Vi Bilägares forum

Hyundai Ioniq 5 vs Vw ID 4

Hyundai Ioniq 5 vs Vw ID 4

I dagens nummer av tidningen Motor från Motormännen testades Ioniq 5 mot VW ID 4. Vinnare?

- VW ID 4 vann överlägset med 28 poäng av 30 möjliga.
 

VW ID4 vann pga körglädje, mest bil för pengarna, lägst förväntad värdeminskning, tystast att köra, rymligast, underhållande att köra och lättast att använda i vardagen trots lite långsammare laddningshastighet. 150 kWh men har lägst elförbrukning och går flest mil per laddning. 

 

Uppdaterat: 2021-10-14 21:03

Kommentarer

Har läst flera test där det blir lite olika vinnare av dessa två beroende på vad testaren lägger fokus på.

Uppdaterat: 2021-10-14 21:44

Såg nån test av Ioniq 5 och Skoda Enyaq där "soppaförbrukningen" var såpass mycket lägre för Enyaq i högre, "svenska" hastigheter att den trots långsammare laddning ansågs snabbare att ta sig fram längre sträckor i lite högre hastigheter.

Uppdaterat: 2021-10-14 22:22
Pi skrev:

Såg nån test av Ioniq 5 och Skoda Enyaq där "soppaförbrukningen" var såpass mycket lägre för Enyaq i högre, "svenska" hastigheter att den trots långsammare laddning ansågs snabbare att ta sig fram längre sträckor i lite högre hastigheter.

Hör kan du läsa en av de mer seriösa testerna av räckvidd och laddhastighet.
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-sommer-2021
Och det stämmer som du säger att Ioniq 5 får en högre förbrukning i motorvägsfart jämfört med ID4 och Enyaq. VAG har fått till en bra aerodynamik på bilarna.
Men du kan väl kolla resultaten i Tesla Björns 100 mils test i snittfart 100km/Tim
https://insideevs.com/news/523982/hyundai-ioniq5-bjorn-1000km-challenge/

Uppdaterat: 2021-10-14 22:42

Ja, kika på TeslaBjörns 100-milatest.
Han har kört två gånger med Ioniq och en gång Enyaq.
Första gången med Ioniq körde han på 10 timmar. Enyaq 10 timmar 20 minuter.
Andra gången med Ioniq långsammare, en hel del, pga vad han tror överhettade batterier.

Ska man kör väldigt långa sträckor verkar det vara ganska jämt skägg. Det är på mellandistans Ioniq har klar fördel med sin snabbladdning.

Uppdaterat: 2021-10-14 22:49
Axa skrev:

Ja, kika på TeslaBjörns 100-milatest.
Han har kört två gånger med Ioniq och en gång Enyaq.
Första gången med Ioniq körde han på 10 timmar. Enyaq 10 timmar 20 minuter.
Andra gången med Ioniq långsammare, en hel del, pga vad han tror överhettade batterier.
Ska man kör väldigt långa sträckor verkar det vara ganska jämt skägg. Det är på mellandistans Ioniq har klar fördel med sin snabbladdning.

Överhettningen verkar hänga samman med den testbilen som även andra testare haft problem med. Verkar vara flärparna för kylningen som inte öppnar. Sen så verkar Ioniqen ha problem åt andra hållet då batteriet inte blir varmt nog för att ta emot laddströmmen. Troligen mjukvaruproblem som kyler batteriet för mycket. Men bra för batteriets välbefinnande.

Uppdaterat: 2021-10-14 23:02

Guran
Ja, men säkert sådant som kan fixas med att skicka ut en mjukvaruppdatering till bilarna.

Uppdaterat: 2021-10-14 23:40

Märkligt ID 4 får så högt betyg.
TV testar Q4 e tron, ID 4 GTX mot 2 laddhybrider XC60 och RAW4.
Audin fick mycket högre betyg än ID 4 "Q4 är så mycket bättre"
ID4 kom t.o.m sist i testen.

Uppdaterat: 2021-10-15 00:36

Har också kollat på Björns test och han kanske inte kör som vi vanliga elbilister skulle välja att köra, i alla fall inte jag.
Att köra ner till 5-10% och sedan ladda till 50-60% för att stoppen skall bli så korta som möjigt, det handlar ju om hur man på snabbaste sättet kan ta sig 100 mil och då minska laddstoppens tid så mycket som möjligt.
Jag skulle troligen hellre ta ett stopp på 30 minuter än två på 10 minuter styck för samma laddning totalt.
Överhettningen på Ioniq kommer troligen vara lösbart, hur som helst så laddar den galet snabbt när allt är som det skall!!

Det här med betyg och bedömningar blir ju väldigt personligt och utifrån vad testarna har för viktiga parametrar

Uppdaterat: 2021-10-15 10:09
*Robban

Jo, Q4e hamnar oftast bättre än syskonen i olika tester. Men då får man även ha med sig att Audin är dyrare med motsvarande tillval av Lill-lullet.

Uppdaterat: 2021-10-15 10:19

Visst är Q4 etron och Tesla ännu bättre än ID4 men de spelar å andra sidan i en högre prisklass. Givet att man söker en vagn i 500 000 kr klassen som ska vara eldriven är VW ID 4 det klokaste bilvalet. Kör numera själv en ID3 sedan en dryg månad tillbaka och måste säga att det också är mycket bil till rimlig peng.

Uppdaterat: 2021-10-15 14:08

Swe, jag har kikat på ID.3 och tycker att de tyvärr snålat in på materialval och inredning, men egentligen inte att det är ett problem.
Jag har ju en e-Golf som jag tycker har ALLA fördelar över en ID.3, UTOM räckvidd, men det är ju så VW valt att göra när ID-familjen togs fram, att inte försöka vara lika som deras "fossilbilar"
Jag hade gärna kunnat tänka mig en ID.3, MEN... den kan inte har taktäck, vilket är en dealbreaker för mig!
Vettig bil i övrigt

Uppdaterat: 2021-10-15 14:17
*Robban

Det var en av de mer oseriösa testerna jag läst.
Man testar maxutrustade versioner mot varandra där ID4 även är utrustad med adaptivt chassi, men redovisar ekonomifakta för inroparmodeller.
Så kampen blev som vanligt jämn, i denna test vinner ID4 på att den har tillvalet adaptivt chassi samt är testad i EuroNcap. Det är dom två poängen som skiljer.
I övrigt i stort sett lika.
Men det är bilar som kostar Ioniq 5, 540kkr kontra ID4 620kkr, i testade utföranden.

Uppdaterat: 2021-10-15 15:25

Guran:
OM du läser hela testet i Riksförbundet M Sveriges test så vann ID 4 genom att bl.a vara:

Bäst bakom ratten, går längst per laddning, högre säkerhet, mest bil för pengarna, lägst mil och driftkostnad, otroligt skön komfort, störst och mest lättlastat bagageutrymme, lägst elförbrukning, bättre kvalitet, bättre känsla i gas / broms, tystast elmotor, stabilast på vägen, följsammast i vardagen mm mm mm. Så Guran läs gärna artikeln en gång till. Priserna som du refererar till stämmer inte heller. ID4 kostar i testet 444900 och Ioniq 5 kostar 469900 kr, båda efter avdragen bonus.

Slutklämmen om ID4 är att ”ID4 är en bil som du inte komma ångra ett köp av”.

Uppdaterat: 2021-10-16 10:09

Guran, är du så himla bitter för att ha köpt / beställt en dålig Hyundai Ioniq 5? Isf kan du kanske lämna tillbaka Ioniqen och skaffa den ID 4 istället?

Uppdaterat: 2021-10-16 10:11

Eftertankens olust mötte mig.

Jag vill verkligen inte alls vara ”näbbig” mot dig så ursäkta om jag uppfattas så men jag undrar om du köpt en Ioniq 5 om så är fallet är det inte alls en dålig bil även om ID4 verkar vara ett bättre val enligt Motormännens omdöme.

Grundläggande är troligen alla elbilar iaf bättre än varje fossil bensinbil givet klimatpåverkan.

Uppdaterat: 2021-10-16 10:50

Då borde Enyaq vara ännu bättre eftersom jag inte sett en enda test där den inte spöat ID4!
Nu är det ju så att man uppfattar bilar och deras egenskaper väldigt olika, det ju är knappast så att ett testlags åsikter stämmer med den egna uppfattningen i allt och dessutom värdesätter man helt olika saker.
Jag har t.ex. alltid förvånat mig över att många testare gillar stora breda fälgar med tunna okomfortabla däck för att det ser häftigt ut, men det gäller kanske mest när yngre medarbetare är inblandade.

Uppdaterat: 2021-10-16 11:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse,
så kan det men behöver inte nödvändigtvis vara så men de flesta tester innehåller ett visst mått av subjektivitet.

Jag vet heller inte om Motormännens tidning M har ställt koncernsyskon mot varandra men om inte borde de kunna överväga det.

Uppdaterat: 2021-10-16 12:44
Swenssons skrev:

Guran, är du så himla bitter för att ha köpt / beställt en dålig Hyundai Ioniq 5? Isf kan du kanske lämna tillbaka Ioniqen och skaffa den ID 4 istället?

Funderar starkt på det faktiskt…..

Uppdaterat: 2021-10-16 13:21
Swenssons skrev:

Guran:
OM du läser hela testet i Riksförbundet M Sveriges test så vann ID 4 genom att bl.a vara:
Bäst bakom ratten, går längst per laddning, högre säkerhet, mest bil för pengarna, lägst mil och driftkostnad, otroligt skön komfort, störst och mest lättlastat bagageutrymme, lägst elförbrukning, bättre kvalitet, bättre känsla i gas / broms, tystast elmotor, stabilast på vägen, följsammast i vardagen mm mm mm. Så Guran läs gärna artikeln en gång till. Priserna som du refererar till stämmer inte heller. ID4 kostar i testet 444900 och Ioniq 5 kostar 469900 kr, båda efter avdragen bonus.
Slutklämmen om ID4 är att ”ID4 är en bil som du inte komma ångra ett köp av”.

Men oj vart fick du all den luften från?
Oavsett så verkar du ha noll koll på vilka bilar de testat.
Gratulerar dig om du lyckas köpa någon av de testade bilarna för de priser som anges.

Uppdaterat: 2021-10-16 13:36

I de test jag sett och läst så är det ganska jämt skägg mellan ID4 och Enyaq. En del tester lite fördel för Enyaq med lite lägre förbrukning och högre kvalitetskänsla. I andra tester fördel ID4 med lite bättre körkänsla och lite lägre pris.

Antar att du skojar Guran? Om att byta bort Ioniqen.

Uppdaterat: 2021-10-16 16:18
Axa skrev:

I de test jag sett och läst så är det ganska jämt skägg mellan ID4 och Enyaq. En del tester lite fördel för Enyaq med lite lägre förbrukning och högre kvalitetskänsla. I andra tester fördel ID4 med lite bättre körkänsla och lite lägre pris.
Antar att du skojar Guran? Om att byta bort Ioniqen.

Ja den byter jag inte bort, nu är den till och med färdigbyggd med dubbla elmotorer :) vet inte vad jag skulle byta till heller, möjligen en Tesla Y. Men den är för dyr.
Var i dag och provspelade Bose stereon i en Advance demobil som kommit till handlaren i går. Den lät till belåtenhet och sätena kändes riktigt bra för min långsmala kropp.

Uppdaterat: 2021-10-16 16:51

Guran
Färdigbyggd? Ja, jag tänkte väl att det isåfall skulle vara den långa leveranstiden som kan vara orsak att man ändrar sig.

Ja, Tesla är ju snäpp dyrare. Därtill så är det många testare som upplever dämpningen lite hårt satt men är därför även rolig att köra tillsammans med den kraft den levererar.

Uppdaterat: 2021-10-16 17:19
Axa skrev:

Guran
Färdigbyggd? Ja, jag tänkte väl att det isåfall skulle vara den långa leveranstiden som kan vara orsak att man ändrar sig.
Ja, Tesla är ju snäpp dyrare. Därtill så är det många testare som upplever dämpningen lite hårt satt men är därför även rolig att köra tillsammans med den kraft den levererar.

Blir ca 8 månaders leveranstid, helt ok.
Är långa leveranstider på alla nya bilar i dag. Troligen lika lång på en ID4 GTX som kunde varit ett alternativ. Förövrigt den enda av VAG:s syskonbilar som ser vettig ut utan en gigantisk fejkgrill i nosen.

Uppdaterat: 2021-10-16 18:18

Puh, håll hårt i Ioniqen, Guran. Det är en lysande bil.

Uppdaterat: 2021-10-16 20:57
Power to the people
Grosser skrev:

Puh, håll hårt i Ioniqen, Guran. Det är en lysande bil.

Är väl endast helljuset som inte verkar vara så lysande 😉

Uppdaterat: 2021-10-16 21:29

Finns nog LED ramp till den med........fast den drar ju ström ;)

Uppdaterat: 2021-10-16 21:43

Kollade på Auto Motor Sports test av Q4, ID.4 och Enyaq som Alrik och Peder gör i sin serie "Förnuft och känska"
Man kan säga vad som helst om dessa tester, de är lite pajjiga, men samtidigt kul.
De kom fram till att alla tre är bra, ganska lika men tar poäng i olika grenar.
Enyaq: Rappast att köra, störst och bra materialval
ID.4: Mest komfort och bäst ekonomi
Q4: Fräschast och finast bäst känsla

Uppdaterat: 2021-10-20 09:16
*Robban

Id4:an känns lite märklig på något sätt. Flera i grannskapet som kör sådana (alla är företagsbilar), men den är lite anonym och "tråkig".

Taxiåkarna verkar ju välja Enyaq, men privat hade jag nog valt Q4. Priserna är ju demsamma mer eller mindre. Där Audin är billigast i grundutförande.

Uppdaterat: 2021-11-17 13:11
lsoderlund skrev:

Id4:an känns lite märklig på något sätt. Flera i grannskapet som kör sådana (alla är företagsbilar), men den är lite anonym och "tråkig".
Taxiåkarna verkar ju välja Enyaq, men privat hade jag nog valt Q4. Priserna är ju demsamma mer eller mindre. Där Audin är billigast i grundutförande.

Då tycker jag du ska titta på vad som ingår för pengarna.....
I klippet som det skrevs om ovan AMS - förnuft och känsla listade de vad de kostar jämförbart rustade och då kostar Q4 nästan 100 000 kr mer än Enyaq.
Jag har provkört både Enyaq och ID.4 samt torrsimmat Q4, och i min värld hade jag valt Enyaq före ID.4 alla dagar i veckan, och Q4:an lockade minst så den provkördes inte ens.

Uppdaterat: 2021-11-17 13:39

Isoderlund
Jo, men q4 blir snabbt dyrare när man lägger på motsvarande utrustning. Men av de tre syskonen så verkar q4 vara den bättre.

Jag ser en hel del ID4 men få Enyaq och har nog inte sett någon Q4 än.

Uppdaterat: 2021-11-17 13:39

Så är det absolut, att utrusta en Audi är dyrare, men genrellt har Audi alltid legat dyrare i inköp.
Jag hade också valt en Enyaq om jag stod inför det valet. Den känns vettigast, rymligast och mest pang för pengarna. TCO är den säkert billigast i trion också, även om det är svårt att sia om framtiden.

Däremot tycker jag fortfarande de är för dyra alla tre. Med lite utrustning så springer prislappen iväg snabbt.
Jag har bara åkt med ID4 och provsuttit en Enyaq.

Uppdaterat: 2021-11-17 14:51

Isoderlund
Jo jag håller med om att inköpspris blir ganska högt med lite utrustning men med bonusen blir det lite billigare och så får man hoppas att TCO blir bra.

Uppdaterat: 2021-11-17 18:39

Provkörde en Polestar 2 med single motor idag. Har kört SUV efter SUV de senaste åren, men har bestämt att nu får det räcka. Hädanefter blir det ingen SUV på ett tag. Därav är Polestar intressant. En storlek som passar oss, mig och frun. Jag tycker om utseendet, mer ett vanligt bilutseende inklusive instrument och inredning. Blev bara 1 timmas provkörning i Stockholm med omnejd. Men summan av kardemumman är att den kändes jäklig skön att köra, var inget fartmonster men det behöver jag inte heller. Enkelt att hantera mittskärmen, behövs ingen instruktionsbok utan det vara bara att knappa sig fram. Klart bra att de kör Google. Enpedalsläget är ju smart på en elbil, funkar perfekt och så snabbt man vänjer sig.
Den bilen står överst på min lista, men jag önskar att det fanns fler att kolla på. Nu är det bara SUV:ar överallt man tittar.

Uppdaterat: 2021-11-18 15:57

Lite utanför ämnet, men om samma märken.
I senaste TV är det begtest på Kia e Seoul 64kw 19-
Man skriver att en e Seoul är dyrare begagnad än storsäljaren ID3.

Då kommer det här man tror lite på sned, att VW ID bilar (förutom Tesla) är klart populärare än Kia och har ett högre beg värde.
Men ibland är saker inte som man tror.

Uppdaterat: 2021-11-20 09:25

Rikard, man ska nog inte lita på TV i alla lägen.

Uppdaterat: 2021-11-20 09:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rikard
Det kryllar väl inte av begagnade ID3 på Blocket så det är ju svårt att göra en jämförelse.
Eller menar dem att en beg E Soul har högre pris än ny ID3? Vilket inte stämmer…

Uppdaterat: 2021-11-20 12:56

Lägger in hela texten.

KONKURENTER TILL KIA E-SOUL
Volkswagen ID.3
En storsäljare som trots att den är nyare även är billigare än e-Soul som begagnad.
Liknande räckvidd.

Jag vet inte vad TV baserar detta på, men det finns väl nån statistik över sålda begbilar.

Uppdaterat: 2021-11-20 14:10
Axa skrev:

Rikard
Det kryllar väl inte av begagnade ID3 på Blocket så det är ju svårt att göra en jämförelse.
Eller menar dem att en beg E Soul har högre pris än ny ID3? Vilket inte stämmer…

Det finns väsentligt många fler begagnade ID3 än E-Soul.
Bara du gör en sökning på Bytbil. Verkar faktiskt stämma

Uppdaterat: 2021-11-20 14:15

Kikade på BytBil och det stämmer, hittade 53 beg ID3 och 20 E-Soul.
Kan ju vara mjukvarubuggarna i ID3 som drar ner intresset. Men det kan även vara så att det har sålts betydligt fler ID3 och att efterfrågan är nära mättad i jämförelse med e-soul.
Sedan kan skillnad i begagnatpris bero på batteristorlek samt utrustning.

Uppdaterat: 2021-11-20 17:18

Utan att sitta på nåt facit men är inte e-Soul rätt mycket vettigare som endabil även för en mindre familj? Har tolkat det som att den är ovanligt rymlig för sin kompakthet och har hyfsad räckvidd med. Tror det kan göra att den är mer eftertraktad på begagnatmarknaden med bland de barnfamiljer som vill gå över till el men inte vill eller kanske kan köpa nytt.

Uppdaterat: 2021-11-20 17:54

Henrik
Ja, så kan det mycket väl vara. Att E Soul även är mer utformad med instrumentering som en vanlig bil är nog till dess fördel.
Kias långa garanti är en annan fördel som kanske bidrar till högre begagnatvärde.

Uppdaterat: 2021-11-20 18:15

Men den ser ju ut som något man sålde korv från i förritiden!
Huga!

Uppdaterat: 2021-11-20 18:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre