Vi Bilägares forum

Långresa med elbilen: ”Fungerat fantastiskt bra”

Långresa med elbilen: ”Fungerat fantastiskt bra”

Att åka på långresa genom Europa med elbilen Volkswagen ID 3 har inte alls vållat så mycket huvudvärk som Anders Helgesson trodde.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-09 06:10

Kommentarer

16 laddstopp- för alldel några i samband med måltid & event övernattning & en halvt dygns längre restid på en sträcka-200 mil är inte ett alternativ för mig. Det känns som att Tesla än så länge är ända elbils alternativet för långresa, med bättre räckvidd och laddning.

Uppdaterat: 2021-11-09 12:18

Enkel väg är det ca 250mil från Stockholm, något kortare med färja. Det måste alltså vara över 400mil totalt vi pratar om.
Om bilen drar 2kw/mil så laddas den 30min var 25:e mil vid 100kw-laddning, om man inte kan destinationsladda.
I så fall 4 tim på resan ner och lika lång hem.
Resan tar 1d 7tim istället för 1d 3tim om man inte ändå skall stanna och äta eller sträcka på benen. Skall man det så bli kanske skillnaden halva tiden, dvs 2tim.

Uppdaterat: 2021-11-09 14:17

Låter rimligt med ett så förhållande litet batteri för att göra en så pass lång resa.

Uppdaterat: 2021-11-09 15:06
*Robban
McTar skrev:

Enkel väg är det ca 250mil från Stockholm, något kortare med färja. Det måste alltså vara över 400mil totalt vi pratar om.
Om bilen drar 2kw/mil så laddas den 30min var 25:e mil vid 100kw-laddning, om man inte kan destinationsladda.
I så fall 4 tim på resan ner och lika lång hem.
Resan tar 1d 7tim istället för 1d 3tim om man inte ändå skall stanna och äta eller sträcka på benen. Skall man det så bli kanske skillnaden halva tiden, dvs 2tim.

Teoretiskt uträknat ja....vi som har lite verklighet i oss vet att teori och praktik sällan hänger ihop.
Till att börja med är inte laddarna exakt utplacerade var 25:e mil, sen laddar du inte med 100 kW konstant, sen har du ställtid innan och efter laddning från det att du ligger på "storavägen"

Sen som Anders så väl påpekade med, det hade gått att optimera rätt mycket om han eller en bisittare planerat mer.

Sen ser vi ju här skillnaderna mellan olika elbilar. Dels att nån måste planera, det behöver man inte i alla elbilar utan det finns de som gör hela den planeringen och uträckningen åt en.
Sen med en bil med bättre räckvidd och snabbare laddning kapas tiden med såklart.

Jag har kört till Östersund och Örnsköldsvik ett antal gånger med Tesla från mitt hem i syd och jag räknar med en mertid på runt 30 minuter mot tidigare när jag körde fossilt.

Uppdaterat: 2021-11-09 15:12
EnannanRobban skrev:

Låter rimligt med ett så förhållande litet batteri för att göra en så pass lång resa.

Ja, och kul med rapporter på det hållet med från bilmediahåll, att lyfta möjligheterna med och inte bara se negativt.

Uppdaterat: 2021-11-09 15:13

Henrik, vilken onödig kommentar.

Nu har jag kört 2500mil senaste året i en id.3 så jag har nog mer erfarenhet än dig.

Den tar emot 120kw som bäst, jag har laddat 115kw. Vid 80% ladd ca så ligger den på 40-50kw.
Det är inte orimligt att ligga på den laddtiden (30min) för bilen drar inte 2kwh/mil och man laddar inte till 100% vid snabbladdning i onödan, dessutom så var beräkningen på 50kwh och inte på 100% som är 58kwh.

Men lite galla fick du spy iaf. Det måste ha känt bra!

Uppdaterat: 2021-11-09 16:51

Tänk vad det ska gnisslas hos Henrik när VW ID4 slog Model Y i senaste Svenska Auto motor & sport.
Hård fjädring, buller och faktiskt både törstigare och långsammare laddning.

Uppdaterat: 2021-11-09 18:15
junkers skrev:

Tänk vad det ska gnisslas hos Henrik när VW ID4 slog Model Y i senaste Svenska Auto motor & sport.
Hård fjädring, buller och faktiskt både törstigare och långsammare laddning.

Så kan det gå :)
Men för egen del är jag mest nöjd med den bil jag trivs med, inte vad nån jäkla ”välmatad” journalist skriver.
Ladda kommer jag göra hemma, men hoppas biljäveln startar när jag behöver dens service.
Det verkar dock vara sisådär med de flesta elbilar. Förutom Tesla då, dom är i alla fall enligt ägarna guds skapelse till elbilsägaren :)

Uppdaterat: 2021-11-09 18:22

Tycker det verkar vara lite "min sandlåda är mycket finare än din sandlåda"

Uppdaterat: 2021-11-09 18:24
McTar skrev:

Henrik, vilken onödig kommentar.
Nu har jag kört 2500mil senaste året i en id.3 så jag har nog mer erfarenhet än dig.
Den tar emot 120kw som bäst, jag har laddat 115kw. Vid 80% ladd ca så ligger den på 40-50kw.
Det är inte orimligt att ligga på den laddtiden (30min) för bilen drar inte 2kwh/mil och man laddar inte till 100% vid snabbladdning i onödan, dessutom så var beräkningen på 50kwh och inte på 100% som är 58kwh.
Men lite galla fick du spy iaf. Det måste ha känt bra!

Ja mina snart 15 000 mil i elbil på knappa 3 år är ju inte mycket till erfarenhet om hur det fungerar i praktiken. ;) Och trampade jag på ömma tår ber jag om ursäkt, tyckte bara din uträkning såg lite väl "förenklad och teoretisk" ut.

Uppdaterat: 2021-11-09 19:12
Henrik M skrev:

McTar skrev:
Henrik, vilken onödig kommentar.
Nu har jag kört 2500mil senaste året i en id.3 så jag har nog mer erfarenhet än dig.
Den tar emot 120kw som bäst, jag har laddat 115kw. Vid 80% ladd ca så ligger den på 40-50kw.
Det är inte orimligt att ligga på den laddtiden (30min) för bilen drar inte 2kwh/mil och man laddar inte till 100% vid snabbladdning i onödan, dessutom så var beräkningen på 50kwh och inte på 100% som är 58kwh.
Men lite galla fick du spy iaf. Det måste ha känt bra!

Ja mina snart 15 000 mil i elbil på knappa 3 år är ju inte mycket till erfarenhet om hur det fungerar i praktiken. ;) Och trampade jag på ömma tår ber jag om ursäkt, tyckte bara din uträkning såg lite väl "förenklad och teoretisk" ut.

Men dina mil är väl enkom i Tesla där du får hela paketet med laddstationer på köpet.
Det var väl även en av de avgörande faktorerna till att det blev en ny Tesla.
Men din erfarenhet av annat fabrikat och mer mediokert utbud av laddmöjligheter är väl betydligt mer begränsad?
Endera köper du hela paketet som Tesla erbjuder, eller ett annat där du plockar ihop delar.
Skulle tro att Teslas SUC kommer fortsätta vara en USP och kanske än mer styrkas nu när elbilarna börjar välla ut på Svenska marknaden. Speciellt för er som kör mycket i jobbet.

Uppdaterat: 2021-11-09 19:19
junkers skrev:

Tänk vad det ska gnisslas hos Henrik när VW ID4 slog Model Y i senaste Svenska Auto motor & sport.
Hård fjädring, buller och faktiskt både törstigare och långsammare laddning.

Varför skulle det gnisslas för det? Har läst och sett många test där Tesla vinner ibland, och ibland vinner nån annan, helt beroende på hur de väger olika egenskaper mot varandra. Inget konstigt med det.
Jag har provkört de flesta elbilarna som kommit ut och för min egna del så ansåg jag Model Y:s fördelar gjorde den till det bästa valet för mig. Jag har redan tidigare i spalterna här t.ex. skrivit att jag ansåg Enyaq ha bättre fjädringskomfort än Model Y. Däremot anser jag att Teslan har betydligt skönare säten för mig än vad ID.4 och Enyaq har och för mig som kör långt och mycket är det betydligt viktigare än att bilen sväljer småojämnheter i staden bättre. Teslans fastare fjädring är däremot bättre när det går undan på motorväg, blir mindre svajig.
Hur de fick Teslan till att ha långsammare laddning får jag däremot inte ihop.....eller att den skulle dra mer. För min del drog Enyaq runt 10-15% mer än Model Y på samma sträcka. ID.4 ansåg jag så ointressant så den fick aldrig nån längre provtur inför sista bytet.
Men ja, VAG har fått till det bra, jag kan dock inte så någon som helst anledning att välja ID.4 före Enyaq om man nu står i valet.
Men nej, jag har inga problem med att biltester ger olika resultat beroende på vem som testar, hur de testar eller hur de viktar egenskaper.
Såg nåt klipp från Norge häromdagen där de testade 5 elbilar på blöt/hal bana och pressade dem lite och enligt dem var Teslan stabilast och bäst på "gränsen". Så ja, olika utfall...

Uppdaterat: 2021-11-09 19:21
Guran skrev:

Men dina mil är väl enkom i Tesla där du får hela paketet med laddstationer på köpet.
Det var väl även en av de avgörande faktorerna till att det blev en ny Tesla.
Men din erfarenhet av annat fabrikat och mer mediokert utbud av laddmöjligheter är väl betydligt mer begränsad?
Endera köper du hela paketet som Tesla erbjuder, eller ett annat där du plockar ihop delar.
Skulle tro att Teslas SUC kommer fortsätta vara en USP och kanske än mer styrkas nu när elbilarna börjar välla ut på Svenska marknaden. Speciellt för er som kör mycket i jobbet.

Korrekt Guran, därav att jag bad om ursäkt då jag trodde han mest lekte med teoretiska siffror då jag tyckte det såg väldigt förenklat ut......
Vad jag avsåg med mina mil är att jag har insikten i att det verkligen inte alltid fungerar som på pappret med laddtider och effekter man får in i bilen över laddningen.
Och ja, Teslas USP kommer hänga kvar ett bra tag till tror jag. Vi beställde precis fjärde Teslan idag på jobbet. För oss som använder bilen som arbetsredskap över mer än halva Sverige så är det inget annat som kommer i närheten helhetsmässigt.

Uppdaterat: 2021-11-09 19:25
Henrik M skrev:

junkers skrev:
Tänk vad det ska gnisslas hos Henrik när VW ID4 slog Model Y i senaste Svenska Auto motor & sport.
Hård fjädring, buller och faktiskt både törstigare och långsammare laddning.

Såg nåt klipp från Norge häromdagen där de testade 5 elbilar på blöt/hal bana och pressade dem lite och enligt dem var Teslan stabilast och bäst på "gränsen". Så ja, olika utfall...

När du lägger upp den på straffpunkten så.
ID4 GTX var tråkigast och en besvikelse men komfortablast och tystast med det adaptiva chassiet, men fanns ingen ”fjutt” i bilen.
Tesla var testets go-cart, stötig och bullrig men snabb och kul.
Ioniq 5 var den största överraskningen, balanserad och var nog lika snabb som Teslan runt testbanan. Man tog inte tid.
Sämst var Forden, inte mycket positivt om Mustangen.
Men den testen, om hur bilarna funkade på bana, där var Tesla Y bäst.
Men i vardaglig körning så framstår ID4 som en helt ok bil.

Uppdaterat: 2021-11-09 19:39
Guran skrev:

När du lägger upp den på straffpunkten så.
ID4 GTX var tråkigast och en besvikelse men komfortablast och tystast med det adaptiva chassiet, men fanns ingen ”fjutt” i bilen.
Tesla var testets go-cart, stötig och bullrig men snabb och kul.
Ioniq 5 var den största överraskningen, balanserad och var nog lika snabb som Teslan runt testbanan. Man tog inte tid.
Sämst var Forden, inte mycket positivt om Mustangen.
Men den testen, om hur bilarna funkade på bana, där var Tesla Y bäst.
Men i vardaglig körning så framstår ID4 som en helt ok bil.

Såklart ID.4 är en helt ok bil i vardagen, troligtvis mer än ok om den passar ens behov.
Stötig hade jag inte kallat Model Y, men fast i fjädringen är den. Stötig tänker jag mer som gamla tiderns GTi-bilar var som hade tokhård fjädring och låg vikt. Men som jag skrivit innan, det är en av sakerna som är sämre än min Model S var, fjädringskomforten i låg fart.
Bullrig anser jag inte heller att den är, men det beror såklart på vilka frekvenser just en själv har svårt för och underlag. Tyst, nej absolut inte, men inte bullrig heller utan "normal" för biltypen. Dock min subjektiva bedömning.

Uppdaterat: 2021-11-09 20:27

Man får fortfarande räkna med att laddarna är upptagna/trasig också vilket stökar till teorins relativt lilla skillnad i extra tid på längre resor.

Tveklöst är det så att att tanka "vanlig" bil är överlägset laddning, men körsmidigheten är å andra sidan helt överlägsen i en elbil, enligt mig iaf. Men att det blir bra mycket mer dötid är det ingen tvekan om, om det är enbart dåligt är däremot tveksamt, fur utom att det gluffsas och fikas lite i överkant om man stannar och laddar.

Uppdaterat: 2022-01-23 10:45

Elbil är framtiden, bara en tidsfråga. Och utveckling går fort nu, trevligt!
Men Tesla är solklart före alla andra avseende elmotor/batteri/mjukvara för detta, samt laddnätverk.

Uppdaterat: 2022-01-23 15:53
Gillar kurvor och rondeller

16 stopp på 200 mil, det blir i snitt med 12,5 mils mellanrum. Ska jag köra elektriskt får det bli med bränslecells elbil eftersom jag kör 40-50 mil några kvällar i månaden men här är Sverige efter i infrastrukturen jämfört med andra regioner i världen. (Vi har ju bara fokuserat på ett alternativ)

Hittade en intressant video om utvecklingen inom fossilfri energi/transporter i Nordamerika:
MMTT22: What Does A Rollout Of Fuel Cell Electric Cars Look Like For Oregon And Washington?:
https://vimeo.com/665841520

Runt 28:45 finns en intressant bild hur vätgas blir en del i kärnan till fossilfria energi alternativ.
Dessutom säger Shell Hydrogen att de noterat ca 50% längre körsträckor för bränslecells elbilar jämfört med batteri elbilar.

Uppdaterat: 2022-01-26 21:29
S-klasse skrev:

16 stopp på 200 mil, det blir i snitt med 12,5 mils mellanrum. Ska jag köra elektriskt får det bli med bränslecells elbil eftersom jag kör 40-50 mil några kvällar i månaden men här är Sverige efter i infrastrukturen jämfört med andra regioner i världen. (Vi har ju bara fokuserat på ett alternativ)
Hittade en intressant video om utvecklingen inom fossilfri energi/transporter i Nordamerika:
MMTT22: What Does A Rollout Of Fuel Cell Electric Cars Look Like For Oregon And Washington?:
https://vimeo.com/665841520
Runt 28:45 finns en intressant bild hur vätgas blir en del i kärnan till fossilfria energi alternativ.
Dessutom säger Shell Hydrogen att de noterat ca 50% längre körsträckor för bränslecells elbilar jämfört med batteri elbilar.

Jag kör 40-50 mil ett par dagar i veckan, med ren elbil, laddar 10-15 minuter normalt under de vändorna. Så inga som helst problem med ditt behov heller.

Uppdaterat: 2022-01-26 22:33

...inga som helst problem för mina 50 mila kvällar? Don't bet on it...

Ser för övrigt sällan några batteri elbilar på mina kvällsturer längs E4;an, men passerade faktiskt en model 3 härom kvällen

Uppdaterat: 2022-01-27 00:52

S-klasse - du måste ha rätt långa kvällar eftersom du tydligen frekvent måste köra 50 mil vid denna tid på dygnet. Är det "kväll" även för dig (normal dygnsrytm) så kan man fundera över hur säker förare du är då - speciellt om du tydligen inte har tid att stanna en stund för en ladd- och matpaus...

Uppdaterat: 2022-01-27 09:54

Har hittills hunnit med 85-90 000 mil utan problem (och nej, inga dieslar), var och när jag stannar för att äta på långfärder skall väl avgöras av mig och inte min bil, speciellt i corona tider.

Varför bita sig så envist fast vid bara ett sätt att köra elbil när det finns intressantare alternativ utan samma räckviddsbegränsningar och utan att kräva stora mängder gruv-material för batteritillverkning?

Uppdaterat: 2022-01-29 01:11

Elbilar är framtiden, men elbilsälskare behöver inse att vissa personer inte vill att en App eller navigator ska avgöra rutt och var man stannar.
Vi har köpt vår E-klass just för att kunna köra långt, snabbt och bekvämt. Främst i EU. Ingen elbil i rimlig prisklass fixar inte ens 30 mil om man håller 10-20+ på 120-motorväg.

Jag kör regelbundet mellan de tre storstäderna Malmö, Göteborg, Stockholm och de jag ska besöka är i centrum = kan inte destinationsladda.
EQS är en läckerbit men allt norr om 500k är orimligt med tanke på värderaset då elteknologin går rasande snabbt.
Jag väntar tills den massivt snabba utvecklingen stabiliserats sig en smula

Uppdaterat: 2022-01-30 15:09
Gillar kurvor och rondeller

E-klass är en bra kompromiss i storlek, kostnad och komfort, stolarna är gjorda för långkörning, gjorde som mest 125 mil på en dag i min förra. Får lätt ut 20-30 000 mil från en bra begagnad också.

Får se om/när solid state batterier blir verklighet om de kommer närmare i långfärdsegenskaper.

Uppdaterat: 2022-01-30 23:51
motorcykelentusiasten skrev:

Elbilar är framtiden, men elbilsälskare behöver inse att vissa personer inte vill att en App eller navigator ska avgöra rutt och var man stannar.
Vi har köpt vår E-klass just för att kunna köra långt, snabbt och bekvämt. Främst i EU. Ingen elbil i rimlig prisklass fixar inte ens 30 mil om man håller 10-20+ på 120-motorväg.
Jag kör regelbundet mellan de tre storstäderna Malmö, Göteborg, Stockholm och de jag ska besöka är i centrum = kan inte destinationsladda.
EQS är en läckerbit men allt norr om 500k är orimligt med tanke på värderaset då elteknologin går rasande snabbt.
Jag väntar tills den massivt snabba utvecklingen stabiliserats sig en smula

Och hur vet du att du inte kan destinationsladda? Tycker det är väldigt många p-hus som har gott om laddplatser nu. Jag var t.ex. lite innan jul på jobbmöte i Uppsala, precis mitt emot kontoret jag skulle till i centrum var ett parkeringsgarage med laddare i. Nu behövde jag inte ladda där då jag laddat på Teslas SuC medans jag lunchade men hade inte vart några som helst problem laddat där och sparat in en laddning om jag vetat om det och inte ändå behövt äta.
Och du säger du rör dig med mellan de tre storstäderna, har du kikat på laddkartorna hur gott om snabbladdare det finns på vägen eller precis utanför dessa städer?
Det som väldigt många tänker fel om som jag märkt är att de tror att en laddpaus måste ta 45 minuter till en timma. Men nej, man måste ju inte ladda fullt bara för man stannar. Jag kört ofta dagsetapper på 45-55 mil när jag är ute och besöker olika projekt, det räcker inte en laddning till såhär års, men jag behöver ju inte stanna och ladda mer än som behövs utöver min fulla laddning på morgonen. Ofta är det 10-15 minuter jag behöver utöver det jag fick över natten. Det är vad det tar mig att gå på toa och köpa en mugg till. Nåt jag hade gjort minst en gång om dagen även i fossilbil......

Uppdaterat: 2022-01-31 00:42

Ja, tänk vad bråttom vissa alltid har - i vart fall i teorin...:)

Uppdaterat: 2022-01-31 08:51
Henrik M skrev:

Och hur vet du att du inte kan destinationsladda? Tycker det är väldigt många p-hus som har gott om laddplatser nu. Jag var t.ex. lite innan jul på jobbmöte i Uppsala, precis mitt emot kontoret jag skulle till i centrum var ett parkeringsgarage med laddare i. Nu behövde jag inte ladda där då jag laddat på Teslas SuC medans jag lunchade men hade inte vart några som helst problem laddat där och sparat in en laddning om jag vetat om det och inte ändå behövt äta.
Och du säger du rör dig med mellan de tre storstäderna, har du kikat på laddkartorna hur gott om snabbladdare det finns på vägen eller precis utanför dessa städer?
Det som väldigt många tänker fel om som jag märkt är att de tror att en laddpaus måste ta 45 minuter till en timma. Men nej, man måste ju inte ladda fullt bara för man stannar. Jag kört ofta dagsetapper på 45-55 mil när jag är ute och besöker olika projekt, det räcker inte en laddning till såhär års, men jag behöver ju inte stanna och ladda mer än som behövs utöver min fulla laddning på morgonen. Ofta är det 10-15 minuter jag behöver utöver det jag fick över natten. Det är vad det tar mig att gå på toa och köpa en mugg till. Nåt jag hade gjort minst en gång om dagen även i fossilbil......

Relevanta synpunkter.
Tro mig har verkligen nagelfarit alternativ.
Men då vi bott i södra frankrike 5år är jag van att "köra på". Var 240mil mellan våra hus och under vissa perioder jobbade jag o hustrun från olika länder.
Göteborg till Sto är då en baggis utan stopp. Bra musik eller P1 dokumentär gör färden kort. Eller jobbsnack men försöker undvika det på långresor. Goare känsla om man kan spela järnet på stereon.
För mig är det viktigt att bilen ger en njutning och upplevelse. Annars blir man tokig av att åka även 10 mil.
Vi är alla olika.

Är bara EQS som skapar ha-känsla. Dock ca 3ggr över min budget.
Får vänta lite mer

Uppdaterat: 2022-01-31 21:14
Gillar kurvor och rondeller

Bra bil och bra stereo och man kan köra nästa hur länge som helst :)

40-50 mil en kväll efter jobbet i en E-klass eller S-klass inga problem, vill nästan köra 20 mil till efter man kommit fram.

Uppdaterat: 2022-02-01 00:47

Det måste vara en ny värld "därute":
-"tankat" var 13:e mil - lika med 16 "tankningar" för 200mil !?
-"Fungerat fantastiskt bra!"
-"Det tog ett tag". Min bild av sträckan: huvudsakligen motorväg.

Tack och lov har jag laddat upp med två av bilvärldens "bästa" bilar, som jag klarar mig länge med - dom behöver INTE tankas var 13:e mil.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:47
Tjalle skrev:

Tack och lov har jag laddat upp med två av bilvärldens "bästa" bilar.

Vilka då?

Uppdaterat: 2022-02-15 17:32
Gillar kurvor och rondeller

Entusiasten: SAAB 9000 CS Turbo Jubilee, svart, MY-97- var 170 hk - nu 225hk. 29500 mil, 90% skick. och Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2019, 510 hk, 2900 mil, supervacker blå kulör- nyskick.
Alfan har 4 "riktiga" avgasrör - inte några karossfasta "dekor utsläpp". Vid vissa driftfall öppnas två avgasventiler, som släpper ut avgaser odämpade.
9000 är laståsnan och "åka till mataffären" - fortfarande rolig att köra, medan Alfan är långresebilen.
För att ytterligare förlänga livet, har jag dubbelgarage.

Jag råkade ut för något ovanligt igår - fick brev från VI KÖPER DIN BIL, som gav mig bud på Alfan!!

Uppdaterat: 2022-02-16 10:01

Kör just nu Leaf.. men även en fossil bil. Jag gillar inte Leaf i högre farter, den drar mycket och massor av vindbrus. Jag förstår inte själva vitsen med högre bilar, speciellt på motorvägen. Jag har väl lite insett att de elbilarna jag vill köpa inte kommer att produceras. Folk verkar vilja ha värsta sportbilen som kör ifrån fossilt drivna motsvarigheter, eller någon form av SUV. Själv vill jag ha något i mellansegmentet, 1,5 hög.. och med vanliga 16 tums hjul. Något som också har bättre räckvidd än i många av dagens elbilar. Samtidigt vill jag att modellen jag är köper är snål.. under 1,5 kWh/mil, det kommer spara in massor med energi över bilens livslängd.

Uppdaterat: 2022-03-21 17:14

Finns många sådana.
Kolla på Kia Ev5 tex

Uppdaterat: 2022-03-22 20:11
Gillar kurvor och rondeller