Vi Bilägares forum

Privatleasing kan bli dyrt i längden

Privatleasing kan bli dyrt i längden

Det är först om några år som vi vet om privatleasing av elbil blir billigare än ett vanligt lån, skriver Erik Rönnblom.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-27 09:10

Kommentarer

Artikeln är ju ren spekulation från ViB. Tillägg för vinterhjul, skatt och försäkring gäller ju alltid oavsett köp eller leasing.
Naturligtvis ser leasingföretaget till att täcka sina kostnader och eftersom det förmodligen är ett affärsdrivande företag, (jag har aldrig hört talas om något med filantropisk inriktning) måste det sträva efter så god förtjänst som möjligt utan att riskera få dåligt rykte genom oskäliga tilläggskostnader före eller efter leasingperioden.
Sedan är det ju upp till varje kund att jämföra kostnaden för leasingavtalet inklusive alla tilläggskostnader med ett köpeavtal inklusive kapital och räntekostnader.
Visst kan det bli ett tillägg för onormalt slitage och eventuella skador vid återlämnandet, men det är ju något som sker även vid värderingen på en köpt bil som lämnas vid byte.
När det gäller just elbilar är dock en fördel med leasing att, eftersom utvecklingen går väldigt snabbt på tekniksidan, det blir väldigt svårt att i förväg bedöma restvärdet på en köpt bil vid ett inbyte efter tre år.
Vid leasing är det enklare, man vet kostnaderna i förväg till stor del, billigare blir det kanske inte, men man slipper överraskningen att den köpta bilen har minskat extra mycket i värde genom att en helt ny revolutionerande modell har kommit eller är på väg!

Uppdaterat: 2021-11-27 09:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Seriösa handlare tillhandahåller information om vad som anses vara normalt slitage när man skriver kontraktet.

Uppdaterat: 2021-11-27 09:47

Tror ändå att det ligger en del i det som sägs i krönikan - spekulationer eller inte.
Sen är det nog ofta så att kör man så lite som "från-priserna" utgår ifrån så äger (vid köp) nog de flesta sin bil avsevärt längre tid än de 3 år som leasing-perioden oftast omfattar och då har man ofta passerat den period vid ett köp som ger den relativt högsta värdeminskningen medan leasing-priset fortsätter att "ticka". Endera för en ny leasing-bil eller i nån form av förlängning av avtalet - om det ö h t går att göra. Och äger man själv bilen så kan man själv välja vem som t ex skall åtgärda en mindre P-skada medan man för leasing-bilen säkert måste nyttja den man blir visad till och kanske då måste betala en hög självrisk på Vagnskade-garantin (jo, dessa är dyra att nyttja numera) trots att det går att göra billigare. Ja - enkelt är det inte.

Uppdaterat: 2021-11-27 10:36

Pi, när det gäller våra konventionella bilar av kända märken håller jag helt med dig, men inte när det gäller elbilar och absolut inte när det gäller den stora flotta av okända kineser som är på väg.
Att behålla en elbil en längre tid t.ex. sex år kommer säkert att ge ett avsevärt värdetapp, även om det kanske inte är någon större risk för batteriproblem så är det ändå bara två år kvar på den batterigaranti som de flesta har och det skrämmer säkert många andrahandsköpare.
Och när det gäller kineserna och även andra märken, hur många finns kvar om sex år?

Uppdaterat: 2021-11-27 10:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - visst kan du ha helt rätt i detta med elbilar och att min utläggning kanske var mera relaterad till de konventionella bilar vi kört hittills men då blir nog slutsatsen att det kan bli dyrt att köra eldrivet för de som inte kör så långt årligen och måste förlita sig på leasing-alternativen. Nåja - svaret har vi inte förrän om flera år.

Uppdaterat: 2021-11-27 11:45

bra krönika

Uppdaterat: 2021-11-27 12:04

Känner rätt många som privatleasat nu och det har inte kostat ngt att lämna tillbaka utan snarare har de fått tillbaka pengar pga färre körda mil.

Självklart kostar däck, försäkring och skatt och det gör det även om du köper bilen. De jag känner har inte leasat däck utan köpt dessa och sedan sålt efter tre år, klart billigare.
MG elbilssuv som nu fått modernare interiör och större batteri för ca 40 mil wltp är ju ett fynd att privatleasa för 2495:-
Deras nya kombi har det ryktats om ska gå att leasa för 1995:- samma räckvidd där på batteriet.

Uppdaterat: 2021-11-27 13:59

Fynd eller ej - beror nog på hur man använder den. Som 2:a bil med typ 800 il/år så kommer bara leasingen att stå för ca: 35 kr/mil - sen tillkommer vinterhjul, drivmedel, försäkring och tillägg för t ex annan lack. Blir rätt mycket för en 2:a bil och när man inte kan slå ut bl a värdeminskningen över flera år (som vid köp) vilket man normalt gör med bilar som inte går så långt årligen. Är nog förmånligare med längre årliga körsträckor men då kanske man å andra sidan väljer en annan bil ?

Uppdaterat: 2021-11-27 12:24
Pi skrev:

Fynd eller ej - beror nog på hur man använder den. Som 2:a bil med typ 800 il/år så kommer bara leasingen att stå för ca: 35 kr/mil - sen tillkommer vinterhjul, drivmedel, försäkring och tillägg för t ex annan lack. Blir rätt mycket för en 2:a bil och när man inte kan slå ut bl a värdeminskningen över flera år (som vid köp) vilket man normalt gör med bilar som inte går så långt årligen. Är nog förmånligare med längre årliga körsträckor men då kanske man å andra sidan väljer en annan bil ?

2:a bil? Många kör bara 1000 mil/år (brukar vara vanliga leasinggränsen) som enda bilen. Tillägg för lack, är inte MG lackerad från början?? Vinterhjul, drivmedel och försäkring tillkommer ju f.ö för alla bilar.

Uppdaterat: 2021-11-27 12:35

Skrev fel innan, MG:s el-kombi ryktas få ett leasingpris på 1995:- per månad med 44 mils räckvidd, har korrigerat ovan.

Uppdaterat: 2021-11-27 14:00

Att man måste betala massa när man lämnar tillbaka bilen stämmer inte. Jag har leasat en bil under 3 år och lämnade tillbaka den utan att betala en krona. Bilen var visserligen i bra skick med undantag för framrutan som var lite repig i min mening. Den hade stått mestadels utomhus och fått vara med om mycket isskrapning och säkert fått en hel del slitage av vinterväglag.

Det var i alla fall så illa att jag tyckte det var svårt att se ut genom rutan på sommaren i starkt motljus, men det var inget jag fick betala för.

I övrigt har jag som vanligt med de flesta bilar jag haft, varit med om dörruppslag på parkeringar, men det hanterar man ju som vilken bil som helst, oavsett om man äger den eller inte, man tar hand om det via försäkringen och får det fixat.

Uppdaterat: 2021-11-27 22:08
- Peugeot e-208 GT 2022

Vi är inne på vår tredje bil som privatleasas. Har aldrig haft något problem vid tillbakalämnandet. Sköter och hanterar man bilen enligt de klara o tydliga skötselanvisningar som medföljer blir det inga problem. Men det är klart, slarvar man med underhåll o skötsel så får man säkert problem, men då har man ju själv orsakat problemet. Nej, jag skulle hävda raka motsatsen till artikeln, varför ska man gå och köpa en elbil när biltypen är ny på marknaden. Det sker en snabb utveckling på de 3 åren som leasingperioder oftast omfattar. Så om tre år kan min bil vara lite passe' på marknaden.

Uppdaterat: 2021-11-27 22:27

Självklart bedriver leasinggivarna affärsverksamhet; möjligen gör en del av dem det med så pass finess att de tydliggör vad de förväntar sig så att inga obehagliga överraskningar uppstår vid återlämning, som för Optimus (nöjda kunder kommer tillbaka, hög kundnöjdhet är m a o god affär).
Pi rör dock vid något av grundläggande betydelse: att tre år är kort tid att bruka en ny bil, åtminstone om man har körsträckor som ryms inom leasingavtalen ( de få som på 3 år kör 20' mil kanske kan behöva byta så ofta).

Skulle elbilar avvika från fossilbilar i så måtto att de bara kan användas fem-sex år är deras miljönytta försumbar, med tanke på hur tillverkningen belastar miljön.

Uppdaterat: 2021-11-27 23:20

Många fel PHME.
Det kostar inte mycket att utöka körsträckan på avtalen.

Elbilar har längre livslängd och mindre servicebehov än fossilbil därav branschens rädsla. Pga denna rädsla blir de överkörda av nykomlingar som inte har en stor ryggsäck att bära.

Uppdaterat: 2021-11-28 07:10

junkers - tror att du missuppfattade inlägget ifrån PHME där han kommenterade mina tankar runt detta. För att göra mina tankar ännu klarare (förhoppningsvis) - har man inte behovet av att ständigt köra en bil som är max 3 år gammal så är det min övertygelse att det blir dyrt att köra leasad elbil även om månadshyran börjar vid 2000--2500 kr exkl vinterhjul, ev metallic-tillägg, skatt (dock låg för dessa) samt försäkring. Och kör man typ 800--1000 mil så är det nog få som KÖPER sin bil som säljer den efter 2500--3000 mil utan man behåller den längre för att bl a slå ut den initiala värdeminskningen över längre tid. Och bilen är ju, oavsett drivlina, knappast slutkörd på den sträckan. Så den ekonomiska vinsten i denna typ av bilägande ligger nog främst hos de som kör längre årliga körsträckor även om det kostar lite mera avseende månadshyran. Men som sagt - bara mina tankar och hoppas dom kan respekteras.

Uppdaterat: 2021-11-28 09:13

Nej den ekonomiska vinsten ligger hos dem som liksom jag helst har en bil som inte är äldre än 3 år.

Uppdaterat: 2021-11-28 12:33

"ekonomiska vinsten", "dyrt" osv.. som jag ser på det slipper man binda massor med kapital i en bil som man kanske inte använder så mycket. Jag har en 2:a bil som leasing nu (elbil), och då mest för att slippa binda kapital i en dyr bil och jag istället har en bil som jag vet vad jag betalar för. Vinterdäck och att priset blir dyrt, handlar mer om "lockpriser" och att du kanske vill ha mer som kostar extra. Detta är min första leasingbil, och det var för att elbilar överlag är för dyra som nya och inga rimligt bra modeller finns på begagnat marknaden. Först nu börjar det komma ut lite mer elbilsmodeller som jag är intresserad av (ej SUV). Det finns mest småbilsmodeller också. Jag är intresserad av elbil i mellanklass och 30 mils räckvidd (verklig räckvidd även på vintern) och sådana bilar finns nästan inga idag.

Uppdaterat: 2021-11-28 13:19

hx30 det kapital du binder på att köpa en bil får du ju tillbaka en del på när du säljer den.
En leasingbil kostar varje månad i minst tre år och dessa pengar du betalar in får du inte tillbaka ett öre på.

Uppdaterat: 2021-11-29 07:10
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

För leasade vissa TV-apparater hos Thorn (kommer ni ihåg), det är lite liknande upplägg med privatleasing.

Att välja mellan Elbil, Plugin-hybrid, mildhybrid eller diesel/bensin är nog strunt samma idag. Man kommer kunna köra en bensin/dieselbil/mildhybrid länge. Väljer man en snål sådan så kan literpriset kosta en bra bit över 30 kr innan man går break even för tex kollektiva färdmedel.
Sett till att laddinfrastrukturen är sjukt dåligt utbyggd, och där vi faktiskt har elbrist (Svenska kraftnät vill ju stoppa export av el och rundar EU-kraven, vilket skapat diplomatiska problem https://cornucopia.cornubot.se/2021/11/norska-statnett-stryper-elkraftexporten.html) gör det att få vågar eller kan gå över till elektrifierade fordon. Majoriteten av pluginhybriderna (i alla fall min bekantskapskrets) är privatleasingbilar och de rullar enbart på bensin som mildhybrider.

Själv sålde jag min elbil och letar snåldiesel.

Uppdaterat: 2021-11-29 09:20

Hacken, normalt sätt vill jag inte leasa en bil.. men dagens höga begagnatpriser och inga elbilar man vill äga finns idag på marknaden. Detta tvingade mig mer eller mindre att ta en leasing på 2 år för att vänta ut "stormen".

Uppdaterat: 2021-11-29 09:52

Att "vänta ut" är en sak men att tro att leasing är det förmånligaste på lång sikt - tja, då tror jag att man är ute lite och seglar. I alla fall för bilar som går relativt korta årliga körsträckor. Och om man inte har ett oemotståndligt behov av att alltid köra med nya eller nästan nya (< 3 år) bilar.

Uppdaterat: 2021-11-29 10:19