Vi Bilägares forum

”Högt bensinpris slår mot den som behöver bilen mest”

”Högt bensinpris slår mot den som behöver bilen mest”

Det är inte bara politikernas fel att priserna på macken nått rekordhöjder – politikerna kan vara en del av lösningen, enligt Tommy Wahlström.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-20 19:00

Kommentarer

Helt riktigt, bor man på vischan och är beroende av bilen blir det kännbart.
Ännu värre för lantarbetarna som måste hålla sina jordbruksmaskiner, som ju drivs med diesel till 99%, igång för att få sin peng till uppehälle.
Men det påstås ju att det finns elektriska traktorer, men inte där jag bor och vem kommer att köpa en elektrisk skördare?
.

Uppdaterat: 2021-11-20 19:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Samhället sitter fast i ett oljeberoende vilket gör samhället väldigt sårbart. Det är dags att lämna oljan och det finns alternativ.

Uppdaterat: 2021-11-20 20:19

Jordbruket har väl fortsatt nedsättning av energi- och koldioxidbeskattningen för diesel?
I övrigt håller jag med Raphael. Oljan är en ändlig resurs, oavsett hur vi förhåller oss till begreppet klimatförändringar så måste de finnas en strävan att ersätta ändliga resurser med förnyelsebar energiproduktion.

Uppdaterat: 2021-11-20 20:29
Power to the people

Hur man än gör detta så kommer det aldrig bli en rättvis omställning, nån grupp kommer alltid drabbas mer än nån annan......sen kan man ju se det som så med att det kanske är helt rätt att de som använder bilen mest är de som skulle tjäna mest på att ställa om.....

Uppdaterat: 2021-11-20 20:34

Jaha Raphael och Grosser, det vore bra om ni kunde förklara detta för våra lantbrukare som kämpar för att få det att gå runt.
Bränslet är bara en del av alla kostnader som ökat, för att få det att gå ihop krävs allt större maskiner, givetvis bekostade av allt större lån som det ska betalas ränta på.
Sedan ska det givetvis komma en mängd påståenden om all miljöförstöring lantbruket står för och som en följd krävs utökade kostsamma miljöåtgärder.
Nej, finns ingen anledning att kämpa för mölla och mejeri, sådant går ju att köpa billigt på stormarknaden och köttprodukter importeras ju till mycket lägre priser än det går att producera så att jobba med det här är ju bara en hobbyverksamhet!

Uppdaterat: 2021-11-20 21:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vem kan någonsin glömma Åsa Romsons idiotiska uttalande inför valet 2014 att "om man har valt att bosätta sig på landsbygden får man skylla sig själv". Lägg en röst på M, KD eller SD så får vi förhoppningsvis en politik som lindrar den ekonomiska smärtan för de människor som Åsa Romson pissade rakt i ansiktet!

Uppdaterat: 2021-11-21 02:45
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

M,SD,KD:s utspel om att sänka skatten på bränsle är oseriös och populistisk. Om priset ska sänkas får oljebolagen minska sina marginaler helt enkelt men det ligger i deras intresse att dels maximera vinsten dels underminera arbetet att minska koldioxidutsläppen. Huruvida om människan påverkat jordens klimat är vetenskapligt fastställt och kräver ingen debatt, lika lite som att jorden är platt eller att 5G orsakat corona. Kan Vib få sin ägare att sänka priset ? OKQ8.

Uppdaterat: 2021-11-21 08:02

J.L. Du har missförstått sambanden. Jordens form är fysikaliskt beräknad och i princip bevisad (eller i alla fall mycket nära). Människans bidrag till global uppvärmning är inte det. Klimatet och dess modeller är tvärtom förhållandevis osäkra, likväl som att en meta inte är någon egen mätning. Så ditt uttalande kan snarare betraktas som populism - alternativ okunnighet om vad IPCC pysslar med.

Ifråga om rätt pris på koldioxiden (vilket inte är den enda komponenten som prissätts i en samhällsekonomisk kalkyl och som ligger ovanpå oljebolagens produktionspris), är det ett område utan konseunsus.
Osäkerheterna är tvärtom så stora att man i utredningarna fastslår att prisnivån handlar om att öka skatteintäkterna (och uppnå politiska populistiska visioner)

Klart är att den värdering som vi använder i Sverige inte har någon påvisbar effekt vare sig på globala utsläpp eller klimatet. Klart är också att den på intet sätt har stöd i de ekonomiska modeller som är utvecklade inom området.

Bränsleskatterna skall mot den bakgrunden justeras ned mot den skälvkostnad som är den samhällsekonomiskt optimala punkten. Och omvänt skall elbilar få höjda skatter.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-21 09:44
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Bensinen är inte alls särskilt dyr!
Om heltidslönerna i genomsnitt ökat 11 gånger och det går åt hälften så mycket bensin per mil jämfört med 1973, då betyder det att så länge priset inte överstiger 24 kronor litern, är det inte mer betungande för dagens heltidsarbetande genomsnittstjänsteman att tanka bilen än vad det var för dennes motsvarighet när bensinen kostade en krona litern.
För kollektivanställda, som haft en något långsammare löneutveckling, ligger nivån på drygt 20 kronor per liter. Att så är fallet framgår också av att den andel av hushållens konsumtionsutgifter som går till drivmedel nästan halverats sedan mitten av 1980-talet trots att vi kör ungefär lika mycket bil nu som då.
https://www.expressen.se/debatt/bensinen-ar-inte--alls-sarskilt-dyr-nu/

Uppdaterat: 2021-11-21 10:10

Lantbrukare får tillbaks på skatten. Så att sänka bensinskatten skulle inte hjälpa dem ett dugg. Råoljepriset ligger högt och dessutom handlas det i dollar och dollarn har ökat i värde så då stiger kostnaderna.
Detta är inget svenska politiker kan påverka.
Vi sitter fast i ett oljeberoende och att subventionera det beroendet för att fortsätta missbruket, det är inte en bra väg framåt.

Uppdaterat: 2021-11-21 10:13

Ytterst tveksamt ifall en blå regering skulle på något utmärkande sätt vara positivt för just jordbrukare eller landsbygd. Eller har man redan glömt bort regeringen Reinfeldt?

Uppdaterat: 2021-11-21 11:30

AL är jorden platt eller inte? Jag tror du fått om bakfoten vad vetenskapen och forskarna kommit fram till. Det enda rätta för att få ner priserna är att oljebolagen minskar sin marginal på bensin och diesel. Sverige likt EU länderna har tillsammans beslutat att skatteinstrumentet ska användas för att öka takten i omställningen till en mindre utsläppsmängd av CO2. AL du får byta din energiineffektiva Volvo mot en Tesla så kommer du undan med en lägre energikostnad för ditt bilåkande.

Uppdaterat: 2021-11-21 12:05

Ni som bor på landet slipper ju trängselskatten åtminstone.

Uppdaterat: 2021-11-21 14:53
Dana skrev:

Ni som bor på landet slipper ju trängselskatten åtminstone.

Tack för det. Det räcker så bra med alla andra skatter som vi inte slipper och sämre service ifrån samhället.

Uppdaterat: 2021-11-21 15:07

Raphael, håller med dig!

Sedan finns det såklart flera (som under tider med billigare bränsle) bosatt längre från arbetet eller bytt till jobb som man måste pendla till.
De har såklart byggt sin hushållsbudget på det (rätt eller fel) och kanske köpt för törstiga fordon.
I ett samhälle finns det alltid orättvisor som Henrik skriver, och vem skall minska sina utsläpp om inte de som släpper ut mest??
Därför är skattesänkning på bränslet fel.
Det borde vara andra fördelningspolitika beslut som gör det "lättare" att bo i glesbygd!

Uppdaterat: 2021-11-21 16:56

Jag bor på landsbygden och klagar inte på några skatter.

Uppdaterat: 2021-11-21 17:59

IPCC gör prognoser och de tar i underkant, klimatförändringarna sker redan snabbare och är redan mer extrema med mer extremväder på kortare tid än IPCC räknat fram. IPCC är alldeles för försiktiga. Verkligheten är betydligt mer alarmerande. Men IPCC vågar inte annat än att mildra och spela ner verkligheten.

Uppdaterat: 2021-11-21 18:01

Hej J.L, jag har ganska god koll på vad IPCC kommit fram till. Har du? Jag vet exempelvis att jordens form (som vare sig är rund eller platt) är bestämd och uppmätt med en mycket hög precision.

Det är däremot inte tesen om mänsklig påverkan på klimatet. Jämförelsen haltar på så vis. Och innan vi väcker resten av fanatikerna ur sin dvala så betyder inte detta att människan inte kan ha påverkat och påverkar. I vilken grad är däremot svårt att svara på (tvärtemot jordens form, massa och storlek).

Så man behöver förstå skillnaden mellan ett fysikaliskt samband och ett troligt scenarie kopplat till observationer.

Vad det gäller priset på CO2 finns det inte en kotte i EU som ligger i närheten av Sveriges pris (däremot ligger Schweiz lite högre än resten av EU - men de är ju inte medlemmar i unionen). Ja, det bestäms på politisk väg, så långt har du tolkat saken rätt. Men det fastställs på rent godtyckliga grunder och har på så vis skapat imperfektioner såväl i infrastrukturplanering som energianvändningen. Något som också kritiserats hårt, inte minst inom den akademiska världen.

Det skattemässiga prispålägget på bränsle skall således sänkas så det ligger i paritet med de externa kostnaderna. Likväl skall elbilarna få högre kostnader så att de betalar sina samhällsekonomiska kostnader.

Först vid en sådan situation uppnår vi optimalitet.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-21 21:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Raphael. Jag skulle nog vilja balansera dina påståenden en smula.

Dels har IPCC inte publicerat en modell utan flera, där delar dessutom varit såpass felaktiga att man har tagit tillbaka dem..Tyvärr läser ju inte heller forskare längre på så modellerna används sedan till annan forskning (Och fastnar i nästkommande meta från IPCC - en känd svaghet i den valda metoden)

https://www.nyteknik.se/miljo/ifragasatt-klimatscenario-har-anvants-i-tusentals-studier-6986171

Sist men inte minst kan en genomsnittlig löntagare tanka ungefär hälften så mycket bränsle för sin inkomst som han eller hon gjorde på 90-talet. Skillnaden är större för diesel än för bensinbränslet.

Så visst har det blivit dyrare att tanka.

Hör av dig om du vill ha konkreta siffror.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-21 18:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Är bränslet dyrt idag i jämförelse med tidigare?

Ja det har vi räknat på tidigare. Jag klipper in mitt inlägg från den tråden (som handlade om att inkomsterna samtidigt ökat)

År 2000 kostade en liter diesel 6,66 kr (omräknat i dagens penningvärde 8,64 kr), att jämföra med idag , 19,37 kr/liter.

År 2000 hade de boende i Norrbottens län (som jag inbillar mig är bilberoende) en medianinkomst på 219 662 kr.
Man fick således 25 424 liter bränsle för en årslön.

Idag, i och för sig med avsikt på år 2019 som är det sista året som SCB har data från, är medianinkomsten i Norrbotten 296 654 kr. Med ett dieselpris om 19,37 kr/l får man 15 315 liter diesel för en årslön.
År 2000 fick man alltså 66% mer bränsle givet sin lön än vad man får idag.

Nu tittar vi närmare på Stockholms län.

Där hade man år 244 191 kr i medianinkomst år 2000. Det räckte till 28 262 liter dieselbränsle.
För år 2021 - med ett pris om 19,37 kr/liter och en inkomst om 330 082 kr får man 17 051 liter idag, också det en skillnad om 66%.

Nu kommer dock problemet här.
I Norrbotten har man ökat sin medianinkomst med 76 992 kr under perioden.
I Stockholm är motsvarande ökning 88 891 kr.

Då 88 891/(19,37-8,64) = 8284
och 76 992/(19,37-8,64)= 7175 blir höjningen av priserna mer kännbara i Norrbotten än i Stockholms län.

Återkom om ni har frågor.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-21 19:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja du AL, denna pseudodebatt om klimatförändringen är orsakad av människan eller ej där vetenskapen är enig om koldioxidens påverkan på medeltemperaturen, den så kallade växthuseffekten. Intressen med stora resurser har påverkat människan i alla tider likt det som du AL envist försöker vidmakthålla. Philip Morris, som är kända för sina prorökningskampanjer i forntid, där rökningens negativa konsekvenser trollades bort och helt plötsligt twistade till sanningen till sin fördel att rökningen var hälsobefrämjande. Om 50 år kommer mänskligheten se samma tråd i propagandan kring vår tids hantering av fossila icke förnybara energislag. som olja. En lättläst sammanfattning kring vår påverkan och hur svenskt näringsliv ser på frågan kan du läsa på följande länk :https://www.svensktnaringsliv.se/fragor/miljo-energi-klimat/var-miljo/klimatforandringen_1064534.html . I och med att det är, en i grunden din egen plånboksfråga, kring högt bensin/dieselpris så följ mitt råd att köpa en Tesla, så har du lättat din egen plånboksoro för dyra bränsleräkningar, AL.

Uppdaterat: 2021-11-21 23:26

Kolla in denna video, och i ca mitten av den finns grafen "Drivmedelsandel av totala konsumtionen".

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel

Vad kan mantra för slutsatser av den??

Uppdaterat: 2021-11-22 08:16
J.L skrev:

Ja du AL, denna pseudodebatt om klimatförändringen är orsakad av människan eller ej där vetenskapen är enig om koldioxidens påverkan på medeltemperaturen, den så kallade växthuseffekten. Intressen med stora resurser har påverkat människan i alla tider likt det som du AL envist försöker vidmakthålla. Philip Morris, som är kända för sina prorökningskampanjer i forntid, där rökningens negativa konsekvenser trollades bort och helt plötsligt twistade till sanningen till sin fördel att rökningen var hälsobefrämjande. Om 50 år kommer mänskligheten se samma tråd i propagandan kring vår tids hantering av fossila icke förnybara energislag. som olja. En lättläst sammanfattning kring vår påverkan och hur svenskt näringsliv ser på frågan kan du läsa på följande länk :https://www.svensktnaringsliv.se/fragor/miljo-energi-klimat/var-miljo/klimatforandringen_1064534.html . I och med att det är, en i grunden din egen plånboksfråga, kring högt bensin/dieselpris så följ mitt råd att köpa en Tesla, så har du lättat din egen plånboksoro för dyra bränsleräkningar, AL.

+100
Sevärt är denna länk : " https://www.svtplay.se/video/27683985/kampanjen-mot-klimatet"

Uppdaterat: 2021-11-22 08:29

Körmöstret över tiden förändras. Idag "småkör" vi lite här och där.. förr i tiden åkte man bil långa sträckor i större utsträckning. Jag åkte aldrig bil till skolan, jag cyklade, gick eller åkte buss. Idag måste varje skolbarn åka i bil till skolan eftersom föräldrarna är rädda att något händer, och de är inte införstådda att de är de själva som skapat denna farliga trafikmiljö. Väldigt många kör bil inom stadsgränserna, varför? Jag var i Göteborg fyra dagar, det funkade bra att gå eller använda allmänna kommunikationer. Visst, jag kan hålla med om att soppan är lite väl dyr, men samtidigt måste vi förändra oss.. sluta köra i onödan och kanske istället satsa på snålare bilar, eller rent av köpa en elbil och pendla med den. Själv har jag leasat en elbil, och den kör vi mest med nu.

Uppdaterat: 2021-11-22 11:02

J.L Den dagen som vetenskapen är enig, den dagen är det inte fråga om någon vetenskap utan snarare tro och politik. Det ligger i vetenskapens natur att välkomna opponering och att pröva resultatets giltighet - om och om igen.

I fråga om klimatet rekommenderar jag att också läsa din egen länk, där man förtydligar att det finns osäkerheter (och förhållandevis stora sådana - till och med så stora att få skulle sätta sig i ett flygplan om sannolikheten för att störta var lika hög). Ännu bättre är att läsa IPCC underlag i sin helhet, och så även dess metod - där man kan se samma sak. För du vet väl vad en meta är hoppas jag? Prognoserna är sedan om möjligt ännu mer osäkra, men det ligger i prognosmetodikens natur att det blir så (annars är den oanvändbar)

Så läser man på så ser man ganska raskt att det mänskliga bidraget till klimatförändringarna inte är klarlagt med samma precision som jordens form och massa. Din egen liknelse är därigenom felaktig, eller i bästa fall en konsekvens av att du lyssnar på media och rubriksättare snarare än läser på själv.

Och så detta med bränsleskatterna. Det ligger fortfarande högre än de externa kostnaderna och skall därför justeras ned - om det nu verkligen är vetenskapens regelverk som skall råda. Svårare är det inte.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-22 15:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Beroendet av fossildrivna bilar kommer under överskådlig tid att vara stort. El-drivna bilar har fortfarande många fördelar att övertygande bevisa! Av jordens länder står SE sammantaget för en försvinnande liten andel av de totala utsläppen. Skatterna på fossila bränslen är fullkomligt hutlösa. Och redan momsen på skatterna är en ren idiotisk anomali! Lagstiftarna har en del att korrigera.

Uppdaterat: 2021-11-22 16:16

Under vecka 45 kostade bensinen i genomsnitt 18,01 kronor litern. 57 procent, eller 10,34 kronor, av priset utgjordes av skatter. Bensinskatt är ett samlingsbegrepp för koldioxidskatt, energiskatt och moms.
OBS! Det är val knappt 10 månader kvar!!!

Uppdaterat: 2021-11-22 17:14
RR

Alltid ska tydligen bilisterna ”mjölkas” i det oändliga, medan MP åker taxi!!

Uppdaterat: 2021-11-22 17:16
RR

Ni är nog tämligen blåögda om ni tror att ett regimskifte vid kommande val (eller kanske redan inom kort - vad vet man) på nåt avgörande sätt kommer att påverka bränslepriserna. Och OM nu Moderaternas aviserade sänkning i sitt budgetförslag på 50 öre/liter skulle gå igenom - hur mycket skulle det egentligen betyda för "Svensson" ? Ja - kanske 40 kr/månad. Tror knappast att detta är avgörande för er ekonomiska överlevnad.

Uppdaterat: 2021-11-22 18:21

Hundter, det kanske är en dryg månad kvar!?
Vad blir resultatet om L åker riksdagen?

Förresten, du vet väl att bensinpriset är relativt lågt med tanke på vår köpkraft, historiskt?

Uppdaterat: 2021-11-22 18:18

Underlag tack!

Uppdaterat: 2021-11-22 19:19
RR

Och vad har dagens konsumenter för nytta av hur det såg ut ” förr” i världen?
Vi lever idag, 2001, och då gäller dagens priser! Förr fanns inte oms, moms, energiskatt och moms på energiskatten! Så det gäller att vara vaken och framförallt kräva av en ny regering! Som förhoppningsvis inte innehåller MP!

Uppdaterat: 2021-11-22 19:26
RR

2021!!!!!!’😳

Uppdaterat: 2021-11-22 19:27
RR

Om vi ändå ha varit där, 2001!!!
Så mycket kostade bensinen 1950-2018 i dagens penningvärde
År Snittpris (kr/l) Motsvarar i dag (kr/l)
2001 9,52 11,66
2002 9,37 11,23
2003 9,46 11,13
2004 10,05 11,78
66 rader till•22 maj 2018

Uppdaterat: 2021-11-22 19:43
RR

Priset då och omräknat i dagens pris ! Något att fundera över?!😳

Uppdaterat: 2021-11-22 19:44
RR

Visst, ca 12 kr/l i dagens penningvärde för 20 år sen, 18 kr/l idag. Men glöm inte att våra reallöner har ökat sedan dess!

Uppdaterat: 2021-11-22 20:10
40-talisten skrev:

Visst, ca 12 kr/l i dagens penningvärde för 20 år sen, 18 kr/l idag. Men glöm inte att våra reallöner har ökat sedan dess!

Snart kommer 5 inlägg till, men det räcker med att kolla 1985.

Vi har en femma till ungefär för att uppnå det priset.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel

Uppdaterat: 2021-11-22 20:24
40-talisten skrev:

Visst, ca 12 kr/l i dagens penningvärde för 20 år sen, 18 kr/l idag. Men glöm inte att våra reallöner har ökat sedan dess!

Inte allas, många har blivit pensionärer!

Uppdaterat: 2021-11-22 20:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Stopp här nu. Läs mitt föregående inlägg innan ni drar iväg.

Man får mindre soppa idag givet er medianlön än vad man fick på 2000-talet.

Detta trots att inkomsterna ökat.

I konkreta tal har dieselpriset stigit med 124 procent mot år 2000 (19,37 mot 8,64 kr/l i 2019 års prisnivå). Samtidigt har medianlönerna ökat med 35% (avser Stockholms län och år 2019)

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-22 21:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nåja, nu finns det ju sätt att ta egna beslut och påverka utgifterna för bränsle…

Uppdaterat: 2021-11-22 20:58
Axa skrev:

Nåja, nu finns det ju sätt att ta egna beslut och påverka utgifterna för bränsle…

Goddag yxskaft!

MVH AL

Uppdaterat: 2021-11-22 21:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Ja du AL. Jag antar att du som företagare helt struntar i utgifterna och kör Lyxfällan?
Det går som konsument att i allra högsta grad påverka utgifter, jag gör det varje dag, och tycker man bränslepriserna drar iväg så kan man ju överväga en snålare bil. Eller dra ner på annan utgift, typ alkoholen.

Eller hur var det, med yxskaft?

Uppdaterat: 2021-11-22 21:18

Al, om du inte visste det så var bensinen som "billigast" I mitten på nittiotalet.
Gå tillbaka några år till och du får helt andra siffror. Kolla länken jag klippte in.

Säger du emot det som sägs där?
(Konkret svar tack, inget svammel)

Uppdaterat: 2021-11-22 21:32

Det är smått fenomenalt att biltillverkarna helt har missat att göra nyproducerade fossilbilar snåla "på riktigt". Hög vikt, stor frontarea och hjulbredd hjälper knappast folk att dra nytta av att motorer går snålare än någonsin.

Nåja, den fossila parentesen håller på att avslutas för Europas del.

Uppdaterat: 2021-11-22 22:00
Power to the people

Jadu AL! Nu har du satt igång AXA igen! Säkerligen en miljömuppe, vi kan vara utan!

Uppdaterat: 2021-11-22 22:10
RR

Hundter
Hehe, skönt att jag på ett lågbegåvat sätt blir kallad miljömuppe.
Det är ju extra skönt att folk som gnäller är de som oftast inte tar ansvar och särskilt över sin egen situation. Det är lättare att ha offerkoftan på…
Hundter, hur är det med koftan? Börjat klia?

Uppdaterat: 2021-11-22 22:24

Innan du börjar att käfta , för det är tydligen ditt mål, så läs rubriken på denna diskussion, och förstår vad den innebär, om du nu har förmågan att tänka så långt! Alla kan som bekant inte cykla till ditt jobb!
Vi Bilägares forum
”Högt bensinpris slår mot den som behöver bilen mest”

Uppdaterat: 2021-11-22 22:31
RR

Hundter
Jo, jag vet att artikeln handlar om den skatt som bidrar till högre bränslepris.
Men istället för att gnälla om det år efter år så kanske man ska göra det man kan för att ens egen bränsleutgift ska bli mindre kännbar. Och då menar jag inte att man ska börja cykla.
Alternativet är att sitta och hoppas på politikerna…

För övrigt så var det du själv som sjönk till patetisk nivå…du visade vägen, jag följde…

Uppdaterat: 2021-11-22 22:45

Då får jag ställa om min fråga eftersom mitt förra svar tydlige var alltför komplicerat att förstå för en del: Vad skulle en ny regering göra som skulle påverka bensinpriset rejält neråt ? Kolla det budgetförslag som M/KD/SD la fram och dra sen slutsatser ifrån detta - och berätta. Det enda som skulle kunna påverka bensinpriset rejält är kraftigt fallande världsmarknadspriser - knappast en liten skattesänkning (50 öre/l) av en eventuell M/KD/SD-regering.

Uppdaterat: 2021-11-22 22:46

Varför inte följa ditt eget råd?
” Eller dra ner på annan utgift, typ alkoholen.”

Eller hur var det, med yxskaft?

Uppdaterat: 2021-11-22 23:08
RR