Vi Bilägares forum

Premiär för Toyota Corolla Cross – här är nya familjesuven

Premiär för Toyota Corolla Cross – här är nya familjesuven

Toyota fortsätter lansera Crossmodeller och näst på tur står Corolla.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-02 17:22

Kommentarer

Ojojoj, den tror jag blir svårsåld.. en Corolla som drar ännu mer än den gamla som ens den var jättesnål på dropparna.

Uppdaterat: 2021-12-02 17:33

Det är möjligt att de är för sent ute med den här, men det är ju definitivt en modell som kunde sålt bra tidigare eftersom deras mindre crossover C-HR ser för j-g ut enligt mig (och en hel del andra). Nu har ju C-HR sålt bra ändå så det finns uppenbarligen de som uppskattar den, men för den andra halvan av befolkningen hade den här nya modellen kunnat passa bra.

Uppdaterat: 2021-12-02 18:49

Får fyrhjulsdrivna hybriden elmotor på 10 hk eller mindre?

Uppdaterat: 2021-12-02 19:15

Denna lär väl framförallt vara rymligare än C-HR kan man misstänka - inte så oväsentligt om man vill sälja den som familjebil.

Uppdaterat: 2021-12-02 19:36

En "ny" bil 2021/2022 utan laddkontakt... hepp!

Uppdaterat: 2021-12-02 22:03
Power to the people

Vad menar du med "den gamla"? Menar du den som kom 2019?
Jag har en Corolla TS -21 (1,8) och den drar vid långkörning 4 pers + packning med odubbade v-hjul 0,44 (inkl takräcke på). Självklart kommer denna högbyggda dra något mera, men ändå mindre än Rav4 som min vän kör på 0,57 får man ana. Gen4 av hybrid går ej jämföra med äldre upplevelser av Auris, Prius mm.
Corollan slår över på el även i farter runt 100 km/h. Nu med -10 blir det inte så stor andel på el, men med plusgrader var det inga problem att köra ca 40-45% på el.

Uppdaterat: 2021-12-03 08:48

Men 40--45 % på el så borde väl bensinförbrukningen och sjunka med den nivån - eller ? Och det tror jag absolut inte på - alltså i princip en halvering av förbrukningen på en motsvarande bensindriven bil. Har exempelvis kört en relativt pigg (i motsats till Corollan) bensindriven bil som dessutom är lite större än Corollan och med automat på 0,47 l/mil vid resor på 2 * 50 mil långresa - för att ta ett exempel. Brukar inte tala om mina egna förbrukningssiffror för det säger egentligen inte det minsta för andra men eftersom det redan tagits upp sådana i inlägget ovan så fick det bli så denna gång.

Uppdaterat: 2021-12-03 09:56

Problemet är väl vad den kostar. Är inte priset rejält under Volvos så kommer nog, de väldigt få kunderna som står och väljer mellan en Toyota och Volvo välja Volvon. Priset måste vara så pass presseat att valet, rent ekonomiskt blir enkelt.

Sen är det, det där med säkerhet. EuroNcap och allt det där är ovänsäntligt, hur de preseterar i verkliga olyckor är det intressanta, och där ligger Volvo rejält bättre till.

Volvo och Saab (när de fanns) testade ju krockar och olyckor något rejält mycket mer än andra märken och även mycket tidigare. Saab utvecklade krockdockor för Älg redan på 80-talet (vilket är anledningen att de är urstarka i konstruktionen kring passagerarutrymmet). Volvo gör också det idag. Skulle nog vilja påstå att Volvo krockattestar mer än övriga innan bilen kommer ut på marknanden.

Uppdaterat: 2021-12-03 14:02

Varför går det inte att ladda upp bilder till sina inlägg?

Uppdaterat: 2021-12-03 14:03

Avensis piskade V70 i Folksams utvärderingar av verkliga olyckor för några år sedan och fortfarande så är Volvo och Toyota två av de bästa märkena i deras utvärderingar. I vilka utvärderingar är Volvo "rejält bättre"?

Uppdaterat: 2021-12-03 14:21

Rav 2013-2018 blev ju utsedd av Folksam 2019 till vinnarbilen baserat på verkliga olyckor, så nog kan Toyota detta med verklig säkerhet.

https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2019/09/03/hur-saker-ar-bilen-2019-toyota-rav4-arets-vinnarbil/

Uppdaterat: 2021-12-03 15:00

Säkerhetsmässigt skulle jag nog inte vara speciellt orolig men fortfarande kan jag inte riktigt förlika mig med hur drivlinan uppträder vid acceleration.

Uppdaterat: 2021-12-03 15:37

Säkerhetsmässigt är det rätt liten skillnad idag i samma storleksklass vad gäller skyddet vid en smäll, dock är det fortfarande stor skillnad i det förebyggande och det är ju inte det Folksams mäter, och där är Volvo fortfarande rejält framför Toyota.
Körde en Rav-4 för ett tag sen som en vän har som säljarbil, fy vilken otäckt kass adaptiv farthållare samt lane-assist den hade.
Sen är det ju som att hoppa in i en 90-talsjapanare fortfarande vad gäller plastighet och pappighetskänsla när man drar igen dörren t.ex.

Uppdaterat: 2021-12-03 21:27

Det finns påvisbara skillnader med avsikt på säkerhet.

Toyota har generellt ett mycket bra skydd. Dock har man något högre påkänningar än Volvo i de prov som görs.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-03 21:55
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”