Vi Bilägares forum

Klart: Så mycket kostar snabbladdning hos OKQ8

Klart: Så mycket kostar snabbladdning hos OKQ8

OKQ8 ska bygga ett eget nätverk med snabbladdare för elbilar. Först ut är Örebro – och nu avslöjas även prislappen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-07 16:00

Kommentarer

Tyvärr dyrare än att köra på bensin, men om man mestadels laddar hemma är det väl ok.

Uppdaterat: 2021-12-07 17:20
junkers skrev:

Tyvärr dyrare än att köra på bensin, men om man mestadels laddar hemma är det väl ok.

Hur räknar du då, om det blir dyrare att ladda 60 KW än att köra på bensin???

Uppdaterat: 2021-12-07 17:53

Blir väl typ 12 kr/mil i elkostnad... Så - även en bensinare går ofta billigare än så i ren drivmedelskostnad.

Uppdaterat: 2021-12-07 17:57

Konstaterar att båda familjens fosilbilar går billigare på långresan.
Ser det dock inte som ett problem vid framtida elbils köp.
Bara ett lite roligt konstaterande.

Uppdaterat: 2021-12-07 18:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Japp min bensinare drar 0,5-0,6 medan den tar ca 2kWh per mil vid elkörning. Billigare med bensin om man inte laddar hemma alltså.

Uppdaterat: 2021-12-07 18:05

...men mest lär man ju ladda hemma om man köper en elbil så man får väl stå ut med högre milkostnad vid längre resor utanför hemorten.

Uppdaterat: 2021-12-07 18:05

Nåja, helt klart acceptabelt om man laddar mest hemma och sällan ute på vägarna, förmodligen vid längre resor.

Uppdaterat: 2021-12-07 19:23

Priset är väl ok, men många tar 4,5kr/kWh, då kanske de laddar 50kw. Tillgängligheten kommer att avgöra var man "extraladdar".

Uppdaterat: 2021-12-07 19:47

Dock märkliga prissättningar jfr konventionella bränslen - där betalar de flesta ungefär samma pris för samma typ av bränsle (i Sverige i alla fall = ingen konkurrens). Varför skall det skilja så mycket på elpriset vid olika snabbladdare ? Och varför skall man behöva betala månatliga avgifter för att få ner priset en aning ? Troligen för att el-laddningsmarknaden är väldigt omogen fortfarande.

Uppdaterat: 2021-12-07 20:01

Pi
Det kan vara av samma anledning som vi vanliga betalar olika för elen; vilken nätleverantör och vilkets handelspris man har.

Uppdaterat: 2021-12-07 20:17

Pi, jag skulle tro att investeringskostnaden för en 150kW laddare är betydligt högre än en 50kW. Gissar för enkelhetens skull på faktor 3.
Det måste så klart dras fram kablage som kan mata anläggningarna med tillräckligt mycket ström. Själva apparaten med likriktare är garanterat också betydligt dyrare.
Det får så klart vi konsumenter betala för via kostnad per laddad kilowatt timme. Tesla har ju redan delvis, eller kanske hela, tagit betalt för sina investeringskostnader inbakat som en del i bilens pris.

Uppdaterat: 2021-12-07 20:51

Börjar de ta ordentligt betalt och dessutom har abonnemang så får de se till att laddstationerna fungerar också. Nu är det snart 5 år sen jag snabbladdade en bil, men då var pålitlighet inte något honnörsord bland leverantörer i branschen.

Uppdaterat: 2021-12-07 20:59

Man kan ju inte jämföra priset för snabbladdning med normalladdning, men det verkar allt för många vilja göra.
Dock tycker jag att OKQ8 lagt sig lite i överkant prismässigt för tjänsten snabbladdning, men de har en ambitiös utbyggnadstakt, flera laddare per sajt och förhoppningsvis god driftsäkerhet - då kan det vara värt det på långresa.

Uppdaterat: 2021-12-07 21:41
Power to the people

Kul också att Miljöpartiet har drivit på för att stänga ner fullt fungerande kärnkraftverk ... Med mera. Vad var priset igår? 6,47 kronor per kilowattimme hem i väggen? Jag vågar inte ens tänka på vad laddningspriset var utmed vägarna.

Uppdaterat: 2021-12-08 00:42
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Kul också att Miljöpartiet har drivit på för att stänga ner fullt fungerande kärnkraftverk ... Med mera. Vad var priset igår? 6,47 kronor per kilowattimme hem i väggen? Jag vågar inte ens tänka på vad laddningspriset var utmed vägarna.

Laddningspriset utmed vägarna var samma som innan, de studsar inte upp och ner....så du behöver inte ha nån fejkad oro över eller omtanke för oss som kör elbil o laddar utmed vägen.

Uppdaterat: 2021-12-08 01:01
mso 1000 skrev:

Konstaterar att båda familjens fosilbilar går billigare på långresan.
Ser det dock inte som ett problem vid framtida elbils köp.
Bara ett lite roligt konstaterande.

Vad räknar du med för elförbrukning då? Vill minnas du körde ganska basic klenmotoriserade bilar? Så tror att motsvarande elbil nog går på runt samma kost eller lägre även på långresan, beroende på laddplats.
Min Model Y tog el för runt 8 kr milen på min långfärd förra veckan i köldgrader o snö. Hyfsat övertygad om att motsvarande dieselbil kostat mer i bränsle.
De 8 kr milen var de mil som gick mellan snabbladdarna, första och fjärde laddningen var gratis så faktiska kostnaden blev lägre om man slog ut det på alla mil.

Uppdaterat: 2021-12-08 01:09

Snooker, coolt att du kör med timdebitering och bara tittar på den dyraste timmen...
Att du sedan påstår att det var MP som stängde ner R2, det borde du i så fall tycka vara bra, "ett fullt fungerande KKV - med sprucken reaktorbotten" Nä, Vattenfall såg ingen ekonomi att renovera det gamla verket som i princip nått sitt slutdatum, både för att skadorna var kostsamma och att de behövde bygga till ny säkerhet, men visst, lite risker får man väl kanske ta...

Uppdaterat: 2021-12-08 07:08
*Robban

Guran - jag avser "snabbladdare" i allmänhet och kostnaden att använda dessa och att den varierar högst avsevärt mellan bolag och bl a beroende på vilken bil du kör - eller om du betalar nån form av fast månadsavgift. Eftersom jag är "el-gubbe" så är jag inte helt oförstående till att högre laddeffekt kostar mycket mera men man kan inte komma ifrån att skillnaderna mellan denna marknad och marknaden för konventionella bilbränslen är avsevärd. Och inte minst relativt vad "bränslet" till laddstationerna kostar bolagen jfr vad bränslet till mackarna kostar i inköp. Bedömningen "en omogen marknad" står jag fast vid.

Uppdaterat: 2021-12-08 09:22

Visst är det så att snabbladdning rätt mycket är en marknad i sin linda. Ett par år framåt kan det mycket väl vara så att laddning liknande laddeffekt kostar ungefär lika mycket per kWh. Det kan kanske bli konsolideringar (färre kedjor) eller kanske franchiseverksamheter där t ex ett köpcentrum kan sätta upp några laddare och ansluta sig till en större kedja för att få kunder hänvisade till sig via en app eller så. Den som lever får se! :-)

Uppdaterat: 2021-12-08 09:49

EnannanRobban,
Jag tror att behovet av underhåll blir större när man driver kraftverk som man tror att man kommer tvingas stänga inom kort. Visst underhåll som bör vara periodiskt kan få längre perioder så att det sammantaget blir dyrt.

Uppdaterat: 2021-12-08 14:25