Vi Bilägares forum

60 långtradare fastnade – trots krav på vinterdäck

60 långtradare fastnade – trots krav på vinterdäck

Motorvägsbacken blev en för svår utmaning för mängder av långtradare som fastnade och blockerade trafiken under tisdagen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-10 06:10

Kommentarer

Det rimliga är att ta körkortet från den som satt främst i kön och tvinga personen att aldrig mer jobba i trafiken. Uppenbarligen har människan misslyckats med att följa viktiga regler.

Uppdaterat: 2021-11-10 07:53

"– Där vet vi att vinterdäcken inte kommer göra så stor skillnad, har Carina Ahlfeldt på Sveriges Åkeriföretag sagt i en intervju med SVT."

Skitsnack! Jag kan inget om långtradare, men det säger sig självt att även en lastbil med sommardäck kommer klara sig mycket sämre i en slirig uppförsbacke på vintern än en lastbil med riktiga vinterdäck och allra helst dubbdäck.

Uppdaterat: 2021-11-10 08:17
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag noterar att artikeln säger ingenting om huruvida långtradarna verkligen hade vinterdäck eller inte. Troligt är väl att flera saknade det, och därför fastnade de.

Uppdaterat: 2021-11-10 08:33

Jag misstänker att en eller två kan förstöra för resten.

Om en långtradare eller kanske två fastnar med sommardäck i en uppförsbacke så att andra måste sakta ner och kanske stanna helt så kanske sedan även de med vinterdäck kan bli stående. Det gäller ju att hålla sig rullande.

Uppdaterat: 2021-11-10 08:38
- Peugeot e-208 GT 2022

Det var väl en väldigt intressant artikel.
En helt normal höst med rejält snöväder.
Snart kommer väl en artikel om hur redaktionen måste gå på toan, trotts att dom var där i går…..

Uppdaterat: 2021-11-10 13:18

Stär fel i artikeln, krav på vinterdäck gäller bara efter 1 december om vinterväglag råder. Alltså inte före som det står, så ingen av långtradarna har brutit mot lagen om dom hade sommardäck på.

Uppdaterat: 2021-11-12 09:00
//Micke

Ja, och det var ju inte långtradare som fastnade, utan trailerdragare.

Uppdaterat: 2021-11-12 23:44

Om väghållarens ansvar nämns ingenting! De visste mycket bl att snöoväder var på gång och hade noll beredskap !!

Uppdaterat: 2021-11-13 06:21
RR
Hundter skrev:

Om väghållarens ansvar nämns ingenting! De visste mycket bl att snöoväder var på gång och hade noll beredskap !!

Jag tror nog de hade beredskap, men när det snöar mycket hinner det bli såpass mycket snö på vägen, mellan plogrundorna, att som i detta fallet lastbilar fastnar i uppförsbackar.
Oftast, som Rikard påtalade, är det semitrailer bilar, inte allt för sällan från Baltikum.
En lastad 24m långtradare tar sig oftast fram då de har rejält tryck på drivhjulen.
Men så klart, det är ju så enkelt för dig Hundter att väghållaren inte hade beredskap. Har du jobbat med väghållning så du har erfarenhet med det?

Uppdaterat: 2021-11-13 09:32

Hur ofta springer du på toa?? Expert på det, kanske?

Uppdaterat: 2021-11-13 10:44
RR

ingen tar reglerna på allvar i bananmonarkin sverige

Uppdaterat: 2021-11-13 11:08
Hundter skrev:

Hur ofta springer du på toa?? Expert på det, kanske?

Nej inte expert på toabesök.
Men jag råkar ha jobbat med väghållning ett antal år. Så skulle gissa på att jag har betydligt större kunskap än dig inom detta område, då du tydligen baserar din slutsats på att ofta besöka toaletten.

Uppdaterat: 2021-11-13 11:13
Guran skrev:

Hundter skrev:
Hur ofta springer du på toa?? Expert på det, kanske?

Nej inte expert på toabesök.
Men jag råkar ha jobbat med väghållning ett antal år. Så skulle gissa på att jag har betydligt större kunskap än dig inom detta område, då du tydligen baserar din slutsats på att ofta besöka toaletten.

:))

Uppdaterat: 2021-11-13 11:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu va de ju inga mängder snö de kom så normalt salt och grus kanske har räddat läget där innan snön blir fastkörd av den tunga trafiken, men de är rejäla backar norra infarten till Härnösand och mellan Timrå och Sundsvall

Uppdaterat: 2021-11-13 15:27
crylen skrev:

Nu va de ju inga mängder snö de kom så normalt salt och grus kanske har räddat läget där innan snön blir fastkörd av den tunga trafiken, men de är rejäla backar norra infarten till Härnösand och mellan Timrå och Sundsvall

Man sandar inte mot halka på E4:an. Saltar först innan snöfallet kommer, sedan plogar man och sprider samtidigt salt för att ny snö som faller inte skall köras fast i vägbanan. Av det bildas slask, slask är slaskigt och semitrailers med lågt axelryckning på den oftast enda drivande axeln får svårt att ta sig uppför backen.
En fullastad timmerbilar tar sig uppför backen utan problem, om den nu inte blir fast bakom en baltisk semitrailer med halvtaskiga däck

Uppdaterat: 2021-11-13 16:10

Guran!!
Nu har vi en expert på både toa och vinterföre!!
” Det var väl en väldigt intressant artikel.
En helt normal höst med rejält snöväder.
Snart kommer väl en artikel om hur redaktionen måste gå på toan, trotts att dom var där i går…..”!
Man tager sig för pannan !’

Uppdaterat: 2021-11-13 18:08
RR
Hundter skrev:

Guran!!
Nu har vi en expert på både toa och vinterföre!!
” Det var väl en väldigt intressant artikel.
En helt normal höst med rejält snöväder.
Snart kommer väl en artikel om hur redaktionen måste gå på toan, trotts att dom var där i går…..”!
Man tager sig för pannan !’

Ta dig inte för hårt i pannan bara, då kan du skada hjärnan och få slut på dina ”oneliners”

Uppdaterat: 2021-11-13 18:10

Tack för omtanken! 🥊

Uppdaterat: 2021-11-13 20:32
RR

Guran
Nu vet jag inte om om du har kört i backarna där problemen uppstod i de här fallet, de är som jag skrev rejäla backar och den norr om Härnösand som kallas saltviksbacken kommer du in i från en hastighetsbegränsning på 60 km, ja är övertygad att om väghållaren varit på tårna så har de kunna undvikits, när sånt här händer och bärgaren kommer så vräker dom ut grus för att få loss tradarna så jag är övertygad att salt och grus i förbyggande har räddat läget.

Uppdaterat: 2021-11-13 20:46
crylen skrev:

Guran
Nu vet jag inte om om du har kört i backarna där problemen uppstod i de här fallet, de är som jag skrev rejäla backar och den norr om Härnösand som kallas saltviksbacken kommer du in i från en hastighetsbegränsning på 60 km, ja är övertygad att om väghållaren varit på tårna så har de kunna undvikits, när sånt här händer och bärgaren kommer så vräker dom ut grus för att få loss tradarna så jag är övertygad att salt och grus i förbyggande har räddat läget.

Så klart vräker bärgarna ut grus då någon fastnat, men E4 är en saltväg, dvs man halkbekämpar med salt.
När jag var vägmästare hade vi en ökänd backe på E18 som man fick vara extra vaksam på och spred extra mycket salt i. Turligt nog var det stigningsfält i backen så det korkade aldrig igen, men var inte allt för sällan någon lastbil fick stopp vid otjänligt väglag.
Men väghållaren kan inte vara mer på tårna än det som är avtalat i deras kontrakt för drift och underhåll. Dom jobbar inte gratis. Ett resultat av konkurrensutsättningen av driftområdena, och kraven på inställelsetid och maximalt snödjup innan dom skall ploga ställs av Trafikverket.
Avtalsdokument på några hundra sidor som reglerar vad som får betalt för. Kontrakt som är vunna i konkurrens. Så jag vill påstå att det i så fall är systemet att konkurrensutsätta drift och underhåll som är galet. Driftentreprenören gör det som kontraktet ger och ger ersättning för, inget mer.
Jag vill minnas att när jag jobbade på Vägverket så sände vi ut en extra plogbil till den beryktade backen då det snöade rejält. Det lär inte dagens driftentreprenörer få betalt för.

Uppdaterat: 2021-11-13 21:27

Ja så kan de va, man får ju se man betalar för.

Uppdaterat: 2021-11-13 22:56

Det började med denna insändare!!
Vinterdäck 1 december–31 mars
Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.

Uppdaterat: 2021-11-13 23:19
RR
Hundter skrev:

Det började med denna insändare!!
Vinterdäck 1 december–31 mars
Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.

Och din kommentar var:
” De visste mycket bl att snöoväder var på gång och hade noll beredskap !! ”
Därav funderade jag på hur du visste att de hade noll beredskap. Vilket jag inte tror på för en sekund, de hade helt säkert den beredskap de skall ha enligt kontraktet med Trafikverket.
För om jag inte missminner mig så får de även avdrag/viten för bristande underhåll och framkomlighet.

Uppdaterat: 2021-11-13 23:31

Från transportstyrelsen. "Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare" Konstigt att det egentligen är tillåtet för dom att köra på sommardäck, bara dom har sandspridare, vilket inte är helt ovanligt att dom har. Men dom töms ju fort...

Uppdaterat: 2021-11-13 23:42
//Micke
Mickegse skrev:

Från transportstyrelsen. "Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare" Konstigt att det egentligen är tillåtet för dom att köra på sommardäck, bara dom har sandspridare, vilket inte är helt ovanligt att dom har. Men dom töms ju fort...

Sandspridare är väl sällan en baltisk semitrailerdragare har. Däremot en svensk timmerbil, men dom fastnar i stort sett aldrig på en europväg. Skulle man göra en undersökning så gissar jag på 90% är semitrailer ekipage med bara en drivande axel.

Uppdaterat: 2021-11-14 00:04

Har ni sett det här avsnittet om Norska bärgningsbilar, där en Turkisk chaufför blir kvar på en verkstad i flera veckor. Polisen sätter körförbud på bilen tills den har vinterdäck, och företaget inte betalar för däcken.
Så skulle det vara här. Polisen skulle ha rätt att sätta körförbud/klampa bilen om den inte hade utrustningen vinterdäck, kedjor eller fungerande sandspridare.
De skulle även få betala ev TMA bil ifall den står så till så det krävs för att utföra jobb på bilen. Körförbudet skulle släppas när utrustningen finns på plats, och alla skulder är betalda.

Uppdaterat: 2021-11-14 18:05

Varför inte redan stoppa dessa bilar vid gränsen, när lag på vinterdäck gäller?

Uppdaterat: 2021-11-14 19:49
RR
Hundter skrev:

Varför inte redan stoppa dessa bilar vid gränsen, när lag på vinterdäck gäller?

Naturligtvis, ge tullen myndighet att stoppa transporter som inte uppfyller lagkraven det skulle gynna svenska åkare.

Uppdaterat: 2021-11-14 20:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst, om tullen hade kapacitet, vilket de inte har. Det har ju redan varit snack om det i många många år om att de inte kan stoppa nog många bilar för kontroller.

Tullen måste minst dubbleras om det ska hända något och dessa pengar finns inte.

Uppdaterat: 2021-11-14 21:52
- Peugeot e-208 GT 2022

Tullen ska sköta sitt jobb och att kolla fordon måste vara en polisiär uppgift!

Uppdaterat: 2021-11-14 22:42
RR
Hundter skrev:

Tullen ska sköta sitt jobb och att kolla fordon måste vara en polisiär uppgift!

Naturligtvis, om man nu inte kan ge tullen den myndigheten så krävs ju att det avsätts tillräckligt med poliser för den saken.
Det är väl sedan länge dags för att avsluta den typiskt svenska mjäkigheten vid insläppandet av utländska transportfordon.

Uppdaterat: 2021-11-15 08:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast kravet gäller väl egentligen bara när det faktiska väglaget är sådant att det behövs vinterdäck - och det är ju inte säkert att det är så när lastbilen passerar tullen. Eller tänker jag fel ?

Uppdaterat: 2021-11-15 10:13

Lagstiftningen är typisk för Mellon-Sverige! Lag på vinterdäck, snökedjor eller sandbehållare gäller….. om vinterväglag råder!!!!!’
Vinterdäck ska gälla all fordon från 1. november! Punkt och slut då vet alla inkl. Utländska fordon vad som gäller! Inga undantag!

Uppdaterat: 2021-11-15 17:12
RR

Pi, jo så är det, men Hundter kanske har jäsningen?
Man kan ju tänka sig dragaren tar sig in i Sverige via Trelleborg och i början av november kan det ju där vara sommarväglag, för att åka till det kalla Norrland där det råder arktisk vinter!
Sverige är för långt.

Uppdaterat: 2021-11-15 20:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Därför ska regler gälla för alla fr.o.m 1.november! Svårare än så är det inte och förhoppningsvis finns det väl någon polispatrull ledig att kolla att regler efterföljs på vägen till ”kalla” Norrland! ❄️🌨

Uppdaterat: 2021-11-15 22:13
RR

När jag jobbade med drift och underhåll av vägar, inte satt på toa som Hundter tror, så bytte vi till sajpade vinterdäck på lastbilarna (de som skulle ploga våra vägar) i slutet av oktober.
Även snökedjorna sågs över så dom var redo att kunna monteras om det blev behov för det.
Apropå beredskap för halka så hade vi utökad beredskap, vägmästare och en jourhavande fanns på vägstationen redan kl 02:00. Men det var på den tiden då Vägverket var ansvarig för drift och underhåll, dvs innan det blev upphandlat i konkurrens. Efter det så har det, enligt mig, gått bakåt. Allt styrs av kontrakt och vad de som har driftkontraktet får betalt.

Uppdaterat: 2021-11-15 23:05

Guran! Minnet är tydligen kort! Dina egna ord: ” Det var väl en väldigt intressant artikel.
En helt normal höst med rejält snöväder.
Snart kommer väl en artikel om hur redaktionen måste gå på toan, trotts att dom var där i går…..”!

2021-11-10 13:18

En ”skitsak”, men dock! Vad nu redaktionens ev. toabesök har med snö och halka att göra?

Uppdaterat: 2021-11-16 06:08
RR

Guran! Dina egna ord Men så klart, det är ju så enkelt för dig Hundter att väghållaren inte hade beredskap. Har du jobbat med väghållning så du har erfarenhet med det?

2021-11-13 09:32

Nu verkar det som om du har glömt detta! Du talar om hur bra det var förr och hur det är nu! Glömt det? Det var precis det jag påpekade och som du direkt attackerade! Så som sagt…. ditt minne verkar vara en smula kort!! ;-))

Uppdaterat: 2021-11-16 06:16
RR

Det är så gulligt med snarstuckna "vuxna män..."
Den lag vi har idag är att det är vinterdäck och vinterutrustning från 1/12 om vinterväglag råder, sent kan man tycka och visst gäller 100% föraransvar även innan vid dåligt väder, men fråga den Bulgariska lastbilschauffören om han har kvar sitt jobb om han parkerar i Sundsvall för att det är vinterväglag genom Höga kunsten?

Uppdaterat: 2021-11-16 07:51
*Robban

Där slog du huvudet på spiken! Denne chaufför tjänar peanuts jämfört med åkeriägaren! Men om bilen blir stoppad vid gränsen p.gr. lag om vinterutrustning på lastbilen, så förändras läget snabbt!
Ps. Håller med dig om ömma tår!

Uppdaterat: 2021-11-16 08:23
RR

Så ta på dig stålhätta, Hundter...
Jag kan tycka att stora delar av transportbranschen luktar lite... illa?

Uppdaterat: 2021-11-16 14:02
*Robban

Dagens rapport från SMHI och hur många utländska chaufförer har vetskap om det!?
SMHI: Gul varning för ishalka
SMHI har utfärdat en gul varning för plötslig ishalka i stora delar av Jämtland, Västerbotten, Norrbotten och Dalafjällen.

Räddningstjänsten i region Bergslagen varnar om halkan på Twitter.

“Ni som ska ut i trafiken och framförallt i Dalafjällen bör ta det försiktigt då stor risk för plötslig ishalka föreligger”, skriver räddningstjänstens vakthavande befäl Anders Svedlund.

Han skriver också att man bör tänka på att starta i god tid, köra försiktigt och hålla avstånd i trafiken.

Uppdaterat: 2021-11-16 14:33
RR

Alla kämpar för sin överlevnad, därför borde också villkoren vara lika för alla !

Uppdaterat: 2021-11-16 15:09
RR