Vi Bilägares forum

Komforten överraskande bra i Volkswagen ID.3

Komforten överraskande bra i Volkswagen ID.3

Trots en irriterande laddbugg har den Volkswagen ID.3 som ingår i Vi Bilägares långteststall visat sig från sin bästa sida.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-22 15:20

Kommentarer

Gillar inte alls att bilarna är så lågt specade, det skall inte skilja 25%-30% i förbrukning vid blandad körning.

Uppdaterat: 2021-11-22 16:51

Idag när jag skulle åka till jobbet så släppte inte bilen greppet om laddkabeln. Jag ringde assistans och när bärgaren ringde mig och började berätta hur jag skulle göra för att nödöppna låsningen så bytte lampan vid ladduttaget färg från grönt till vitt och kabeln släppte. Bärgaren sa att ID3:orna verkade behöva vänja sig vid kylan. Det var alltid några ID som inte släppte taget om kabeln när första kylan satte in.😏 När jag på väg till jobbet ringde och skulle tala om att jag blev lite sen så hörde de mig inte. Jag ringde en gång till, men det hjälpte inte. Fick stänga av carplay och ringa på vanligt sätt med mobilen. Även "Front assist är ej tillgänglig" lös nästan hela vägen till jobbet.
Rattvärmen går igång av sig själv och bilen immar igen ibland trots senaste mjukvaran, såvitt jag vet...
Den adaptiva farthållaren fungerar mycket dåligt tycker jag också. Den kör så fort mot bilarna framför att jag inte alltid vågar vänta på att den ska släppa på gasen och bromsa. Jag tycker den borde släppa gasen i så god tid att den inte behövde bromsa. Den borde bromsa in i så god tid att den kunde närma sig bilen framför sakta tills den har önskat avstånd inställt. Nu kör den med full fart mot bilen framför och bromsar jättesent för att sedan sakta öka avståndet till inställt avstånd. Jag trivs bäst med avståndet med tre streck i displayen, men det måste jag ändra till varje gång jag kör bilen. Den börjar alltid med bara ett streck!👎😏

Jag förstår inte hur en så stor och känd biltillverkare kan släppa ut sånt skräp på marknaden. Förutom alla mjukvarubuggar så har laddluckan flugit bort en gång och krängningshämmarstagen började skramla redan efter 1100 mil! Ryggstödet byttes ut vid ca1700 mil efter att det justerade ner sig av sig självt. Man fick skruva upp det något varv varje gång man körde bilen. Idag tyckte jag att ryggstödet lutade för mycket igen. Vet inte om det snart är dags att byta igen eller om jag bara ville sitta mer upprätt än jag brukar.... Bilen har nu gått ca 2700 mil.
Infotainment tar god tid på sig att starta ibland och att volym/tempreglage inte är belysta är skrattretande dåligt. Och sen dessa förbannade rattknappar som man kommer åt av misstag hela tiden när man kör lite aktivt, och som är mycket svåra att ändra när man vill!👎👎

Uppdaterat: 2021-11-22 22:53

Anders
Jag tycker adaptiva farthållaren på min Octavia fungerar likadant.

Uppdaterat: 2021-11-22 23:04

Får väl se om VW kan råda bot på kvalitetsmissarna vid kommande facelift då.

Uppdaterat: 2021-11-22 23:14
Power to the people

Håller faktiskt med lite vad gäller den adaptiva farthållaren, den "ser" ju bilen framför på ca 100 m håll. Sommartid är det väl ingen panik men i vinterväglag kunde den ju sakta ner lite tidigare.

Uppdaterat: 2021-11-23 05:57

Nu åker jag iofs Passat men grundinställningen för avstånd kan jag ändra permanent i infotainmentsystemet under inställningar. Sedan upplever jag att farthållaren beter sig väldigt olika beroende på valt körmönster, i sprtläge bromsar den väldigt sent och hårt med i ECO-läge är det tvärtom.

Uppdaterat: 2021-11-23 07:41

Jag förstår inte hur många verkar ha köpt en ID3 utan att ha provkört bilen ordentligt. Det är över huvud taget inte att jämföra med en Golf, som vid en jämförelse framstår som en premiumbil med fantastisk kvalitet.

Uppdaterat: 2021-11-23 12:56

För mig känns det mest som att man inte satt sig in i de närmast oändliga inställningsmöjligheter som finns hos alla moderna bilar. Sen finns det säkert buggar i programvaran också men kanske inte i samma utsträckning som en del upplever problem.

Uppdaterat: 2021-11-23 17:42
Pi skrev:

För mig känns det mest som att man inte satt sig in i de närmast oändliga inställningsmöjligheter som finns hos alla moderna bilar. Sen finns det säkert buggar i programvaran också men kanske inte i samma utsträckning som en del upplever problem.

+100
Läsa bruksanvisningar är bara för veklingar. Riktiga grabbar löser problemen själva! Eller?

Uppdaterat: 2021-11-23 19:17
Pi skrev:

För mig känns det mest som att man inte satt sig in i de närmast oändliga inställningsmöjligheter som finns hos alla moderna bilar. Sen finns det säkert buggar i programvaran också men kanske inte i samma utsträckning som en del upplever problem.

Nu sitter du allt och gissar hej vilt. Det är inte en inställning i någon meny som gör att bilen vägrar fungera.
Rekommenderar att du går med i valfritt forum så lär du få en annan bild av problemen.
Sen så klart är det bristande förmåga att läsa en manual som gör det extra krångligt att ändra någon inställning som tidigare utförts med ett reglage.
ID 3 skulle jag gissa på är den nylanserade bil som dragits med mest fatala mjukvarufel de senaste åren.

Uppdaterat: 2021-11-23 19:26
Guran skrev:

Pi skrev:
För mig känns det mest som att man inte satt sig in i de närmast oändliga inställningsmöjligheter som finns hos alla moderna bilar. Sen finns det säkert buggar i programvaran också men kanske inte i samma utsträckning som en del upplever problem.

Nu sitter du allt och gissar hej vilt. Det är inte en inställning i någon meny som gör att bilen vägrar fungera.
Rekommenderar att du går med i valfritt forum så lär du få en annan bild av problemen.
Sen så klart är det bristande förmåga att läsa en manual som gör det extra krångligt att ändra någon inställning som tidigare utförts med ett reglage.
ID 3 skulle jag gissa på är den nylanserade bil som dragits med mest fatala mjukvarufel de senaste åren.

Men det är ju lätt att skylla på mjukvarufel hela tiden Guran, när man inte ens läst manualen och försökt förstå.

Uppdaterat: 2021-11-23 20:20

Exakt, Christer !
Låter som att Guran har lång egen erfarenhet av Id.3.

Uppdaterat: 2021-11-23 20:25
Pi skrev:

Exakt, Christer !
Låter som att Guran har lång egen erfarenhet av Id.3.

Jag har i alla fall provkört en 🤣
Konstaterade snabbt att det fanstyget ville jag inte ha.
Konstaterar lika ofta på ID3-4 forum, ja jag läser på sådana, om alla problem med bilen.
Förövrigt är det garanterat mycket mer mjukvaru och hårdvarufel på alla dessa nya elbilar än gamla beprövade ICE bilar.
Väntar med spänning på hur många funktionsfel jag kommer få.
Mercan bara fungerade. Det lär jag troligen inte få uppleva med nya bilen, men vem vet…..

Uppdaterat: 2021-11-23 20:46

Ifråga om VAGs adaptiva farthållare med märkligt beteende så är det nog snarare så att ID3 har ärvt egenskapen från tidigare modeller. Det är nog inget fel på den utan det är väl programmerarna som valt denna lösning.

Uppdaterat: 2021-11-23 21:39

Har kört flera VAG-bilar med adaptiv farthållare och tycker inte att dom uppträder speciellt konstigt.
Sen finns det som sagt några möjligheter att "fintrimma" beteendet om man inte gillar standardinställningen.

Uppdaterat: 2021-11-23 22:09