Vi Bilägares forum

Regeringens budget faller – bensinskatten sänks

Regeringens budget faller – bensinskatten sänks
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-24 16:15

Kommentarer

Fiskas det röster inför det stundande valet?

Uppdaterat: 2021-11-24 16:28

Äntligen fick MP backa, de tror att de kan rädda världen med sina skatter.

Uppdaterat: 2021-11-24 16:42

3% högre utsläpp med denna skattesänkning.
Detta är vad jag vet alla medvetna och överens om.

Uppdaterat: 2021-11-24 16:46

Det är inget klart med en sänkning av bensinskatten, det kommer att röstas om separat i riksdagen och med tanke på att varken C eller L vill göra det så finns stor risk att det inte kommer att röstas igenom.

Uppdaterat: 2021-11-24 17:27
*Robban

Bra om bensinskatten sänks när bränslet är dyrt. Alla som behöver bilen ska ha råd att köra. Spara på annat, invandringen t.ex

Uppdaterat: 2021-11-24 17:52

Varje lektant vet att om man sätter tre flickor att leka tillsammans så är det två som leker med varandra och den tredje blir utfryst.

Och visst är det så att MP får en massa extra röster när dom inte ingår i regeringen vilket kan betyda att de rödgröna fixar nästa val.

Uppdaterat: 2021-11-24 22:07
maccaddam
Stefan Eriksson skrev:

Bra om bensinskatten sänks när bränslet är dyrt. Alla som behöver bilen ska ha råd att köra. Spara på annat, invandringen t.ex

Är du på riktigt?! Jo det är ju verkligen det som är målsättningen med styrmedlen, att alla ska kunna fortsätta köra som förr med fossildrift....

Uppdaterat: 2021-11-24 18:11

Bra. Hoppas nu bara att högerpartiernas förslag till sänkning av bensinskatten går igenom, om det är så att det måste röstas en gång till om det. C och L borde kunna stödja det. S-Magdalena kan tydligen leva med sänkt bensinskatt - annars skulle hon inte accepterat att stanna kvar. Mp saknar jag inte.

Uppdaterat: 2021-11-24 18:14
Ulf Parde

Den sänkta bensinskatten betalas av skatt på funktionshindrade - funkisskatten - och sjukskrivna. Skamligt. Jag hoppas att de på landsbygden som stödjer detta straffas av extrema översvämningar i garaget.
Vi måste sänka utsläppen.
Jag bor också på landsbygden.
Bensinen är redan billigare än i början av 70-talet, man kommer fler mil per kr än då. Men att bensinen är billigare bryr sig folk inte om för de vill att bensinen ska vara gratis.
Nej, den är redan för billig.
Detta är helt fel väg att gå!

Uppdaterat: 2021-11-24 18:25

låt skatten på bränsle vara
skrota bonus malus

Uppdaterat: 2021-11-24 18:28

Henrik M kliv ur din Tesla bubbla och förstå att det är många som inte är har möjlighet att finansiera en elbil. Det är inte personer med låg inkomst som ska straffas för att försöka få fler att köra elbil.

Uppdaterat: 2021-11-24 18:29

En normal dieselbilist som kör 100mil i månaden sparar 25kr. Det måste kännas fint med en extra pizza en gång i kvartalet!

Uppdaterat: 2021-11-24 18:33
McTar skrev:

3% högre utsläpp med denna skattesänkning.
Detta är vad jag vet alla medvetna och överens om.

Du menar att alla per automatik kör mer bara för att soppan blir billigare? Själv känner jag inte att jag måste ut och köra mer...om något så blir det väl några kronor till i madrassen.

Uppdaterat: 2021-11-24 19:12
Raphael skrev:

Den sänkta bensinskatten betalas av skatt på funktionshindrade - funkisskatten - och sjukskrivna. Skamligt. Jag hoppas att de på landsbygden som stödjer detta straffas av extrema översvämningar i garaget.
Vi måste sänka utsläppen.
Jag bor också på landsbygden.
Bensinen är redan billigare än i början av 70-talet, man kommer fler mil per kr än då. Men att bensinen är billigare bryr sig folk inte om för de vill att bensinen ska vara gratis.
Nej, den är redan för billig.
Detta är helt fel väg att gå!

Fler mil per krona nu? Hade du otur, eller hur tänker du då?
Fler mil per månadslön kan jag hålla med om, om det var så du tänkte?

Uppdaterat: 2021-11-24 19:14

Bra Henrik M! Hur ska man tolka detta ??? En extra pizza i kvartalet som extra köpkraft för de som åker dieselbil. Grattis eller?!?

Uppdaterat: 2021-11-24 19:18
skarj skrev:

McTar skrev:
3% högre utsläpp med denna skattesänkning.
Detta är vad jag vet alla medvetna och överens om.

Du menar att alla per automatik kör mer bara för att soppan blir billigare? Själv känner jag inte att jag måste ut och köra mer...om något så blir det väl några kronor till i madrassen.

Nä, det är vad jag förstår Riksdagens utredningstjänst som kommit fram till det.

Uppdaterat: 2021-11-24 19:20
Stefan Eriksson skrev:

Bra om bensinskatten sänks när bränslet är dyrt. Alla som behöver bilen ska ha råd att köra. Spara på annat, invandringen t.ex

Håller med på att bränslet inte behöver skattas som det gör, samma med el, men att blanda in invandringen är bara onödigt. Dra in på landstingen (läs lägg ner) (för er som sätter kaffet i halsen, jag skrev inte vården), ne massa politiker som inte behövs, till stor del gäller det även kommunerna, finns ingen anledning att inte staten och rikstagen kan ta ansvar för hela landet och införa samma förutsättningar i skattesatser och sjukvård, oberoende på postnummer. Annars kan vi ju införa förhandlingsskatt på personlig nivå, likt löneförhandling, i min värld lika dumt som kommunala skatter och landsting, den enda logiska förklaringen är att sysselsätta partikamrater och avdankade politiker. Känns som ett excelark skulle fixa biffen och lämna massor med pengar över till en jämnlik våd över hela landet ist...

Uppdaterat: 2021-11-24 19:21
Ulf Parde skrev:

Bra. Hoppas nu bara att högerpartiernas förslag till sänkning av bensinskatten går igenom, om det är så att det måste röstas en gång till om det. C och L borde kunna stödja det. S-Magdalena kan tydligen leva med sänkt bensinskatt - annars skulle hon inte accepterat att stanna kvar. Mp saknar jag inte.

Nä Ulf, V, S, MP, L och troligen inte heller C kommer rösta för sänkningen, såvida de inte ändrar sig igen, kan ju gå fort i Hockey... Att Magda inte la någon större vikt vid just detta har ju att göra med att frågan ändå måste röstas igenom Riksdagen och då förmodligen falla, men då kan å andra sidan MKDSD säga att de minsann försökte...

Uppdaterat: 2021-11-24 19:22
*Robban
McTar skrev:

En normal dieselbilist som kör 100mil i månaden sparar 25kr. Det måste kännas fint med en extra pizza en gång i kvartalet!

+1 på den !

Uppdaterat: 2021-11-24 20:36

Vissa här tycks tro att detta med politik är så enkelt, vilket det givetvis inte är. Politik är människors tro och tyckande som samlats i olika partier som man kan sympatisera sig med eller förkasta. Vi lever i en komplicerad värld där olika politiska beslut verkar vara bra eller konstiga men ingen blir riktigt nöjd, Det vi medborgare måste bestämma oss för är vill vi ha demokrati, som vi bara haft i 100 år, eller vill vi ha en stark man typ Adolf Hitler eller Trump, där vi kan glömma att vi får protestera.
Demokrati är en bräcklig styrform men som samtidigt är väldigt stark om vi låter alla få komma till tals och förstår att alla inte kan bli nöjda, utan det är kompromissen som är målet med alla beslut.
Ni kan ju tro på tomten eller Jimmy Åkesson, men det enda säkra är att ni kommer bli besvikna när era önskningar inte infrias efter detta kaos i Riksdagen som varit idag.
Jag tror på Demokratin och hoppas att förnuftet segrar. Så om bensinskatten sänks är en piss i havet, det finns mycket viktigare frågor som skall lösas.

Uppdaterat: 2021-11-24 20:53

Inte jättesvårt att förstå varför skatten skall ned.

Den kostar nämligen samhället någonstans mellan 15-80 miljarder varje år, både uttryckt som produktionsbortfall, försämrad internationell konkurrenskraft som ökad arbetslöshet.

Resurser som kan användas bättre än att subventionera amerikanska bilresor, ryska krigsövningar eller kinesisk industriproduktion.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-24 21:07
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Stefan Eriksson skrev:

Henrik M kliv ur din Tesla bubbla och förstå att det är många som inte är har möjlighet att finansiera en elbil. Det är inte personer med låg inkomst som ska straffas för att försöka få fler att köra elbil.

Och där visade du med all tydlighet att du kanske borde kliva ur din fyrkant.....;)
Vart skrev jag att alla måste köpa en elbil? Det absolut enklaste sättet som mer eller mindre alla kan göra för att påverka sin bränslekostnad är att lägga om sin körstil, jag vågar säga att jag tror att det stora snittet i Sverige skulle lätt kunna kapa sin förbrukning med 10-20% bara genom att lägga om sin körstil.
Därefter har vi att kolla över sitt körmönster, där kan säkert de allra flesta kapa 10% till utan större problem.
Sen måste ju inte alla köpa ny elbil utan räcker ju att de som vill det gör det och frigör sina kanske 3 år gamla bilar till begagnatmarknaden, gör det att kanske de som har 6 år gamla bilar byter upp till 3 år gammal så har de där troligtvis minskat utsläppen och förbrukningen med......ser vi sen att de 6 år gamla bilarna som då frigjordes ersätter 9 år gamla bilar så är effekten kanske ännu större......sen tror jag till och med du förstår vart jag kommer, neråt i kedjan skrotas en hel del sämre äldre törstiga och dåligt renade bilar ut.
Så välkommen ur din fyrkant, öppna ögonen och omfamna positiviteten istället för att sitta hemma och ät bittermandel. :)

Uppdaterat: 2021-11-24 22:13

Henrik
+1

Vilket jag även försökt förklara i den andra tråden, man kan påverka sina egna bränsleutgifter effektivare än vad politiken gör.

Uppdaterat: 2021-11-24 21:58

För övrigt är det svårt att tro att 50 öre på skatten kommer göra större skillnad för arbetslösheten eller svensk produktion. Det räcker med en att oljepriserna tar ett skutt upp så är man på samma nivå igen som idag och så är gnäller igång igen…

Uppdaterat: 2021-11-24 22:04

Varför inte gå ”all in” och göra någonting vettigt? Grön skatteväxling! Låt priset på fossilt ligga kvar och sänk skatten / momsen på biogas, HVO100 och E85 med några kronor per liter.

Uppdaterat: 2021-11-24 22:16

Är det fattiga, gamla och sjuka i Sverige som ska betala en skattesänkning eller hur har man tänkt sig? Och ska Sverige öka sina utsläpp och fortsatt vara starkt fossilberoende samtidigt som man i huvudsak sponsrar ryska krigsövningar och Putins regim (olja importeras mest från Ryssland)?

Uppdaterat: 2021-11-24 22:39
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Henrik M skrev:

Det absolut enklaste sättet som mer eller mindre alla kan göra för att påverka sin bränslekostnad är att lägga om sin körstil, jag vågar säga att jag tror att det stora snittet i Sverige skulle lätt kunna kapa sin förbrukning med 10-20% bara genom att lägga om sin körstil.
Därefter har vi att kolla över sitt körmönster, där kan säkert de allra flesta kapa 10% till utan större problem.

Nej, det är ju för jobbigt att ändra sig själv och sen så är det ju dumt att "subventionera amerikanska bilresor, ryska krigsövningar eller kinesisk industriproduktion", för genom att spara här så släpper man enligt "expertisen" istället ut det samma på ett annat ställe i världen till ett lägre pris. Men att världen befinner sig i en klimatkris och utsläppen av växthusgaser behöver halveras till år 2030, glömmer man gärna bort i debatten.

Uppdaterat: 2021-11-24 22:50
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Sänk skatten på HVO100 ? Trodde bestämt att den redan var skattebefriad - men rätta mig om jag har fel, Swenssons.

Uppdaterat: 2021-11-24 22:50
Axa skrev:

För övrigt är det svårt att tro att 50 öre på skatten kommer göra större skillnad för arbetslösheten eller svensk produktion. Det räcker med en att oljepriserna tar ett skutt upp så är man på samma nivå igen som idag och så är gnäller igång igen…

Både och för att vara ärlig. Det behövs större justeringar nedåt (till i nivå med de externa kostnaderna)

Och 50 öre i skatt är inte 50 öre vid pumpen, tänk på det.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-24 22:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
John2008 skrev:

Är det fattiga, gamla och sjuka i Sverige som ska betala en skattesänkning eller hur har man tänkt sig? Och ska Sverige öka sina utsläpp och fortsatt vara starkt fossilberoende samtidigt som man i huvudsak sponsrar ryska krigsövningar och Putins regim (olja importeras mest från Ryssland)?

Ja för 15-80 miljarder kan man göra mycket, oavsett det är för gamla och sjuka eller för något annat som man vill prioritera.

För även om det är John främmande (ekonomi, naturvetenskap och matematik är ju inte direkt hans favoritämnen;-)) så utgör transporter och oljepris en central del i förädlingskedjan. De är till och med huvudfaktorer. Med för höga priser blir effektivitetsförlusterna på denna nivå. Och då tappar man i skattebas i alla fall.

Därför skall transporterna prissättas korrekt. De skall inte prissättas på rent normativa grunder för att blidka några extremister som saknar grundläggande skolning (och därmed ägnar sig åt navelskåderi).

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-24 23:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Ja, jag tror mer på kilometerskatten.

Uppdaterat: 2021-11-24 23:17
Pi skrev:

Sänk skatten på HVO100 ? Trodde bestämt att den redan var skattebefriad - men rätta mig om jag har fel, Swenssons.

Ja, denna är skattebefriad (utan energi- och koldioxidskatt), men inte när HVO är utblandad med fossil diesel, för då beskattas hela mängden fullt ut.

Uppdaterat: 2021-11-24 23:26
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
A.L skrev:

Därför skall transporterna prissättas korrekt. De skall inte prissättas på rent normativa grunder för att blidka några extremister som saknar grundläggande skolning (och därmed ägnar sig åt navelskåderi).

Att sätta korrekta skatter på drivmedel på så sätt som AL vill, klarar inte heller de andra länderna inom EU, för det är i själva verket ganska små skillnader på diesel (4,74 kr/ liter i Sverige och genomsnittet för hela EU är 4,38 kr) och det finns sju EU-länder som har högre dieselskatt än Sverige.

Uppdaterat: 2021-11-24 23:47
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

A.L skrev:
Därför skall transporterna prissättas korrekt. De skall inte prissättas på rent normativa grunder för att blidka några extremister som saknar grundläggande skolning (och därmed ägnar sig åt navelskåderi).

Att sätta korrekta skatter på drivmedel på så sätt som AL vill, klarar inte heller de andra länderna inom EU, för det är i själva verket ganska små skillnader på diesel (4,74 kr/ liter i Sverige och genomsnittet för hela EU är 4,38 kr) och det finns sju EU-länder som har högre dieselskatt än Sverige.

Vilket är helt i linje med resonemanget.

Det är inte den relativa nivån man tittar på utan nivån på de externa kostnaderna. Och dessa varierar, inte bara på r
Nationell utan också på regional som lokal nivå.

Om man inte tar hänsyn till det är det inte bara konsumtionen som blir inkorrekt. Även investeringar i ny infrastruktur tas på felaktiga grunder(och de som har gjorts innebär ett slöseri).

Det är därför som man inte kan sätta upp sådana här priser baserat på extremism, fanatism eller via påståenden från Googlande skolkande småbarn utan via empirisk väl härledd kunskap och i enlighet med vetenskaplig kontext.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-25 05:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

HVO100 är skattebelagd med nästan 3,90 kr per liter i form av moms. Den borde tas bort helt eller delvis så att allt fler dieselbilägare överger fossil diesel till förmån för fossilfri HVO100.

Uppdaterat: 2021-11-25 08:06

Tror någon på riktigt att 50öre till 1 krona i sänkt bensinskatt kommre få folk att okynnesåka något galet, lite som att om du vips över en natt få kaffepaketet 1 kr billigare, dricker du dubbelt så mycket då?

Sänkt bensin och dieselskatt har ingen som helst påverkan på miljön eller utsläppen. Det kan vi väl ändå alla hålla med om. På samma sätt som skatten på elen inte påverkar hur miljövänlig/miljövidrig den är.

Däremot borde vi ha jämförbara priser på bränslen av alla de slag som våra närmsta grannläder, Finland, Danmark och Norge. Där ligger svenska priserna markant högre, framförallt på diesel där det diffar ca 4kr. Vill vi bibehålla Sveriges konkurrenskraft bör vi sänka skattetrycket markant, både på bränslen, men även på inkomster.

Inte rimligt att våra grannländer har 10 % mindre inkomstskatt, högre löner och längre levnadskostnader. De har inte heller samma problem som vi har med kriminalitet, våldsbrott, skola, vård eller omsorg.

Uppdaterat: 2021-11-25 09:49

Så bränslet (HVO100) till en dieseldriven bil skulle bli totalt skattefri trots att den är långt ifrån utsläppsfri medan en eldriven, utsläppsfri (i närområdet) skall beskattas som idag ? Logiken i detta ? Tycker nog att den skattebefrielse som redan finns för detta begränsade bränsleslag är fullt tillräcklig.

Uppdaterat: 2021-11-25 09:54

Isoderlund:
Storbritannien, Hellas?, Island, Danmark, Finland, Norge och Nederländerna har högre bensinpris än Sverige idag.

Jag tror inte heller på "att okynnesåka något galet" när priset sänks 50öre, men det kommer öka åkandet.

Problemet som jag ser det är att det ger bränslebolagen möjlighet att öka priset mer, för då sänks skatten istället. Vad ger det för signal?

Uppdaterat: 2021-11-25 11:05
McTar skrev:

Isoderlund:
Storbritannien, Hellas?, Island, Danmark, Finland, Norge och Nederländerna har högre bensinpris än Sverige idag.
Jag tror inte heller på "att okynnesåka något galet" när priset sänks 50öre, men det kommer öka åkandet.
Problemet som jag ser det är att det ger bränslebolagen möjlighet att öka priset mer, för då sänks skatten istället. Vad ger det för signal?

Betvivlar starkt att folk åker mer bil för att bensinpriset eller dieselpriset halkar ned från 17,64 till 17,14 för bensin eller 19,22 till 18.78. Det är för lite skillnad så det gör det samma.

Som i mitt exempel, men vi kan byta det mot något annat om man nu inte dricker kaffe. Ta ett mindre paket toalettpapper, det kostar kring 18-20kr på tex Coop eller Willys. Sänker de priset 50 öre kommre inte konsumtionen öka bara för att det sänks. Samma gäller resorna. Det är för liten skillnad. Hade däremot priset på tex diesel hamnat likt våra grannländer, 4 kr mindre , då skulle nog folk välja bilen före andra färdmedel. Men att det skulle bli så stora slag att det blir negativa effekter för klimatet är bara navit att tro. Sveriges transportbehov är det samma per capita som det alltid varit. Sverige har däremot minskat utlsäppen från transportsektorn med -21%, samtidigt som befolkningen ökat med sisådär en 20%. Sedan 2018 har utsläppen minskat med 3% mot idag.

Uppdaterat: 2021-11-25 11:58

Jag vet inte var du får fram att dieseln är 4kr billigare i våra grannländer.
Skillnad Norge: 1,45kr
Finland 2,30kr
Danmark 2,80kr

Källa: https://no.globalpetrolprices.com/diesel_prices/

Uppdaterat: 2021-11-25 13:10

McTar, du gör det lite för enkelt för dig, de flesta handlar sitt bränsle med skattade pengar, du kan inte rakt av jämföra priset i andra länder utan att ta hänsyn till vad respektive nettoinkomst är.

Uppdaterat: 2021-11-25 14:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kommer alltid att finnas de, som trollar med knäna för att bevisa att bilbränslet just nu är otroligt billigt, och inget att klaga över...

Uppdaterat: 2021-11-25 14:33
McTar skrev:

Jag vet inte var du får fram att dieseln är 4kr billigare i våra grannländer.
Skillnad Norge: 1,45kr
Finland 2,30kr
Danmark 2,80kr
Källa: https://no.globalpetrolprices.com/diesel_prices/

Dieselpris idag 2021-11-25 för respektive land omvandlat till Svensk krona:
Sverige 19,52 SEK
Finland 15,38 SEK
Norge 17,09 SEK
Danmark 15,66

Andra länder:
Storbritanien 16,97 SEK
Estland 13,47 SEK
Tyskland 15,57 SEK
Island 15,17 SEK
Nederländerna 16,27 SEK

Ska vi fortsätta?

Uppdaterat: 2021-11-25 14:52

ISO, jag hämtade priset från den källa jag länkade till. Var hämtar du din?

Uppdaterat: 2021-11-25 15:41

Den allra största anledningen (även om det kan finnas många) till sänkt bensinskatt, är att skatten (momsen) per per automatik höjs när marknadspriset höjs. Det kan inte vara rätt. Jag hoppas verkligen att få se det bilhatande mp bita i gräset ännu mer.

Uppdaterat: 2021-11-25 16:43
Ulf Parde
Ulf Parde skrev:

Den allra största anledningen (även om det kan finnas många) till sänkt bensinskatt, är att skatten (momsen) per per automatik höjs när marknadspriset höjs. Det kan inte vara rätt. Jag hoppas verkligen att få se det bilhatande mp bita i gräset ännu mer.

Ehm, nej momsen är densamma…

Uppdaterat: 2021-11-25 17:11
McTar skrev:

Jag vet inte var du får fram att dieseln är 4kr billigare i våra grannländer.
Skillnad Norge: 1,45kr
Finland 2,30kr
Danmark 2,80kr
Källa: https://no.globalpetrolprices.com/diesel_prices/

Senast jag tankade diesel i Norge, som var i måndags, så kostade den 15,40kr/l. Riktpriset är dock högre, men det är ett ständigt priskrig mellan kedjorna. Så 3-5kr/l billigare har dieseln varit sedan i augusti, då jag började åka till Norge efter Corona lockdownen. Var förövrigt lika dant innan.

Uppdaterat: 2021-11-25 17:52

En sak som slår en när man läser kommentarerna på denna sida är att det inte finns en endaste ynka liten skribent här som lever på landsbygden i närheten av ekonomiskt existensminimum.

Ej heller någon som verkar känna en sådan individ eller ens vill kännas vid...

Antagligen därför som begrepp som dessa ideligen dyker upp.

-Alla måste köpa elbil för att rädda klimatet.

-En skattehöjning på bränslet på nån hundring i månaden är väl inget att orda om, även om höjningen sker varje månad.

-Klart fossilbilar ska bekosta övergången till elbilar, hur ska vi annars bli av med barnamördarna?

-Har du inte råd att köra fossilt får du väl ta cykeln istället, eller åka kollektivt.

-Osv, osv osv...

Nu är detta något raljerande och tillspetsat men andemeningen finns där, den genomsyrar kommentarerna till varje artikel.

Lite beklämmande att så många idag inte kan se längre än till sitt eget bilval, men det är väl så dagens Sverige även ser ut i stort antar jag.

Kan även sammanfattas:

-Gör som jag annars gör du fel och gör du fel så skyll dig själv och har du dig själv att skylla så kom inte hit och klaga!

Därför som ViB:s forum inte längre är intressant, det handlar inte längre om bilar, MC och andra fordon och passionen till dessa.

Numer handlar den om att:
1. Dunka in sin egen, gärna politiska åsikt i meningsmotståndaren till varje pris.
2. Sätta sig själv på höga hästar genom valet av alternativa bränslen, läs el då det inte finns några andra alternativa bränslen att tala om.
3. Basunera ut sina egna klimatåsikter som sanningar utan att ens försöka ta till sig ett uns av opponentens åsikter, att kanske få en aha-tanke från meningsmotståndaren verkar vara synonymt med dödsstraff.

Enkelspårigt, enahanda och förutsägbart är vad forumet förvandlats till, inte ens bilköpar-tråden orkar engagera nämnvärt.

Till och med trollen har flytt sidan, kanske det ska ses som ett tecken.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Prestigelös, jag bor på vischan och har påtalat det flera gånger och de problem mina lantbrukande grannar har, det handlar inte om några storbönder, utan småbrukare som har det väldigt kämpigt att få det att gå runt. Bilar som var moderna för tjugo år sedan, traktorer från 60-70- talet, men som tur är finns skogsbruk annars vore det kört!
Men de kan inte göra avdrag för allt drivmedel och det mesta måste betalas med skattade pengar.
Flera är pensionärer, men måste ändå röra på sig med bil eftersom det inte finns någon kollektivtransport!

Uppdaterat: 2021-11-25 19:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Prestigelös, jag bor på vischan och har påtalat det flera gånger och de problem mina lantbrukande grannar har, det handlar inte om några storbönder, utan småbrukare som har det väldigt kämpigt att få det att gå runt. Bilar som var moderna för tjugo år sedan, traktorer från 60-70- talet, men som tur är finns skogsbruk annars vore det kört!
Men de kan inte göra avdrag för allt drivmedel och det mesta måste betalas med skattade pengar.
Flera är pensionärer, men måste ändå röra på sig med bil eftersom det inte finns någon kollektivtransport!

+100 även om Prestigelös har en poäng, som vanligt.

Uppdaterat: 2021-11-25 21:01