Vi Bilägares forum

Tesla skickar ut aktiv ljudisolering till dyraste modellerna

Tesla skickar ut aktiv ljudisolering till dyraste modellerna

De senaste versionerna av Tesla Model S och Model X får aktiv ljudisolering i kupén. Nyheten skickas ut trådlöst.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-17 06:20

Kommentarer

Ja detta är ett tillval som flertalet biltillverkare borde montera som standardutrustning. Och man bör optimera det så långt som möjligt.

Det är ett jäkla oljud i flertalet bilar idag, framförallt från vägen och kopplad till de breda lågprofilsdäck som av någon outgrundlig anledning monteras från fabrik. Jag kan inte se fördelarna med detta, men kanske jag har blivit för gammal för att se fördelarna med buller och stötig gång?

Laminerat glas har jag på min bil..Det hjälper mot vindbrus, men har ingen effekt på vägljudet tyvärr.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-17 08:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Hur är det med ordvalet egentligen? Det kan inte kallas för aktiv ljudISOLERING, snarare handlar det om aktiv buller- eller brusreducering. Och självklart är det en bra finess om det fungerar bra, särskilt med vår grova bullerasfalt och den rådande trenden med jättefälgar och däck som mest liknar ett lager eltejp ytterst på fälgen...

Uppdaterat: 2021-12-17 09:39

Undrar om denna aktiva ljuddämpning rår på det lågfrekventa vägbullret från vår svenska grovasfalt? Denna orsak till buller verkar vara okänd för de flesta biltillverkare.

Uppdaterat: 2021-12-17 09:54

Se där A.L - du kan fortfarande...:) Och jag håller med dig helt i detta med lågprofildäcken och det onödiga oljud dessa skapar.

Uppdaterat: 2021-12-17 10:30

Funkar det här i praktiken? Någon här som har testat en bil utrustad med detta?

Att tekniken funkar tvivlar jag inte på. Men är fundersam hur det funkar i större applikationer än ett par hörlurar. Jag har ett par AirPods Pro och kan klippa gräsmattan med fossilklipparen och den reducerar bort allt oljud.

Uppdaterat: 2021-12-17 11:00

Axa - behöver inga AirPods Pro när min gräsmatta klipps - min "Robbe" är väldigt diskret ändå...:)

Uppdaterat: 2021-12-17 11:07

Pi
Haha, jag har varit för snål med en robot samt att det är liten gräsmatta och att det har varit pågående tomtprojekt i 6-7 år.

Uppdaterat: 2021-12-17 11:14

Var inte Opel först med aktiv brusreducering i någon modell?

Uppdaterat: 2021-12-17 11:24

Jag har ett par Sony WH-1000XM4 vilket är de bästa brusreducerande lurarna på marknaden.
Kan sitta och lyssna på något i låg volym och tycker det är helt tyst och lugnt, tar sedan av mig lurarna och inser att tvättmaskinen centrifugerar eller att diskmaskinen är igång, men hör inte det förrän jag tar av mig lurarna.

Skulle älska att ha sådan teknik i bilen!

Uppdaterat: 2021-12-17 13:59
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Som sagt, jag betvivlar inte att det fungerar i hörlurar men fråga är hur bra det blir i en bil.
En annan fundering är ifall brusreducering i bilen även försvårar samtal med medpassagerare?

Uppdaterat: 2021-12-17 14:11

Var det inte så att Opel Insignia hade aktiv ljuddämpning via ljudanläggningen.
Det kan säkert N-iklas bekräfta eller dementera. Men jag vill minnas att toppverisonen av senaste Insignian hade denna finess

Uppdaterat: 2021-12-17 18:07

Om jag inte har fel var Jaguar/Land Rover först med det i serieproduktion.

Uppdaterat: 2021-12-17 18:13

Har för mig att nån större Ford SUV också gjorde reklam för detta för några år sedan.

Uppdaterat: 2021-12-17 18:35

Saab var tidigt ute med aktiv brusreducering, fanns på Saab 2000.

Uppdaterat: 2021-12-17 19:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Vilka modeller? Har kört 9-5 och den bullrade som andra bilar.

Uppdaterat: 2021-12-17 21:00

Axa, jag skrev Saab 2000, sök på den!
9-5 hade ingen aktiv bullerreducering.

Uppdaterat: 2021-12-17 21:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Haha, japp jag läste för fort.

Uppdaterat: 2021-12-17 23:12
Pi skrev:

Se där A.L - du kan fortfarande...:) Och jag håller med dig helt i detta med lågprofildäcken och det onödiga oljud dessa skapar.

Ett översitteri utan dess like..

Men ja, jag håller mig till ämnet.

Kan ju vara bra om Pi testar det också.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-18 16:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - jag håller mig nästan undantagslöst till det som diskuteras så du får nog läsa på lite bättre fortsättningsvis. Sen tyckte jag ju att det var positivt att du kom in i andra trådar än de om skatter för du har nog saker att tillföra även i andra ämnen. Skatterna är liksom lite uttjatade känns det som.
Fast denna tråd handlar ju om Teslas "ljudisolering" så vi kanske skall hålla oss till detta. Nån nämnde att rubriken var lite felformulerad och det kan jag absolut hålla med om.

Uppdaterat: 2021-12-18 16:13

Att ViB mer och mer hänger sig åt Aftonbladetsliknande rubriker får vi nog vänja oss vid verkar det som.
Men nej, det är ju såklart ingen extra ljudisolering de skickar ut över nätet. ;) Sen är ju min erfarenhet av att provat ett par bilar med denna aktiva frekvensutjämnande att det inte hjälper nåt nämnvärt i hur jag upplever det iaf. Men den tekniken går ju säkert med framåt i utvecklingen så vem vet, det kanske blir bättre och bättre med. Samtidigt är jag skeptisk till om det går att få till vettigt i en bil som inte är anpassad för det från början.

Uppdaterat: 2021-12-18 16:23

Nej det är nog enklare att få det att fungera som i Saab 2000 där det är en ganska enkel frekvens och bullernivå att vända på.
I en bil där både frekvens och nivå varierar kraftigt måste det vara avsevärt svårare.

Uppdaterat: 2021-12-18 16:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

A.L - jag håller mig nästan undantagslöst till det som diskuteras .

Att recensera andra och vilka områden de vill debattera är inte en del av en meningsfull diskussion. Det tillför inget till ämnet eller området och utgör dessutom ett brott mot regelverket.

I det här fallet tycks vi dock ha en samsyn. Bilarna har över tid fått allt mer ljudisolering, där förbättringarna sedan ätits upp av lågprofilsdäck och allt mer krängstyva chassin. En prioritering jag tycker är felaktig.

Tänk om någon tillverkare kunde försöka sig på att tillverka en ny bil med 15 tum, 65- profil och motsvarande ljudabsorberande material som idag. Den bilen borde ha potential att fånga upp oss som värdesätter en tyst och bekväm gång snarare än att kommunicera till omgivningen att en dryga två ton tung SUV skulle vara en racerbil..

Frågan är om vi kommer att få se en sådan bil i framtiden nu när elektrifieringen ställer nya krav på räckvidd?

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-18 17:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Inredning i mjuka fluffiga material hjälper oxå, nått som likt däck med vettig profil verkar vara bortglömt.

Uppdaterat: 2021-12-19 10:59

Lotus Engineering har haft ljudbehandlingssystem till försäljning sedan slutet av 90-talet.
Systemet kan - enligt uppgift:
-reducera brus och annat oönskat ljud
-få ex. en 34 hk Renault att - invändig - låta som en 680hk Ferrari V8 - det har jag själv upplevt.

Jag har en bil med avgasljud - lagligt - som "dränker" ljud från sommar- och vinterdäck. Till skillnad från den Carrera S jag hade tidigare, är det inte obehagligt hög interiör ljudnivå - bara trevligt!

Uppdaterat: 2021-12-21 08:12