Vi Bilägares forum

Test av ljudnivå i 31 bilar: Här är tystaste och bullrigaste modellerna

Test av ljudnivå i 31 bilar: Här är tystaste och bullrigaste modellerna

Hur man upplever ljud är högst individuellt, den enes irritationsobjekt kan passera den andre obemärkt. En sak är klar, ingen vill färdas i en jobbigt bullrig bil. Vi Bilägare mäter ljudnivån på 31 nya bilar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-09 15:10

Kommentarer

Synd att man inte valde alla elbilar man kunde hitta då det är framtiden och nån eller två fosilbilar som referens.

Jag fortfarande förvånad över hur många som höjer Kona trots sitt öronbedövande oljud och gamla V70n är tyst som en av dyraste bmw bilarna jämförelsevis.

Uppdaterat: 2021-11-09 18:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det här med ljud och hur det upplevs är lika subjektivt som valet av bil. Och det vill inte säga lite.

Uppdaterat: 2021-11-09 18:29

Trevligt att se (höra!) att Enyaq var den tystaste.
:-)

Uppdaterat: 2021-11-09 18:49

Jag är förvånad över att det skiljer så lite förutom för de allra billigaste bilarna.
Det hade varit intressant med någon enstaka bil också och inte bara fraktfordon.

Uppdaterat: 2021-11-09 18:59
Axa skrev:

Trevligt att se (höra!) att Enyaq var den tystaste.
:-)

Det var det jag gillade bäst med den när jag provkörde, att den verkligen upplevdes tyst och fin, inte bara för att vara en Skoda utan överhuvudtaget.

Uppdaterat: 2021-11-09 19:02

Jo, jag upplevde detsamma när jag provkörde, att det var så himla tyst trots min teststräcka på synnerligen grov asfalt.

Men det har ju nämnts ovan att upplevelsen är subjektiv och jag har sett några jämförande test där testaren upplevde Ioniq som tystare.

Uppdaterat: 2021-11-09 20:02

Ingen Volvo XC40 P8:a mättes!

Uppdaterat: 2021-11-10 19:27

Det är nog många andra bilar än Volvo XC40 P8 som inte heller mättes. Men inte illa med 31 bilar trots allt.

Uppdaterat: 2021-11-10 20:25

Jag tror inte XC40 skulle vara i närheten av toppskiktet i denna mätning.

Uppdaterat: 2021-11-10 21:39

Synd att många bilar som säljer ordentligt inte finns med vilket gör testet till viss del ointressant. Dessa 31 bilar är ju inte de 31 mest sålda.

Uppdaterat: 2021-11-13 14:18

Denna test verkar vara en budgetlösning i samband med Årets Bil-veckan i Tannishus. Bilarna är inget tvärsnitt av bilparken i Sverige, utan en sammandragning av de tävlande bilarna för Årets Bil. Vad beträffar grovasfalt, så tror jag inte att det går att uppbringa den svenska varianten i Danmark. Bullertestet från år 2016 var av helt annan dignitet, med nästan dubbla antalet bilar mot nu, och med modeller som såldes då. Hoppas att ViB kan göra en riktig bullertest hemma en annan gång.

Uppdaterat: 2021-11-13 14:52

Håller helt med Uffeeh och 40-talisten. Noterade samma sak när jag läste testet. Helt ointressant med en massa bilar som bara kommer att säljas i ett fåtal i Sverige.

Uppdaterat: 2021-11-13 17:20

Helt ointressant test, buller inuti en bil är inget som man objektivt kan mäta. Det är egna subjektiva upplevelser som ens egna ögon uppfattar som är avgörande.
3dB är förövrigt det lägsta nivåskillnad örat kan uppfatta som en förändring. Det är frekvensspektrat som är intressantast

Uppdaterat: 2021-11-13 17:42

Nu är det ju inte så enkelt att ljud-testa många bilar eftersom det bör vara vid samma tillfälle och på samma underlag så vi får nog nöja oss med dessa 31 bilar trots allt. Sen är det ju som redan sagts ens egna subjektiva upplevelse som rimligen är avgörande till slut.

Uppdaterat: 2021-11-13 18:20

Ehm, jag skulle inte påstå att det är ett helt ointressant test…

Uppdaterat: 2021-11-13 18:58
Axa skrev:

Ehm, jag skulle inte påstå att det är ett helt ointressant test…

För att Enyaq var tystat ?
Men vill man ha en av de tystaste så bör man köpa en MB EQC.
Att testa ljudnivå dBA bli lite som att testa bilsäten med en standardiserad rumpa och rygg.
Omöjligt skulle jag vilja påstå, men ett mätvärde får du så klart, men det säger inget om hur dina öron eller din rumpa och rygg uppfattar detta är nått helt annat.

Uppdaterat: 2021-11-13 19:59

Gatan, det kan ju ändå vara så att det finns de som uppfattar Enyaq tystare än MB EQC.
Har du jämfört?

Uppdaterat: 2021-11-13 20:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Guran
Det intressanta är de mätbara skillnaderna mellan de testade modellerna.
Jag vet att buller är subjektivt men om man vill ha en tyst elbil och väljer mellan MG och Enyaq så är förmodligen Enyaq även subjektivt tystare.

Jo, jag vet att EQC är tystare än Enyaq. Den är även tystare än Ioniq 5…

Uppdaterat: 2021-11-13 20:13
saabnisse skrev:

Gatan, det kan ju ändå vara så att det finns de som uppfattar Enyaq tystare än MB EQC.
Har du jämfört?

Nä men mätetalen talar sitt tydliga språk :)
EQC har jag testat, och den är verkligen riktigt tyst.
Inte testat Enyaq, men läst tester där man påstår att ID4 GTX med adaptivt chassi är ännu tystare, så klart helt objektivt via testförarnas öron.
Nu tror jag bara det är små nyanser som skiljer, nyanser som är dina egna örons och hjärnas tolkning av dess signaler.
Testade Ioniq 5 Essential, den var tillräckligt tyst för mina behov. Den versionen jag väntar på är även utrustad med akustikrutor i alla rutorna, så den lär vara ännu tystare. Fullt acceptabelt för min del. Sedan vad decibel mätaren säger låter jag vara osagt.
Det jag vill få fram är att det till syvende och sist är jag som brukare av bilen som bäst kan avgöra om både ljudkomfort och säteskomfort är tillräckligt bra för mig.
Beträffande EQC så hör man inte ens det karakteristiska ljudet från elmotorerna vid acceleration eller regenerering. För den skull ingen moden bra elbil. Snarare en av de gamla dinosaurierna. Enyaq har jag inte ens övervägt testa då jag inte gillar hur den ser ut.

Uppdaterat: 2021-11-13 20:19
Axa skrev:

Guran
Det intressanta är de mätbara skillnaderna mellan de testade modellerna.
Jag vet att buller är subjektivt men om man vill ha en tyst elbil och väljer mellan MG och Enyaq så är förmodligen Enyaq även subjektivt tystare.
Jo, jag vet att EQC är tystare än Enyaq. Den är även tystare än Ioniq 5…

Absolut är det så. Var sugen på en EQC då den var så enormt tyst, men det är ett fossil. En konverterad gammal MB SUV, dyr och girig på att suga i sig ström.
Nu har jag som jag svarade Nisse inte testat Enyaq av andra grunder, men jag fann glädjande nog att Ioniq 5 Essential var betydligt tystare än min GLC, som uppfyller mina behov av tysthet i kupén.
Men skulle gissa på att materialval mm i interiören ger den sista subtila skillnaden.
Men Intressant hur Huyndai nu har satsat några extra kronor på ljudisolering och fått till en bil som är ordentligt ljudisolerad. Vem kunde tro det, det är väl det sista dom är kända för :)

Uppdaterat: 2021-11-13 20:31

Guran
Ja, det är ganska jämt skägg mellan Ioniq 5 och Enyaq, subjektivt kanske mer skillnad. Har bara testat Enyaq av dessa.
EQC kändes av olika anledningar inte intressant.

Men det är som du säger, att Hyundai med Ioniq tar ett stort steg framåt gällande ljudkomfort.

Uppdaterat: 2021-11-13 20:45

Guran, först måste jag be om ursäkt för att det stod "Gatan" i mitt förra inlägg, men skriver man på paddan kan det stå vad som helst om man slarvar och skickar utan att se upp!
Men till bullret, visst är det väldigt individuellt, speciellt beroende på frekvenser och när man som jag har en hörselskada blir vissa bullernivåer väldigt påfrestande, buller som andra inte reagerar nämnvärt på, men där just frekvensen gör den obehaglig. Det värsta åbäke jag färdats i var en sovjetisk åttahjuling där, förutom ett väldigt buller, de flesta frekvenser fanns, från den plåtisolerade vrålande dieseln till alla skrikande rakskurna drev i växellådorna.
Men det är nog inte bara buller som jag reagerar på, jag tänker speciellt på när man får köra små bilar och måste åka på motorväg, när man håller 110 kan motorvarvet närma sig 4000 rpm på högsta växeln. Bullret från motorn är inte så påfrestande, men surret! Varför har man inte en vettigare utväxling för att få ner motorvarvet?
Men det är väl ett problem som är borta om tio-femton år, när de flesta åker elektriskt och maxhastigheten sänkts till 50!

Uppdaterat: 2021-11-14 09:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En annan sak när det gäller bullrande bilar är att det för vissa tillverkare gått bakåt, enligt mina öron. Jag körde för en tid sedan en mer än trettio år gammal Audi 100 som gick tystare en en nästan ny A4. Nu är det förstås mycket som spelar in, jag kollade inte däcken t.ex. men reagerade på att gamlingen var avsevärt komfortablare i det mesta.
Motsvarande gäller i viss mån för Superb som ju bara är ett halvår, den går tyst i lägre fart, elmotorn hör jag inte och när batteriet är slut och bensinmotorn tar vid hör jag inte den heller, däremot vägljudet där det mesta beror på däcken och det skiljer inte mycket från Gamsaaben.
Där hörs ju däremot motorn mer, men där stör den mig inte speciellt.

Uppdaterat: 2021-11-14 11:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

En annan sak när det gäller bullrande bilar är att det för vissa tillverkare gått bakåt, enligt mina öron. Jag körde för en tid sedan en mer än trettio år gammal Audi 100 som gick tystare en en nästan ny A4. Nu är det förstås mycket som spelar in, jag kollade inte däcken t.ex. men reagerade på att gamlingen var avsevärt komfortablare i det mesta.
Motsvarande gäller i viss mån för Superb som ju bara är ett halvår, den går tyst i lägre fart, elmotorn hör jag inte och när batteriet är slut och bensinmotorn tar vid hör jag inte den heller, däremot vägljudet där det mesta beror på däcken och det skiljer inte mycket från Gamsaaben.
Där hörs ju däremot motorn mer, men där stör den mig inte speciellt.

Vi människor stör oss ju på olika saker vad gäller ljud. Stör man sig på en fossilmotor och köper en bil med elmotor, så vad kommer man höra då? Jo däckljud eller vindbrus så klart. Elementärt liksom. Med andra ord så bestämmer vi själva vad vi stör oss på, där vissa tycker att deras bil är bra ljudmässigt medans andra tycker att just den bilen är hemsk att åka i. Det finns alltså inget rätt eller fel vad gäller buller utan vi bestämmer själva vad vi står ut med ljudmässigt.

Uppdaterat: 2021-11-14 13:51

Märk väl, jag skrev enligt mina öron, någon annan har säkert en annan uppfattning, men jag var förvånad över den gamla Audin, jag undrar om inte det var en av de bästa bilar de gjort?

Uppdaterat: 2021-11-14 15:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tänker på en resa jag gjorde i min Mitsubishi Sigma som inte var nån bullrig bil.
Åkte Stockholm-Malmö och över bron till Danmark. När jag kom upp på motorvägen fick jag nån sån här tanke "Vad hände nu, nått är annorlunda ??........det är tyst" Hade aldrig åkt på en så tyst väg, förutom sträckan med tyst asfalt som provades på E4an vid Botkyrka, och när den var nylagd.
Och det var tyst hela vägen till Helsingör, i Helsingborg började det låta igen.

Uppdaterat: 2021-11-14 17:37

Min fru tycker att MBn låter som en traktor när den får slut på el.

Uppdaterat: 2021-11-14 20:06