Vi Bilägares forum

Nu börjar Volvo med nya året runt-däcken

Nu börjar Volvo med nya året runt-däcken

Nu i november börjar Volvo bygga elbilar med så kallade ”Recharge-däck” som standard. De beskrivs som mer balanserade än vanliga däck – men är inte tänkta att användas på snö eller is.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-08 06:20

Kommentarer

Ovanligt dumt av Volvo som vill se sig som ett företag med stort säkerhetstänkande. (och har tradition av det)
Det är knappast någon nyhet att däck alltid är kompromisser, och bra sommardäck funkar inte på vintern, och tvärtom. Nu lanserar man alltså ett åretruntdäck som inte är bra på varken sommar eller vinter.

Uppdaterat: 2021-11-08 09:16
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nog snarare att motparten får ta smällen, en Volvo väger inte under 1800 kg idag. Så även om Volvo föraren får sladd och krockar så kommer jag nog tycka synd om dem som kom i vägen.

Uppdaterat: 2021-11-08 10:29

Som det står i artikeln, så lär nog privatleasing-kunderna köra runt på de där däcken, och inte köpa till riktiga däck. Nu är det en ren speklualtion från min sida, men misstänker att dessa privatleasing-kunder som inte kräver rikiga däck för sommar- och vinterföre inte kanske är de mest erfarna bilförarna heller. Vi lär nog se en del olyckor som följd med detta knep att spara lite pengar. För 7790kr i månaden borde man få med vinterdäck kan tyckas.

Uppdaterat: 2021-11-08 10:33

Ett dåligt val för Sverige. Sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern, det är inte svårare än så.

Uppdaterat: 2021-11-08 11:31

Jag förstår inte varför man ska slänga ut de pengarna på att leasa den här och inte få riktiga däck, varken till sommar eller vinter.
För samma kostnad kan man ju få betydligt modernare bilar från leverantörer som vet att de ska användas i Sverige.

Uppdaterat: 2021-11-08 12:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Citat:

Nu i november börjar Volvo bygga elbilar med så kallade ”Recharge-däck” som standard. De beskrivs som mer balanserade än vanliga däck – men är inte tänkta att användas på snö eller is.

Otroligt korkat av Volvo!

Uppdaterat: 2021-11-08 12:50

Jag avvaktar att tycka något.
Jag har själv kört ett par säsonger, på tidigt 90-tal, med dåtidens motsvarande däck.
Det fungerade, om än inte bra.
Jag gissar faktiskt på att Volvo testat dessa däck innan dom lanserar dom.
Det är samma visa varje år, folk kör omkring med sommardäck fram tills det blir snö och halka.
Bättre då att ha sådana här däck, som även om dom inte är bra på snö och is, onekligen är mycket bättre än sommardäck.
Men vi får väl avvakta utfallet, på detta forumet verkar utgången vara given i alla fall. Det kommer ställa av små elektriska Volvo SUV:ar i dikena…,,

Uppdaterat: 2021-11-08 13:37

Guran, tog du i nu? mycket bättre.. nja, det skulle jag inte tro. Det där med däck har mycket med temperaturen att göra, under 8 grader så är vinterdäcken bättre pga gummi blandningen. Men det kanske kan kvitta, folk idag verkar inte bry sig om sina däck och många har inte ens rätt däcktryck i dem. Skulle till stranden i somras, bilen framför fick punka.. som tur väl i ca 40 km/h.. däcken gick sönder pga ålder. Tyvärr känner jag bilens ägare och gav honom en avhyvling att däcken är nästan det viktigaste näst efter bromsarna. Global uppvärming, kanske vi inte ens behöver vinterdäck i år?

Uppdaterat: 2021-11-08 13:43

Volvos värderingar varierar. De har ju gjort liknande saker tidigare som sidokrockskyddet på 700- serien, som ansågs för dyrt, airbags i början av 90-talet. I detta fall kommer inte problemet bli så stort i och med att produkten är passé och för dyr redan från början, vilket kommer resultera i ett fåtal på vägarna.

Uppdaterat: 2021-11-08 16:09
hx30 skrev:

Guran, tog du i nu? mycket bättre.. nja, det skulle jag inte tro. Det där med däck har mycket med temperaturen att göra, under 8 grader så är vinterdäcken bättre pga gummi blandningen. Men det kanske kan kvitta, folk idag verkar inte bry sig om sina däck och många har inte ens rätt däcktryck i dem. Skulle till stranden i somras, bilen framför fick punka.. som tur väl i ca 40 km/h.. däcken gick sönder pga ålder. Tyvärr känner jag bilens ägare och gav honom en avhyvling att däcken är nästan det viktigaste näst efter bromsarna. Global uppvärming, kanske vi inte ens behöver vinterdäck i år?

Jo Vargen, dom är mycket bättre än sommardäck både höst och vinter. Och självklart är det inte samma gummiblandning som ett sommardäck. Dom fungerar faktist hjälpligt även vintertid. Men så klart, du har väl lika bra koll på 4-season däck som SUV-ars bränsleförbrukning.

Uppdaterat: 2021-11-08 16:35

Ytterligare en sak som gör att jag inte kommer köpa en Volvo Recharge. Jag erkänner villigt att jag har mina fördomar för året-runt däck, i alla fall tills någon bevisar motsatsen. Inte i någon test som har funnits i de vanliga motortidningarna har det framkommit att de är särskilt bra. Visst, det finns vissa moment där de klarar sig hyggligt. Men totalvärdet är inte bra.
Hoppas Polestar håller sig till den vanliga fåran med däck, den bilen är mest intressant för min del när det blir bilbyte nästa år.

Uppdaterat: 2021-11-08 17:57

Efter Volvos egendomliga beslut att inte ha rostskydd så är det här inget som förvånar…

Uppdaterat: 2021-11-08 18:21

Optimus, Polestar är ju i stort sett samma bil med marginellt bättre aerodynamik. Om du tror den är svensk? så tyvärr det är en helt kinesisk bil. Varför inte kika på moderna produkter från Kia/Hyundai, VAG eller varför inte det ledande bilmärket inom elektrifiering.

Uppdaterat: 2021-11-08 19:33

J.L, så klart jag vet vad Polestar är för bil och var den tillverkas. Sorry men Kia/Hyundai är inget som står på min lista, fasst de kommit med nya modeller. Kia:s nya har ju en bakdel som sällan setts förut och den kan inte sägas vara snygg. Hyundai nya Ioniq5 är väl ok, men än så länge finns den inte på min lista. Den har inte fått så bra kritik som vägvagn men däremot på sin 800volts lösning. Men det kan man inte leva på, bilen måste vara bra att köra också. Så Polestar är det många som har svårt att slå när det kommer till förarmiljö, stolar och väguppförande.

Uppdaterat: 2021-11-08 22:20

Optimus
De tester jag sett på bl.a. Youtube är att Ioniq får bra betyg på komfort tex stolar och ljudnivå samt att körupplevelsen är behaglig.
Polestar brukar få kritik för att den är bullrig och ha för hög förbrukning.
Faktum är att Polestar hamnar alltid efter i jämförande tester mot Ioniq, Tesla, Audi.

Uppdaterat: 2021-11-08 23:54

Dåligt Volvo! Inte bra på "allting" - dvs sämre än sommar och vinterdäck under resp. säsong. Jag ser framför mig tekniker som vrider sig i vånda, då de blivit överkörda av beancounters och marknadsförare.

Man har "all-season" däck sedan många år i USA -på flertalet bilar - men INTE på de få bilar som har "bra" vägegenskaper. Volvo har kanske också degraderat vägegenskaperna - från halvbra till halvdåliga?

Uppdaterat: 2021-11-17 19:07