Vi Bilägares forum

Citroën 2CV bjöd på kräng i varje sväng

Citroën 2CV bjöd på kräng i varje sväng

Kräng i varje sväng, sack i varje backe, glädjetjut i varje nedförslut. I Citroën 2CV känns det att man åker bil.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-27 06:10

Kommentarer

En verklig klassiker och ikon.

Uppdaterat: 2021-11-27 07:29

Jag hade en -55 med 9 hk. Åkte under tiden 67-69 några gånger om året mellan GBG och Eskilstuna. Körde om långtradare i nerförsbackarna - men blev omkörd i uppförsbackar.
På vintern förstärktes värmesystemet med filt runt benen....

Uppdaterat: 2021-11-27 07:53

Jag glömde: kompisen och jag var nere i Paris för att fira "Gudinnan 50 år", tillsammans med Svenska Citroenklubben. Kompisen hade en MY -71 ID 19, som vi åkte 350 mil med - "dog" när vi kom hem och parkerade utanför hans hus. Vi blev inbjudna att besöka Citroens "hemliga" museum/ "prototypgarage", med ett 50-tal prototyper, bl.a. de tre 2CV prototyper som gömts undan för tyskarna.

Uppdaterat: 2021-11-27 08:03

Det finns en skröna om att anledningen till att 2CV inte blev godkänd i Sverige var att när VTI testade kändes det som den skulle välta vid backning i hög fart med kraftigt rattomslag!
Obs. Den välte inte, det kändes så, ren subjektiv bedömning alltså, men vem kör så?
Fransoserna hämnades genom att förbjuda Saab 99, man hade hittat en gammal lag som bestämde att tändningens strömbrytare skulle vara lätt åtkomlig framför föraren. På 99 satt den ju mellan stolarna!

Uppdaterat: 2021-11-27 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag hade en AMI, och på 70-talets kalla vintrar fick jag ta batteriet inomhus, för att ha en chans att kunna starta nästa morgon. Den luftkylda tvåpipen gav inte mycket kupévärme ifrån sig heller... Lite senare bytte jag till den mera civiliserade AMI 8, vilken hade en Eberspächer-värmare som standard. Vilken lyx...

Uppdaterat: 2021-11-27 10:32

Jag som gillar att köra bil har aldrig gått igång på dessa farkoster.

Uppdaterat: 2021-11-28 19:03

Rikard, ombyte förnöjer.......
Bilen före 2CV, var en grupp II trimmad - 105 hk - Cooper S 1275.
Bilen efter: jag hade då blivit anställd som utprovningsingenjör på SAAB- trots 2CV. SAAB höll mig med bil, så jag sålde den till dåvarande kvinnliga interiördesigner.

En av mina nuvarande bilar har ett aktivt Torque Vectoring system. Dvs den kan bromsa alt. "gasa" endera bakhjulet för att - ytterligare - förbättra väghållningen. Världens första aktiva år 2018. Porsche, Audi och AMG hade då bara passiva TV - kan bromsa något av bakhjulen. Enligt uppgift har nu också Audi aktivt system.

Uppdaterat: 2021-11-28 19:54

Aktiv torque vectoring låter som Mitsubishis gamla AYC.

Uppdaterat: 2021-11-28 20:32