Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Hur många elbilar är egentligen privatköpta?

Bilfrågan: Hur många elbilar är egentligen privatköpta?

"Kan tänka mig att det är många som har elbil som tjänstebil eller privatpersoner som väljer att leasa. Men hur många köper privat?" Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-12 07:00

Kommentarer

Och där fick vi klart svar på att vissa förutfattade meningar, om att det bara är tjänstebilsförare som åker elbil, är fel.

Uppdaterat: 2021-11-12 08:40

Finns väl inga förutfattade meningar här Guran? ;) Har jag aldrig märkt.....

Nähä, man får väl ta sin tjänstepulka och ut och köra som en dåre bara vilket man bara gör därför och inte hade gjort i sin privatbil, resan blir såklart för att köpa champagne då det är givet att alla som kör Tesla har gott ställt då det inte finns elbilar för "vanligt folk" än.....
Sen hem och byta till min fossilbil för att åka iväg över helgen då det är omöjligt att använda en elbil på långresa eller som familjebil.

Uppdaterat: 2021-11-12 09:10

...eller så ser man det som så att av totalt ca: 210.000 försålda bilar så köptes 4600 elbilar av privatpersoner - alltså rena privatköp. Översätter vi det i procent så blir det ca: 2,2 %. Visst - det "hyrdes" flera men regelrätta privatköp är fortfarande relativt få av denna kategori. Vad man nu skall dra för slutsatser av detta.

Uppdaterat: 2021-11-12 09:29

Har leasing på Leaf, aldrig att jag skulle vilja köpa den privat..över 400 pannor och man kan köra max 20 mil (ca 23 sommartid). Modellen drar också i snitt ca 1,75 kWh/mil...direkt dåliga siffror. Sedan all denna teknik i bilarna, jag gillar inte hur dagens bilar paketerats, man skall upp i värsta paketet med största hjulen för att få sakerna man verkligen vill ha (parkeringsvarnare bak och fram, broms assistans och autobroms). Och jag vill ha så små hjul som möjligt för att spara energi och pengar. Leaf lider också av att den är för hög för att vara effektiv på motorvägen. Det finns i princip ingen elbil idag jag vill äga, de har för kort räckvidd eller är 300 pannor för dyra.

Uppdaterat: 2021-11-12 09:42

Pi, bilarna är för dyra...även med lån! Folk har liksom inte 300 papp på banken och vill slänga in dessa i en bil som är omodern ifrån början. Leasing är enda vägen framåt. Även om jag har råd med 500 papp för en bil, vill jag inte lägga mer än max 250-300 på en ny.

Uppdaterat: 2021-11-12 09:44
Pi skrev:

...eller så ser man det som så att av totalt ca: 210.000 försålda bilar så köptes 4600 elbilar av privatpersoner - alltså rena privatköp. Översätter vi det i procent så blir det ca: 2,2 %. Visst - det "hyrdes" flera men regelrätta privatköp är fortfarande relativt få av denna kategori. Vad man nu skall dra för slutsatser av detta.

Jag tror att hade tillgången på elbilar varit i paritet med efterfrågan så hade du fått se en än större andel registrerade elbilar.
Endera köpta eller privatleasade, vilket förövrigt väldigt många laddhybrider och ”fossilbilar” är.
Förövrigt så är väl privatköp något som vi gamla stofiler fortfarande håller på med.

Uppdaterat: 2021-11-12 09:50
Henrik M skrev:

Finns väl inga förutfattade meningar här Guran? ;) Har jag aldrig märkt.....
Nähä, man får väl ta sin tjänstepulka och ut och köra som en dåre bara vilket man bara gör därför och inte hade gjort i sin privatbil, resan blir såklart för att köpa champagne då det är givet att alla som kör Tesla har gott ställt då det inte finns elbilar för "vanligt folk" än.....
Sen hem och byta till min fossilbil för att åka iväg över helgen då det är omöjligt att använda en elbil på långresa eller som familjebil.

Fullträff i den sammanfattningen av en helt vanlig vardag :)

Uppdaterat: 2021-11-12 09:51

Förmodligen är den höga leasing-andelen bl a en effekt av att elbilarna fortfarande är i en "uppstarts-fas" och att många förstår att det kommer att hända mycket de närmaste åren vilket kan få negativ påverkan på andrahandsvärden efter typ 5 års ägande för många av dagens modeller.Leasing passar nog bra för de som kör "normala" årliga körsträckor och byter till ny bil med max 3 års intervall. Men vill man ha sin bil lite längre så kan en lease-lösning riskera att bli klart dyrare än en köp-lösning - i alla fall sett historiskt. Sen borde väl en ny bil egentligen inte bli dyrare att äga, via egna eller lånade pengar, än motsvarande leasade bil. Om leasing faktiskt blir billigare - är då denna marknad dopad på nåt sätt eller räknar man krasst med att kunna ta bra betalt för "skador" vid återlämnandet ? Eller är nybils-köpepriserna helt enkelt väldigt väl tilltagna för att lättare får sälja lease-alternativet ? Ja - jag har som sagt inte svaret.

Uppdaterat: 2021-11-12 10:19

Pi, leasing handlar till viss del om risk.. man betalar lite extra för att få en "tjänst". Detta är min första leasingbil, och vi använder den för jobb pendling.. och dokumentationen man fick var ganska tydlig på punkten vad som är accepterade "skador" på bilen när man skall lämna tillbaka den. Vårdar man bilen så tror jag inte det blir några problem den dagen man återlämnar den. Kommer antagligen ta en ny elbil på leasing när 2 år gått.

Uppdaterat: 2021-11-12 10:45

Många verkar tro att leasing är nått nytt.
Men rekordet i bilförsäljning som sattes i slutet på 80 talet berodde på leasing, dock på ett annat sätt än idag, då kunde man hämta ut en Nissan Micra för 99:- i månaden. Betala bilen fick man göra när den skulle lämnas tillbaka.

Uppdaterat: 2021-11-12 10:51

Så bilen lämnades aldrig tillbaka?

Uppdaterat: 2021-11-12 12:51
hx30 skrev:

Modellen drar också i snitt ca 1,75 kWh/mil...direkt dåliga siffror.

Var det inte över 2 kWh/mil förra veckan?

Uppdaterat: 2021-11-12 14:14

Jag är övertygad om att vi ska vara glada över dessa förmånsbilar som rullar omkring i samhället, de har varit drivkraften bakom flera bra tillbehör/extra utrustning/paket som aldrig eller varje fall på väldigt länge inte hade nått marknaden. Tänker exempelvis på ABS-bromsar. Med hjälp antal basbelopp (viket varierat över tid) har tjänste/förmånsbilsåkare kunnat välja "lite bättre" utrustning/paket eller bilar där biltillverkare kunnat utrusta dessa med nya funktioner. Efter en tid har även privatköpare kunnat fått tillgång till de samma, typ ABS-bromsar i sina lite "billigare" bilar.
Så det är bara att lyfta på hatten för att tjänste/förmånsbilar finns.

Uppdaterat: 2021-11-12 17:06

Optimus
Tveksamt.
Bilmarknaden är större än enbart Sverige och huruvida viss utrustning blir standard eller inte har nog inte att göra med förmånsbilar. Att viss utrustning även blir standard i billigare bilar handlar nog snarare om att komponenterna/tillverkningen blir billigare.

Uppdaterat: 2021-11-12 17:25

Vad gäller t ex ABS-bromsar så var nog inte förmåns-bilar så vanliga på den tiden så jag misstänker att Axa är närmare sanningen. Samt krav ifrån myndigheter i vissa fall.

Uppdaterat: 2021-11-12 17:31

Nu är förmånsbilar inget svensk fenomen, de finns även i andra länder. Men oavsett så driver de fram nya funktioner vilka sedermera kommer på billigare privatbilar.

Uppdaterat: 2021-11-12 17:44
Optimus skrev:

Nu är förmånsbilar inget svensk fenomen, de finns även i andra länder. Men oavsett så driver de fram nya funktioner vilka sedermera kommer på billigare privatbilar.

Du har rätt Optimus, men den svenska avundsjukan och avunden mot tjänstebilar är stark.

Uppdaterat: 2021-11-12 17:59

Optimus
Vilka funktioner tänker du dig är framdrivna av förmånsbilar?

Jag tror snarare att funktioner i bilar är framdrivna av teknikutveckling i allmänhet och att pris på ny teknik sjunker med tiden.

Vi skulle egentligen kunna gå längre och säga att det är tack vare de yttersta lyxbilarna och sportbilarna som oftast får nymodigheter först.

Men jag antar att vi kan ge förmånsbilar en eloge till SUV-trenden som jag tror är tack vare dem.

Uppdaterat: 2021-11-12 18:34

Eftersom elbilar ganska snart är billigare än fossilbilar så kommer det bli enorm försäljning till privatpersoner.

Bonus-malus gör just nu att elbilen får en ”rabatt” på över 100000:- i många fall. 70000:- i bonus och 3x10000:- i skatt de tre första åren på en fossilbil.
Jag skulle inte köpa en fossilbil idag. Utöver de 100000:- kan man ju lägga till 10-15000:- per år i lägre bränslekostnad samt billigare service.

Elbilen kan därför vara 130000:- dyrare och ändå troligen vara billigare än fossilbilen under de tre första åren, dessutom tror jag inte att den kommer tappa speciellt mycket mer i värde så de 130000:- är ren vinst.

Uppdaterat: 2021-11-12 19:23

Är det inte så att runt hälften av all försäljning av nya bilar till privatpersoner är genom leasing? Så att den andelen förvisso ligger högre för elbilar än överlag, men inte är dramatiskt annorlunda?

Uppdaterat: 2021-11-12 19:48

junkers - stämmer säkert på bilar i typ XC60-klassen men för C-segmentare så blir det lite mindre skillnad. Sen är det nog mycket köp-psykologi inblandad också eftersom det fortfarande tar emot att lägga typ +500.000 kr på en bil för oss privatköpare. Och vill man dra ner milkostnaden lite genom att köra t ex 5 år med bilen så tror jag inte att leasing är det bästa alternativet. Och fortfarande finns det lite för många exempel där man måste gå upp rätt högt i utrustningsnivå för att få t ex P-sensorer, backkamera, bra LED-belysning och adaptiv farthållare - som nån annan också var inne på i nån tråd här. Men visst - man har säkert gjort sitt sista nybilsköp vad gäller "fossil-drivet" - det är jag också övertygad om. Frågan är hur länge man behåller sin "fossilare"...

Uppdaterat: 2021-11-12 19:48

Junker, och kan man inte ladda hemma och kör 800 mil om året så tror det blir billigare med ren elbil de närmaste åren. Då räcker inte bonus-malus från säg 450.000:- till motsvarande för 250.000:-. Vi kommer dit men inte än på 1-2 år, så då förstår man att elbilsförsäljningen ”bara” är 2,2% just nu. Dessutom, för mig är skatten 2000:- om året så inga 10000x3 😉

Uppdaterat: 2021-11-12 19:59

Nu handlade det om att köpa en ny bil Corgie.
Även om du tar bort skatten om 30000:- måste elbilen tappa runt 100000:- mer i värde på tre än fossilbilen för att den ska bli dyrare.
Så kommer det inte att vara.

Uppdaterat: 2021-11-12 21:25

Junker, tänkte på ny bil. Många i c-segmentet med bensin ligger runt 250.000:- och motsvarande elbil ca 450.000:-. Då spelar inte skatt på 2000:- och mil/år runt 800-1000 någon roll ekonomiskt.

Uppdaterat: 2021-11-12 21:41

Du verkar inte förstå, kostnaden har ingenting med inköpspriset att göra.
Kostnaden är de löpande kostnaderna + värdefall + kapitalkostnad.
Kapitalkostnaden är ngt högre men är inte en stor post i det hela.

Uppdaterat: 2021-11-13 08:31

Exempel där jag endast tar upp kostnader som skiljer sig åt:
VW Tiguan TSI 150hk DSG
Inköpspris 300000:-
Skatt första tre åren 8864:- per år eller ca 27000:- för tre år
Förbrukning 0,57 = ca 10:- per mil eller 45000:- för tre år a 1500 mil
Värdeminskning 40% = ca 120000:-
Kapitalkostnad 3%x3år på medelvärdet säg 10% = 24000:-
Total kostnad tre år = 27000 + 45000 + 120000 + 24000 = 216000:-

VW ID 4
Inköpspris 514900:-
Bonus 70000:-
Skatt 360:- eller ca 1000:- för tre år
Kostnad förbrukning 2kWh per mil ca 3:- per mil vid hemmaladdning, 13500:- för tre år a 1500 mil.
Värdeminskning ca 40% = 206000:-
Kapitalkostnad på 515000-206000/2-70000= 34000:-
Totalkostnad 3 år = 1000 + 13500 + 206000 + 34000 -70000 = 184500:-

Inte säkert servicekostnaden skiljer sig åt i detta fall då VW har bra serviceavtal.

Vinsten för elbilen är alltså ca 30000:- på tre år eller 850:- per månad.

Detta syns ju rätt tydligt på privatleasing eftersom de dyrare elbilarna ofta är billigare än bensinbilarna att privatleasa. Bilhandlarna räknar såklart TCO.

Jag tror egentligen att skillnaden är ännu större för en del saker är räknade i bensinbilens favör och jag tror att värdeminskningen kommer att varablägre för elbilen men vi får väl se.

Uppdaterat: 2021-11-13 09:15

Junkers
Du kan väl inte ha med bränslekostnaden i en kalkyl på Leasing kontra köp.
För bilhandlarna räknar inte TCO, jag har då aldrig sett en handlare som inkluderar drivmedel i leasingkostnaden

Uppdaterat: 2021-11-13 09:25

Självklart inte men tar man bort den delen hamnar man på ungefär samma månadskostnad för de två och jag tror som sagt att de i kronor räknat räknar med samma värdeminskning och då blir elbilen ytterligare 70000:- billigare på de tre åren.

Saker som är räknade till bensinbilens fördel här:
Bilen har lägre motoreffekt men är lättare så kanske ändå ungefär samma?
Förbrukningen 0,57 tror jag inte ett ögonblick på.
Servicekostnadens skillnad ej medtagen men oftast lägre på en elbil och i Teslas fall 0:-
Räknat med 3,33% ränta efter skatteavdrag, själv har jag 0,8% detta skulle göra elbilen 6000:- billigare ytterligare.
Reparationer, elbilar har 10000 färre komponenter och borde hålla bättre, bromsar används knappt.
Det är mer utrustning i elbilen.
Och som sagt värdeminskning, jag tror de är lika i kronor och då blir det en enorm vinst för elbilen.

En kompis hade varit hos Hedin bil häromdagen och där sa de att de snart bara säljer elbilar, det är en enorm skillnad på ett enda år.

Uppdaterat: 2021-11-13 09:43

...och inte vägskatt heller numera. Däremot skall man ju ha med alla komponenter i sin egen kalkyl men leasing-priserna innefattar ju inte dessa. Sen tillkommer ju dessutom försäkringskostnaden i ens egna kalkyl men förhoppningsvis skiljer den inte speciellt mycket mellan bilarna i detta exempel. Sen har ju priserna för förbränningsmotor-bilar tagit ett klart skutt uppåt de senaste åren så absolut att kostnaderna utjämnats och i en del fall också blivit lägre för det elektriska alternativet. Sen återstår ju alltid om elbilen passar den enskildes behov och det kan bara denne avgöra. Sen är det ju långt ifrån alla som har möjlighet att lägga typ 500.000--600.000 kr initialt för att ta sig in i "elbilsträsket" för en elbil som fungerar för alla deras behov.

Uppdaterat: 2021-11-13 09:51

Om de räknar med ungefär samma värdeminskning i kronor så är det ändå 10-20000:- fördel för elbilen i en leasingkalkyl även om skatten och bränslet är borttaget .

Men detta handlade inte om leasing egentligen utan om privatköp!

Uppdaterat: 2021-11-13 09:50

Jag köper min Elbil privat Pi
Och det är inga 500.000-600.000 kr som jag slantar upp. Förstår inte riktigt hur du resonerar där, eller du är kanske så gammal att du prompt skall betala ditt bilköp kontant?
Jag byter in min nuvarande bil, som mer än väl täcker kravet på kontantinsats.
Resten finansierar Hyundai finas (eller vad som nu kan heta).

Uppdaterat: 2021-11-13 10:17

Ja Guran - så gammal är jag att jag betalar så förgängliga köp som bilar kontant.
Sen handlar ju detta om nybilsköpare generellt och inte mig allenast. Jag har möjligheten men vill jag ? Ja - om kalkylerna påkar på plus för elbilen på 4 år/8000 mil och jag hittar åt som passar behoven så blir det säkert elektriskt nästa gång.

Uppdaterat: 2021-11-13 10:28

Håller med Pi, jag också i den generationen som betalar kontant för saker som tappar i värde snabbt. Lån är bara till för typ värdesäkra bostäder.

Uppdaterat: 2021-11-13 10:32

Frågar jag min bilsäljare son så stämmer både Pi och 40-talisten in på bilköparna.
Men ni är i en klar minoritet, ytterst sällan det inte ligger med finansiering i bilaffären, förövrigt har dom även en liten provision på detta.
Men privatleasing är däremot sämre för dom

Uppdaterat: 2021-11-13 11:17

Skuldsätta sig med över halv mille på billån är ingen bra idé. Jag bestämde mig själv för 10 år sen att sluta vara en "ränteslav" och är helt skuldfri nu förtiden. Kan verkligen rekommendera detta. Har precis köpt en Tesla kontant.

Uppdaterat: 2021-11-14 15:38
Dana skrev:

Skuldsätta sig med över halv mille på billån är ingen bra idé. Jag bestämde mig själv för 10 år sen att sluta vara en "ränteslav" och är helt skuldfri nu förtiden. Kan verkligen rekommendera detta. Har precis köpt en Tesla kontant.

Sista åren i arbetslivet lyckades jag beta av alla lån, och vara skuldfri vid pensioneringen. Har reavinsten från huset kvar, men där ju årliga procentskatten borttagen numera, så den bekymrar inte. Men något köp av en Tesla lär det inte bli...

Uppdaterat: 2021-11-14 15:50