Vi Bilägares forum

Uniti kämpar för överlevnad: "Konkursen är nära"

Uniti kämpar för överlevnad: "Konkursen är nära"

Svenska elbilsföretaget ber återigen folk att öppna plånböckerna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-06 09:12

Kommentarer

Hela det där bolaget osar väl studentikos hobbyverksamhet på typ chalmers eller KTH, där de bygger solcellsbilar som andra universtitet och högskolor sedan tävlar i.

Detta bolag har noll framtid, hur skall de kunna konkurrera med de kinesiska bilarna som kan privatleasas för under 2000kr? Dacia Spring lär ju bli ännu billigare, vem väljer då en Uniti med 12kW batteri och räckvidd i bästa fall på 5-7 mil.

Uppdaterat: 2021-12-06 09:37

Det här är ju ett fordon som vore perfekt i tätortsmiljö, ett fordon som skulle kunna komma upp i nivå med elsparkcyklar i antal och brukande!
Men om det här skull bli något annat än en obetydlig parentes måste den få ungefär samma utveckling som Ford T på sin tid. Den började som en billig bil. men sjönk alltmer i pris så den när priset var som lägst inte kostade mycket mer än en cykel.
En Uniti får inte kosta över 40000:- och kunde man hålla det priset hade den haft en framtid.

Uppdaterat: 2021-12-06 09:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Marknaden har redan sprungit ifrån dem. Nu finns Dacia Spring - som rymmer två vuxna och två barn, och till ett lägre pris.
Finns även 4-sitsiga elbilar på begagnatmarknaden till lägre pris än vad en ny Uniti skulle kosta.
Uniti är inget som jag skulle investera i. Jag har aldrig trott på konceptet.

Uppdaterat: 2021-12-06 09:57

Många tomma löften från dem, ändring av planer gång efter gång. Vad de har haft i planerna sista tiden är import av en kinesisk tvåsitsig bil och sälja den under eget varumärke. Som om den ska kunna konkurrera med Dacia Spring? Detta samtidigt som vd och talesperson Lewis Horne lämnat Sverige sedan i somras och är ute på jordenruntsegling.

Uppdaterat: 2021-12-06 10:39

Nåja, det finns säkert billiga kinesiska elbilar som kan priskonkurrera med Spring, men frågan är väl om det är någon mening med det.
Ska man ha små låtsasbilar för tätort måste de vara så billiga att det finns en anledning att köpa dem och det är väl där Uniti hör hemma och den klarar väl allt utom priset.tt
Jag tror nog att de flesta vill ha riktiga elbilar och därför tror jag inte heller att Spring blir någon storsäljare.

Uppdaterat: 2021-12-06 10:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

VD:n verkar inte ha rätt fokus, jordenruntsegling tajmar lite dåligt när bolaget länge har varit skakigt. Nej stoppa blödningen av pengar. Mina får de inte i alla fall. Förutom de de redan har erhållit från Vinnova(skattepengar)

Uppdaterat: 2021-12-06 14:51

Det finns redan en hel del billiga elfordon för enkel framkomlighet: elspark, elcyklar och det finns även eldrivna mopedbilar.
Därtill finns snart billiga elbilar såsom nämnts ovan.
Har svårt att tro att denna har plats i konkurrensen.

Uppdaterat: 2021-12-06 19:29

Vill man ha en liten eldriven stadsbil (mopedbil) så finns Citroën AMI för EUR 7000.

Uppdaterat: 2021-12-06 22:05

I en artikel på ViB från 14/10-2019 heter det att "Den gräsrotsfinansierade elbilen går nu att köpa med leverans i mitten av nästa år".

https://www.vibilagare.se/nyheter/pris-pa-svenska-uniti-one

Uppdaterat: 2021-12-07 00:17
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Dacia Spring var den 4:e mest sålda batteribilen på den europeiska marknaden i Oktober, och det trots att den inte säljs norr om Danmark än. I Sydeuropa är kunderna som tokiga efter den.
Så, den är redan en storsäljare.
https://cleantechnica.com/2021/11/30/13-of-auto-sales-in-europe-were-fully-electric-vehicles-in-october/

Uppdaterat: 2021-12-07 12:37