Vi Bilägares forum

”Glöm taxigas – nu är det Teslagas som gäller”

”Glöm taxigas – nu är det Teslagas som gäller”

Teslaförare som gasar vilt för att sedan panikbromsa har blivit en ny trend i trafiken, skriver Erik Söderholm.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-11-05 07:10

Kommentarer

I händerna på fel person kan bilens kraftfulla acceleration bli farlig och naturligtvis reta upp medtrafikanter. I och med att bilen har det kraftfullaste styrsystemet skulle Tesla kunna lägga in begränsningar i mjukvaran av prestandan genom geofencing för till exempel statsmiljö.

Uppdaterat: 2021-11-05 07:54

Ja det kan ju finnas risker med kraftig acceleration som man bör tänka på
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/nyheter/nya-uppgifter-kraschade-teslan-kordes-med-full-gas

Uppdaterat: 2021-11-05 09:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är väl precis som med Audi och BMW-det är en stor andel dåliga bilförare som väljer Tesla.

Uppdaterat: 2021-11-05 09:25

Att denna artikeln kommer från just Erik Söderholm är ju inte direkt förvånande heller, hur man ens kan få fortsätta jobba som "objektiv" biljournalist när man så uppenbart har en så snedvriden bild av elbilar och ett så uppenbart horn i sidan på allt som har med Tesla att göra i synnerhet borde vara skäl för om inte en omplacering så iaf ett rejält snack från chefen i hur man tar sig an sitt jobb.

Att skriva att detta en ny "trend i trafiken" är ju så korkat och felaktigt så det är makalöst. Detta är inte nåt som gäller just Tesla utan förare/ägare av alla accelerationssnabba bilar. Men man ser det man vill se som det heter.....

Och visst finns det risker med för snabb bil om det är fel förare, men fel förare är farligt oavsett bil.
Ta fram statistiken istället och se om det i förhållande till antal bilar på vägarna av respektive sker mer olyckor med Teslor än med andra jämförbara märken? Jag har inte en aning om vad de siffrorna säger men jag tror inte de sticker ut.

Sen har alla Teslor ett läge som heter "Chill" som jag vet väldigt många Teslaägare har i för din vardagliga kärning som begränsar effekten och ger en mjukare körning om man har en okänslig fot som inte klarar moderera gasen normalt.
Lånar man ut bilen kan man slå på "valet-mode" där man kan begränsa ett antal funktioner som hastighet m.m.

Uppdaterat: 2021-11-05 09:50

Henrik
Lugn. Det är skrivet som en krönika och då tillåts det att vara mer subjektiv och kunna raljera.

Sedan vet jag inte ifall ”problemet” är knutet till Tesla, jag tycker många i elbil gasar på fullt vid rödlysena. Och det oftare än att man ser en fossilbil göra det nuförtiden.

Uppdaterat: 2021-11-05 10:05

Man behöver ju inte ta år sig bara för att man kör samma märke som kritiserades i krönikan...

Uppdaterat: 2021-11-05 10:43

+100 på den Pi

Uppdaterat: 2021-11-05 10:59

Jag skulle gärna ha en Tesla 3 fabrikslåst till Chill mode, om det kunde få ned försäkringspremien till normala nivåer.

Uppdaterat: 2021-11-05 11:21
Axa skrev:

Henrik
Lugn. Det är skrivet som en krönika och då tillåts det att vara mer subjektiv och kunna raljera.
Sedan vet jag inte ifall ”problemet” är knutet till Tesla, jag tycker många i elbil gasar på fullt vid rödlysena. Och det oftare än att man ser en fossilbil göra det nuförtiden.

Jag vet det, men det är trist då det är samma elbilshatare på redaktionen som varje gång skriver såna här saker.....tycker en vad det borde vara i grunden objektiv journalist borde ha lite mer förstånd än att dra allt över en kant som han ofta gör....när han pga. fel bil och tänk råkade få problem med laddning sågade han hela elbilsanvändandet på långfärd t.ex...

Sen att det är som du säger att man oftare ser elbilsförare råka stampa iväg lite snabbare är gissningsvis att det är många nyblivna elbilsförare som är vana vid att man behöver trycka lite extra vid start och inte är vana vid reaktionssnabbheten i eldrivlinan, det lugnar sig efter ett tag när man kalibrerat om foten...:)

Uppdaterat: 2021-11-05 12:25
ToRy skrev:

Jag skulle gärna ha en Tesla 3 fabrikslåst till Chill mode, om det kunde få ned försäkringspremien till normala nivåer.

Våra Model Y är inte dyrare att försäkra en den V90 laddhybrid vi tog ut ungefär samtidigt. Kollar man runt lite är inte Teslorna dyrare att försäkra än motsvarande annan bil.
Tror inte en Model 3 SR+ kostar mer att försäkra än en BMW 3-serie t.ex. om man kollar runt lite.

Uppdaterat: 2021-11-05 12:28
Pi skrev:

Man behöver ju inte ta år sig bara för att man kör samma märke som kritiserades i krönikan...

Hade inget med det att göra Pi, var inte att han nämnde Tesla denna gång som fick mig att skriva av mig, utan det faktum att samma person alltid skriver ner allt med alla elbilar bara för han haft ett par negativa upplevelser. Bara för att man vid en långfärd planerat illa och valt fel bil så är alla elbilar kassa och är totalt omöjliga att använda för långfärd t.ex.....den nivån håller han.......pinsamt med det yrket.

Uppdaterat: 2021-11-05 12:31
Henrik M skrev:

ToRy skrev:
Jag skulle gärna ha en Tesla 3 fabrikslåst till Chill mode, om det kunde få ned försäkringspremien till normala nivåer.

Våra Model Y är inte dyrare att försäkra en den V90 laddhybrid vi tog ut ungefär samtidigt. Kollar man runt lite är inte Teslorna dyrare att försäkra än motsvarande annan bil.
Tror inte en Model 3 SR+ kostar mer att försäkra än en BMW 3-serie t.ex. om man kollar runt lite.

Det här ämnet har ju varit uppe här tidigare… Och, man måste nog kolla runt litet då. Jag menar helförsäkring, eftersom vi normalt köper bilar med några år på nacken. På Folksam som vi har nu fick jag då 1658 kr/mån för en M3 SR+ 2019 (den äldsta jag hittade), och 657 kr för en BMW 320 också 2019. Men det är ett enskilt bolag förstås. En försäkring med en sådan där puck som mäter körstil kanske hjälper?

Uppdaterat: 2021-11-05 12:47
ToRy skrev:

Det här ämnet har ju varit uppe här tidigare… Och, man måste nog kolla runt litet då. Jag menar helförsäkring, eftersom vi normalt köper bilar med några år på nacken. På Folksam som vi har nu fick jag då 1658 kr/mån för en M3 SR+ 2019 (den äldsta jag hittade), och 657 kr för en BMW 320 också 2019. Men det är ett enskilt bolag förstås. En försäkring med en sådan där puck som mäter körstil kanske hjälper?

Vad jag förstått är väl just Folksam väldigt dyra på Teslor. Så nej, att bara titta på ett bolag ger väl knappast nån vidare sanning, sen bör man väl jämföra likvärdigt motoriserade bilar med. Kanske en 330 hade legat högre med.
Vi kör Länsförsäkringar på jobbet och har fått riktigt bra priser. Men vad jag sett på Teslaforumet rekommenderar många Watercircles.

Uppdaterat: 2021-11-05 12:53

I och med att Tesla pekas ut i krönikan så är det som Henrik skriver en karaktäristisk egenskap hos elbilar att vridmoment och acceleration kommer direkt. Detta kan locka nyblivna elbilsägare att trycka på lite, vilket av andra upplevs som provocerande. Likaväl som att Volvoförare bland annat har en förkärlek att ligga o trycka 3 meter bakom stötfångaren vid landsvägskörning, som är ett farligt beteende.

Uppdaterat: 2021-11-05 12:57
Axa skrev:

Henrik
Lugn. Det är skrivet som en krönika och då tillåts det att vara mer subjektiv och kunna raljera.
Sedan vet jag inte ifall ”problemet” är knutet till Tesla, jag tycker många i elbil gasar på fullt vid rödlysena. Och det oftare än att man ser en fossilbil göra det nuförtiden.

Tror att de flesta lite kraftigare elbilar hamnar i denna kategori. Det är ju något särskilt med den omedelbara responsen som elmotorn ger.

Uppdaterat: 2021-11-08 15:17