Vi Bilägares forum

Renault Zoe och Dacia Spring misslyckas i krocktest

Renault Zoe och Dacia Spring misslyckas i krocktest

Presterade värre än vad man räknat med: "Cyniskt att erbjuda en billig elbil om det är till priset av högre skaderisk".

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-08 10:05

Kommentarer

Tyvärr förväntat att Dacia Spring bara skulle få en eller två stjärnor.
Att Zoe fått sämre krockskydd än tidigare tycker jag var den riktiga skrällen - riktigt dåligt!

Uppdaterat: 2021-12-08 11:02

Men... mittkrockkudden är väl onödig har jag läst? ;)

Uppdaterat: 2021-12-08 11:32

L West - och det kommer du säkert att få höra igen...:)

Uppdaterat: 2021-12-08 12:15

Var väl väntat vad det gällde dessa små skitbilar.

Uppdaterat: 2021-12-08 12:19

Fast den lilla skitbilen Mazda 2 fick ju trots allt högsta betyg.

Uppdaterat: 2021-12-08 12:21
Pi skrev:

Fast den lilla skitbilen Mazda 2 fick ju trots allt högsta betyg.

Ja Mazda är väl undantaget som bekräftar regeln. Men man måste ju komma ihåg att 5 stjärnor i denna småbilsklass inte är lika med 5 stjärnor i mellanklass eller i SUVklassen.

Uppdaterat: 2021-12-08 15:45

Vid en singelolycka är det nog inte alltför stor skillnad (samma bedömning gäller såvitt jag förstått oavsett storlek - men visst kan jag ta fel där) men vid en frontalkollision mellan en 1200 kg bil och en på + 2 ton så är det givetvis skillnad. Sen är det nog inte så att bara Mazda är undantaget för de flesta moderna konstruktioner i den storleksklassen är nog snarlika om man undantar vissa misslyckade och ofta äldre konstruktioner.

Uppdaterat: 2021-12-08 16:12
Pi skrev:

Vid en singelolycka är det nog inte alltför stor skillnad (samma bedömning gäller såvitt jag förstått oavsett storlek - men visst kan jag ta fel där) men vid en frontalkollision mellan en 1200 kg bil och en på + 2 ton så är det givetvis skillnad. Sen är det nog inte så att bara Mazda är undantaget för de flesta moderna konstruktioner i den storleksklassen är nog snarlika om man undantar vissa misslyckade och ofta äldre konstruktioner.

Och hur vet man det om man är sugen på en småbil p.g.a. mindre pengar och är LITE säkerhetsmedveten. Jag skulle definitivt söka mig till begagnatmarknaden.

Uppdaterat: 2021-12-08 16:47

Förstår inte riktigt vad du syftar på Christer men testerna hos Euro Ncap är ju inte så svåra att hitta - om man är intresserad.
Och LITE säkerhetsmedvetna är nog många bilköpare men man kanske ändå inte köper bil för att klara en frontalkollision med en + 2 ton SUV eller liknande.
Och en + 2 ton SUV som frontar en lika stor bil eller ännu större och i landsvägshastigheter - tja, då är nog oddsen för överlevnad ändå rätt små. Som jag sagt många gånger - ens egna beteende i trafiken är nog viktigare än att sitta i en stor och tung bil. Men man väljer ju själv lyckligtvis och alla är ju inte trygghets-knarkare - om man säger så.

Uppdaterat: 2021-12-08 17:14
Pi skrev:

Förstår inte riktigt vad du syftar på Christer men testerna hos Euro Ncap är ju inte så svåra att hitta - om man är intresserad.
Och LITE säkerhetsmedvetna är nog många bilköpare men man kanske ändå inte köper bil för att klara en frontalkollision med en + 2 ton SUV eller liknande.
Och en + 2 ton SUV som frontar en lika stor bil eller ännu större och i landsvägshastigheter - tja, då är nog oddsen för överlevnad ändå rätt små. Som jag sagt många gånger - ens egna beteende i trafiken är nog viktigare än att sitta i en stor och tung bil. Men man väljer ju själv lyckligtvis och alla är ju inte trygghets-knarkare - om man säger så.

Och när du väljer vilken storlek på bil du köper, så bryr du dig inte ett dugg om krocksäkerhet, utan köper en Toyota Agyo, Smart, Mazda 2 eller någon annan småbil. Jag tvivlar när det kommer till dig själv. Och när det smäller så är det nog oftast någon annans beteende det beror på. Det handlar inte om trygghetsknarkande som du lite cyniskt kallar det, utan människans vilja att överleva.

Uppdaterat: 2021-12-08 17:56

Med filmen på Zoe, förstår man varför det är bra om gardinairbagsen utlöser även vid en frontalkrock. Huvudet studsar tillbaka, och slår i B-Stolpen. Det lustiga är, att smällen därifrån inte tas med i poängberäkningen. Som flera biltidningar skrivit om tidigare.

Uppdaterat: 2021-12-08 18:03

Christer
Om man enbart fruktade för sitt liv på vägarna skulle det inte heller finnas motorcyklar, små tvåsitsiga cabrioleter, sportbilar…

Uppdaterat: 2021-12-08 18:16
Axa skrev:

Christer
Om man enbart fruktade för sitt liv på vägarna skulle det inte heller finnas motorcyklar, små tvåsitsiga cabrioleter, sportbilar…

Nu är jag inte Christer, men svarar dig ändå.
Säkerhet, är något som värderas högst vid bilköp. Enligt flera undersökningar, på populationsnivå. Sen att alla inte prioriterar det, det är en annan sak. Om inte folk i allmänhet prioriterade det högt, skulle inte biltillverkarna lägga miljarder på det.

Uppdaterat: 2021-12-08 18:22

Fast även säkerhet prioriteras nog relativt. Man kanske av olika anledningar vill ha en mindre bil och har man då ekonomisk möjlighet och tilltalas av de lite säkrare modellerna så väljer man säkert dessa. Men f ö håller jag med Axa - är man ständigt så orolig för sitt liv så skall man nog inte vistas i trafiken. Och till Christer kan jag svara att vi har både en liten bil och en lite större i familjen. Den större är givetvis bekvämare och inte minst rymligare vilket jag personligen har ett behov av. Sen är den givetvis också säkrare vilket inte är nån nackdel men det är ingen +2 ton klump trots allt, Det duger åt oss och vi köper inte bil för att frontalkollidera utan vi håller tummarna att vi tillhör den oerhörda majoritet som slipper denna traumatiska upplevelse. F ö har jag även åkt en hel del MC genom åren även om jag avslutat detta - liksom moppe och inte minst motorbåtar. Och pysslat med olika former av motorsport. Inte helt ofarligt det heller. Men lite kul måste man få ha även om det kan ha sina risker. Men åter - ens eget beteende är oerhört avgörande.

Uppdaterat: 2021-12-08 19:01
Axa skrev:

Christer
Om man enbart fruktade för sitt liv på vägarna skulle det inte heller finnas motorcyklar, små tvåsitsiga cabrioleter, sportbilar…

Jaså varför inte det? "Riskknarkare" (haha nu fick jag till det) har väl alltid funnits som bergsbestigare, upptäcktsresande, bungyjumpare m.m m.m Men vanliga tänkande människor som inte vill ha just den adrenalinkicken, de tänker nog säkerhet. Småbilar skall finnas inom 40 km/t skyltarna och inte där farten är betydligt högre, enligt mig.

Uppdaterat: 2021-12-08 19:05

Det är farligt att leva, man kan dö...
Jag är definitivt inte adrenalinjunkie, men inte sjutton tittar jag efter krocksäkerhet när jag köper bil. Då hade jag inte haft en VW Caddy av Skodasnitt eller gärna kört cabriolet.

Man kan undra hur illa folk kör när krockandet finns med på kravlistan.

Uppdaterat: 2021-12-08 19:23

Ligger i alla fall liite i det du skriver, Mäkinen...:)

Uppdaterat: 2021-12-08 20:12

Jag tror att den som kom på att det bästa för krocksäkerhet vore att byta ut airbagen i ratten mot en spjutspets är något på spåren.

Uppdaterat: 2021-12-08 20:57

Mäkinen, så var det på Volvo innan 140 kom!

Uppdaterat: 2021-12-08 21:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse,
Spetsen var inte så tydligt framträdande. Stången kom mer som en överraskning.

Uppdaterat: 2021-12-08 22:07

Vore kul att krocktesta denna Zoe mot en 740, eller var det en 940 man krockade mot en Modus ??
Hur som gick ju Modusen vinnande ur den striden, och då vore det intressant o se hur en Zoe skulle klara det.
Alltså, är det kraven som ändrats så mycket, eller är Zoe så dålig ??

Uppdaterat: 2021-12-09 00:38
L. Mäkinen skrev:

Det är farligt att leva, man kan dö...
Jag är definitivt inte adrenalinjunkie, men inte sjutton tittar jag efter krocksäkerhet när jag köper bil. Då hade jag inte haft en VW Caddy av Skodasnitt eller gärna kört cabriolet.
Man kan undra hur illa folk kör när krockandet finns med på kravlistan.

Ja alla är vi olika L Mäkinen. "Man kan undra hur illa folk kör när krockandet finns med på kravlistan" skriver du. Så du menar att du kör så bra bara för att du skiter i säkerheten när du köper bil och jag kör skitdåligt bara för att jag har säkerheten högt på min kravlista. Konstig logik där!

Uppdaterat: 2021-12-09 07:56
L. Mäkinen skrev:

Saabnisse,
Spetsen var inte så tydligt framträdande. Stången kom mer som en överraskning.

Javisst, men plasten som sprack var vass som en kniv, en bekant med en Duett klarade bröstkorgen hyfsat, men skar upp tummen rejält på mittdelarna, (hur nu det gick till?).
Men det var en idiotkonstruktion som helt saknade förebyggande säkerhet, man kan ju undra varför det skulle finnas bälte på förarplatsen.

Uppdaterat: 2021-12-09 09:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Christer skrev:

Ja alla är vi olika L Mäkinen. "Man kan undra hur illa folk kör när krockandet finns med på kravlistan" skriver du. Så du menar att du kör så bra bara för att du skiter i säkerheten när du köper bil och jag kör skitdåligt bara för att jag har säkerheten högt på min kravlista. Konstig logik där!

Det bör ju finnas en anledning till prioriteringen, tänker jag. Det är troligare att jag inte kommer krocka med bilen än att det kommer att hända. Det baserar jag på mängden olyckor jämfört med antalet bilar i landet.

Jag totalskrotade en bil tre veckor efter att jag fick körkort så jag borde ha statistiken på min sida.

Uppdaterat: 2021-12-09 09:24
L. Mäkinen skrev:

Christer skrev:
Ja alla är vi olika L Mäkinen. "Man kan undra hur illa folk kör när krockandet finns med på kravlistan" skriver du. Så du menar att du kör så bra bara för att du skiter i säkerheten när du köper bil och jag kör skitdåligt bara för att jag har säkerheten högt på min kravlista. Konstig logik där!

Det bör ju finnas en anledning till prioriteringen, tänker jag. Det är troligare att jag inte kommer krocka med bilen än att det kommer att hända. Det baserar jag på mängden olyckor jämfört med antalet bilar i landet.
Jag totalskrotade en bil tre veckor efter att jag fick körkort så jag borde ha statistiken på min sida.

Så klart du inte krockar som kör så bra eftersom du inte prioriterar säkerhet (ironi). Ingen förutsätter väl att de skall krocka, MEN om nu det omöjliga händer så vill man ju ha ökade chanser att överleva om man har något inne i "pallet". I min värld och där jag lever är chansen rätt så stor att få en ÄLG upp på huven och taket. Då vill jag inte sitta i en liten skitbil som t.ex. Mazda 2 eller Zoe. Till dom som tänker att det är sällan man har möjligheten att krocka med en älg, så vill jag bara säga att en morgon på väg till jobbet fick jag panikbromsa för älg 3 gånger. Jag har tack och lov aldrig krockat med en älg, men däremot med rådjur och hjort och det var heller inte så kul men kostsamt.

Uppdaterat: 2021-12-09 11:05