Vi Bilägares forum

”Högt bensinpris slår mot den som behöver bilen mest”

”Högt bensinpris slår mot den som behöver bilen mest”

Det är inte bara politikernas fel att priserna på macken nått rekordhöjder – politikerna kan vara en del av lösningen, enligt Tommy Wahlström.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-20 19:00

Kommentarer

Axa skrev:

AL
Ja du AL. Jag antar att du som företagare helt struntar i utgifterna och kör Lyxfällan?
Det går som konsument att i allra högsta grad påverka utgifter, jag gör det varje dag, och tycker man bränslepriserna drar iväg så kan man ju överväga en snålare bil. Eller dra ner på annan utgift, typ alkoholen.
Eller hur var det, med yxskaft?

Nej, det är just det här med kostnader och resurser som jag har koll på.

Och de visar att bränsleskatterna ligger över de kostnader som de är tänkta att internalisera. Och detta på rent normativa grunder.

Vad folk sedan väljer för bil är ett helt annat resonemang, därav att argumentet är goddag yxskaft.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-22 23:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
McTar skrev:

Al, om du inte visste det så var bensinen som "billigast" I mitten på nittiotalet.
Gå tillbaka några år till och du får helt andra siffror. Kolla länken jag klippte in.
Säger du emot det som sägs där?
(Konkret svar tack, inget svammel)

Ja det här med ekonomi är onekligen invecklat;-).

Jag får inte andra siffror om jag går tillbaka till mitten av nittiotalet. Men däremot finns det en teoretisk möjlighet att man kan få det genom att utgå från extremvärden.

För att komma runt det kan man då använda längre tidsserier, förslagsvis en tre- fyra år och på så vis göra uttalanden.

Och då kvarstår det jag har skrivit tidigare, och som också är hämtat från SCB.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-22 23:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Då får jag ställa om min fråga eftersom mitt förra svar tydlige var alltför komplicerat att förstå för en del: Vad skulle en ny regering göra som skulle påverka bensinpriset rejält neråt ? Kolla det budgetförslag som M/KD/SD la fram och dra sen slutsatser ifrån detta - och berätta. Det enda som skulle kunna påverka bensinpriset rejält är kraftigt fallande världsmarknadspriser - knappast en liten skattesänkning (50 öre/l) av en eventuell M/KD/SD-regering.

Det är ganska enkelt.

Man tar bort bränsleskatterna helt och ersätter dem med kilometeravgifter (För samtliga trafikslag).

Då har man löst problemet.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-22 23:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

60 procent av bensinpriset är skatt och moms.
– Eftersom det är skatt på skatten så det blir dubbelt utslag, säger Christan Ekström, vd hos Skattebetalarna.
Energiminister Anders Ygeman (S) svarar på kritiken:
– Ska vi klara av klimatomställningen måste det kosta att släppa ut.
Därmed bevisat att (S) skär breda remmar ur andras läder!
Tidigare gick den skatten till väg- och järnvägsunderhåll! Nu raka vägen in i statskassan! Fler kommentarer behövs ej!
AL:s förslag intressant, men då sinar statskassan och vad ska då Magdalena skjuta in sig på? Kanske höja sprit och tobaksskatten med det 3 dubbla? Kanske en god tanke, även om inte AXE kommer att gilla den!

Uppdaterat: 2021-11-22 23:28
RR

Mctar; Om vi tittar på bränslepriset år 1995 så låg det på 8,29 kr/l (i 2004 -års penningvärde). Det motsvarar 10,30 kr/l idag och mig veterligen kan jag inte tanka så billigt någonstans.

https://www.privataaffarer.se/articles/2005/12/12/fakta-bensinpriser-1981-2005/

Skulle det varit lika dyrt att tanka år 1995, fast då beräknat år 2004, som idag skulle bränslet ha kostat nära 14 kr/l år 1995.

Vad jag minns gjorde det inte det;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-22 23:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Att cykla till jobbet för de som har lagom distans i stället för att kallstarta en bil vore ju fantastiskt bra. Först en förbättring av folkhälsan som skulle leda till ökat psykiskt välbefinnande och mindre I-lands problem bland annat. Att MP skulle slå Ulf Kristerssons taxiåkande är nog svårslaget mot bakgrund av hans historiska mängder taxiresor som bland annat TV4 avslöjat, +100 ksek för några år sedan. För övrigt är det naivt att gå på att SD o Kristersson skulle sänka skatten på bränsle, så det realekonomiskt för en individ, kommer ha någon som helst betydelse.

Uppdaterat: 2021-11-23 07:38
saabnisse skrev:

40-talisten skrev:
Visst, ca 12 kr/l i dagens penningvärde för 20 år sen, 18 kr/l idag. Men glöm inte att våra reallöner har ökat sedan dess!

Inte allas, många har blivit pensionärer!

Ja, tur att man är pensionär så man inte kör så mycket ny när bensinen är dyr-

Uppdaterat: 2021-11-23 08:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
J.L skrev:

Att cykla till jobbet för de som har lagom distans i stället för att kallstarta en bil vore ju fantastiskt bra. Först en förbättring av folkhälsan som skulle leda till ökat psykiskt välbefinnande och mindre I-lands problem bland annat. Att MP skulle slå Ulf Kristerssons taxiåkande är nog svårslaget mot bakgrund av hans historiska mängder taxiresor som bland annat TV4 avslöjat, +100 ksek för några år sedan. För övrigt är det naivt att gå på att SD o Kristersson skulle sänka skatten på bränsle, så det realekonomiskt för en individ, kommer ha någon som helst betydelse.

Orimliga transportkostnader slår inte inte bara mot folks privatekonomi utan har tvärtom följdverkningar på hela den samlade ekonomin.

Vi pratar om försämrad internationell konkurrenskraft, ökad arbetslöshet och undanträngningseffekter i kommunala som privata budgetar.

Hur stor effekten blir beror sedan på vilka antaganden man gör samt vilket pris och kalkylränta man sätter upp, samt hur man bedömer alternativen. Konjunkturinstitutet har exempelvis beräknat att de mer transportintensiva verksamheterna (skogsnäring och jordbruk exempelvis) tappar mer än andra branscher. Men beroende på grad av aktivism pratar Ki om BNP-tapp om 0,3-1,6 procent. Det motsvarar allt mellan 15-76 miljarder. OBS (innan google- John börjar klippa och klistra in irrelevanta länkar): Detta gäller inte investeringar utan kostnader - investeringar i energieffektivisering är i regel samhällsekonomiskt positiva. .

Jag tycker att det finns vettigare prioriteringar ute i samhället där dessa resurser kan göra större en nytta än att elda för kråkorna i politiska projekt. Vi har både gamla och sjuka att ta hand om exempelvis, eller varför inte se till att den svenska befolkningen lär sig att räkna ordentligt? Bara för att nämnda några saker.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-23 10:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Pi skrev:

Det är ganska enkelt.
Man tar bort bränsleskatterna helt och ersätter dem med kilometeravgifter (För samtliga trafikslag).
Då har man löst problemet.
MVH AL

A.L - och det tror du på fullaste allvar att en ny regering skulle göra ? Tror du på tomten också ? Dessutom - de som kör mycket kommer knappast att tjäna på en sådan reform - och det var väl lite av detta som tråden handlar om. Sen kan vi bara lägga till de tekniska problemen när det gäller befintlig fordonsflotta. Svaret är nog det jag själv nämnde och det har vi ingen egen kontroll över.

Uppdaterat: 2021-11-23 10:54
Hundter skrev:

Varför inte följa ditt eget råd?
” Eller dra ner på annan utgift, typ alkoholen.”
Eller hur var det, med yxskaft?

Faktiskt dricker jag inte alkohol. Men det är ju fantastiskt att många har svårt att ändra beteende ifråga om ekonomi att det ibland liknar Lyxfällan.

Som sagt, om nu politiken är som den är och den lär inte heller ändras även med högerregering kanske man ska ta sig en funderare på vad man själv kan göra åt sina utgifter, däribland bränslekostnader.

Uppdaterat: 2021-11-23 11:15

Sverige ligger med andra ord tvåa respektive femma i världen, men inom kort kommer bilisterna i vårt avlånga land att drivmedelsbeskattas hårdare än något annat lands bilister i världen. Så snart som omkring år 2020 kommer Sverige att ha världens högsta drivmedelsskatter på både bensin och diesel. Detta tack vare den automatiska årliga skattehöjning med två procent utöver Konsumentprisindex (KPI) som riksdagen har beslutat om. Manar till eftertanke inför kommande val!!

Uppdaterat: 2021-11-23 11:22
RR

Axa!
Bobroränonnonvovinon foförorekokomommomeror aloldodrorigog i momitottot hohusos, momenon unondoderorsostotunondodomom totagogeror jojagog momigog enon gogenonevoveror.

Uppdaterat: 2021-11-23 11:28
RR

Al:
En stassanställd (som exempel) tjänade i snitt 17.500kr/mån 1995.
2020 så tjänade motsvarande 39.000kr. Lönelyft alltså på 122%.
Du skriver att bensinen kostade 8.29kr/liter 1995, räknar man upp detta med 122% så få man
18,47kr. Vad kostar bensinen idag?
Vad säger det om man kan ta en statsanställd som ett exempel?

Uppdaterat: 2021-11-23 13:56

McTar, det är fel att jämföra bruttolöner och den procentuella höjning du har som exempel är det inte många som fått

Uppdaterat: 2021-11-23 14:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, gränsen för statlig skatt går år 2020 vid 42.400kr, så andelen skatt borde vara liknande om den anställde inte flyttat till en dyrare kommun.

Uppdaterat: 2021-11-23 14:28

AL wrote : "Man tar bort bränsleskatterna helt och ersätter dem med kilometeravgifter (För samtliga trafikslag).
Då har man löst problemet,"

Pi wrote : "A.L - och det tror du på fullaste allvar att en ny regering skulle göra ? Tror du på tomten också."

Men glöm inte att 18 % tror på Jimmy Åkesson :)

Uppdaterat: 2021-11-23 14:58

Oljebolagen kan ju minska sina höga marginaler och "wips" blir det en större hävstång med skatter o allt till ett lägre bränslepris. Lätt som en plätt! Argumentera för det i stället.

Uppdaterat: 2021-11-23 15:17

J.L - det var väl det jag nämnde också - alltså att enda sättet att på nåt märkbart sätt få lägre bränslekostnad på fossilbränslebilarna är att oljebolagen sänker priserna. En 50-öring litern i skattesänkning lär knappast ens märkas i månadsbudgeten för de flesta,

Uppdaterat: 2021-11-23 17:52
Pi skrev:

J.L - det var väl det jag nämnde också - alltså att enda sättet att på nåt märkbart sätt få lägre bränslekostnad på fossilbränslebilarna är att oljebolagen sänker priserna. En 50-öring litern i skattesänkning lär knappast ens märkas i månadsbudgeten för de flesta,

Men man kan ju också göra som från början, beskatta bilismen för de kostnader som den åsamkar och inte bara stoppa in pengar i statskassan bara för att man kan, och inte som nu dessutom sist lägga på MOMS också bara för att göra det extra jävligt. Håller nog med AL i denna fråga, ersätt med kilometeravgifter så att beskattningen blir mera transparant, så vi vet vad vi betalar för.

Uppdaterat: 2021-11-23 19:08

Att oljebolagen skulle sänka priserna är en utopi! Dessutom skulle det göra mycket liten skillnad eftersom > 60% utgöras av skatt!! Staten tycker att vi bränsleförbrukare ska skrapas in på bara skinnet utan att se konsekvenserna! Den analysen verkar vara obefintlig! Så länge miljötalibanerna får råda får vi finna oss i detta! Och folk är nog korkade att finna sig u detta! Det visar inte minst vissa insändare i denna tråd!!

Uppdaterat: 2021-11-23 19:56
RR

Jag har inget emot ifall man gör om till kilometerskatt. Dock kan man ju undra på vilket sätt det skulle vara till skillnad för de i glesbygd med långa avstånd. För vissa grupper lär det väl inte bli skillnad mot idag.

Uppdaterat: 2021-11-23 20:03

Hundter tänk lite hur en relativ, (procentuellt påslag), beskattning slår på slutpriset. Varför är det en utopi att föra en opinion mot monopol/oligopolmarkaden som oljebolagen kontrollerar prissättningen på. Att dra skattekortet varje gång som oljebolagen höjer och sänker priserna på bränslet, som redan ligger i mackens cisterner, är väl rätt uppenbart om vad det egentligen handlar om?

Uppdaterat: 2021-11-23 20:07
J.L skrev:

Hundter tänk lite hur en relativ, (procentuellt påslag), beskattning slår på slutpriset. Varför är det en utopi att föra en opinion mot monopol/oligopolmarkaden som oljebolagen kontrollerar prissättningen på. Att dra skattekortet varje gång som oljebolagen höjer och sänker priserna på bränslet, som redan ligger i mackens cisterner, är väl rätt uppenbart om vad det egentligen handlar om?

Men lik förbannat är ju typ 60% skatt.

Uppdaterat: 2021-11-23 20:16
McTar skrev:

Al:
En stassanställd (som exempel) tjänade i snitt 17.500kr/mån 1995.
2020 så tjänade motsvarande 39.000kr. Lönelyft alltså på 122%.
Du skriver att bensinen kostade 8.29kr/liter 1995, räknar man upp detta med 122% så få man
18,47kr. Vad kostar bensinen idag?
Vad säger det om man kan ta en statsanställd som ett exempel?

År 1995 kostade bensinen 8,29 kr i 2004-års priser. Där ligger felet i din jämförelse.

Enligt Aftonbladet låg priset på 7,57 kr/litern år 1995. Om vi då skall räkna om enligt din definition blir priset 16,80 kr/litern idag. Sedan är medellönen 38900 kr år 2020 mot 1995 där den uppgick till 17530 kr. Det var också det år där löneökningen var förhållandevis låg i gruppen, vilket jag antar är syftet med det valda jämförelseåret?

Tilläggas skall att den typen av jämförelse faktiskt också är felaktig. Skall vi göra en sådan här jämförelse behöver vi använda medianlöner, samt (helst) ett motsvarande mått hos bränslet. Lönerna kan man få fram via SCB (där man dock gjort ändringar i beräkningsunderlaget från 2014 så det gäller att hålla tunga rätt i mun), bränslepriserna är däremot svårare.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-23 20:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

A.L skrev:
Pi skrev:
Det är ganska enkelt.
Man tar bort bränsleskatterna helt och ersätter dem med kilometeravgifter (För samtliga trafikslag).
Då har man löst problemet.
MVH AL

A.L - och det tror du på fullaste allvar att en ny regering skulle göra ? Tror du på tomten också ? Dessutom - de som kör mycket kommer knappast att tjäna på en sådan reform - och det var väl lite av detta som tråden handlar om. Sen kan vi bara lägga till de tekniska problemen när det gäller befintlig fordonsflotta. Svaret är nog det jag själv nämnde och det har vi ingen egen kontroll över.

Jag är ganska övertygad om att någon regeringen kommer tvingas att införa kilometeravgifter i takt med att elbilarna blir fler. Jag tror att det kommer att genomföras oavsett det är Moderater eller Socialdemokrater som har majoritet.

Dock kan man hoppas att man utgår från en marginalkostnadsprissättning och inte rent normativa argument nästa gång man väljer nivå.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-23 20:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fast här verkar det ju mest efterfrågas snabba lösningar A.L och den du skissar på är ju mera
långsiktig.

Uppdaterat: 2021-11-23 20:27

Om nu Staten bekymrar sig så mycket om miljön och försvara därmed den höga skatten på drivmedel förstår jag inte varför vi importerar köpt från Brasilien och Argentina, Tyskland och Danmark, lammkött från Australien (!), tomater och sallad från Spanien och Italien, gurkor från Spanien, blommor från Holland, vin från hela Eu, sprit från hela världen osv, osv, osv! Listan kan göras mycket längre!
Men….. det har inte miljömupparna fattat! Eu lämnar generösa bidrag till jordbrukarna och medför att de kan producera varor billigare än våra bönder! Vete odlas och på grund av överproduktion används som bränsle!!!! Hur klokt är det? Det är bara att inse att politiken är totalt förljugen och manipulerad genom lobbyverksamhet! Rätta mig om jag har fel!

Uppdaterat: 2021-11-23 20:31
RR
Pi skrev:

Fast här verkar det ju mest efterfrågas snabba lösningar A.L och den du skissar på är ju mera
långsiktig.

En snabb lösning kan ju vara att utgå från regeringens egen expertgrupp siffror.

Då skall nämligen skatterna sänkas med 40%.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-23 20:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Haha Al!

Jag har en enorm förmåga att mentalt övertyga andra. Tydligen var det jag som valde åren. Nej just ja, det gjorde jag inte. Det var ju du som valde 1995.
Det var även du som angav bensinpriset.
Börjar du bli dement?

Att jag jämför med nu, är det konstigt?

Uppdaterat: 2021-11-23 20:55

Hundter,
Förstår jag dig rätt att du vill ha sänkta skatter och stoppa fri handel?
Shit det måste vara svårt att rösta för dig.

En fråga. Är du beredd att betala mer för köttet för att få det svenskt?

Uppdaterat: 2021-11-23 21:03

McTar. Det är just som medför det klimathot vi har idag! Men det har du tyvärr inte förstått!
Du vill ha din kyckling till 23:-/ kg, äta importerad biff från Brasilien osv osv . Det är alltid ”någon annan” som ska svara för att vi hejdar klimateländet! Du inser inte hur denna överkonsumtion påverkar hela världen, bara du får dina behov tillgodosedda ! Inte undra på att världen ser ut som den gör! Svar på en fråga: Ha jag är beredd att betala mer och gynna svenska odlare och producenter och gör det redan idag !

Uppdaterat: 2021-11-23 21:14
RR
McTar skrev:

Haha Al!
Jag har en enorm förmåga att mentalt övertyga andra. Tydligen var det jag som valde åren. Nej just ja, det gjorde jag inte. Det var ju du som valde 1995.
Det var även du som angav bensinpriset.
Börjar du bli dement?
Att jag jämför med nu, är det konstigt?

Du skrev mitten av 90-talet, därav valt årtal. Har du glömt det?

Övertyga andra genom att använda felaktiga data brukar inte vara en speciellt framgångsrik metod.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-23 21:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det låter fint Hundter. Men du, du vet ingenting om mig.

Eftersom du gärna betalar mer för att rädda miljön, tycker jag du kan betala dieselpriset i Sverige och inte klaga på skatten (som.är lika hög i ex. Tyskland).
Det du betalar mer är ju den förnybara delen som bl.a. tillverkas i Sverige.

Uppdaterat: 2021-11-23 21:17

Vilka felaktiga data är använda Al?
De är tagna från SCB.

Att bränslet var som billigast på mitten av nittiotalet stämmer, men du gjorde kopplingen.
Jag menade att den var rejält mycket dyrare några år tidigare, men gjorde ändå jämförelsen med 1995 eftersom du noterade priser från då.

Edit: du kanske menar att jag skulle skrivit 121,9% och inte 122% -- ber om ursäkt.

Uppdaterat: 2021-11-23 21:30

Du har missat att priset på bränslet som du jämförde med var angivet i 2004-års priser och inte 1995.

Och därför blev ditt resultat inkorrekt.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-23 23:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

McTar! Ett litet tips? Finns säkert också där du bor, om du nu är intresserad?’
"Schysst, närproducerad, och rättvis relationsmat"

REKO Chalmers/Göteborg är en köp- och säljplattform
utan mellanhänder för konsumenter och mestadels lokala producenter i Göteborg med omnejd. Det minimerar svinnet, priserna ligger på ungefär samma nivå som i affären, men kvalitén är högre, maten färskare och bondens lön mer rättvis. Konsumenten "lär känna sin mat" och har möjlighet att ställa frågor direkt till producenten.

Uppdaterat: 2021-11-23 23:30
RR

AL:
Ok, när jag kollade upp priset så var det 7,57kr vilket skull motsvara 16,80kr idag.
Motsvarande övning för 1985 är: 18,28kr och för 2005: 16,92kr.

Det ärinte särskilt betydande i sig , utan att priserna är i samma "härad" nu som då. Dock dyrast 1985.

Nu drar dessutom en bil mindre än vad den gjorde då så vi betalar mindre för transporten idag än vad vi gjorde då - därav länken till inslaget från svt.

Uppdaterat: 2021-11-24 07:36

Har skrivit detta förut men det rättvisaste är att införa kilometerskatt som är rakt fördelad över den totala skatteintäkten från fordonstrafiken dividerat med totalt antalet körda km per år. I och med att det uppstår en eftersläpning i siffrorna justeras kilometeravgiften till exempel årsvis. Alla fordon betalar lika mycket per km, vilket fortsättningsvis gynnar elbilar genom deras höga verkningsgrad. Vad jag fortfarande inte förstår i försvaret för bensin/dieselfordon är, hur man kan försvara en så erbarmligt dålig totalverkningsgrad de har, beaktat hela kedjan från oljehål till pump.

Uppdaterat: 2021-11-24 08:03
McTar skrev:

AL:
Ok, när jag kollade upp priset så var det 7,57kr vilket skull motsvara 16,80kr idag.
Motsvarande övning för 1985 är: 18,28kr och för 2005: 16,92kr.
Det ärinte särskilt betydande i sig , utan att priserna är i samma "härad" nu som då. Dock dyrast 1985.
Nu drar dessutom en bil mindre än vad den gjorde då så vi betalar mindre för transporten idag än vad vi gjorde då - därav länken till inslaget från svt.

Felet du gjorde var att du blandade ihop årtalen när du började räkna uppåt. Priset för bränslet i 2004-års nivå med inkomsterna för 1995.

Det var därför du landade i 8,29 x 2,22= 18,47 kr/litern när det korrekta är 7,57x2,21=16,73 kr/litern

Notera sedan att du utgår från medelinkomster vilket egentligen är ett tveksams spridningsmått.

Men det kan vi lämna därhän i nuläget.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-24 08:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Har skrivit detta förut men det rättvisaste är att införa kilometerskatt som är rakt fördelad över den totala skatteintäkten från fordonstrafiken dividerat med totalt antalet körda km per år. I och med att det uppstår en eftersläpning i siffrorna justeras kilometeravgiften till exempel årsvis. Alla fordon betalar lika mycket per km, vilket fortsättningsvis gynnar elbilar genom deras höga verkningsgrad. Vad jag fortfarande inte förstår i försvaret för bensin/dieselfordon är, hur man kan försvara en så erbarmligt dålig totalverkningsgrad de har, beaktat hela kedjan från oljehål till pump.

Jag delar inte denna syn.

Om vi skall utgå från det som är syftet med att internalisera de externa kostnaderna så skall priset differentieras beroende på var man kör, tidpunkt, biltyp och även förarkategori.

De externa kostnaderna i högtrafik i Stockholm ligger exempelvis på minst 10kr/km, vilket är mer än en faktor tjugo mot vad samma sträcka kostar i landsbyggdsmiljö. Skall man då slå ut kostnaderna på ett helt bilkollektiv riskerar vi att få en snedvridande effekt, liknande den situation vi har i storstäderna idag.

Elbilen skall betala för det elände den orsakar andra (för det är inte noll), och den skall inte subventioneras.
Fossilbilen skall betala för det elände den orsakar andra (och inte för mycket som är fallet i flertalet resor idag).

Med kilometeravgifter öppnar man alltså upp för en bättre styrning och kan på så vis realisera en högre transporteffektivitet, ungefär som när man handlar andra varor och tjänster på en fungerande marknad (där priset bestäms via fasta+rörliga kostnader) .

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-24 08:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det pågår en utredning om kilometerskatt och ett förslag är att den differentieras så att det blir dyrare i tätort än på landsbygden och det blir dyrare på vissa hårt trafikerade vägar.
Sedan återstår hur man kommer att skilja på olika fordon, om det blir en fast grundtariff beroende bl.a. på den omhuldade koldioxidbelastningen eller om man varierar kilometertaxan.
Förmodligen påverkas inte den existerande fordonsflottan utan enbart nyregistrerade fordon efter ett visst datum.

Uppdaterat: 2021-11-24 08:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kilometerskatt verkar ligga långt bort.
M verkar dock vara emot sådan skatt.
V, MP och C är för kilometerskatt. Antar att Hundter får svårt att förhålla sig det…

Uppdaterat: 2021-11-24 13:24

?? Förklara! Eller jävlas du bara?

Uppdaterat: 2021-11-24 14:09
RR

Hundter
Mjo, du verkar sätta förhoppning till en blå regering att det ska ske ändringar på området, tex kilometerskatt. Fast M är emot det och bl.a. MP är positiva, till just kilometerskatt….

Uppdaterat: 2021-11-24 16:50

Skaffa dig en ny hobby! Dina korkade inlägg är inte ens värda att svara på! Tyvärr gjorde jag det! Kolla Tv idag får du se hur mycket dina inlägg är värda! Klart slut!

Uppdaterat: 2021-11-24 18:34
RR

Tydligen svårt att besvara Axa's senaste inlägg på ett seriöst sätt.

Uppdaterat: 2021-11-24 19:07

Hundter
Ja, nu ser det ut som att du får en regering utan MP och en S-regering som får jobba med blå budget.
Du får kanske 50 öre billigare bensinskatt…

Uppdaterat: 2021-11-24 22:12
J.L skrev:

Ja du AL, denna pseudodebatt om klimatförändringen är orsakad av människan eller ej där vetenskapen är enig om koldioxidens påverkan på medeltemperaturen, den så kallade växthuseffekten. Intressen med stora resurser har påverkat människan i alla tider likt det som du AL envist försöker vidmakthålla. Philip Morris, som är kända för sina prorökningskampanjer i forntid, där rökningens negativa konsekvenser trollades bort och helt plötsligt twistade till sanningen till sin fördel att rökningen var hälsobefrämjande. Om 50 år kommer mänskligheten se samma tråd i propagandan kring vår tids hantering av fossila icke förnybara energislag. som olja.

Ja, det är ständiga försök till att så tvivel om klimatförändringar och mänsklig påverkan och det var just att skapa tvivel som tobaksbolagen länge och mycket försökte med, tills bubblan sprack.

Fossilkramandet har ofta med egna ekonomiska intressen att göra och vanföreställningar om att "det jag gör har ändå ingen betydelse", "minskar jag här, ökar man minst lika mycket på något annat ställe" och/ eller att "samma utsläpp kvarstår ungefär ändå, för får jag pengar över (när jag inte tankar "dyra" fossila drivmedel), så konsumerar jag därför istället något extra, som t ex en flygbiljett".

Uppdaterat: 2021-11-24 23:19
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Den verkliga orsaken till Miljöpartiets överraskande avhopp ur regeringen är snarare deras usla opinionssiffror. 3,4 procent i november, tre procent månaden innan i Aftonbladet/Demoskop. Allt annat är skitsnack.

Uppdaterat: 2021-11-24 23:24
RR
Hundter skrev:

Sverige ligger med andra ord tvåa respektive femma i världen, men inom kort kommer bilisterna i vårt avlånga land att drivmedelsbeskattas hårdare än något annat lands bilister i världen. Så snart som omkring år 2020 kommer Sverige att ha världens högsta drivmedelsskatter på både bensin och diesel. Detta tack vare den automatiska årliga skattehöjning med två procent utöver Konsumentprisindex (KPI) som riksdagen har beslutat om. Manar till eftertanke inför kommande val!!

Nej, det är inte beskattningen som är hög, utan det är den s k reduktionsplikten som innebär mer förnybart i fossilt drivmedel som gör att priserna är som de är.

Läs gärna mer på https://www.dagensps.se/motor/darfor-ar-svensk-diesel-dyrast-i-eu-trots-lag-skatt/

Uppdaterat: 2021-11-24 23:40
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.