Vi Bilägares forum

”Det behöver bli svårare och dyrare att köra i stan”

”Det behöver bli svårare och dyrare att köra i stan”
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-25 12:30

Kommentarer

Det behöver inte bli dyrare att köra i stan, eller bil överhuvudtaget. Det behöver bli billigare och lättare att åka kollektivt. Bättre gångbanor, bättre cyklvägar (frånkopplat gångbanor) och lättare att arbeta hemifrån.

Den resan som inte görs alls, är den resan som besparar samhället utsläpp, minskar trängsel och sparar tid för företag och privatpersoner. Givet att all inte kan arbeta hemifrån, men gör då kollektiva resan så pass billig att det blir en no brainer att välja kollektiva resan framför bilen.

Uppdaterat: 2021-10-25 13:41

Är redan väldigt sällan inne och kör i städer. Det man behöver nå finns i utkanten av städerna i form av stora köpcentra.

Uppdaterat: 2021-10-25 14:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, förr hade vi affärerna inne i städerna .. istället för utanför. Återgå till mindre butiker inne i staden, är mitt sätt att se det på. Det är massor med tomma affärslokaler inne i städerna pga hyror och för att folk handlar på nätet. Gör om dessa till mataffärer och problemet är löst, folk behöver inte köra bil för att göra "klipp" på maten. Sedan måste ägare av fastigheter sluta vara så giriga, och låta hyrorna vara normala så att affärer har råd med hyresnivån.

Uppdaterat: 2021-10-25 14:57

HX, även fastighetsägare behöver mat på bordet och som du säker vet så är prisutvecklingen på fastigheter ganska hög, mest beroende på en dopad lånemarknad.
Jag gillar tanken med 15-minuters staden, där det mesta av normalt behov skall nås inom 15 minuter till fots eller cykel.

Uppdaterat: 2021-10-25 15:07
*Robban
hx30 skrev:

Hacken, förr hade vi affärerna inne i städerna .. istället för utanför. Återgå till mindre butiker inne i staden, är mitt sätt att se det på.

Håller inte med, där jag bor finns Elgiganten, Jysk, Biltema, Maxi, Lidl på samma ställe i industriområdet. Där finns det mesta man behöver och det är bekvämt. Eftersom politiker beslutar om fler gågator och färre parkeringsplatser inne staden så föredrar jag detta stora köpcentra.

Uppdaterat: 2021-10-25 15:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Alla som jobbar i stan ska alltså straffas? Om jag har kundbesök /installation i stan precis som andra hantverkare är det redan en madröm. Dyrt, dåligt med parkering och inte direkt något man gör för skojs skull!

Uppdaterat: 2021-10-25 15:30

Lever redan sen länge enligt Hackenbush metod. Kör mindre bil, nu snålare bil (dock diesel..)
Undviker att köra i stan, bor i en bilfientlig stad. Är inte heller nån trägen krog/pubbesökare.
Låt innehavarna klaga, det är inte mitt fel.
De må ha sina etablissemang inne i stan, men där finns inte jag.
Allt enligt kommunens önskemål..

Uppdaterat: 2021-10-25 16:35

Håller också med Hacken, när jag åker och handlar gör jag det i byaffären eller om jag ska ha nåt som inte finns där åker jag till ett köpcentra, inte sjutton trasslar jag in mig i stan med alla fartgupp och trottoarcyklister.
På köpcentrat parkerar jag gratis och oftast nära, i stan får man åka runt och leta parkering, har man tur finns en ledig plats på tredje våningen i ett p-hus där man kan ställa från sig bilen till en kostnad som får en svit på Waldorf Astoria att verka billig!
Nej tack, jag håller mig till vischan, jag gillar inte att vistas i myrstackar.

Uppdaterat: 2021-10-25 17:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att minska utsläppen anses inte viktigt av de styrande eftersom då skulle de inte ha samma möjligheter att skatta sönder bilismen.
Om de genuint ville är jag övertygad om att utsläppsbiten kan lösas ganska snabbt. Ta som exempel vaccinen mot pesten-19. Det gick rekordsnabbt att ta fram bara vi verkligen ville och ansåg det viktigt.
Samma sak gäller sannolikt biodrivmedel. Bara vi verkligen vill så går det nog.

Uppdaterat: 2021-10-25 18:36

Undrar just när jag var i en stadskärna och handlade senast. Det blir oftast i något av alla dessa köpladeområden som alla orter har en drös av. Det är inte så mycket mångfald av butiker utan mest upprepad enfald.

Uppdaterat: 2021-10-25 18:51

Lyckligtvis så bor vi direkt granne med ett mycket stort köpcentrum så transportbehovet för handling blir inte så stort. Och inte stör detta centrum speciellt mycket heller frånsett när man skall ut på "stora vägen" vid en "rondell" - där får man slåss med alla andra som skall in till köpcentret. Inne i stan är man ytterst sällan - kan nog räknas på ena handens fingrar och på årsbasis. Däremot jobbar min fru där men hon har lyckligtvis P-plats vid kontoret.
Sen hör det till saken att när vi flyttade in i vårt hus för en massa år sen så fanns det endast en mack i närområdet - f ö var det obebyggt där köpcentret numera ligger.

Uppdaterat: 2021-10-25 19:10

Går det verkligen att göra det svårare att köra bil i centrala Gbg än det är idag?

Uppdaterat: 2021-10-25 22:51
lsoderlund skrev:

Det behöver inte bli dyrare att köra i stan, eller bil överhuvudtaget. Det behöver bli billigare och lättare att åka kollektivt. Bättre gångbanor, bättre cyklvägar (frånkopplat gångbanor) och lättare att arbeta hemifrån.
Den resan som inte görs alls, är den resan som besparar samhället utsläpp, minskar trängsel och sparar tid för företag och privatpersoner. Givet att all inte kan arbeta hemifrån, men gör då kollektiva resan så pass billig att det blir en no brainer att välja kollektiva resan framför bilen.

Tar mig ca 1h 20min att åka kollektivt enkel väg till syrran, 25min med bilen.

Har ett ännu värre exempel. Tar ungefär en timme att promenera till brorsan och 13 min att ta bilen. Kollektivt? 1h 22min

Vi alla bor i Göteborgs kommun. Kollektivtrafiken i Gbg är för mig helt värdelös oavsett priset.

Uppdaterat: 2021-10-25 20:52

Handlar gör jag som många andra på köpcentra UTANFÖR stan.
De tillfällen som jag måste in till stan för jobb eller annat försöker jag åka tåg (har pendeltågstation i byn), MEN det går ju inte lita på tågen.
Dyrt och alltid försenat.
Bygg ut järnvägsnätet, sätt vettiga priser på kollektivtrafiken och få detta att hålla tider, så kan man få folk att ställa bilen.
Men utan alternativ så måste man ta bilen, hur dyrt de än gör det.

Uppdaterat: 2021-10-26 07:41