Vi Bilägares forum

Nytt krocktest: Volvo omkörd – bara Mazda får bra betyg

Nytt krocktest: Volvo omkörd – bara Mazda får bra betyg

Mazda CX-5 är enda suv-modellen som får bra betyg i ett nytt sidokrocktest från amerikanska IIHS.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-28 10:50

Kommentarer

Det är dag nu!

Vi Bilägare var en av många tidningar som kritiserade Dacia, när den började säljas för - närmare? - 10 år sedan. I senare test/bedömningar nämns inte detta.

Orsaken var dess - förment - dåliga säkerhet, baserat på NCAP rating.

Jag har, de senaste 20 åren eller så, baserat på erfarenhet, bedömt att NCAP och IIHS "skjuter över målet" dvs de konstruerar prover, som inte är "rimliga".

Detta är naturligtvis "svårt" - vad är ett människoliv värt?

"Någon" måste utveckla ett kostnads/intäktsindex.

I väntan på detta vore det - mycket- intressant att göra en jämförelse - skador, döda, mellan Dacia och - låt säga - tre av de konkurrenter, som har "bra" resultat i NCAP. Bäst material har - sannolikt - Folksam, alternativt trafiksäkerhetsverket. Trafiksäkerhetsverket stöttar NCAP - är ingen bra samarbetspartner.

Jag kan inte göra detta - men VIB kan. Jag är beredd att - kostnadsfritt- bistå.

Uppdaterat: 2021-10-28 12:22

Ingen dör i en Dacia!?, men det beror på fåtal bilar på vägarna och dessa som kör dessa bilar är nog försiktigare än andra bilförare. Hur skapar du statistisk underlag på detta?

Uppdaterat: 2021-10-28 14:31

Nja - försiktigare än andra vete f-n... Visserligen bara ett enda exempel men för ett par år sen höll jag på att fronta med en Dacia Duster som plötsligt var på min sida av vägen - antagligen beroende på pillrande med mobilen. Kan lugnt säja att jag blev lite "svettig" innan det redde upp sig.

Uppdaterat: 2021-10-28 15:06

Jag påstår inte att ingen dör i en Dacia! Alla dör i alla bilar, vid tillräckligt svår/ olycklig olycka.

Det som gör Dacia så intressant, är att Renault, som utvecklar Dacia -KAN säkerhet. Dom har flera modeller som får - år efter år - 5 stjärnor i NCAP. De har då valt bort - sannolikt - vad som inte är "kostnadseffektivt", och man skulle då kunna värdera NCAP:s "stjärnor".

Förutom kostnad, så innebär NCAP-kraven en betydande viktökning, vilket negativt påverkar miljön.........

Ex. autobroms kräver halvledare - och reducerar - för tillfället - mängden nya bilar.....

Uppdaterat: 2021-10-28 17:06