Vi Bilägares forum

Bilarna blir allt tyngre – sliter på vägarna

Bilarna blir allt tyngre – sliter på vägarna

Trafikverket larmar om att pengarna för att underhålla det statliga vägnätet inte räcker till. En viktig anledning är att tunga bilar sliter mer på vägarna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-01 06:30

Kommentarer

Dags att höja skatten på elbilar, de sliter ju på vägnätet.

Uppdaterat: 2021-12-01 08:44
Lås inga trådar.

Detta var väl ändå en helt egen slutsats av antielbilsreportern
” Det beror både på suv-trenden och att försäljningen av elbilar, som är tyngre än motsvarande förbränningsbil, öka”
Det handlar då inte om varesig SUV:ar eller elbilar.
Det Lena Erixon nämner är den ökade vikten på den tunga trafiken, skall även höjas till 74 ton, som bryter ned vägarnas överbyggnad, som för övrigt har uppnått sin tekniska livslängd på stora delar av vägnätet, samt aldrig varit dimensionerade för dessa laster.
Men så klart är det lite roligare att anta att det är SUV och elbilar som sliter ut vägarna .
1 lastbilsaxel sliter lika mycket på vägen som 100.000 personbilsaxlar.

Uppdaterat: 2021-12-01 09:25

Bilarna idag är lika tunga som de amerikanska plåtchabraken på 50-talet. Viktmässigt har ingenting hänt på alla dessa år.

Uppdaterat: 2021-12-01 09:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Bilarna idag är lika tunga som de amerikanska plåtchabraken på 50-talet. Viktmässigt har ingenting hänt på alla dessa år.

Jo på den tunga trafiken, och det är den Som beskrivs i planen.

Uppdaterat: 2021-12-01 09:27

Guran, medelvikten på bilarna har ökat med ca 300 kg... idag ligger en nu bil på ca 1750 kg, för 10-15 år sedan var den siffran under 1450 kg. Nu kommer elbilarna starkt, och då EL-SUV som sällan väger under 2000 kg. Vad drar du själv för slutsatser?

Uppdaterat: 2021-12-01 09:49

Hittade detta:
Viktökningen ser ut att gå allt snabbare. På sex år från år 2008 till 2014 ökade den genomsnittliga tjänstevikten hos en ny bil med 40 kg, från 1 548 till 1 588 kg. Under de nästföljande sex åren ökade medelvikten hela 156 kg, till 1 744 kg år 2020.

Så ja, SUV trenden och att alla vill vara "säkrare" och köra runt i större och tyngre bilar. En förändring i attityd har skett, nu ses extra vikt i bilen som något positivt. Förr i tiden var det positivt om bilen blev lättare.

Uppdaterat: 2021-12-01 09:51

Varför tror ni jag "tjatar".. varför tycker jag SUV är dåligt. Jo för att det blir inte säkrare på vägarna, vi dör precis som innan men nu med mer utsläpp och mer slitage och vi förbrukar mer resurser. Vi får bilmodeller som är sämre på allt och vi accepterar detta? Alla klappar väl händerna och tycker det är bra, i andra sidan ringen står jag och undrar när vansinnet skall uppgöra!!?

Uppdaterat: 2021-12-01 09:54
hx30 skrev:

Guran, medelvikten på bilarna har ökat med ca 300 kg... idag ligger en nu bil på ca 1750 kg, för 10-15 år sedan var den siffran under 1450 kg. Nu kommer elbilarna starkt, och då EL-SUV som sällan väger under 2000 kg. Vad drar du själv för slutsatser?

I och med att jag jobbat med vägprojektering och vägrelaterade frågor i 30 års tid så vet jag att det är den tunga trafiken som sliter ut och bryter ned våra vägar.
Max bruttovikt på en lastbil är i dag 64 ton och skall höjas till 74 ton
Max axeltryck på enkelaxel är 11,5 ton. dvs ca tio gånger mer än en elbil/SUV
Lägg därtill den dynamiska lasten som en lastbil genererear.
Så vad drar du för slutsats av detta?

Uppdaterat: 2021-12-01 10:04

För den intresserade så kan ni se på pressträffen https://youtu.be/fHgORPdehuw
ca en halvtimme in i presentationen så redogörs för det ökade behovet av vägunderhåll.
inte ett ord säjs så klart om personbilarnas ökade vikt som en anledning till detta. att dra den slutsatsen är endast oseriöst och visar på bristande kunskap, eller egenitressen.

Uppdaterat: 2021-12-01 10:10
hx30 skrev:

Guran, medelvikten på bilarna har ökat med ca 300 kg... idag ligger en nu bil på ca 1750 kg, för 10-15 år sedan var den siffran under 1450 kg. Nu kommer elbilarna starkt, och då EL-SUV som sällan väger under 2000 kg. Vad drar du själv för slutsatser?

Kan väl ge dig en liten hint om att det vägslitage som personbilar förrsakar är kopplat till dubbdäck. Men med de moderna dubbdäcken med lätter och färre dubbar har detta slitage minskat radikalt så behovet av extra slitstarkt stenmaterial i asfalten har minskat.
Detta kan du googla på och se vad du finner.

Uppdaterat: 2021-12-01 10:39
Guran skrev:

hx30 skrev:
Guran, medelvikten på bilarna har ökat med ca 300 kg... idag ligger en nu bil på ca 1750 kg, för 10-15 år sedan var den siffran under 1450 kg. Nu kommer elbilarna starkt, och då EL-SUV som sällan väger under 2000 kg. Vad drar du själv för slutsatser?

Kan väl ge dig en liten hint om att det vägslitage som personbilar förrsakar är kopplat till dubbdäck. Men med de moderna dubbdäcken med lätter och färre dubbar har detta slitage minskat radikalt så behovet av extra slitstarkt stenmaterial i asfalten har minskat.
Detta kan du googla på och se vad du finner.

Men du måste förstå Guran att i vissas ögon, som hatar SUVar, så är det vad du än säger SUVar som förstör, förgiftar, ökar dödligheten och gör våra vägar sämre. Har man en agenda som bygger på avundsjuka så är det lik fan SUVar som är roten till allt ont.

Uppdaterat: 2021-12-01 12:33

Det är inte avundsjuka som gör att vissa inte gillar SUV. Det finns fler parametrar att spela med när man köper bil än insteget.

Uppdaterat: 2021-12-01 15:43

Även personbilar sliter på vägarna och där kommer vi framöver att få ytterligare problem med alla filhållningsassistenter och självkörande bilar. dessa gör ju att alla kör i samma hjulspår och vägarna kommer att få ordentliga hjulspår. Utan dessa hjälpmedel får vi jämnare utspritt slitage då alla inte kör i samma spår.

Uppdaterat: 2021-12-01 15:52
Uffeeh skrev:

Även personbilar sliter på vägarna och där kommer vi framöver att få ytterligare problem med alla filhållningsassistenter och självkörande bilar. dessa gör ju att alla kör i samma hjulspår och vägarna kommer att få ordentliga hjulspår. Utan dessa hjälpmedel får vi jämnare utspritt slitage då alla inte kör i samma spår.

Personbilar skapar inga hjulspår. Även om nu filhållningsassistenten vore exakt lika på alla bilar så dom körde i exakt samma spår

Uppdaterat: 2021-12-01 16:22
L. Mäkinen skrev:

Det är inte avundsjuka som gör att vissa inte gillar SUV. Det finns fler parametrar att spela med när man köper bil än insteget.

Om det inte är avundsjuka så vad är det då?? hx30 s korståg mot SUVar är så tjatigt att man spyr. Vi som inte gillar sedaner p.g.a. insteg m.m håller ju inte på och tjatar om det, HELA TIDEN i varje inlägg.

Uppdaterat: 2021-12-01 16:31

Christer
Å andra sidan måste man inte reagera på alla tjatiga inlägg…

Uppdaterat: 2021-12-01 17:45
Axa skrev:

Christer
Å andra sidan måste man inte reagera på alla tjatiga inlägg…

Nää! Men man lessnar när det aldrig upphör.

Uppdaterat: 2021-12-01 21:01
Christer skrev:

Axa skrev:
Christer
Å andra sidan måste man inte reagera på alla tjatiga inlägg…

Nää! Men man lessnar när det aldrig upphör.

Han kommer att tjata SUV i alla inlägg, det är som en spik i skallen eller tics. Enklast att inte läsa nåt av honom, eller kan man blockera i nya forumet?

Uppdaterat: 2021-12-02 10:31

En del tycks ha missat att det är bl a de allt tyngre bilarna som sliter mer på vägarna. I artikel stod följande:

"Anledningen är bland annat att vägarna uppnått sin livslängd, att trafikmängden ökar och att bilarna blir allt tyngre. Det beror både på suv-trenden och att försäljningen av elbilar, som är tyngre än motsvarande förbränningsbil, ökar."

Uppdaterat: 2021-12-06 04:52
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

En del tycks ha missat att det är bl a de allt tyngre bilarna som sliter mer på vägarna. I artikel stod följande:
"Anledningen är bland annat att vägarna uppnått sin livslängd, att trafikmängden ökar och att bilarna blir allt tyngre. Det beror både på suv-trenden och att försäljningen av elbilar, som är tyngre än motsvarande förbränningsbil, ökar."

Sista meningen i ditt citat är en helt egen slutsats dragen av Erik Söderholm.
Trafikverket säger inte ett pip om detta utan de som blivit tyngre är den tunga trafiken som nu skall tillåtas ha en Vikt på 74 ton.
Personbilar med dubbdäck sliter lite på beläggningen, men moderna dubbdäck sliter väldigt lite då det är krav på Max antal dubbar/Max slitage på dessa.
Tung trafik bryter vägens bärlager och förstärkningsmaterial och även ända ner i underbyggnaden.
Det är det som avses med att vägarna uppnått sin livslängd.
Så du behöver goggla lite mer på detta John så kanske du lär dig lite om vägars uppbyggnad och skillnad mellan slitage på slitlagret kontra nedbrytning av en väg.

Uppdaterat: 2021-12-06 07:30
John2008 skrev:

En del tycks ha missat att det är bl a de allt tyngre bilarna som sliter mer på vägarna. I artikel stod följande:
"Anledningen är bland annat att vägarna uppnått sin livslängd, att trafikmängden ökar och att bilarna blir allt tyngre. Det beror både på suv-trenden och att försäljningen av elbilar, som är tyngre än motsvarande förbränningsbil, ökar."

Sen är ju sista meningen inte heller ett generellt faktum, Model 3 en av de absolut mest sålda elbilarna, om inte den mest sålda väger inte ett dugg mer än sina fossilkonkurrenter i samma storlek/utförande. Model Y väger inte heller mer än motsvarande fossilkonkurrenter skulle jag säga, så att generellt påstå att elbilar är tyngre än motsvarande fossilbil är en ren felaktighet, dock inte förvånande med tanke på artikelförfattaren som är ungefär lika fossil i sitt tänk som bilarna han försvarar. De elbilar som blir tyngre är de som är en dålig efterkonstruktion av en fossilbil. Men de är ju en högst temporär nödlösning som knappast kan ses som en standard för alla elbilar.

Uppdaterat: 2021-12-06 10:20

Tycker du har en bra poäng där Henrik. En bra konstruerad elbil borde kunna göras lättare än en med traditionell förbränningsmotor.

Men många elbilar har ju också mycket goda prestanda, krav på hög andel komfortutrustning osv vilket gör att både pris och vikt drar iväg. Och där ligger nog förklaringen.

På sikt tror jag dock att det kommer att jämna ut sig.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-06 13:51
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Guran har rätt i det här. Jag har svårt att tro att de tyngre personbilarna skulle ha skuld i detta. Jämför en väg trafikerad med tung trafik och valfri gata i villaområde med många elbilar/större suv. Anledningen till att gatan i villaområdet blir dålig handlar nog snarare om dåligt vägbygge, tjälskott eller tidens tand.

Uppdaterat: 2021-12-06 19:36
Guran skrev:

Sista meningen i ditt citat är en helt egen slutsats dragen av Erik Söderholm.
Trafikverket säger inte ett pip om detta utan de som blivit tyngre är den tunga trafiken som nu skall tillåtas ha en Vikt på 74 ton.

Och sista meningen i citatet och det som Erik skriver är att "Det beror både på suv-trenden och att försäljningen av elbilar, som är tyngre än motsvarande förbränningsbil, ökar" och med tanke på att Trafikverket kort och gott skriver att slitaget bl a beror på "...en utveckling mot allt högre fordonsvikter" är det ingen vild gissning att det här hänger ihop. Faktum är att personbilsparken mest hela tiden blivit tyngre i Sverige. Att det är enbart den tunga trafiken som blivit tyngre och sliter mer, är ju Gurans egen slutsats och ingen annans.

Gröna Bilister skriver tidigare i år att "Bilar i Sverige blir allt tyngre och den genomsnittliga tjänstevikten hos en ny bil har ökat med 200 kilo sedan år 2009".

När det gäller tunga trafiken och 74 ton, heter det på https://74ton.nu/74-ton-forbattrar-trafiksakerheten/ att "Den ökade bruttovikten förväntas inte öka vägslitaget eftersom lasten fördelas på fler hjulaxlar".

Uppdaterat: 2021-12-07 00:56
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Guran skrev:
Sista meningen i ditt citat är en helt egen slutsats dragen av Erik Söderholm.
Trafikverket säger inte ett pip om detta utan de som blivit tyngre är den tunga trafiken som nu skall tillåtas ha en Vikt på 74 ton.

Och sista meningen i citatet och det som Erik skriver är att "Det beror både på suv-trenden och att försäljningen av elbilar, som är tyngre än motsvarande förbränningsbil, ökar" och med tanke på att Trafikverket kort och gott skriver att slitaget bl a beror på "...en utveckling mot allt högre fordonsvikter" är det ingen vild gissning att det här hänger ihop. Faktum är att personbilsparken mest hela tiden blivit tyngre i Sverige. Att det är enbart den tunga trafiken som blivit tyngre och sliter mer, är ju Gurans egen slutsats och ingen annans.
Gröna Bilister skriver tidigare i år att "Bilar i Sverige blir allt tyngre och den genomsnittliga tjänstevikten hos en ny bil har ökat med 200 kilo sedan år 2009".
När det gäller tunga trafiken och 74 ton, heter det på https://74ton.nu/74-ton-forbattrar-trafiksakerheten/ att "Den ökade bruttovikten förväntas inte öka vägslitaget eftersom lasten fördelas på fler hjulaxlar".

John, ja det var en vild gissning du drog till med.
Men du kan väl få leva kvar i din villfarelse.
Jag kan ta det igen
Vägar dimensioneras baserat på hur många 10 tons axlar dom skall tåla.
Har en SUV 10 tons axeltryck ?
Nej det har dom inte
Du har tydligen heller inte sett den presskonferens jag tidigare länkade till där Trafikverkets generaldirektör förklarar varför.
Däremot sliter personbilar utrustade med dubbdäck på vägarnas beläggning. Dvs man bör förbjuda dubbdäck eller beskatta dom mer för att bära kostnaderna för det ökade slitaget.
Men det hela artikeln handlar om är att vägarnas överbyggnad bryts och deformeras av den tunga trafiken. Gäller inte nyare vägar som är bygds för att klara detta, men många gamla vägar vars tekniska livslängd är förbi
Men du har troligen rätt John, vad kan jag om vägars uppbyggnad och nedbrytning efter att ha jobbat med detta sedan slutet av 90-talet.

Uppdaterat: 2021-12-07 08:18

John, du kan börja med att lösa den här gamla VTI rapporten, Den tunga trafikens betydelse för vägens nedbrytning

http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:669720/FULLTEXT01.pdf

Uppdaterat: 2021-12-07 08:25

Tack och lov för att vi har en vägingenjör på forumet! Klara svar från Guran.

Uppdaterat: 2021-12-16 17:50
Power to the people
Grosser skrev:

Tack och lov för att vi har en vägingenjör på forumet! Klara svar från Guran.

+100

Uppdaterat: 2021-12-16 18:28
Grosser skrev:

Tack och lov för att vi har en vägingenjör på forumet! Klara svar från Guran.

Och alla är 100 % säkra på att det enbart är den tunga trafiken som är boven och att det absolut inget har med personbilars viktökning att göra? Trafikverket skriver dock kort och gott skriver att slitaget bl a beror på "...en utveckling mot allt högre fordonsvikter".

Uppdaterat: 2022-01-02 23:27
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Grosser skrev:
Tack och lov för att vi har en vägingenjör på forumet! Klara svar från Guran.

Och alla är 100 % säkra på att det enbart är den tunga trafiken som är boven och att det absolut inget har med personbilars viktökning att göra? Trafikverket skriver dock kort och gott skriver att slitaget bl a beror på "...en utveckling mot allt högre fordonsvikter".

Och du har fortfarande tydligen inte sett på Lena Erixon när hon förklarar detta.
Men fortsätt gärna tro det du vill, för du är fullständigt faktaresistent mot sådant som inte passar in i din ideologiska övertygelse.

Uppdaterat: 2022-01-02 23:44
Guran skrev:

Och du har fortfarande tydligen inte sett på Lena Erixon när hon förklarar detta.
Men fortsätt gärna tro det du vill, för du är fullständigt faktaresistent mot sådant som inte passar in i din ideologiska övertygelse.

Nej, det har jag tydligen missat, men det har man även gjort på
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20211201/allt-tyngre-bilar-leder-till-kostsamt-vagslitage/ för där står bl a att "Tunga suvar och elbilar sliter mer på vägnätet än beräknat".

Och Bruno van Zeebroeck från belgiska forskningsbyrån Trafik & Mobilitet har tydligen även han fel när han säger att "Forskning visar att elbilar orsakar extra slitage på grund av sin vikt".

Se https://www.bytbil.com/nyheter/ny-forskning-elbilar-sliter-mer-pa-vagarna-19571

Uppdaterat: 2022-01-03 00:15
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Guran skrev:
Och du har fortfarande tydligen inte sett på Lena Erixon när hon förklarar detta.
Men fortsätt gärna tro det du vill, för du är fullständigt faktaresistent mot sådant som inte passar in i din ideologiska övertygelse.

Nej, det har jag tydligen missat, men det har man även gjort på
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20211201/allt-tyngre-bilar-leder-till-kostsamt-vagslitage/ för där står bl a att "Tunga suvar och elbilar sliter mer på vägnätet än beräknat".

Självklart vinklar journalisterna fakta för att få klick.
Som jag skrivit tidigare, personbilar med dubbdäck sliter på beläggningen.
Tunga trafiken bryter ner hela vägens överbyggnad. Och det är den nedbrytningen TRV snackar om och som är kostsamt då man måste bygga om hela vägen och inte bara fixa till slitlagret (asfalten) på vägen, det kallas beläggningsunderhåll och är nått helt annat kostnadsmässigt än det som nu är fallet.
Jag sa till dig att läsa på i bla. Den VTI rapport om den tunga trafikens nedbrytning av vägöverbygnader som jag länkade tidigare.

Uppdaterat: 2022-01-03 00:16
Guran skrev:

Självklart vinklar journalisterna fakta för att få klick.
Som jag skrivit tidigare, personbilar med dubbdäck sliter på beläggningen.

Du menar alltså att allt tyngre personbilar inte alls har med saken att göra, utan enbart om de har dubbdäck eller ej. Är det rätt uppfattat?

Och Bruno van Zeebroeck från belgiska forskningsbyrån Trafik & Mobilitet har tydligen fel även han när han säger att "Forskning visar att elbilar orsakar extra slitage på grund av sin vikt".

Se https://www.bytbil.com/nyheter/ny-forskning-elbilar-sliter-mer-pa-vagarna-19571

Uppdaterat: 2022-01-03 00:24
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Guran skrev:
Självklart vinklar journalisterna fakta för att få klick.
Som jag skrivit tidigare, personbilar med dubbdäck sliter på beläggningen.

Du menar alltså att allt tyngre personbilar inte alls har med saken att göra, utan enbart om de har dubbdäck eller ej. Är det rätt uppfattat?
Och Bruno van Zeebroeck från belgiska forskningsbyrån Trafik & Mobilitet har tydligen fel även han när han säger att "Forskning visar att elbilar orsakar extra slitage på grund av sin vikt".
Se https://www.bytbil.com/nyheter/ny-forskning-elbilar-sliter-mer-pa-vagarna-19571

Jag menar att du är fullkomligt faktaresistent är nu är ute på ett område du inte kan något som helst om.
Det det ursprungligen handlade om som Trv presenterade var att vägarna bryts ned av den allt tyngre tunga trafiken.
Att slitlagret slits av tyngre bilar är inte vad Trafikverket visade till i sin presskonferens om det ökade behovet för att bygga om befintliga vägar som deformerats av tunga fordon, märk inte 2-3 ton tunga SUV utan upp till 74 ton tunga ekipage.

Men fortsätt gärna ditt googlande. Du lär säkert lika mycket med några tryckningar som 30 år inom yrket har gett.
Jag har bett dig att googla på vägars nedbrytning pga av den tunga trafiken
VTI har engelska del forskning om detta

Uppdaterat: 2022-01-03 00:33
Guran skrev:

Jag menar att du är fullkomligt faktaresistent är nu är ute på ett område du inte kan något som helst om.
Det det ursprungligen handlade om som Trv presenterade var att vägarna bryts ned av den allt tyngre tunga trafiken.
Att slitlagret slits av tyngre bilar är inte vad Trafikverket visade till i sin presskonferens om det ökade behovet för att bygga om befintliga vägar som deformerats av tunga fordon, märk inte 2-3 ton tunga SUV utan upp till 74 ton tunga ekipage.

Nu var ju ursprungsfrågan om påståendet stämmer om "Bilarna blir allt tyngre – sliter på vägarna" och inte om och hur tung trafik sliter eller ej! Har du läst artikeln här på ViB?

Enligt Guran har jag, ViB, Mestmotor och Bruno van Zeebroeck från belgiska forskningsbyrån Trafik & Mobilitet, fel om att de allt tyngre personbilarna (även utan dubbdäck) även de har en ökande påverkan.

När Trafikverket i sitt förslag på en ny nationell transportinfrastrukturplan för perioden 2022–2033, skriver att "..en utveckling mot allt högre fordonsvikter" utan att i sammanhanget direkt förklara vilka fordon det är man menar eller inte menar, är det ju öppet för tolkning.

Uppdaterat: 2022-01-03 01:24
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

"Heavier electric cars wear out roads faster"

https://www.brusselstimes.com/belgium/61738/heavier-electric-cars-wear-out-roads-faster

Uppdaterat: 2022-01-03 01:18
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Så bra John
Nu har du blivit expert inom vägteknologi också.
Du har tydligen, din vana trogen, inte bemödat dig läsa de länkar jag skickat som beskriver hur en väg bryts ned.
Du har heller inte sett på tidigare länkad presskonferens där Lena Erixon beskriver problemet.
Och John hon är generaldirektör för Trafikverket och vet ganska väl vad hon pratar om.
Men så klart reportrarna på ViB och Mest motor, samt du är självklart betydligt kunnigare i detta ämne
En sista info till dig är detta
Förhållandet mellan påkänningen på en vägkropp är följande
1 standardaxel (ja du kan googla standardaxel) på en tung bil, motsvarar påkänningen från 100.000 personbilsaxlar.

Så nu ägnar jag ingen mer energi på detta då du oavsett inte förstår ett jota av orsaken till och ressursbehovet Trafikverket står inför med det stora nedbrutna Vägkapitalet som måste byggas om .

Uppdaterat: 2022-01-03 08:02
John2008 skrev:

"Heavier electric cars wear out roads faster"
https://www.brusselstimes.com/belgium/61738/heavier-electric-cars-wear-out-roads-faster

Fast läser man artikeln så sägs det ju att det behövs mer forskning inom detta område för att säkerställa om det verkligen förhåller sig på det viset, och i så fall om det rent av rör sig om en promille-påverkan.

Sen bör man kanske också jämföra om vi har samma typ av underarbete på våra vägar då vi har tjälen att ta med i beräkningen, och har vi samma typ av asfalt som i Belgien?

De menar att man kan se framför fartkameror där folk ofta bromsar att asfalten påverkats likaså vid avfarter, vet inte om jag tänkt på om det ser ut så i Sverige med, vi har iofs en ganska grov asfalt som kanske är lite tåligare än den söderut.

Står även att Norge funderar att införa en extra skatt på elbilar pga deras större tyngd, kommer med största sannolikhet att införas även i Sverige då tillräckligt många gått över till elbilar, pengarna ska ju in till staten på det ena eller andra sättet.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Prestigelös skrev:

Står även att Norge funderar att införa en extra skatt på elbilar pga deras större tyngd, kommer med största sannolikhet att införas även i Sverige då tillräckligt många gått över till elbilar, pengarna ska ju in till staten på det ena eller andra sättet.

Fast alla elbilar väger ju inte mer än motsvarande fossilbil så den skatten vore ju lite märklig hur man ska ta ut den iså fall? Ska varje elbil räknas mot en motsvarande referensbil och sen en skatt per kilo extra? Nä, det tror jag inte är nåt som kommer landa in i realiteten att det kommer en skatt just för den extra vikten. Men att elbilar kommer skattas mer än idag när fler gått över, helt klart kommer det att ske. Däremot är jag ju övertygad om att skillnaden i kost mellan att köra elbil och fossilt kommer bestå eller bara öka, så de fossilbilister som gottar sig åt att det blir dyrare att åka elbil ska nog inte skratta för högt, alla höjningar som sker på elbilssidan kommer bli minst lika stora på fossilsidan.

Uppdaterat: 2022-01-03 14:13

När det gäller beskattning ät påhittigheten enorm, man ska inte förvånas över något där.
Men jag tror att km-skatten kommer att införas ganska snart, hur den utformas är nog inte klart, men säkert blir det en fast del kopplat till respektive fordon och en rörlig del som kopplas till befintlighet.
Då kommer man tillrätta med olika fordons eventuella slitage på vägarna och man kan få en utjämning av kostnaden för förflyttning i tätort och på vischan.
Det ger också en möjlighet att styra trafikflödet på de vägar man vill just genom kostnadsdifferens.

Uppdaterat: 2022-01-03 14:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast det är ju som Guran påpekar, att man i det här fallet gör skillnad mellan vägbeläggning och vägöverbyggnad.

Uppdaterat: 2022-01-03 15:17

Nu handlar det inte om att komma med ny kunskap i länkar som hittills presenterats, utan om att bekräfta en egen normativ hållning och vidmakthålla ett extremistiskt perspektiv. Det är därför som vissa fanatiker aldrig öppnar länkar. Ja, de läser inte ens sina egna "källor" heller. Men för att slippa de vanliga anklagelserna om klimat- och gudsförnekare och dessutom bespara en viss herre tio dagars intensivt godtyckligt googlande på irrelevanta länkar (som brukar bli fallet) tänkte jag testa att googla själv...,

Som Guran är inne på är det stor skillnad mellan toppbeläggning och deformation av väg. Vad gäller toppbeläggningen känner jag sedan tidigare trådar till lite grann, där framförallt andel dubbdäck, fordonssammansättning, hastighet, andel dubbdäck (samt dess vikt och var de sitter monterade) samt tjäle, fuktig väg etc påverkar. VTI har en klassning för detta som kallas för SPS-tal som man med fördel kan läsa in sig på. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:669869/FULLTEXT01.pdf

Ifråga om deformation tycks det dock vara ett mer komplext område. Efter en snabb googling på sökningen "deformation av vägstruktur" hittade jag som första träff ett intressant examensarbete från Chalmers Tekniska högskola med utgivningsår 2007. Där har studenterna gjort en jämförelse mellan tre olika modeller inom området (med utgångspunkt i triaxialförsök). Här kan man faktiskt se att det saknas ordentliga och fullständiga modeller för att göra bra beräkningar inom området, och att problemet tycks vara beroende av flera olika variabler än fordonens massa i sig (som påstås i tråden). Guran kan säkert uppdatera oss på hur det ser ut och om man har gjort några nya framsteg sedan denna litteraturstudie genomfördes.

https://odr.chalmers.se/bitstream/20.500.12380/40289/1/40289.pdf

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-03 20:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Guran får rätta mig men en faktor som ingår vid beräkning av vägkonstruktion är andel tung trafik. Om den tunga trafiken ökar mer än prognosen blir överbyggnaden utsatt för överbelastning och således utmattning.
Så det är ju inte konstigt ifall en ökning av tunga transporter ökar vägslitaget.

Uppdaterat: 2022-01-03 21:42

AL. Om du vill förkovra dig lite så har du här en eminenta snart 20 år gamla handboken ”Bära eller brista”. Det räcker att läsa sidan 5-14 som beskriver orsaken till en vägs slitage och nedbrytning på enkelt och lättförståeligt sätt även för en lekman.
https://asfaltskolan.se/wp-content/uploads/Dokument/Bara_eller_Brista-1.pdf

Uppdaterat: 2022-01-03 21:47
Axa skrev:

Guran får rätta mig men en faktor som ingår vid beräkning av vägkonstruktion är andel tung trafik. Om den tunga trafiken ökar mer än prognosen blir överbyggnaden utsatt för överbelastning och således utmattning.
Så det är ju inte konstigt ifall en ökning av tunga transporter ökar vägslitaget.

Exakt, det är endast den tunga trafiken som används för beräkningen. Och de gamla vägarna som nu förfaller är inte på något vis dimensionerande för varesig antalet tunga fordon och deras nu mer höga totalvikt.
Totala trafiken används för slitlagret (översta asfaltlagret) hårdhet på bitumen och slitstyrkan på stenen.

https://asfaltboken.se/stenmaterial/

Om det kan du läsa här, det är som sagt inte bara att blanda ihop lite bitumen och krossat berg.
Troligen ger den lite mer kött på benen än en Belgisk studie.

Uppdaterat: 2022-01-03 21:56
A.L skrev:

Nu handlar det inte om att komma med ny kunskap i länkar som hittills presenterats, utan om att bekräfta en egen normativ hållning och vidmakthålla ett extremistiskt perspektiv. Det är därför som vissa fanatiker aldrig öppnar länkar. Ja, de läser inte ens sina egna "källor" heller.

AL, nu är du ju helt ute och cyklar! Det jag ville ha svar på i detta sammanhang är om påståendet stämmer i den aktuella artikeln "Bilarna blir allt tyngre – sliter på vägarna" och inte om och hur tunga fordon (lastbilar) sliter, för det är välkänt sedan länge att de står för det allra mesta av slitaget.

Jag hävdar egentligen inget alls här mer än att Trafikverket i en ny nationell transportinfrastrukturplan för perioden 2022–2033 faktiskt skriver att "..en utveckling mot allt högre fordonsvikter" ger ökat slitage och utan att beskriva vad det är man avser för fordon. Man kan alltså tolka det som att de ökande vikterna på personbilar också påverkar det ökade slitaget och att vägarna därför kostar mer att underhålla.

Det vore bra om Erik Söderholm på ViB som skrivit artikeln, kan kommentera här i tråden.

Uppdaterat: 2022-01-05 02:12
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John
Och jag har försökt förklara för dig att när Trafikverket pratar om högre fordonsvikter så är det den tunga trafiken det handlar om.
Det är den tunga trafiken som ligger till grund för alla beräkningar av återstående livslängd i en väg. Även så används endast den tunga trafiken för att dimensionera en vägöverbygnad.
Detta är så klart självklarheter för Trafikverket och branschkunninga, inte för en reporter som kopplar det till att personbilarnas har ökat ett par tre hundra kilo.

Har du läst dokumenten jag länkat, eller sett på Lena Erixon som beskriver detta i presskonferensen ???

Här kan du läsa hela planen
http://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1615267/FULLTEXT01.pdf

Uppdaterat: 2022-01-05 07:55
John2008 skrev:

A.L skrev:

AL, nu är du ju helt ute och cyklar! Det jag ville ha svar på i detta sammanhang är om påståendet stämmer i den aktuella artikeln "Bilarna blir allt tyngre – sliter på vägarna" och inte om och hur tunga fordon (lastbilar) sliter, för det är välkänt sedan länge att de står för det allra mesta av slitaget.
Jag hävdar egentligen inget alls här mer än att Trafikverket i en ny nationell transportinfrastrukturplan för perioden 2022–2033 faktiskt skriver att "..en utveckling mot allt högre fordonsvikter" ger ökat slitage och utan att beskriva vad det är man avser för fordon. Man kan alltså tolka det som att de ökande vikterna på personbilar också påverkar det ökade slitaget och att vägarna därför kostar mer att underhålla.
Det vore bra om Erik Söderholm på ViB som skrivit artikeln, kan kommentera här i tråden.

Problemet med dig John är att du är så ivrig att bekräfta din egen normativa ståndpunkt (med idogt googlande) att du helt blundar för vad det står i både länkar (både dina egna som andras), vad vetenskaplig teori säger (som du konsekvent vägrar att sätta dig in i) som vad en person som arbetar med vägkonstruktion professionellt förklarar (uppenbarligen även det för döva öron). Ja du kommer ju inte ens ihåg vad du har skrivit och drivit för ståndpunkt i denna tråd. Du tolkar skriver du, och det är för all del riktigt att du lyssnar på det som du vill höra. Men att tolka på tvärs med etablerad teoribildning, vetenskapliga bevis eller matematiska lagar gör att diskussionerna med dig många gånger både blir menings- som ändlösa. Det är ju tyvärr ett återkommande tema hos dig, oavsett tråd och ämne.

https://www.youtube.com/watch?v=e4oq2unNoHo

5+5=28976? Ett tips (som många naturvetare känner till) är att fråga dig själv om svaret du googlar fram är rimligt - och att försöka arbeta någorlunda objektivt. På så vis slipper folk (och inte minst jag själv som tragglat allt mellan himmel och jord med dig genom åren) förklara det som redan är känt.

Ifråga om vägslitage står det allra mesta i länkarna som du (och även jag som inte är mer insatt än någon annan i området)) fått. Så tyvärr måste du överge ideologin och extremismen (om SUV:ar etc) och inse fakta här.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-05 19:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Guran skrev:

Och jag har försökt förklara för dig att när Trafikverket pratar om högre fordonsvikter så är det den tunga trafiken det handlar om.

Nu har jag haft kontakt med en person på Trafikverket och fått helt klart för mig att det ökande slitaget beror på de tunga fordonen (med totalvikt över 3,5 ton) och då främst lastbilar. Men glöm inte att jag faktiskt aldrig i denna fråga skrivit att "så här är det och det är sanningen", även om en del inbillar sig det och börjar raljera.

Artikeln "Bilarna blir allt tyngre – sliter på vägarna" på ViB är alltså en feltolkning av "högre fordonsvikter" för de allt tyngre personbilarna har tydligen inget med saken att göra.

Jag tycker inte att det skadar att dubbelkolla saker och ting som jag gjorde i detta fall, men tyvärr är många personer generellt dåliga på det och fortsätter hävda "fakta", trots att det finns uppgifter som visar på något annat. Och det gäller t ex herren med det kort namnet som svarat mig ovanför detta inlägg. = )

Uppdaterat: 2022-01-13 00:30
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Först tänkte jag: Hoppsan! Men sen blev det lite återgång till det "normala"...

Uppdaterat: 2022-01-13 06:54