Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Hur är bakhjulsdrivna elbilars vinteregenskaper?

Bilfrågan: Hur är bakhjulsdrivna elbilars vinteregenskaper?

"Hur beter de sig vid normal körning under svensk vintertid?" Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-03 07:00

Kommentarer

Elmotor (-er) innebär en "omställning"- speciellt om enbart elmotor bak.
Drivna (skickliga/erfarna) förare kommer att klara detta bra - men, sannolikt inte, mindre skickliga/erfarna förare.
Det som kommer att "rädda" ett antal förare - speciellt de med bakhjulsdrivna bilar - är om bilen har "hårt" ställd ESP, dvs ESP som griper in tidigt vid sladd. ESP kan dock inte "rädda" vid framvagnssladd - då bilen går "rakt fram". En framhjulsdriven bil kan i detta läge "dra" bilen "rätt".
En annan egenhet med elmotorer är dess omedelbara och höga startmoment/momentökning, dvs den fördröjning om 30-80 millisekunder som finns hos förbränningsmotorer, existerar inte hos elbilar, vilket är positivt vid acceleration (Tesla), men ger problem vid vinterkörning - förutom vid ett driftfall - med el(bak)/förbränningsmotor (fram): aggressiv körning på hal, krokig väg: elmotor driver ut bakände vid gaspådrag - förbränningsmotor (något senare) parerar automatiskt.

Det är lite oroande att ViB:s "biltestare", som förväntas vara erfarna/skickliga, inte kunnat "reda ut" detta. Det finns risk för ett antal "onödiga" olyckor under vintern.

Tips: tillverkarna kan lägga in fördröjning vid gaspådrag - vi pratar millisekunder.

Uppdaterat: 2021-12-03 08:14

Har du ö h t kört "aktiv" körning på halt underlag, Tjalle ? Och tappat greppet på framhjulen (understyrning) på en framhjulsdriven bil med vanliga "Svensson-däck" ? Tror att väldigt få lyckas gasa sig ur den situationen när bilen plogar framåt över framhjulen. Det gäller liksom att få grepp hos framhjulen först. Sen har ju alla nyare bilar nån form av antisladd-system så gamla "sanningar" är inte längre sanningar.

Uppdaterat: 2021-12-03 09:46

ja, jag har kört "aktiv" körning med: framhjulsdrivning, bakhjusdrivning, AWD och hybrid med el bak och IC fram. På is, snö, grus och asfalt.
Jag har tappat greppet på framhjulen - tack och lov utan att köra på något, då jag haft marginal. Med skilda däckstyper.
ESP är anti-sladd.
Jag pratar inte om gamla sanningar - jag pratar om dagens realiteter - med eller utan ESP.

Uppdaterat: 2021-12-03 10:17

Min Leaf har 200+ hk på bakhjulen, vid acceleration i höstas på våt vägbana började det sladda.. inte roligt, slog på ECO läget igen för att hindra så mycket acceleration. Jag tycker framhjulsdrift är säkrare, vid hjulspinn i alla fall. Nu på vintern har jag inte vågat testa så mycket, Leaf känns tung och jag vill inte flyga ner i diket.

Uppdaterat: 2021-12-03 10:28

Den elbil jag kommer köpa kommer nog att ha mindre hästkrafter och helst framhjulsdrift. Även om jag tycker att Leaf's ESP gick in snabbt, vad det ganska obehagligt.. och vill inte tänka på vad som hade hänt om det varit halare eller vinter.

Uppdaterat: 2021-12-03 10:34

Tjalle - då borde du också inse att en vanlig Svensson knappast kan "gasa" (dra) sig ur ett framhjulssläpp på en framhjulsdriven bil. Jodå - jag vet att antisladd heter ESP. Men just antisladd-systemet är ju till för att hjälpa just "vanliga" förare att hamna i besvärliga och farliga situationer så långt det går. Med jämn viktfördelning tror jag faktiskt inte att bakhjulsdrivna elbilar är speciellt mycket farligare än framhjulsdrivna i halt väglag - med ett väl kalibrerat antisladd-system kanske jag skall tillägga.

Uppdaterat: 2021-12-03 10:43
hx30 skrev:

Min Leaf har 200+ hk på bakhjulen, vid acceleration i höstas på våt vägbana började det sladda.. inte roligt, slog på ECO läget igen för att hindra så mycket acceleration. Jag tycker framhjulsdrift är säkrare, vid hjulspinn i alla fall. Nu på vintern har jag inte vågat testa så mycket, Leaf känns tung och jag vill inte flyga ner i diket.

Ja jäklar, du måste ha världens enda bakhjulsdrivna version av den framhjulsdrivna Nissan Leaf.
Nej du, du kör väl forfarande runt i din Octavia och bara i din vildaste fantasi som den där Leafen existerar.

Uppdaterat: 2021-12-03 11:11
Tjalle skrev:

ja, jag har kört "aktiv" körning med: framhjulsdrivning, bakhjusdrivning, AWD och hybrid med el bak och IC fram. På is, snö, grus och asfalt.
Jag har tappat greppet på framhjulen - tack och lov utan att köra på något, då jag haft marginal. Med skilda däckstyper.
ESP är anti-sladd.
Jag pratar inte om gamla sanningar - jag pratar om dagens realiteter - med eller utan ESP.

Ett antisladdsystem är även verksamt på bakhjulen och vid understyrning. Funktionen är då att bromsa innerhjulet, samt i bland, även delar av framhjulen för att snabbare ta ner farten (med lägre hastighet återfår man styrförmågan).

En ganska svår avvägning vid utvecklandet av ESP är hur mycket däcken skall styra och hur mycket de skall bromsa (samt kombinationen av de båda, med broms på rätt hjul bygger man också upp ett motverkande moment vilket gör att sladden motarbetas). Hårt bromsande bilar häver förvisso sladden snabbt vid god friktion, men är då samtidigt i princip helt omöjliga att styra (enligt friktionscirkelns lagar). Ett mer förlåtande antisladd (exempelvis det egenutvecklade som satt i Volvos P2-bilar) bromsar försiktigare men kväver inte sladden lika snabbt. P2x gick därför att köra fortare på en avlyst snöig bana med systemet aktivt än utan - något som knappast är fallet med dagens bilar.

Men åter: Understyr en framhjulsdriven bil så bromsar ESP bakhjulen och trotteln går mjukare (för att begränsa hjulspinn). Funktionen är ungefär på samma sätt som alla er som testat att "rycka i kryckan" när bilarna understyr - fast nu mer förfinad.

Det finns alltid begränsat med friktion att spela med. Däcket skall både bromsa och styra. Därför har man ibland längre stoppsträcka med ABS än utan och därför kan man också snurra runt med en bil som är utrustad med ESP. Avgörande för när detta inträffar är hastigheten och däckens friktion, drivsystemets utformning är inte längre av lika stor betydelse.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-03 11:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Gamla sanningar om hur man ska bete sig i halka är inte mycket värda när bilarna har helt annan viktfördelning än tidigare och när gaspedalen är kopplad via en massa filter och beräkningar.
Min MB går att acceptera beteendet i med elektroniska säkerhetssystem inkopplade, men utan dem är den kass. Man kan få snabb reaktion på att man gasar, men inte på att man släpper gasen. Då är turbomotor, automatlåda och programmering inte ens vänner längre.
Även med ESP så kan bilen försöka kasta en av vägen ibland. Det känns som att den somnar till för att vakna med ett ryck.

Uppdaterat: 2021-12-03 11:47

Är det inte Bosch-systemet i MB längre? Där finns det en funktionalitet som skall hjälpa vid motorbroms (genom att snabbt öka gasen för att motverka avdriften via bromsmomentet som uppstår kontra de frirullande framhjulen). Så var det i alla fall tidigare. Man kan ju ha tagit bort det på nyare bilar.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-03 12:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
hx30 skrev:

Min Leaf har 200+ hk på bakhjulen, vid acceleration i höstas på våt vägbana började det sladda.. inte roligt, slog på ECO läget igen för att hindra så mycket acceleration. Jag tycker framhjulsdrift är säkrare, vid hjulspinn i alla fall. Nu på vintern har jag inte vågat testa så mycket, Leaf känns tung och jag vill inte flyga ner i diket.

Med tanke på din otroligt livliga fantasi och förmåga att ljuga och hitta på om det mesta är det ju helt makalöst att du inte är antingen berömd författare eller politiker.....

Uppdaterat: 2021-12-03 12:20

Vi skippar bakhjulsdrivet in min familj numera. Vi har testat det och frugan fixar det inte när det blir lite halt, hon blir kanske för nervös när hon känner att bilen börjar svansa lite och bromsar bort sig. Så bir framhjulsdrivet eller fyrkrafs för oss framöver.

Personligen spelar det mindre roll, men om jag fick välja på bakhjulsdrivet och framhjulsdrivet så väljer jag en framhjulsdriven alla dagar i veckan. Mycket bättre kontroll och kättervillighet vintertid. Den vägkänslan som försvinner sommartid är margniell.

VW:s kommentar om däckslitage är däremot märkligt, upplever att just bakhjulsdrivna elbilar äter däck. Man får vara glad om man kan kämma 2000 mil ur dem.

Uppdaterat: 2021-12-03 14:17

AL,
Det är säkert Bosch som ligger bakom systemet i min bil, men det verkar programmerat av samma sadistiska typer som programmerat växellådan. De kastar in nån slumpvis vald programrad här och där.

lsoderlund,
Hur många bakhjulsdrivna bilar med motsvarande viktfördelning och kraft som VWs elbilar är det du haft problem med snabbslitna däck på?

Rent logiskt så får man en viktförskjutning bakåt när man accelererar och då får man mer tryck mot marken bak vilket gynnar slitaget. Försöker man öka farten med en framhjulsdriven bil strävar krafterna på samma sätt vilket gör att hjulen tappar greppet och slipas mot underlaget.

Uppdaterat: 2021-12-03 15:58

A.L.: ABS/ESP gör stor nytta - utom vid bromsning i "rullgrus" och i djup snö.

Isoderlund: vägkänslan i SAAB 9000 - framhjulsdriven - är inte på något sätt försämrad av framhjulsdrift.
- VW:s kommentar är INTE märklig - man lever på att sälja de produkter som finns på hyllan.

Uppdaterat: 2021-12-03 16:30
L. Mäkinen skrev:

AL,
Det är säkert Bosch som ligger bakom systemet i min bil, men det verkar programmerat av samma sadistiska typer som programmerat växellådan. De kastar in nån slumpvis vald programrad här och där.
lsoderlund,
Hur många bakhjulsdrivna bilar med motsvarande viktfördelning och kraft som VWs elbilar är det du haft problem med snabbslitna däck på?
Rent logiskt så får man en viktförskjutning bakåt när man accelererar och då får man mer tryck mot marken bak vilket gynnar slitaget. Försöker man öka farten med en framhjulsdriven bil strävar krafterna på samma sätt vilket gör att hjulen tappar greppet och slipas mot underlaget.

Det verkar vara som det är ID3 med Bridgestone Turanza som har extremt dålig livslängd. Inte nog med att dom bara har 6mm mönsterdjup som nya, ägarna rapporterar om att dom är nere på 3-4 mm efter 500 mils körning

Uppdaterat: 2021-12-03 17:47
Guran skrev:

hx30 skrev:
Min Leaf har 200+ hk på bakhjulen, vid acceleration i höstas på våt vägbana började det sladda.. inte roligt, slog på ECO läget igen för att hindra så mycket acceleration. Jag tycker framhjulsdrift är säkrare, vid hjulspinn i alla fall. Nu på vintern har jag inte vågat testa så mycket, Leaf känns tung och jag vill inte flyga ner i diket.

Ja jäklar, du måste ha världens enda bakhjulsdrivna version av den framhjulsdrivna Nissan Leaf.
Nej du, du kör väl forfarande runt i din Octavia och bara i din vildaste fantasi som den där Leafen existerar.

Haha! SUVhataren nummer 1 avslöjad!

Uppdaterat: 2021-12-03 17:49
Guran skrev:

hx30 skrev:
Min Leaf har 200+ hk på bakhjulen, vid acceleration i höstas på våt vägbana började det sladda.. inte roligt, slog på ECO läget igen för att hindra så mycket acceleration. Jag tycker framhjulsdrift är säkrare, vid hjulspinn i alla fall. Nu på vintern har jag inte vågat testa så mycket, Leaf känns tung och jag vill inte flyga ner i diket.

Ja jäklar, du måste ha världens enda bakhjulsdrivna version av den framhjulsdrivna Nissan Leaf.
Nej du, du kör väl forfarande runt i din Octavia och bara i din vildaste fantasi som den där Leafen existerar.

Asgarv!!

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-03 20:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Pratade med en för några år sen som "fått sladd" när den åkte iväg från en bensinstation och hamnat på mötande körbana.
Efter några frågor visade det sig att vederbörande inte viste vad en sladd var, utan trodde att sladd var när man trampade på för mycket med en framhjulsdriven bil i halka med snedställda hjul, och den åkte rakt fram.

Uppdaterat: 2021-12-04 11:44

Någon här ovan som troligtvis inte har så mycket erfarenhet av det påstod att elbilens mer direkta respons ställer till det vid vinterkörning kontra fördröjningen i en fossildrivlina. Där måste jag säga att jag anser det vara helt tvärtom, att precisionen i drivlinan på elbilen gör det mycket lättare att smyga igång och iväg t.ex. samt ingen kickdown vid omkörningar i snömodd m.m.
Nu ska det tilläggas att enligt min rätt stora erfarenhet är de flesta nya fossilbilar så bra i sina säkerhetssystem så det är inga problem där heller i de allra flesta fallen, men ska man se en skillnad anser jag att eldrivlinans direkthet och precision är till fördel, inte tvärtom som det skrev ovan. Troligtvis av en fossilbilist...

Uppdaterat: 2021-12-04 12:17
Rikard skrev:

Pratade med en för några år sen som "fått sladd" när den åkte iväg från en bensinstation och hamnat på mötande körbana.
Efter några frågor visade det sig att vederbörande inte viste vad en sladd var, utan trodde att sladd var när man trampade på för mycket med en framhjulsdriven bil i halka med snedställda hjul, och den åkte rakt fram.

Innan du sätter dig på för höga hästar där Rikard, så läser du vid halkinformation från utbildningar m.m. så benämner man det faktiskt som sladd även om det är framhjulen som släpper. Så jag är inte säker på att den personen du försökte få att verka okunnig här var så fel ute som du tänkte....

Uppdaterat: 2021-12-04 12:19

Utbildningar mm får tycka vad de vill.
Sladd är när bakvagnen eller hela bilen åker i sidled, lära ut nått annat är bara dumt.
Men hela vårt samhälle idag är full av dumheter som motsäger fysik och praktik, så jag är inte förvånad.

Uppdaterat: 2021-12-04 14:24

Några kommentarer/förtydligande:
-"sladd" har - som begrepp - funnits under många år och har - i samband med bilar - varit uttryck för oönskad rörelse hos bilen. Som regel bakvagnssladd eller att hela bilen sladdar/glider. Framvagnssladd (bilen "går rakt fram/understyr") existerar, men har historiskt inte omtalats särskilt mycket.

Det finns ingen fysikalisk storhet benämnd "sladd".

IC-drivlina har en inneboende fördröjning - 30-80 millisekunder - vilket kan - speciellt för mindre vana bilförare - vara "bra", då de får extra tid att agera. Elmotorns snabba respons, kräver lite mer av föraren - speciellt vid halka, även om ESP räddar många situationer. Bakhjulsdrift ger lättare en oönskad sidorörelse än framhjulsdrift, och är därmed svårare att häva.

Uppdaterat: 2021-12-04 19:48

Har svårt att tro att bakhjulsdrivna bilar nu plötsligt skulle vara mycket svårare att kontrollera än tidigare. Märkligt nog har det ju körts en hel del bakhjulsdrivet genom åren och fortfarande idag finns ju om inte annat Porsche.

Uppdaterat: 2021-12-04 21:59

Åkte drygt 10 mil i kväll med min BMW 130 från -08.
Det var riktigt snorigt på vägarna då det var -7 så modden återfrusit.
Men bilen är hur snäll som helst, drar man på lite för mycket ur en kurva, rondell, runt en korsning reder bilen ut det direkt. Det går om man vill trampa gasen i botten, det blir ingen angenäm upplevelse, men bilen håller sig kvar på vägen om man bara styr dit man ska.
En drygt 10 år nyare elbil borde fixa det än bättre.

Uppdaterat: 2021-12-04 23:03
Axa skrev:

Har svårt att tro att bakhjulsdrivna bilar nu plötsligt skulle vara mycket svårare att kontrollera än tidigare. Märkligt nog har det ju körts en hel del bakhjulsdrivet genom åren och fortfarande idag finns ju om inte annat Porsche.

Såklart det inte är några problem, men det är väl ännu ett halmstrå att gripa i för de som inte vill tycka om elbilar, att de har hittat nåt mer som de kan tycka är negativt....

Uppdaterat: 2021-12-04 23:32

En stor andel Porsche (911) ägare kör inte på vintern.

Jag hoppas att jag har fel: att vi slipper rubriker om förare med bakhjulsdriven elbil som kört på "något"/av vägen pga bakvagnssladd.
Som jag påpekat tidigare: det går att reducera risken genom att lägga in fördröjning/ "långsam" momentuppbyggnad (c:a 50 mS) vid gaspådrag

Uppdaterat: 2021-12-05 07:27

Tjalla, om du provkör lite olika elbilar så märker du snart att denna fördröjning finns elbilarna i normal- och eco-mode.
Är bara i sportmode som de jag testat blir riktigt hetsiga på gasen.

Uppdaterat: 2021-12-05 09:29

Det är betydligt enklare att göra bra antispinn/antisladdsystem till eldrivning än till avgasbilar. Porsche 911 anses vara en av de bästa bilarna att köra på vintern tack vare viktfördelningen.

Uppdaterat: 2021-12-05 09:33

Det spelar nog inte roll hur lång fördröjning man lägger in på gaspådrag, det viktiga är att ESP reagerar snabbare.

Har sett flera filmer där de försöker provocera fram sladd med de senaste elbilarna, bl.a. från VAG, det är enligt recensenter i princip omöjligt då ESP griper in väldigt tidigt och ”kraftigt”.

Uppdaterat: 2021-12-05 11:23

Dessa fantastiska elbilar och dess evangelister, utan fel och utan brister.

Eller, en fanatiker förnekar sitt bränslevals brister en entusiast accepterar dem.

Lite så är det nu också i debatterna, inte minst på denna sida.
Elnyfrälsta mot fossilstofiler, svart mot vitt, det gråa finns inte längre.
Därmed går också nyanserna i diskussionerna förlorade och intresset för t.ex. ViB:s forum svalnar.

Det går ju lnte att föra en
meningsfull dialog mellan två diametrala extremer, se bara på miljö/klimat-tråden här intill.

Ingen av kombatanterna lyssnar på motargument utan trummar bara in sitt eget budskap till varje pris, resultatet blir en evighetstråd för de två närmast sörjande.

Ett effektivt sätt att ta död på ett bilforum är när kärleken till bilen dött och principer väger tyngre.

Kan kort tillägga att undertecknad också kör på el, dock inte hemmablind för den sakens skull.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Ifråga om sladd eller understyrning är det till stora delar frågan om klassisk mekanik. Det finns mängder av litteratur att förkovra sig i om man vill läsa mer.

Sladd som vi känner det kan också kallats för avdrift, eller avdriftsvinkel. En bil som under- eller överstyr kan man också säga har olika slipvinkel på däcken. Förhållandet mellan slipvinkeln hos respektive hjulpar ger det vi känner som under- eller överstyrning. Det finns mängder av orsaker till att denna relation ändras. Allt från ojämnheter i vägbanan, deformation av däcken till lastväxelreaktioner och val av stötdämpare, krängsninghämmare eller körbanan tvärfall påverkar.

Så visst finns det en fysikalisk definition av sladd. Mer exakt har vi en överstyrning när bakdäckens slipvinkel överstiger framdäckens, och vice versa.

Att en elbil har snabbare kraftutveckling påverkar förstås skillnader i slipvinkel fortare än hos en vanlig förbränningsmotor. Men det är en kalibreringsfråga i första hand.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-06 15:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nu blir jag lite teoretisk:
-"sladd" - i betydelse :"hela händelseförloppet" vid en sladd - finns inte i klassisk mekanik.
- avdrift/avdriftvinken finns däremot
-jag och en kompis gjorde för många år sedan ett ex-jobb åt Volvo PV, där vi tog fram teoretiska data, och konstruerade en anordning, monterad under provbil, men ett fritt rörligt 5-e hjul, som kunde avläsa avdriftvinkeln relativt sidoaccelerationen hos bilen vid körning i cirkel. Målet var att gradera däck via avdriftvinkeln. Vi fick godkänt på ex-jobbet, men jag är övertygad om att Volvo inte använde metoden. NIH.
-benämningen "sladd" existerar inte i fysiken, men är ju ett resultat av skilda avdriftvinklar fram/bak - som varierar under "sladden".

I några inlägg påpekas att några tillverkare HAR fördröjning vid gaspådrag - jag tvivlar på att Tesla - har det.
Det skulle i så fall eliminera/minimera problem vid gaspådrag till ungefär samma nivå som för IC.¨

Min 2005 Carrera S hade 19" Michelin Sport +4 - så hääär breda baktill och jag tog aldrig ut den vid halt väglag.

Uppdaterat: 2021-12-06 17:33

Efter ett par svängar ID.4:an så kan jag konstatera att ESP är jäkligt snabbt, har idag haft ESP-blink flera gånger, utan att det alls känns i bilen och det har i huvudsak varit antispinn som gått in i samband med "gaspådrag" så att det skulle bli problem med bakhjulsdrivna elbilar ser jag inte som så stor risk, ESP-systemen är grymma idag!

Uppdaterat: 2021-12-06 17:50
*Robban

Jag är helt överens om att "bra/aggressiv" ESP kan eliminera/ reducera problemet "sladd" vid bakhjulsdrift - och även framhjulsdrift. Däremot tror jag inte att alla bakhjulsdrivna elbilar har "bra" ESP - jag tänker framförallt på Tesla - som gjort "en grej" av omedelbar acceleration. Dessutom några av de kinesiska tillverkarna som inte har starka kontakter med tillverkare från Tyskland/Sverige/USA.

Jag har en framhjulsdriven bil med "bra" ESP/Traction Control, som tillåter visst "slirning" i halt väglag. Fungerar mycket bra. Jag har idag kört min andra bil, som har avancerad AWD och ett överskott av effekt, på krokig - lite trafikerad väg -väg som jag kör ofta. Snö/is. Jag kunde/vågade inte hålla samma hastighet som med FWD.

Uppdaterat: 2021-12-06 19:56

Tjalle: Gissar att skillnaden ligger i att du bättre känner vad bilen ha för sig med den framhjulsdrivna. För att testa gränserna med en AWD måste man våga mera. Släppa på gasen som man gör med en framhjulsdriven och direkt får tillbaka greppet, kan göra motsatsen på en AWD. Där kan man behöva gasa mera för att få grepp, nått som hjärnan inte riktigt tycker om.

Uppdaterat: 2021-12-06 21:47
Tjalle skrev:

Däremot tror jag inte att alla bakhjulsdrivna elbilar har "bra" ESP - jag tänker framförallt på Tesla - som gjort "en grej" av omedelbar acceleration.

Varför inte testa istället för att sitta hemma på kammaren och gissa?
Vilket du för övrigt gör fel.....Jag kör 6000 mil om året och har gjort så de sista 20 åren mer eller mindre och har väldigt stor körvana. Brukat och ägt alla möjliga märken och konfigurationer av drivning, effekt och biltyp. Och kan säga med handen på hjärtat att jag aldrig kört några bilar med bättre ESP och grepp än Teslas bilar vi halka. Nu är de jag själv kört över 15 000 mil snart med båda AWD men har även kört en hel del Model 3 SR+ som enbart driver bak och den är betydligt stabilare och greppigare än motsvarande 3-serie eller C-klass. Så jag tycker helt klart du ska våga släppa sargen och ut och testa lite istället för att gissa eller skriva av vad du läser på fossilgrupper på FB. Samma som detta du fortsätter yra om att det är bättre med en fördröjning i gensvaret på bilen, det är med helt fel, mycket smidigare att smyga och köra "med grepp" när du har den precisionen i responsen som du har i elbilens drivlina. Sen skrev du nånstans ovan att du inte trodde Teslas olika lägen kan vara mjukare i ingreppet, vad har du fått det ifrån? Återigen sluta gissa och ta reda på saker istället...Tesla har Chill-Mode, slå i det och bilen är hur beskedlig och fin som helst. Perfekt för före detta Toyotaförare som blir livrädda av en fartökning som råkar gå i annat än slowmotion.

Uppdaterat: 2021-12-06 23:04

Den grundläggande skillnaden mellan en elmotor och kolvmotor är att en elmotor frekvensstyrs och har lägre dynamisk massa, vilket gör den ultra snabb att reglera effekten. Därefter kan traditionellt system där hjulen bromsas för att minska eventuellt hjulspinn. Med andra ord är elbilar och Tesla överlägsna i halt väglag avseende antispinn. Dock gäller fysiken även för en elbil vilket gör att den är lika svår att stoppa som alla bilar vid halt väglag. Gott om killgissningar på forumet.

Uppdaterat: 2021-12-07 07:44

Jag tror vi kan konstatera att en bakhjulsdriven elbil, förutom Vargens bakhjulsdrivna Leaf, beter sig föredömligt i halkan.

Uppdaterat: 2021-12-07 08:07

Ja, förmågan att stoppa och ändra rotationsrikrting på en elmotor med frekvensstyrning är imponerande.
Dörrarna jag jobbar med har en hastighet på 1,2 meter per sekund. Om man påverkar nått av säkerhetssystemen, klämskydd, fotoceller, radar tex, så är dörren påväg åt andra hållet typ omedelbart.
Har inga exakta siffror, men skulle gissa att dörren går 1 cm efter påverkan innan den vänt och är pågäg åt andra hållet, 1 cm på dörren är kanske 1/2 motorvarv.

Uppdaterat: 2021-12-07 09:04

AWD är bäst. Blir problem att komma upp för isiga backar med RWD.

Uppdaterat: 2021-12-22 15:59
Dana skrev:

AWD är bäst. Blir problem att komma upp för isiga backar med RWD.

Väldigt konstigt att det gick bra för de allra flesta innan awd slog igenom på personbilssidan då? ;)

Uppdaterat: 2021-12-22 16:02

Med RWD och en hyggligt jämn viktfördelning så är det nog enklare att klara backarna än med FWD. Men visst - alla förutsättningar f ö lika så bör ju AWD ha de bästa förutsättningarna i branta och hala backar. Dock är det ju faktiskt som Henrik påpekar ovan. Tror att de flesta som anser sig ha problem utan AWD kanske har väldigt begränsad erfarenhet av att köra under snöiga och hala förhållanden med drivningen bara på ena axeln. Det går som Henrik säger bra i de flesta fallen trots allt.

Uppdaterat: 2021-12-22 16:52

Enligt Folksam är det 30% större olycksrisk med AWD, beroende på att man inte märker att det är halt. 4-hjuls broms har vi haft länge och där tillför AWD inte ett jota. Framkomlighet är en annan sak.

Uppdaterat: 2021-12-22 18:17

Det är väl. sällan nu för tiden man råkar ut för backar man inte tar sig upp för med en normal bil under förutsättning att man håller sig till civiliserade områden.
Jag minns inte att jag haft några backtagningsproblem trots att jag kört FWD i mer än femtio år, men visst får man mer driv med RWD.
AWD har jag mest kört i terräng och där har det varit nödvändigt.
Jag har funderat på hur T-Fordåkarna kunde ta sig upp för branta backar, de var ju tvungna att backa upp och då blev ju bilan att jämföra med en FWD?

Uppdaterat: 2021-12-22 18:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har haft några olika bilar och sämst framkomlighet hade jag med min Saab 9-5 2.0t. Glömmer aldrig känslan av att inte kunna ta mig från några bekantas sommarstuga vid Klarälven en februarikväll när en i sällskapet behövde komma till Karlstad för en operation.

Uppdaterat: 2021-12-22 18:50

Mäkinen, du hade nog dåliga däck, min erfarenhet är att 9-5 inte är sämre än några andra FWD att ta sig fram.
Det sämsta jag haft är 740 och 940 som behövde 100 kg i skuffen för att ta sig fram om det var snorigt, då kunde man ta sig fram men var det dålig väg var det fortfarande väldigt ostadigt.

Uppdaterat: 2021-12-22 19:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lite märkligt resonemang detta med att förr klarade man sig utan det, det och det tillbehöret utan problem, förr kunde en riktigt man KÖRA bil, inte bara åka med

Nä, dags att inse att det mesta i dagens bilar KAN man klara sig utan, men man VILL helt enkelt inte vara utan ditten och datten.

De som är mest emot fyrhjulsdrift kör inte med fyrhjulsdrift och därför klarar sig också alla andra bilköpare utan detta onödiga tillbehör eftersom man alltid utgår från sig själv och sina egna behov när det kommer till att döma andra.

Ungefär som elbilsmotståndarna resonerar.

Ingen idag köper en bil som endast motsvarar de mest basala behoven, det finns följdaktligen inte heller någon sådan till salu eftersom den skulle förbli osåld.

Fyrhjulsdrift är ett tillbehör precis som luftfjädring, större fälgar, läderklädsel, klimatanläggning, gps eller glastak.

Vad som är nödvändigt eller onödigt kan endast köparen själv avgöra.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Men helt klart är nog ändå att en RWD elbil tar sig fram bättre än en motsvarande fossil med motorn fram.
Viktfördelningen är ju klart mer gynnsam.

Uppdaterat: 2021-12-22 20:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Henrik
Va inte en sån bakåtsträvare,
Isåfall kan du ju blända av manuellt också och strunta i elvispen och vispa för hand.

Uppdaterat: 2021-12-22 20:31

Saabnisse,
Jag hade säsongsfärska Hakka så där var inget problem. Mycket vridmoment med små möjligheter till att portionera ut lagom mycket kombinerat med drivhjul som vikten flyttar sig från när man åker uppför är en dålig mix.

Uppdaterat: 2021-12-22 20:35