Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Automatlådan havererade – var det oljan?

Bilfrågan: Automatlådan havererade – var det oljan?

"Mercedes skickade olja för 7-växlad automatlåda fast min bil är 9-växlad. Nu har växellådan havererat."

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-19 07:00

Kommentarer

Det framgår inte hur servicen skötts på lådan under de 45000 milen. Vissa bilägare byter aldrig olja i automatväxellådor.
Volvo lämnade t.ex. uppgift under lång tid att det inte behövdes på privatbilar, enbart bilar som gick i yrkestrafik.
Mer än 8-10000 mil bör man inte köra utan oljebyte och rengöring. På dubbelkopplingslådor är det ju ännu kortare sträcka.

Uppdaterat: 2021-11-19 08:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

45 tusen mil är ändå rätt bra! Bilens tekniska livslängd är uppnådd.

Har själv haft en E klass med högt miltal och har väl saker börjat gå sönder så tar det aldrig slut sen. Det är hopplöst att försöka hålla liv i en högmilare.

Uppdaterat: 2021-11-19 17:05

Sådana här viktiga saker skulle jag aldrig låta en "mindre verkstad på byn" ta hand om. Då är det auktoriserad verkstad (märkesverkstad) som gäller för att så långt det är möjligt undvika eventuellt trassel efteråt. Dock ställer jag mig frågande till varför man överhuvudtaget stör växellådan i en bil som har gått så här långt. Sedan kan man ju undra om "verkstaden" fyllde i rätt mängd olja. Bytte "verkstaden" filter? Råkade det komma in lite smuts? Visste "verkstaden" hur man rengör? Som sagt, i vissa fall är det auktoriserad verkstad (märkesverkstad) som gäller.

Uppdaterat: 2021-11-19 18:22
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Nu vet vi ju inte vilken service bilen fått tidigare, en bil som gått 45000 mil är man nog lite tveksam att lämna till en märkesverkstad, det kan bli dyrare än marknadsvärdet.
Men när det gäller momentomvandlarlådor är det noga med att ta reda på vilka resurser som företaget har.

Uppdaterat: 2021-11-19 18:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men den aktuella bilen har ett marknadsvärde på lite drygt 100 000 kronor, så nog hade en räkning från en märkesverkstad på kanske 7 000 kronor varit överkomlig.

Uppdaterat: 2021-11-19 20:02
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Denna historia visar två saker:
1. Mercedes bygger verkligen fina och rejäla bilar som håller länge tillskillnad från ”asiatiska buskar”. 46 000 mil på några år klarar bara gediget byggda märken såsom Mercedes, Volvo och faktiskt numera även Renault.
2. När det kommer till känsliga serviceåtgärder som tex växellåda, awd system, vissa stora men ovanliga motorreparationer SKA man tveklöst kosta på sig ett besök hos en expert för sitt bilmärke.

I detta fall hoppas jag verkligen att den klantverkstaden som slarvade med oljebytet tar sitt ansvar och sätter i en bättre beg. växellåda på egen bekostnad, de borde väl dessutom ha en ansvarsförsäkring?

Uppdaterat: 2021-11-19 23:44

Kan förresten berätta om en bekant som kör en Caddy Tdi från 2008 eller 2009 med VW’s beryktade DSG automatlåda som rullat över 40 000 mil med samma motor och automatlåda. Motor och låda går som de ska och växlar mjukt och fint. Han byter motorolja var 1000:e mil och låter Din Bil, aukt. VW verkstad, byta olja i DSG lådan vad 6000:e mil.

Uppdaterat: 2021-11-19 23:50

Om det är orginallådan som gått 45" mil är det riktigt bra. Men har bilen mest gått landsväg och fått oljebyte för yrkestrafik är det inte omöjligt.
De tidigare 5 växlade fick man vara glad om de nådde 20" mil.

Uppdaterat: 2021-11-20 00:10

Har en E-klass W210 -00 med 5 växlad automat som passerat 29' mil nu utan egentliga problem, en kontakt på ovansidan lådan läckte lite kring 12-13' men kontakten byttes och nivån justerades, den är fullservad hos MB eller MB specialister (vanligtvis fd mekaniker från MB). Kör aldrig mer än 2000 mil, mest lång landsväg, mellan service även om datorn säger att jag kan köra längre. Ber verkstaden kolla nivå och kvalitet i automaten och oljan har bytts några gånger ungefär som rekommenderat intervall för senare modeller, när den såldes ny var det fortfarande 'for life' som gällde.

Min tidigare W124 hade 5 växlad manuell, fungerade fortfarande bra när jag sålde den vid 52' mil

Uppdaterat: 2021-11-27 12:47

Du ser, byta oljan lönar sig.
Kompisen hade oxå en W210. Lådan rasade vid 20"
Ringde runt till skrotarna, alla sa samma sak "går inte att uppbringa, taxibolagen har kölista på de lådor som kommer in"
Det här var nästan 15 år sen, och då bytte man inte ens olja på taxi/yrkesfordon.

Uppdaterat: 2021-11-27 22:48

Enligt verkstaden var det erfarenheterna från taxi som gjorde att man införde bytesintervall i efterhand/senare konstruktioner. Kan kanske tycka att det tog lite tid att komma fram till det eftersom 5 växlade automaten kom som tillval redan i början av 90-talet till en del modeller.

Som jag förstår det är taxi garantin betydligt längre än för privatbilar, 36000 mil för MB, 40000 mil för Volvo, varför de har större anledning att hålla sig till MB verkstäder längre upp i milen än kanske privatbilar gör. Förr kunde man se fd. taxibilar hos MB handlarna som gått ganska exakt 36000 mil, eller så hade de körts 20' mil till, S124 modellerna

Uppdaterat: 2021-11-28 21:47