Vi Bilägares forum

Skoda Karoq uppdateras

Skoda Karoq uppdateras

Enbart fyrhjulsdrift, diesel och godkänd för HVO.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-02 16:49

Kommentarer

Varför diesel i en bil som inte är större än Golf klassen? Drog den för mycket bränsle med bensin?

Uppdaterat: 2021-12-02 17:35

Märkligt — på andra marknader som t ex UK kommer den med bensinmotorer. Väntar svenska VAG på plug in-version kanske?

Uppdaterat: 2021-12-02 18:54

Svårt att tro att denna relativt lilla SUV kan bli nån större produkt med en relativt dyrbar plugin-drivlina. Man mjölkar säkert ur så mycket man kan via diesel-drivlinan istället. Troligen blev det lägre årlig skatt med denna drivlina jfr med bensinarna.

Uppdaterat: 2021-12-02 19:30

Tja, Kia Niro (plug-in) är väl inte större? Men det är möjligt att det inte än den bäst säljande versionen av Niro.

Uppdaterat: 2021-12-02 20:54

Klokt, diesel och helel som gäller till SUV, vill man ha räckvidden (läs köra 100 mil i ett svep) köper man diesel, vill man stirra sig blind på driftkostnaden/mil köper man el.

Sen är väl aldrig många val fel, vill någon ha en bensinare så är det bra om det erbjuds, personligen tycker jag att fimpa dieseln hade varit ett sämre val av Skoda, därför klokt, gäller bara att få ner skatten...kanske det finns nåt trix :)

Uppdaterat: 2021-12-03 19:10

Apropå sådana trix skarj så har ju Subaru lyckats med ett sånt i o m att dom har en E85-varianter av sina modeller - i annat fall hade det blivit en rätt brutal årlig skatt på de relativt törstiga fordonen. Har svårt att tro att nån enda köpare verkligen kommer att köra på E85 i de bilarna.

Uppdaterat: 2021-12-03 19:36

Pi, där har du säkert rätt, senast jag kollade var det 90 öre dyrare per liter med E85!
Bara en övertygad miljömupp kör på E85.

Men jag tycker ändå det är helt fel att bara erbjuda diesel i Karoq och jag tror inte det blir lägre skatt!

Uppdaterat: 2021-12-03 20:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre