Redan vid nyår kan den sänkning av bensin- och dieselpriset som oppositionen hoppas på vara ”uppäten” av andra höjningar.
Trots löftet: Oklart kring billigare bensin och diesel
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-13 10:41
Kommentarer
Oppositionens budget har inte majoritet, så vi får väl se om skatten sänks. Om så sker behöver ju faktiskt inte priset sänkas, utan höjas mindre.
Det är ju två helt skilda saker, koldioxidskatten och reduktionsplikten införs ju även om inte bränsleskatten skulle sänkas!
Så är det, och man skall ha i bakhuvudet att man även planerar för en unison koldioxidskatt för hela EU, vilket betyder att Sveriges tokhöga och faktiskt löjeväckande höga koldioxidskatter hamnar på en lägre nivå, samtidigt som de som knappt har någon koldioxidskatt alls, tex Polen får kraftigt höjd.
http://www.bilddump.se/bilder/20211213143523-192.176.230.1.bmp
Fast inblandningen av icke fossilt drivmedel i bensin skall väl inte öka - det gjorde den ju tidigare detta år och högre andel etanol är det väl troligen inte många bilar som är godkända för i dagsläget.
Ja detta förslag är något som jag välkomnar eftersom det främjar konkurrensneutralitet mellan medlemsländerna.
Ställt mot konsumtionen i Kina, USA och Indien är det dock helt verkningslöst.
Men i alla fall ett positivt förslag som öppnar upp för våra svenska politiker att rädda ansiktet nu när extremisterna i mp ändå inte har något regeringsinflytande längre.
MVH AL
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.