Vi Bilägares forum

BMW-chefen: Tesla är inte någon premiumbil

BMW-chefen: Tesla är inte någon premiumbil

Koncernchefen Oliver Zipse hävdar att BMW håller högre kvalitet än Tesla och att elbilstillverkaren säljer bra på grund av prissänkningar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-11 09:40

Kommentarer

Vet inte om jag tycker BMW håller så mycket högre kvalitet. Min erfarenhet är väl att E39 är den sista BMW:n som är bra ihopskruvad. Inte imponerad alls över BMW:s eldivision i form av kvaliet, eller upplevd sådan i alla fall.

Visst att Tesla har lite konstiga lösningar, finns flera videos på youtube som visar på katastrofal kvalitet på vissa bilar, men de andra är inte mycket bättre.

Uppdaterat: 2021-11-11 09:58

Då är ju frågan vilka modeller han menar? Tesla har väl senaste åren bara höjt sina priser? S och X hade de en prisjustering nedåt av för 2,5 år sen men det är ju knappast där volymerna har legat utan det är för 3 och Y och mig veterligen kostar de mer nu än när de introducerades.....

Kvalitetsmässigt så var Tesla tidigare helt klart efter BMW, men vet i fasiken om de är det längre om man ser på motsvarande modeller från båda tillverkarna. Den iX3 jag klämde på för ett tag sen kändes inte bättre än min Model Y iaf.

Uppdaterat: 2021-11-11 10:05

Tesla, har väl snarare höjt priserna på sistone och ändå säljer de som smör. Model Y kostar ju nästan lika mycket som BMW iX3, men säljer betydligt mer. Gillar BMW, men med denna koncernchef så är jag genuint orolig för deras skull. Tesla har ju haft problem med "fit and finish", men driftsäkerheten verkar vara bra. BMW har ju haft en hel del problem med driftsäkerhet på vissa modeller, som kamkedjehaveri på N47 motorerna och kabelstamshaverier på X3. Så här uttalade sig utvecklingschefen om iX för ett år sedan:
"– Tekniken i den modellen kommer sedan gradvis byggas in i alla modeller. Det är vi som driver hela branschen framåt och sätter standarden."

Nu när iX presenteras så känns det ärligt talat som att han pratar strunt. Jag kan inte så någon del av tekniken i BMW iX som driver branschen framåt och sätter standarden.

Uppdaterat: 2021-11-11 11:27

Det blir intressant när en representant för en "premiumtillverkare" ska diskutera begreppet "kvalitet", ett ord som nog kan betyda många saker. Jag tolkar kvalitet som hållbarhet och driftsäkerhet, oavsett var på "premiumskalan" en bil befinner sig. Allt annat handlar ju om kundens preferenser och - för den delen - rent skryt och försök att rättfärdiga sin egen prisnivå.

Uppdaterat: 2021-11-11 19:56

Tesla är ingen premiumtillverkare, varför vill BMW:s chef uttala en självklarhet? Tesla är en ung frisk fläkt som är värd mer än att stoppas in i ett fack, som den gamla traditionella bilvärlden tillbeder. Känns lite som om det börjar gunga även under BMW:s fötter och man får börja tänka nytt, om man ska ha någon framtid som biltillverkare. Pendeln svänger snabbt....

Uppdaterat: 2021-11-11 21:50
J.L skrev:

Känns lite som om det börjar gunga även under BMW:s fötter och man får börja tänka nytt om man ska ha någon framtid som biltillverkare. Pendeln svänger snabbt....

De kan ju börja med att byta ut VD:n... Om jag jobbade på BMW skulle jag känna mig lite orolig nu ärligt talat.

Uppdaterat: 2021-11-11 17:36

BMW är ingen premiumtillverkare… Mer Svensson än Volvo… Att idag säga att man kör en Tesla väcker mycket mer avund än att säga att man kör BMW. Ingen höjer på ögonbrynet för det.

Uppdaterat: 2021-11-11 18:50
Raywave

Det är väl ingen som höjer ögonbrynen för en Tesla heller numera…

Uppdaterat: 2021-11-11 19:22

Väljer någon bil efter om den kallas "premium?"

Uppdaterat: 2021-11-11 19:25

Erik har fel siffror:
"BMW har sålt 230 000 elbilar och laddhybrider under årets nio första månader. Tesla sålde 241 300 bilar under samma period."

Är inte sann. Tesla sålde 241 300 bilar under TREDJE KVARTALET.

Det är svårt med siffror!

Uppdaterat: 2021-11-11 21:04
Axa skrev:

Det är väl ingen som höjer ögonbrynen för en Tesla heller numera…

Knappast- men man kan ju fälla värre kommentarer än så - i verkligheten...

Uppdaterat: 2021-11-11 21:32

BMW-chefen har helt rätt. Tesla är inte premium och kvaliteten är medioker.

Uppdaterat: 2021-11-11 21:53
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Axa skrev:

Det är väl ingen som höjer ögonbrynen för en Tesla heller numera…

Nej det är otroligt vilken vanlig syn de blivit på vägarna i och med Model 3 och nu Y. Och alla möjliga som kör dem, mycket barnfamiljer som kör Model 3 fast man läst att det är ju ett måste med kombi etc....
Lämnade dottern på hennes skola i morse och av 7 bilar på parkeringen vid just det tillfället var 3 Teslor...inte direkt representativt för samhället i stort men det säger en del om dess utbreddhet även bland "vanligt" folk och familjer. För övrigt var det även en Audi e-tron och en Nissan Leaf så 5 av 7 var elbilar, bra vid skolan med den minskningen av avgaser.

Uppdaterat: 2021-11-11 21:55
SnookerPro skrev:

BMW-chefen har helt rätt. Tesla är inte premium och kvaliteten är medioker.

Se där, medioker kvalitet? Hmm, min Model S rullade knappt 14 000 mil utan service eller några verkstadsbesök. Om det är medelmåttigt undrar jag hur en bil med bra kvalitet hade klarat det....blivit bättre under tiden kanske?
Sen vad gäller premium eller inte är ju det ett synnerligen grumligt begrepp vad det innebär. För min del är det ett varumärke som "står högt" och teknik i framkant med de senaste funktionerna, säkerhet och specifikationer i framkant/toppskiktet. Så i mina ögon skulle jag säga att Tesla helt klart är premium.
Men tillhör man de gamla dammiga som anser det är den där Mercedesdörrklangen som inte ens Mercedes själva längre har som är tecken på premium, nä då nåt de inte fram, men vilka gör det?

Uppdaterat: 2021-11-11 22:00

Henrik
Precis, Tesla har blivit väldigt vanligt. Iallafall där jag bor. Det var ju lite spännande när man såg de första Teslorna men numera är det en hel del Teslor i grannskapet, alla modellerna är representerade.
Vi har också en hel del andra elbilar i grannskapet.

Uppdaterat: 2021-11-11 22:03

SnookerPro har du egen erfarenhet om att Tesla har medioker kvalitet ? I så fall vad har failat ?Det är en utbredd ryktesspridning där jag hör främst från Volvoägare att Tesla är så dåliga, Polestar är bäst i deras ögon. Polestar lyckades få ut ca 9000 bilar 2020, till en förlust av ca 2 miljarder där i princip alla bilar haft fel med utbyte av vitala komponenter, vilket tydligen är bra kvalitet. Misstänker att det är många troll som sprider information. Dock så kommer Tesla leverera rekordmånga bilar 2021 och närmar sig miljonen, hälften av BMW och 40 % fler än Volvo samt 50 x Polestar. Om kvaliteten vara klass/undermålig skulle marknadens dom vara hård.

Uppdaterat: 2021-11-12 07:30

Återigen blandas begreppen premium och driftkvalitet ihop, de har inget med varandra att göra.

Driftkvalitet finns hos vilken billig Toyota som helst men de är inte premium per automatik för det.
Range Rover däremot är premium men har inte så mycket med driftkvalitet att beskaffa.

Tesla är premium i det avseendet att de ligger i teknisk framkant men de kostar lika mycket som motsvarande Kia, Hyundai eller Polestar, det är alltså inget premiummärke totalt sett.

För att få en premiumstämpel så måste produkten i fråga erbjuda ett mervärde som motiverar ett överpris gentemot konkurrenterna som kunderna också är beredda att betala dyrt för.

Ungefär som att Skoda inte är premium men Audi räknas dit, i grunden mångt och mycket samma produkt men där Audi erbjuder det där extra mervärdet som man i vissa fall betalar mångdubbelt upp för.

Hade Teslas modeller därför betingat ett pris på tre- fyrahundratusen mer än motsvarande konkurrenter och ändå fortsatt sålt i samma volymer som nu, så hade fått premiumstämpeln.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Prestigelös skrev:

För att få en premiumstämpel så måste produkten i fråga erbjuda ett mervärde som motiverar ett överpris gentemot konkurrenterna som kunderna också är beredda att betala dyrt för.
Ungefär som att Skoda inte är premium men Audi räknas dit, i grunden mångt och mycket samma produkt men där Audi erbjuder det där extra mervärdet som man i vissa fall betalar mångdubbelt upp för.
Hade Teslas modeller därför betingat ett pris på tre- fyrahundratusen mer än motsvarande konkurrenter och ändå fortsatt sålt i samma volymer som nu, så hade fått premiumstämpeln.

Menar du att om kunderna kan förmås att betala överpris, så blir bilarna per automatik "premium?"

Uppdaterat: 2021-11-12 09:45
Prestigelös skrev:

Återigen blandas begreppen premium och driftkvalitet ihop, de har inget med varandra att göra.
Driftkvalitet finns hos vilken billig Toyota som helst men de är inte premium per automatik för det.
Range Rover däremot är premium men har inte så mycket med driftkvalitet att beskaffa.
Tesla är premium i det avseendet att de ligger i teknisk framkant men de kostar lika mycket som motsvarande Kia, Hyundai eller Polestar, det är alltså inget premiummärke totalt sett.
För att få en premiumstämpel så måste produkten i fråga erbjuda ett mervärde som motiverar ett överpris gentemot konkurrenterna som kunderna också är beredda att betala dyrt för.
Ungefär som att Skoda inte är premium men Audi räknas dit, i grunden mångt och mycket samma produkt men där Audi erbjuder det där extra mervärdet som man i vissa fall betalar mångdubbelt upp för.
Hade Teslas modeller därför betingat ett pris på tre- fyrahundratusen mer än motsvarande konkurrenter och ändå fortsatt sålt i samma volymer som nu, så hade fått premiumstämpeln.

Där har du helt rätt tror jag Prestigelös. Det är det höga andrahandsvärdet som gör en bil till Premium. I övrigt ett rätt så löjligt begrepp som inte gör en bil bättre på något vis.

Uppdaterat: 2021-11-12 12:24
40-talisten skrev:

Prestigelös skrev:
För att få en premiumstämpel så måste produkten i fråga erbjuda ett mervärde som motiverar ett överpris gentemot konkurrenterna som kunderna också är beredda att betala dyrt för.
Ungefär som att Skoda inte är premium men Audi räknas dit, i grunden mångt och mycket samma produkt men där Audi erbjuder det där extra mervärdet som man i vissa fall betalar mångdubbelt upp för.
Hade Teslas modeller därför betingat ett pris på tre- fyrahundratusen mer än motsvarande konkurrenter och ändå fortsatt sålt i samma volymer som nu, så hade fått premiumstämpeln.

Menar du att om kunderna kan förmås att betala överpris, så blir bilarna per automatik "premium?"

Japp, så länge märket i fråga kan erbjuda något som tillför ett mervärde, som i Teslas fall spjutspetsteknik, och så länge kunderna köper varan till ett avsevärt högre pris än motsvarande konkurrent.

En Toyota Aygo blir alltså inte premium enkom p.g.a. en tredubbling av priset då den inte kan erbjuda något attraktivt mervärde utöver sina konkurrenter som motiverar kostnaden, ytterst få skulle köpa den.

Jämför en Rolex med en Casio, båda gör sitt jobb lika bra men Rolexen gör det med en skyhög prislapp som folk gladeligen betalar.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Vad är premium egentligen? Har alltid gillat BMW för deras alerta köregenskaper i kombination med fin komfort. Men även Tesla har ett mycket påkostat chassi och, enligt mig, mycket trevliga köregenskaper. Speciellt eftersom de, tvärtemot BMW, inte sätter Runflat däck på bilarna. Dessutom är elektroniken och mjukvaran i en Tesla inget annat än branschledande, det förstår även BMW:s VD även om han inte vill erkänna det. Så vad är det egentligen som är så premium med BMW? För mig kvittar det vilket om min Model Y är premium eller inte. Jag sitter kanonbra, tycker styrningen är mycket bättre än i min förra BMW och till skillnad från flertalet motorjournalister så uppskattar jag chassit och köregenskaperna mycket. Om det sen inte tjoffar lika fint som en BMW när man stänger dörren är inte så viktigt för mig.

Uppdaterat: 2021-11-12 14:56

Tesla kommer sälja fler bilar än BMW 2022 redan, så de lär nog få fundera både en och två gånger vad det var som gick fel för BMW snart.

Uppdaterat: 2021-11-12 16:36

Christer
Nja, tveksamt om andrahandsvärdet är är värdemätare för premium.

https://www.vibilagare.se/kopguide/lista-bilarna-med-bast-och-samst-andrahandsvarde

Uppdaterat: 2021-11-12 17:32

Om premium är helt subjektivt och i betraktarens öga, varför är begreppet så viktigt och laddat för en del på forumet? Jag tycker det liknar hävdande av bilars utseende, dvs endast intressant för vederbörande. Intresseklubben antecknar, typ...

Uppdaterat: 2021-11-12 17:39
Axa skrev:

Christer
Nja, tveksamt om andrahandsvärdet är är värdemätare för premium.
https://www.vibilagare.se/kopguide/lista-bilarna-med-bast-och-samst-andrahandsvarde

Så klart att du tyckte det Axa. Men till ditt förtret så ligger Volvo skapligt till vad gäller andrahandsvärde.

Uppdaterat: 2021-11-12 18:04

Christer
Om man tittar på listan i artikeln jag länkar så ligger Volvo till ungefär som andra motsvarande modeller. Dvs de har inget magiskt högt andrahandsvärde.

Jag personligen tycker inte Volvo tillhör premium och är överprissatta. Bristande rostskydd, allvädersdäck, bullriga, lika mycket eller fler problem än standardbilen….

Uppdaterat: 2021-11-12 18:29
Axa skrev:

Christer
Om man tittar på listan i artikeln jag länkar så ligger Volvo till ungefär som andra motsvarande modeller. Dvs de har inget magiskt högt andrahandsvärde.
Jag personligen tycker inte Volvo tillhör premium och är överprissatta. Bristande rostskydd, allvädersdäck, bullriga, lika mycket eller fler problem än standardbilen….

Allvädersdäck ?
Finns väl inte en enda Volvo rullandes på våra vägar som har allvädersdäck, ännu….
Men du kan självklart valka bort dom om du vill ha andra däck.
Och om du inte visste det har PSA i flera år levererat bilar med allvädersdäck.

Uppdaterat: 2021-11-12 19:51

Guran
Precis, PSA är ju inte direkt premium…

Uppdaterat: 2021-11-12 20:07
J.L skrev:

SnookerPro har du egen erfarenhet om att Tesla har medioker kvalitet ? I så fall vad har failat ?Det är en utbredd ryktesspridning där jag hör främst från Volvoägare att Tesla är så dåliga, Polestar är bäst i deras ögon. Polestar lyckades få ut ca 9000 bilar 2020, till en förlust av ca 2 miljarder där i princip alla bilar haft fel med utbyte av vitala komponenter, vilket tydligen är bra kvalitet. Misstänker att det är många troll som sprider information. Dock så kommer Tesla leverera rekordmånga bilar 2021 och närmar sig miljonen, hälften av BMW och 40 % fler än Volvo samt 50 x Polestar. Om kvaliteten vara klass/undermålig skulle marknadens dom vara hård.

Jag äger ingen Volvo (och ingen Polestar heller, om det var det som du menade).

I övrigt har vi här på ViBilägare läst om Teslor som tappar delar under färd och som har grava sättningar i chassit. Och just det sistnämnda är särskilt intressant. Jag åkte med en taxichaufför till Arlanda för några månader sedan. Taxichauffören kör för Taxi Stockholm, är i 60-årsåldern, från (gissar jag) Irak, Iran eller jämförbart land, har grått hår och grå stubb i form av mustasch och runt hakan, har en dotter som pluggar på Chalmers i Göteborg, pratar hyggligt bra svenska och kör en svart Volvo V90 D4:a med svart inredning. (Jag hittar verkligen inte på.) Före det hade han haft en Tesla som taxi. Jag frågade hur det hade fungerat. Han svarade att den hade fungerat "ok" sett till körning och laddning, men att chassit inte höll. Anledningen var alla vägbulor! Han hade tvingats byta fjädringen på samtliga hjul till en kostnad av 56 000 kronor! Nu har han Teslan privat, men tog det säkra före det osäkra och gick tillbaka till en "vanlig" bil som taxi. Men det klart: Jag hittar väl på allt detta, trots beskrivningen av taxichauffören ...

Att kritisera Tesla är som att svära i kyrkan - fast tio gånger värre. Ska det vara så svårt att ha en nykter inställning till sitt eget bilmärke?

Uppdaterat: 2021-11-12 21:06
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Axa skrev:

Christer
Om man tittar på listan i artikeln jag länkar så ligger Volvo till ungefär som andra motsvarande modeller. Dvs de har inget magiskt högt andrahandsvärde.
Jag personligen tycker inte Volvo tillhör premium och är överprissatta. Bristande rostskydd, allvädersdäck, bullriga, lika mycket eller fler problem än standardbilen….

Ja du kan ju inte rå för att du inte är läskunnig och hittar på och dessutom hatar Volvo, tydligen.

Uppdaterat: 2021-11-12 21:35

Christer
Ja, eller så är man märkesfanatisk och har skygglappar på…

PS. Du vet väl att jag är uppvuxen i Volvo och har haft flera äldre modeller?

Uppdaterat: 2021-11-12 22:07

SnookerPro det finns en intressant artikel hos en tidningskollega till Vibilägare som är mycket intressant, https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/sa-mar-tesla-model-s-efter-48-000-mil/
Tesla verkar vara riktigt bra i Taxitrafik

Uppdaterat: 2021-11-12 22:33
J.L skrev:

SnookerPro det finns en intressant artikel hos en tidningskollega till Vibilägare som är mycket intressant, https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/sa-mar-tesla-model-s-efter-48-000-mil/
Tesla verkar vara riktigt bra i Taxitrafik

Du ska få namnet på "min" chaufför nästa gång jag ser honom.

Uppdaterat: 2021-11-12 23:50
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.