Vi Bilägares forum

Kinesiska märken står för 6 av 10 byggda elbilar

Kinesiska märken står för 6 av 10 byggda elbilar

Kinesiska bilmärken står för nästan hälften av alla sålda elbilar globalt. För antalet byggda elbilar är siffran ännu högre.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-26 08:50

Kommentarer

Det är gott om kineser i Kina.

Uppdaterat: 2021-11-26 09:11

Egentligen inte så konstigt med tanke på att Kina är en stor elbilsmarknad sedan några år. Där släpar Europa och USA efter betydligt, men vi kanske kommer ikapp. Den som lever får se.

Uppdaterat: 2021-11-26 09:32

Det mesta pekar tyvärr på att som väldigt få av oss har europeiska mobiltelefoner idag (minns Nokia, Ericsson, Siemens, Bosch, Alcatel m fl), så kommer väldigt få av oss köra europeiska bilar i framtiden. Möjligen kan fransmännen rädda detta med protektionistiska tullar - men vill vi verkligen det?

Uppdaterat: 2021-11-26 10:32

Bosch elbil hade kunnat vara något, modell namn "torktummlaren" .. och ser ut som en SUV.

Uppdaterat: 2021-11-26 11:15

Nokia, Ericsson och Siemens m fl klarade inte stå emot iPhone när den kom, och sen Android. Européerna var inlåsta i sina egna system och sen var det försent. Har inget med Kina att göra även fast iPhone görs i Kina. Iphone hade lyckats ändå även om den var gjord i Kalifornien.
Det handlar helt enkelt om att leverera bra produkter med funktioner som marknaden vill ha.
Alla europeiska tillverkare satsar på elbilar.
Och vi ser att framförallt de franska gör succé i Europa. För de är mindre och billigare.
I Sverige så vill kunderna ha större bilar med längre räckvidd, och det kommer från Frankrike också men de satsade först på de mindre för där är majoriteten av deras kunder.
Nya Mégane elbil kan nog slå i Sverige det tror jag.

Uppdaterat: 2021-11-26 11:55

Är ju inte så konstigt att Kina satsar på el. De har ju inte särskilt mycket petroleum att utvinna, men gott om kol som förvandlas till el för att bl.a. driva batteribilar.
Kinas batteribilar släpper mer otyg i luften än våra fossileldade bilar.

Uppdaterat: 2021-11-26 16:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Illa!

Uppdaterat: 2021-11-26 21:03
saabnisse skrev:

Är ju inte så konstigt att Kina satsar på el. De har ju inte särskilt mycket petroleum att utvinna, men gott om kol som förvandlas till el för att bl.a. driva batteribilar.
Kinas batteribilar släpper mer otyg i luften än våra fossileldade bilar.

Tror jag inte på för en sekund. Men enkelt att skriva

Uppdaterat: 2021-11-26 21:10

Guran, var får dom sin el från till drift av bilarna?

Uppdaterat: 2021-11-27 09:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Är ju inte så konstigt att Kina satsar på el. De har ju inte särskilt mycket petroleum att utvinna, men gott om kol som förvandlas till el för att bl.a. driva batteribilar.
Kinas batteribilar släpper mer otyg i luften än våra fossileldade bilar.

Nej, kinesiska elbilar laddade med "kol-el" minskar ändå koldioxidutsläppen med ca 40 % i jämförelse med bensin och diesel.

Uppdaterat: 2021-11-28 18:09
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John, där får du förklara dig.

Uppdaterat: 2021-11-28 18:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

John, där får du förklara dig.

Beror naturligtvis på skillnaden i verkningsgrad mellan ett värmekraftverk som i slutändan driver en elmotor kontra en förbränningsmotor i en bil.

Uppdaterat: 2021-11-28 20:48

Och här blir förlusterna väldigt stora med kolkraften.
Totalt sett!

Uppdaterat: 2021-11-28 22:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det som kineserna främst har att vinna på elfordon är betydligt renare luft, för det lär vara bättre med ett fåtal skorstenar (alltså kolkraftverk) än att alla fordon i trafiken har var sitt avgasrör med utsläpp. Ungefär som med fjärrvärmen i Sverige, där en skorsten kan ersätta tusentals enskilda.

Medan elbilar tillverkade i Europa och USA fortfarande är ganska dyra, är priserna på elbilar från Kina redan på väg ned och därför har man ett försprång och en rejäl konkurrensfördel.

Uppdaterat: 2021-11-29 01:03
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Nu måste man komma ihåg att bensin och diesel far en ganska lång och smutsig förädlingskedja före det att den flyter ut ur munstycket på macken. Bort bort bort för att citera Brasse i fem myror.

Uppdaterat: 2021-11-29 07:24

J.L. Och det tror du inte finns med kol som bränsle?
Där sker ingen förädling, enbart nerskitning från brytning till aska!

Uppdaterat: 2021-11-29 11:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Rätta mig om jag har fel, men en förädlingskedja kräver en hel del (smutsig?) energi. Det var väl kanske det som JL menade?

Uppdaterat: 2021-11-29 19:46

Det måste finnas en anledning till att man i alla fria civiliserade länder försöker bli av med koleldning!
Eller är det enbart för att gynna petroleumbaronerna?

Uppdaterat: 2021-11-29 20:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre