Vi Bilägares forum

Provkörning: Renault Megane E-Tech Electric (2021)

Provkörning: Renault Megane E-Tech Electric (2021)

Renault undertecknade aldrig COP26-avtalet – men det hindrar inte tillverkaren att presentera en ny generation av Golfklassaren Megane som elbil. Vi provkör.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-04 06:20

Kommentarer

Varför förstör man sina bra modeller, genom att göra dem högre? Dessa 5 cm eller vad det nu handlar om, är bara så dåligt.. det blir inget bättre av att bygga bilarna högre som SUV. Man behöver inte heller göra dem "sportbils låga".. bara bygg en vanlig bil på ca 1,5 meter så ordnar det sig. De plana bagageutrymmet försvinner och man får dessa "djupa" lådor .. jag avskyr dem. Antagligen en produkt av att bilen skall vara högre, gör om .. gör rätt. Vi vill ha tillbaka praktiska och stora bagageutrymmen igen, bort med "golvbrunnen" (lådorna).

Uppdaterat: 2021-12-05 07:21

hx30 - denna bil är enligt de specar jag hittat på nätet 1,50 m hög (ev 1,48) vilket knappast kan betraktas som högt - det är om jag inte minns fel runt 5 cm lägre än en Golf SV. Dessa mindre bilar brukar må bra utrymmesmässigt av att vara en aning högre vilket säkert gäller även denna.

Uppdaterat: 2021-12-05 09:22
Pi skrev:

hx30 - denna bil är enligt de specar jag hittat på nätet 1,50 m hög (ev 1,48) vilket knappast kan betraktas som högt - det är om jag inte minns fel runt 5 cm lägre än en Golf SV. Dessa mindre bilar brukar må bra utrymmesmässigt av att vara en aning högre vilket säkert gäller även denna.

Han jämför nog med sin bakhjulsdrivna Leaf den gode hx30. Det är svårt det här med fantasi och verklighet för vissa.

Uppdaterat: 2021-12-05 10:49

Tvärtom uppskattas bilar som är lite högre, men utan att vara typiska SUV, som t.ex. Golf Plus, Venga, m.fl.
Lätt att kliva i/ur och rymliga för sin längd.
Om man prompt vill sitta lågt finns ju massor av andra bilar.

Uppdaterat: 2021-12-05 13:24
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Tvärtom uppskattas bilar som är lite högre, men utan att vara typiska SUV, som t.ex. Golf Plus, Venga, m.fl.
Lätt att kliva i/ur och rymliga för sin längd.
Om man prompt vill sitta lågt finns ju massor av andra bilar.

En liten och rymlig MPV är också Toyota Verso-S, byggd på gamla Yaris . En högbyggd 4-meters bil liknande den klassiska damskon, dvs liten utanpå och stor invändig. Tyvärr försvann den från svenska Toyota efter bara ett par år. Det sägs att fabriken skadades allvarligt i japanska tsunamin, och att produktionen kom igång efteråt för långsamt.

Uppdaterat: 2021-12-05 14:16

Men varför 20 tums hjul???

Uppdaterat: 2021-12-06 11:01

Jag hade en jazz, den hade små hjul för att vara en MPV. De förstör dagens bilmodeller, med plast och dålig sikt mm, allt blir sämre och ovanpå det högre förbrukning.

Uppdaterat: 2021-12-06 11:03
hx30 skrev:

Men varför 20 tums hjul???

Man kan välja mellan 18 tum och 20 tum, vad jag kan hitta.
Annars är väl 16 tum vanligast idag.

Uppdaterat: 2021-12-06 19:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Man kan välja mellan 18 tum och 20 tum, vad jag kan hitta.
Annars är väl 16 tum vanligast idag.

Det vet i fasiken om 16 tum är vanligast idag. Kollar man över hela bredden på bilklasser tror jag 18 är vanligast idag som snittfälgen på nya bilar faktiskt. Möjligtvis 17, men absolut inte 16 tum. Kan såklart ha fel, men tror det är större än man tror.
Handlar såklart mycket om design och proportioner, min bil har 19-tum som standard men det ser för smått ut, så jag valde till 20 tumsfälgarna och då blir det en helt annan bil. Självklart mycket pga. att det är en snyggare fälg till helheten med.

Uppdaterat: 2021-12-06 23:10

Henrik, jo det stämmer, bilar i C-klassen (Golf, Ceed osv.) har oftast 16" som standard även om många kunder lägger till 17".
Men jag vet att det finns kunder som vill byta 17" till 16" på en lagerbil som de är spekulant på!

Uppdaterat: 2021-12-07 09:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, jag tänkte på Golfklassen, större bilar har förstås större hjul. En ny XC90 med 16-tum skulle se konstigt ut.
Man kan se enstaka äldre S80 med 15-tum, men det ser lite löjligt ut. Sextitals USA-bilar hade 14, och min Hillman har 13, fast de är i 82-profil... Riktigt sportiga bilar hade 70-profil på den tiden, som t.ex. Miura: 215/70-15. Wow...
https://autodius.com/wp-content/uploads/2019/08/1970-lamborghini-miura-p400-s.jpg

Mercan jag hade, använde 205/55-16, samma som på frugans C4 och 308:an jag har nu. Sen finns förstås 17 och 18 till dem, det kan se snyggare ut, men.. jag föredrar komforten.

Uppdaterat: 2021-12-07 09:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Stora fälgar är snyggt och fräckt, säger Guran. Buller och stötighet? Äh vadå, vill man va fin så får man lida pin...

Uppdaterat: 2021-12-07 09:53

40-talisten, Ja jag har ingen Toyota som bullrar och dånar oavsett däck. så 20" med 45 profil har funkat bra. Näst bil får små 19" däck med 55 profil.
Och ja, det är snyggt till rimlig nivå, vilket jag värdesätter med på mina bilar och md ett bra chassie så blir det varken bullrigare eller speciellt stötigt.
Men du kanske aldrig prövat utan endast sitter och "gubbgissar" :)

Uppdaterat: 2021-12-07 10:59