Vi Bilägares forum

”Den är alltför perfekt – tack och lov finns småfel”

”Den är alltför perfekt – tack och lov finns småfel”

Hybridbilen i vårt långteststall är rymlig men ospännande, tycker Calle Carlquist.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-18 15:10

Kommentarer

Det är ju en trevlig liten bil som vore värd större uppmärksamhet.
Tyvärr är den ju inte så lätt att köpa, antalet återförsäljare är väldigt få och glest belägna!

Uppdaterat: 2021-11-18 16:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Exakt saabnisse - inte lätt att sälja bilar när man saknar försäljningsställen.

Uppdaterat: 2021-11-18 17:06

Var bor ni som inte har någon Honda handlare? Själv tycker jag inte det är så problematiskt att titta på en Honda, finns i båda städerna jag har koppling till. Men Honda är lite märkligt ett lilleputtmärke i Sverige, stabila bilar så det borde inte vara så...

Uppdaterat: 2021-11-18 17:21

Bor i Sveriges 6:e/7:e största stad (Västerås) och här har inte Honda funnits på många år. Och sen ett år eller så inte heller i grannstaden Eskilstuna.

Uppdaterat: 2021-11-18 18:40

Bor också i Sveriges 6e/7e största stad (Örebro), eller rättare några mil närmare Västerås.
Märkligt att det saknas återförsäljare, Mälarregionen hör faktiskt till Sveriges folktätaste.
Jag tror att den närmaste återförsäljaren är i Karlstad?

Uppdaterat: 2021-11-18 19:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Calle säger att han slöpendlar med hybrid Hondan och ligger på dryga 0,4.
Det är väl egentligen skit dåligt med en nyproducerad hybrid bil.

Det är väl typ samma siffra som en vanlig 2018 1,0 tsi bensin Fabia drar vid ”slökörning” och som dessutom lastar mer😂

Uppdaterat: 2021-11-19 07:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Calle säger att han slöpendlar med hybrid Hondan och ligger på dryga 0,4.
Det är väl egentligen skit dåligt med en nyproducerad hybrid bil.
Det är väl typ samma siffra som en vanlig 2018 1,0 tsi bensin Fabia drar vid ”slökörning” och som dessutom lastar mer😂

Att man kallar det slökörning behöver ju inte innebära lika körning i lika trafik.
Du kan inte jämföra med trafiken uppe där du bor, du kanske möter en eller annan rensläde då och då och någon same på brädlappar som hasar fram, men du kan ju ändå slököra med jämn hastighet i mil efter mil på den nästan oändliga vägen.
Men jag kan hålla med dig, även om mekaniken/elektroniken är tekniskt intressant så kan man tycka att det är ett lite överdrivet system för att eventuellt spara någon dl bränsle.

Uppdaterat: 2021-11-19 08:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hehe Nisse Jag tänkte mer på GF mfl på forumet som kör Fabia kombin 1,0tsi dokumenterat snålare än Hondan på årsbasis och jag antar att dom slökör 😂

Uppdaterat: 2021-11-19 08:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har svårt att tro att en vanlig bensinare, om än liten, skall klara 0,4 l/mil under längre tids pendling och med oss mera "normala" förare. Har kört bilar med den motorn (även Fabia) och inte varit i närheten av 0,4 l/mil i min "pendling" trots att jag definitivt inte är den som kör med tung högerfot.

Uppdaterat: 2021-11-19 10:39
mso 1000 skrev:

Hehe Nisse Jag tänkte mer på GF mfl på forumet som kör Fabia kombin 1,0tsi dokumenterat snålare än Hondan på årsbasis och jag antar att dom slökör 😂

Du kan väl inte jämföra med GF som har lägst förbrukning på hela Spritmonitor.

Uppdaterat: 2021-11-19 10:41

Nu skrev jag att jag tycker det är dåligt att nykonstruerade bilar med hybridteknik inte är snålare än vad dom är.
Och Calles slö pendling tar jag som försiktig körning.
Och det är ju fler än GF som åker billigt.
Jag har många gånger åkt essingeledens slötakt och bara glidit med i trafik rytmen från söderort mot Uppsala och haft en bit under 0,45 med Octavian 1,0tsi.

Så jag vidhåller att jag tycker det är dåligt för en nykonstruerad hybrid 2021 och dessutom pratar man småbil.

Uppdaterat: 2021-11-19 11:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om minnet inte sviker så har jag för mig att Axa har en Octavia med 1.0-motorn så det vore i så fall intressant att veta hans "förbruknings-historik". Dock kanske jag förväxlat honom med nån annan här på forumet...

Uppdaterat: 2021-11-19 11:42

Pi
Jorå, jag har en sådan och det är inte mycket till slökörning eller snålt. Snittar ca 0,60 på sommaren och närmare 0,70 på vintern med en en hel del bränslevärmare.

Uppdaterat: 2021-11-19 11:55

Efter knappt 10000 mil är snittet på hustruns Octavia 0,54. Vanligaste körningen är 3,5 mil 70-väg kombinerat med 2 mil motorväg innan man är hemma igen.

Uppdaterat: 2021-11-19 12:05

Min första 1,0 octavia med dsg låg på 0,57 på årsbasis 2000+++ mil.
Men utdraget ur sitt sammanhang var det många resor på 0,45 och även husvagnskörning strax under litern.

Den nuvarande 1,0an med manuell låg vi på 0,53 på årsbasis.

Och jag har slaviskt använt bränslevärmaren på båda bilarna varje dag hela vintrarna mellan 10-20 minuter beroende på ute tempen.
Sätter mig inte i en kall bil om jag kan undvika. 😊

Uppdaterat: 2021-11-19 12:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om man jämför en hybrid med e-CVT och en konventionell bil är det nog främst i tätortstrafik man sparar bränsle, på landsväg är nog skillnaden minimal.

Uppdaterat: 2021-11-19 15:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ajdå, är det så dåligt ställt med Hondahandlare i mittsverige? Kanske de räknar att ni åker till människobyn när det är dags att shoppa bil. Det kanske är problematiskt att öppna upp nya bilaffärer med ett så litet märke, men samtidigt är det rätt svårt att sluta vara ett litet märke om man inte satsar...
Personligen tror jag Honda har potential i Sverige, hållbart och problemfritt märke, vilket brukar gillas av Svenskar, men rosten kanske är ett problem? Själv vet jag inte om jag kört eller åka 4hjulig Honda någon gång. 3 st 2-hjuliga har jag ägt.

Uppdaterat: 2021-11-19 15:18

Nåja, det har dykt upp några sedan senast jag sökte.
I Västerås är det knapert, där gäller tydligen Eskilstuna eller Uppsala, men i Örebro finns två representanter.

Uppdaterat: 2021-11-19 18:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I Norrköping slutade Honda först med att sälja, sedan också med service. I Linköping har man bara kvar service. I Östergötland finns ingen Honda-säljare, den närmaste är i Stockholm (Skärholmen). Även om jag vill köpa en Honda, så vill jag inte åka 4 mil för att göra service hos märkesverkstan. Vad är tanken med att lägga ner sina återförsäljare? Vill Honda på detta sätt skapa exklusivitet för märket? Bli premium, eller vad?

Uppdaterat: 2021-11-19 18:56

För att köpa kan man möjligen åka några mil men när det gäller service (märkesverkstad) så får det inte vara långt dit. I alla fall när man bor i hyggligt stora städer som f ö har ÅF för de flesta märken - och i vissa fall dessutom 2 olika ÅF för samma märke.

Uppdaterat: 2021-11-19 19:50

Grattis och välkommen till klubben som alltid haft 4-5 mil till märkesverkstaden.

Uppdaterat: 2021-11-19 20:21

Personligen skulle jag inte se det som ett problem att åka 4 mil 1 gång per år (kör man jättemycket, blir det lite jobbigare om man får göra denna resa 3 ggr/år), om man gillar bilarna förstås. Känns som jag skulle kunna hitta på något de timmarna i den staden, bio, fika eller äta så är det dags att hämta bilen och åka hem, vill man kosta på så kan man kosta på sig en hotellnatt och göra det till en minisemester om det nu är så att man tycker det är jobbig att köra långt.

Uppdaterat: 2021-11-20 10:41

Man kan inte beställa tidpunkt för service, för enligt branschens föråldrade synsätt ska kunden lämna in bilen på morgonkulan. Därefter snällt vänta på meddelande när den är klar, vilket kan bli sent på eftermiddagen.
Jag inväntar Teslas nästa elbil, som enligt rykten ska bli i golfklassen. Förhoppningsvis noll servicekrav likt Teslas övriga modeller. Lägg till det marknadens bästa laddningsställen, och jag tror att den bilen skulle kunna bli den sista jag behöver köpa.

Uppdaterat: 2021-11-20 11:23

I min värld är det katastrofalt dåligt att jag skulle behöva ta ledigt två gånger om år och åka iväg till en annan stad för service.
Bilar med 1500 mil och elbilar i synenhet som skall in på 1500 mil/2ggr per år är snudd på ett skämt.
Skulle aldrig falla mig in i att köpa en sådan bil.
Min lediga tid och semester är för dyr och värdefull för det.

Uppdaterat: 2021-11-20 11:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
40-talisten skrev:

Man kan inte beställa tidpunkt för service, för enligt branschens föråldrade synsätt ska kunden lämna in bilen på morgonkulan. Därefter snällt vänta på meddelande när den är klar, vilket kan bli sent på eftermiddagen.
Jag inväntar Teslas nästa elbil, som enligt rykten ska bli i golfklassen. Förhoppningsvis noll servicekrav likt Teslas övriga modeller. Lägg till det marknadens bästa laddningsställen, och jag tror att den bilen skulle kunna bli den sista jag behöver köpa.

Jag är beredd att hålla med dig.
Den dagen kommer jag också att överväga köp.
Hoppas det blir en kombi typ.

Uppdaterat: 2021-11-20 11:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Man måste inte lämna bilen på märkesverkstaden, det går att anlita en närmare som man litar på, det har jag gjort.
Märkesverkstaden anlitade jag bara två ggr under garantitiden, sedan är det samma verkstad som gällt för service och reparationer och där är det alltid fri bil om det skulle ta för lång tid.

Uppdaterat: 2021-11-20 11:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jobbade i Oslo för några år sen, där åkte en BMW ägare till Karlstad för att serva bilen. Ink en natt på hotell var det billigare att serva där än i Oslo.
Men har man BMW gillar man ju att KÖRA bil, så en tur till Karlstad ingår väl i nöjeskontot, och kanske inget man skulle göra i en vardagsholk ;)

Uppdaterat: 2021-11-20 12:13

40-talisten wrote: "Man kan inte beställa tidpunkt för service, för enligt branschens föråldrade synsätt ska kunden lämna in bilen på morgonkulan. Därefter snällt vänta på meddelande när den är klar, vilket kan bli sent på eftermiddagen."

Instämmer, Volvo i Linköping har samma system, trots personlig servicetekniker så kan man bara beställa datum men inte tid på nätet, så det blir alltid kl 07.00. Men jag ringer alltid till honom och kommer överens om en tid som passar honom och mig.

Uppdaterat: 2021-11-20 12:26

Sen ät det ju inte bara 4 mil enkel resa för min del utan mer än det dubbla - minst.

Uppdaterat: 2021-11-20 20:27

När jag lämnade Dacian på service på Upplands Motor kunde jag välja tid på dagen och när jag kom dit fick jag en frukostbiljett att använda i deras restaurang. Hade man bokat vid lunchtid hade biljetten varit för lunch.

Uppdaterat: 2021-11-20 20:36
L. Mäkinen skrev:

När jag lämnade Dacian på service på Upplands Motor kunde jag välja tid på dagen och när jag kom dit fick jag en frukostbiljett att använda i deras restaurang. Hade man bokat vid lunchtid hade biljetten varit för lunch.

Det låter fantastiskt, men är helt okänt hos min ÅF. Är glad om jag får en lånebil (om sådan finns tillgänglig), så jag kan ta mig hem...

Uppdaterat: 2021-11-20 22:01