Vi Bilägares forum

Provkörning: Tesla Model 3 (2021)

Provkörning: Tesla Model 3 (2021)

Teslas överlägsna laddnätverk ger märkets bilar ett kraftigt övertag när det kommer till långresor. Uppdaterade Tesla Model 3 har fått ytterligare förbättringar som gör avståndet till konkurrenterna ännu längre.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-04 15:10

Kommentarer

Har två synpunkter på Tesla Model 3-2021. För det första så undrar man ju om inte detta är en förklädd SUV om den har en tjänstevikt på nästan 2000 kg (som är signumet för SUVar enligt vissa) (Ironi).
Det gnälls på att vindrutetorkarnas hastighet ligger dolt i centrumskärmen. Finns det inte automatisk styrning av vindrutetorkarna på Tesla?
Tycker det verkar vara en väldigt kompetent elbil i övrigt.

Uppdaterat: 2021-11-04 15:32

TM3 väger in på 1745/1844 så det är väl i par med en S60T5 som väger in på 1832...

Uppdaterat: 2021-11-04 15:49
*Robban

@Christer - jo, standardläget för torkarna på Tesla model 3 är "auto" och det funkar i regel bra, men som i alla bilar jag kört så finns det regn där bilen och föraren inte är överens om vad som är lämplig torkarhastighet.

Uppdaterat: 2021-11-04 16:07
EnannanRobban skrev:

TM3 väger in på 1745/1844 så det är väl i par med en S60T5 som väger in på 1832...

Dom skriver ju " Att tjänstevikten närmar sig två ton är svårt att förstå på förarplats." Då borde det ju vara en SUV enligt vissa. (Fortfarande ironi)

Uppdaterat: 2021-11-04 16:20
gmogmo skrev:

@Christer - jo, standardläget för torkarna på Tesla model 3 är "auto" och det funkar i regel bra, men som i alla bilar jag kört så finns det regn där bilen och föraren inte är överens om vad som är lämplig torkarhastighet.

Ja duggregn i vissa lägen fungerar det ibland mindre bra.

Uppdaterat: 2021-11-04 17:33

Nåt så viktigt som torkare borde inte få regleras ifrån en touch-skärm utan alltid via reglage på ratten så att man snabbt kan reglera de gånger som automatiken inte gör ett 100 %-igt jobb - vilket faktiskt förekommer.

Uppdaterat: 2021-11-04 17:12

Ett enkelt tryck på ”blinkersspaken” gör att torkarna går en gång. Håller man den intryckt så går torkarna konstant.
När man trycker på spaken så kommer även torkar-alternativen fram på skärmen närmast föraren så att man enkelt kan ändra hastighet om man behöver. I övrigt finns det en ”auto”-funktion som fungerar ok.

Uppdaterat: 2021-11-04 20:48
Deeds skrev:

Ett enkelt tryck på ”blinkersspaken” gör att torkarna går en gång. Håller man den intryckt så går torkarna konstant.
När man trycker på spaken så kommer även torkar-alternativen fram på skärmen närmast föraren så att man enkelt kan ändra hastighet om man behöver. I övrigt finns det en ”auto”-funktion som fungerar ok.

Trycket på blinkersspaken är i så fall en kvarleva från Mercedes :)
Som vanligt så får många bilar kritik av journalister enkom för att de inte vet hur man skall manövrera bilens utrustning.

Uppdaterat: 2021-11-04 20:53

Det där är ganska bedrövligt och tråkigt att det fortsätter år efter år.
Journalisterna bör ju verkligen vara de som sätter sig in i primära funktioner innan de kritiserar dem.
Jag minns när de klagade på en fransos jag hade, men inte på det som inte var bra, utan funktionen på hel/halvljusomkopplaren som de missuppfattat helt.
Men den var väldigt enkelt beskriven i instruktionsboken som på den tiden inte var som en gammal telefonkatalog utan lagom tunn.
Den kollade man givetvis inte!

Uppdaterat: 2021-11-04 21:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den aktuella journalisten kör väl Tesla Model 3 till vardags så lite märkligt att han inte känner till detta.

Uppdaterat: 2021-11-04 22:02

Det finns ju ett flertal bilkännare som sätter en ära i att undvika instruktionsböcker och istället lita på förutfattade meningar!

Uppdaterat: 2021-11-04 22:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det finns ju ett flertal bilkännare som sätter en ära i att undvika instruktionsböcker och istället lita på förutfattade meningar!

+1 miljon på det Nisse :)

Uppdaterat: 2021-11-04 22:15
saabnisse skrev:

Det finns ju ett flertal bilkännare som sätter en ära i att undvika instruktionsböcker och istället lita på förutfattade meningar!

+100

Uppdaterat: 2021-11-05 08:24

Christer vet nog inte ens att hans XC60 är en crossover. Det där med SUV hit och dit.. en bil blir inte SUV bara för att den är tung. Sedan har vi nog väldigt olika uppfattning om vad som är SUV i vårt land jämfört med USA. Idag var jag hos Nissan, med min Leaf för att kolla en sak.. då kommer en kvinna och säger "Captur, en mini-SUV... vi ringer XXXX". Jag smålog där.. lite och tänkte.. bara man får in ordet SUV i meningen så är det liksom klappat och klart. Ni får kalla saker vad som helst, men enligt mig så drar högre bilar mer energi än högre, och tyngre bilar drar mer än lättare bilar. Med andra ord, en tung och hög bil.. dubbelfel! Elbilar blir tyngre per automatik, eftersom batterierna väger mycket. Att elektrifiera en XC60 blir därför väldigt svårt.. eftersom en vanlig XC60 utan batterier redan väger ca 1900 kg. Skall man sedan få in 500 kg batterier blir det helt klart för mycket vikt.

Uppdaterat: 2021-11-05 13:49

HX, även du inser väl att om man har en brum-bil som väger 1900kg och sedan skall göra elbil av den så blir det ju inte automatiskt att 500kg batterier gör bilen 500kg tyngre, det avgår en hisklig mängd kilo mellan en elmotor och en komplett drivlina på en brum-bil. Redan idag väger ju bilar i XC60-klass in på 2200-2400kg så det är ju inget konstigt i sig, men när det kommer till Tesla 3 så är den som sagt i samam vikt som en S60 eller en MB C-klass

Uppdaterat: 2021-11-05 14:26
*Robban

Som vanligt skriker vargen över saker han inte förstår.....min elektrifierade SUV/Crossover väger inte mer än motsvarande fossilare, så nej det blir inte per automatik 500 kg tyngre bara för det är elbil.
Som Robban med skriver, Tesla Model 3 väger med samma som dess motsvarande fossilkonkurrenter.

Uppdaterat: 2021-11-05 14:44
hx30 skrev:

Christer vet nog inte ens att hans XC60 är en crossover. Det där med SUV hit och dit.. en bil blir inte SUV bara för att den är tung. Sedan har vi nog väldigt olika uppfattning om vad som är SUV i vårt land jämfört med USA. Idag var jag hos Nissan, med min Leaf för att kolla en sak.. då kommer en kvinna och säger "Captur, en mini-SUV... vi ringer XXXX". Jag smålog där.. lite och tänkte.. bara man får in ordet SUV i meningen så är det liksom klappat och klart. Ni får kalla saker vad som helst, men enligt mig så drar högre bilar mer energi än högre, och tyngre bilar drar mer än lättare bilar. Med andra ord, en tung och hög bil.. dubbelfel! Elbilar blir tyngre per automatik, eftersom batterierna väger mycket. Att elektrifiera en XC60 blir därför väldigt svårt.. eftersom en vanlig XC60 utan batterier redan väger ca 1900 kg. Skall man sedan få in 500 kg batterier blir det helt klart för mycket vikt.

HX har rätt att definition av SUV är inte lätt och är egentligen off-topic här, men Så här skriver Wikipedia:
A sport utility vehicle or SUV is a car classification that combines elements of road-going passenger cars with features from off-road vehicles, such as raised ground clearance and four-wheel drive.

There is no commonly agreed-upon definition of an SUV, and usage of the term varies between countries. Thus, it is "a loose term that traditionally covers a broad range of vehicles with four-wheel drive."[1] Some definitions claim that an SUV must be built on a light truck chassis; however, broader definitions consider any vehicle with off-road design features to be an SUV. A crossover SUV is often defined as an SUV built with a unibody construction (as with passenger cars), however, in many cases, crossovers are simply referred to as SUVs.

Uppdaterat: 2021-11-05 14:55

Henrik M, du har både rätt och fel.. en XC40 elbil väger 2350 kg och en vanlig XC40 ca 1800 kg.. då räknar vi, 2350 - 1800 = 550 kg.
Sådär ja.. då var saken biff eller?
Om jag nu skall "försvara" Volvo, de sade rakt ut.. vi sänker inte vikten på elbilen för att den skall vara säker. Man kan bygga lättare bilar om man vill, men det skall du inte räkna med för idag ses vikten på fordonet som extra säkerhet.

Uppdaterat: 2021-11-16 11:48

hx30 wrote : "Christer vet nog inte ens att hans XC60 är en crossover".
Men det är ju för fan du och dina likar som skriver ständigt om "stora tunga SUVar på 2 ton".
Jag skiter väl i om min bil räknas till SUV eller Crossover, bara jag trivs i den.

Uppdaterat: 2021-11-16 15:23