Så vad du gör, kalla mig för sjutton inte för bakåtsträvare!
Du kan kalla mig realist, jag har slagits mot elefanter under lång tid!

Uppdaterat: 2021-12-17 22:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Samma nyhet men med lite mer detaljer:
https://fuelcellsworks.com/news/historic-milestone-as-first-peugeot-hydrogen-fuel-cell-vehicles-leaves-assembly-line/
Sedan inte konstigt att vätgas och bränsleceller kommer på transportfordon, lastbilar, bussar etc., förutom skillnaden i tid att tanka den jämfört med laddning är även skillnaden i vikt en viktig faktor eftersom ju tyngre bilen blir desto mindre lastvikt blir det kvar att tjäna pengar på.

Rederi AB Gotland startar ett projekt för att köra Gotlandsfärjorna på vätgas:
https://fuelcellsworks.com/news/gotland-horizon-the-ship-of-the-future-for-emission-free-gotland-traffic/
gasturbiner kombinerat med ång turbiner som går på vätgas

De globala utvecklingen inom bränslecellsbilar och tankställen tom Augusti -21
https://fuelcellsworks.com/news/hydrogen-cars-gradually-entering-the-track-of-environmental-protection/

Även fler tankställen i Sverige :
https://vatgas.se/2021/12/13/24-nya-vatgastankstationer-kommer-att-byggas-i-sverige/

Uppdaterat: 2021-12-18 00:13

+100 på ditt senaste inlägg, saabnisse ! Även jag kommer ifrån en miljö där teknisk utveckling var vad vi levde av och var synnerligen intresserad av så inte kan man kallas nån försvarare av "det var bättre förr" - det är man alltför medveten om osanningen i.

Uppdaterat: 2021-12-18 09:25

S-klasse
"Naturvårdsverket har inom ramen för Klimatklivet beviljat 354 miljoner kronor i stöd för 24 nya tankstationer för förnybar vätgas i Sverige. Vätgasen kommer att produceras på plats och stationerna beräknas vara i drift 2025."

Jaha, och hur producerar man vätgasen? Ska man bygga ytterligare några tusen miljöförstörande vindkraftverk?
Man kanske ska göra som ett projekt i en stad i mellersta Sverige där kommunledningen godkänt en skolbyggnad som ska vara helt självförsörjande med el och värme genom vätgasknaprande bränsleceller.
Vätgasen skall produceras i en egen anläggning och elen till den kommer från det egna fliseldade kraftvärmeverket!
Ännu ett stolleprov!
Men det var inte bättre förr, stollar har funnits i alla tider.

Uppdaterat: 2021-12-18 10:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mariestads produktions och tank installation är ett bra exempel, och billigare kg pris än t.ex. Kalifornien:
https://www.energigas.se/publikationer/tidningen-energigas/vatgas-vaxer-i-mariestad/

Miljökonsekvensen av att sätta upp ett vindkraftverk är tämligen marginell jämfört med att dämma upp någon av våra sista orörda älvar, effekterna av vattenkraften går dessutom inte att återställa efteråt. Ser en vindkraftspark på andra sidan älven från köksfönstret, tycker tom att de är vackra! (som en Mercedes stjärna som snurrar :) )

Uppdaterat: 2021-12-18 12:58

"Bra modell" för tillverkning/lagring av vätgas.: solcellsparker på mark, som "inte behövs" till annat. Annat innefattar naturvärden. Möjligen i kombination med vindkraftpark.
Det skulle göra många bönder glada.
Parken har också produktion/lagring av vätgas. Möjligen i samverkan med andra parker- vätgas är lättpumpad.

Uppdaterat: 2021-12-19 07:46
saabnisse skrev:

Guran, läser du vad jag skrev?
Hur kan du få det till bakåtsträvande stofiler?
Jag har alltid trott på teknisk utveckling, det är vad jag jobbat med hela mitt yrkesverksamma liv, men jag har allt för ofta slagits mot politisk och ekonomisk dumhet för att jag inte ska inse problemen.
Det myllrar av Oppfinnarjockar och bland detta myller finns ett och annat geni som riskerar att bli stoppat av inkompetenta bestämmare som sedan länge vet att de vet mest och bäst.
Teknik består inte enbart i att knäppa molekyler och knyta ihop dem till andra för att få någon alldeles ny oförutsägbar egenhet.
Nej något som är lika svårt och som tusentals konstruktörer jobbar med kontinuerligt, är att omsätta upptäckter och uppfinningar till en praktisk, ekonomisk verklighet!
Och tro mig, trots att det verkar som om samhället går mot en allt större fördumning med idoldyrkan av de som skriker mest, eller hoppar mest, kommer det ändå att vara ett gäng genier som kommer att driva den tekniska utvecklingen framåt och trots att de, liksom alltid, kommer att bromsas av, många gånger, korkade politiker, vinner de!
Så vad du gör, kalla mig för sjutton inte för bakåtsträvare!
Du kan kalla mig realist, jag har slagits mot elefanter under lång tid!

+100

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-19 08:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”