Honda HR-V lockar med hybriddrift i småsuvsklassen och ”biostols”-fällning. Låg förbrukning och den ödmjuka auran tilltalar, men att köra på en viss typ av väg är näst intill tortyr för den stackars bilen.
Honda HR-V lockar med hybriddrift i småsuvsklassen och ”biostols”-fällning. Låg förbrukning och den ödmjuka auran tilltalar, men att köra på en viss typ av väg är näst intill tortyr för den stackars bilen.
Kommentarer
Det här blir ju motsägelsefullt och felaktigt:
"Bensinmotorns huvudsakliga uppgift är att ladda upp batteriet, men i högre hastighet kan den också driva hjulen direkt."
Och sedan:
Det finns ingen växellåda mellan förbränningsmotor och hjul och bensinmotorn kan helt och hållet kopplas bort, vilket minskar den mekaniska friktionen."
Slutsatsen är alltså att förbränningsmotorn inte driver hjulen!
Det här är en bil som vore modern för 20 år sedan, men idag blir den ju gammalmodig jämfört med en EV och passar väl enbart de som omöjligt kan ansluta en laddsladd av en eller annan anledning.
Låg förbrukning? Gissar att denna landar på runt 0,75 liter/mil.. inte låg för en sådan liten bil.
Jag kryper till korset och erkänner, mitt tidigare inlägg var fel och jag begriper nu hur drivsystemet fungerar.
Det är genialt!
Finns mer på: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/nyheter/honda-darfor-ar-vara-hybrider-battre-konkurrenterna
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.