Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Dra husvagn – vilken växellåda?

Bilfrågan: Dra husvagn – vilken växellåda?
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-27 07:00

Kommentarer

DSG låda är då inte att föredra då man skall trixa och finmanövrera en tung husvagn. Att bara dra runt må så vara.
Absolut bäst är en ”traditionell” automatlåda med converter.
Den har inga lameller som slits när man skall manövrera runt husvagnen på en trång campingplats.

Uppdaterat: 2021-10-27 07:42

Nåja, det fungerar lika bra med DSG. Drar man husvagn så gäller det bara att ta en bilmodell med tåligare DSG.

Uppdaterat: 2021-10-27 08:28
Axa skrev:

Nåja, det fungerar lika bra med DSG. Drar man husvagn så gäller det bara att ta en bilmodell med tåligare DSG.

Att dra husvagnen är inga problem. men att t.ex backa upp och trixa in husvagnen för en backe sliter rejält på lamellerna i DSG lådan, såväl som på en manuellt växlad växellåda.
Jag har har manövrerat husvagn med alla de tre olika växellådorna, och conwerterlåda är absolut bäst när man skall finmanövrera sin boggievagn.

Uppdaterat: 2021-10-27 08:32
Guran skrev:

DSG låda är då inte att föredra då man skall trixa och finmanövrera en tung husvagn. Att bara dra runt må så vara.
Absolut bäst är en ”traditionell” automatlåda med converter.
Den har inga lameller som slits när man skall manövrera runt husvagnen på en trång campingplats.

CVT-låda då?

Uppdaterat: 2021-10-27 09:26
40-talisten skrev:

Guran skrev:
DSG låda är då inte att föredra då man skall trixa och finmanövrera en tung husvagn. Att bara dra runt må så vara.
Absolut bäst är en ”traditionell” automatlåda med converter.
Den har inga lameller som slits när man skall manövrera runt husvagnen på en trång campingplats.

CVT-låda då?

Det är ju lika illa det.
Det handlar om vilken form av koppling du har mellan motor och växellåda snarare än vad som sedan står för förändringen av utväxling.
Smidigast är att en converter står för denna kopplingen, det är outstanding för att sakta och med precision kunna manövrera i trånga utrymmen. Att bara starta igång ekipaget och köra rakt fram funkar ju vad tusan som helst till. Bara det ör godkänd för den dragvikt du ämnar släpa på.

Uppdaterat: 2021-10-27 10:30

Det är ju helt riktigt, måste man trixa med tungt släp och har en manuell låda sliter det hårt på lamellerna i kopplingen och det gäller ju även DSG-lamellerna.
En converterlåda som får oljebyte med rätt intervall är ju överlägsen både när det gäller bekvämlighet och livslängd.
Med lock-upfunktion, som de allra flesta converterlådor haft sedan länge är det inte så stor skillnad i bränsleförbrukning mot en manuell.

Uppdaterat: 2021-10-27 11:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bäst måste väl en elbil vara?

Uppdaterat: 2021-10-27 11:29
L. Mäkinen skrev:

Bäst måste väl en elbil vara?

Det är ju inte så många elbilar som klarar mer än små trädgårdskärror om ens det!

Uppdaterat: 2021-10-27 11:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det är ju inte så många elbilar som klarar mer än små trädgårdskärror om ens det!

Men de går bra att krypköra med.

Uppdaterat: 2021-10-27 15:56

Nisse, det finns ett antal elbilar med 1500kg på draget, men visst, de småa får inte ens ha en trädgårdskärra...

Uppdaterat: 2021-10-28 08:10
*Robban

Hur kommer husvagnsmarknaden att utvecklas när allt flera kör elbilar ? Kommer små/kompakta husvagnar att återkomma och bli de populäraste ? Och hur kommer andrahands-marknaden för större husvagnar att utvecklas.... Inte lätt att veta men den kan nog bli lite orolig.

Uppdaterat: 2021-10-28 10:21

Helt klar bäst att dra med pluginhybrid. Ingen slirande koppling, tyst och fint när man backar o trixar, och räckvidd som vilken bil som helst. Bra vrid i backarna också när elmotorn hjälper till

Uppdaterat: 2021-11-01 08:32